Są znacznie tańsze, lepiej wyposażone, bardziej komfortowe i często oferują to, czego brakuje autom wielu innych marek, czyli styl i piękno. Trzeba jednak przyznać, że gdy podczas wyboru wymarzonych czterech kółek będziemy kierować się jedynie niezawodnością, oparcie znajdziemy właśnie w produktach japońskich lub niemieckich. Potwierdza to także raport opracowany przez niemieckie niezależne Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego TÜV. Przedstawia zarówno auta, które zawodzą najrzadziej, jak i te, które są kapryśne podczas eksploatacji. Mocne i słabe akcenty w różnych klasachWśród pojazdów małych warto rozejrzeć się za Hondą Jazz, Toyotą Yaris, Audi A2 i VW Polo. Bardzo dobrze wypadł także Citroën C3. W pierwszej pięćdziesiątce znajdziemy jeszcze m.in.: Opla Corsę, Forda Fiestę i VW Lupo. Skoda Fabia jest dopiero 58. Słabo też wypadł Peugeot 206 (71. lokata).A "maluchy", których lepiej się wystrzegać? Należą do nich Peugeot 106, Citroën Saxo, Lancia Y i Ford Ka. W dolnej części tabeli znalazły się też Fiaty Seicento i Punto oraz Renault Clio. W klasie samochodów kompaktowych dobre pozycje zajmują Toyota Corolla, Honda Civic, Audi A3 i Golf IV. W trzeciej i czwartej dziesiątce znalazły się jeszcze Nissan Almera, Ford Focus i Skoda Octavia. Najgorzej w tym segmencie wypada Fiat Stilo. Daleko też są Peugeot 307 i Alfa 147. Audi A4, Honda Accord, Mercedes klasy C i Toyota Avensis to z kolei czołówka klasy średniej. Lubiany przez Polaków VW Passat i cieszący się również dużą popularnością Ford Mondeo II umiejscowiły się w środku raportu. Poniżej przeciętnej (średnia usterkowość wynosi 8,9 proc.) znalazły się Opel Vectra i Peugeot 406, a stawkę w tym segmencie zamyka Renault Laguna II. Wśród innych klas warte odnotowania są wysokie miejsca Porsche, Subaru i Mazdy. Co, jak, gdzie i dlaczego?Dla przypomnienia informujemy, że raport TÜV powstaje na podstawie danych zgromadzonych przez diagnostów podczas obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych w Niemczech. Sprawdzane są m.in.: zawieszenie, układ kierowniczy, oświetlenie, skład spalin oraz zabezpieczenie przed korozją elementów nośnych podwozia, karoserii, a także przewodów hamulcowych. Przedstawione wskaźniki procentowe oznaczają odsetek pojazdów, w których stwierdzono poważne usterki - auto zostaje odesłane do naprawy i ponownie wezwane do kontroli. Za tydzień III część raportu - samochody używane 6- i 7-letnie.NajlepszePorsche 911 Od wielu już lat Porsche zajmuje czołowe pozycje w raporcie TÜV (i to niezależnie od kategorii wiekowej!). Tak jest również i tym razem. Pierwsze miejsce dla 911. Świetnie wypadł również Boxster - sklasyfikowany na 4. pozycji.Honda Jazz Niemal wzorowo! Cztery podzespoły (z 6 badanych) nie wykazałyprawie żadnych problemów. Tylko 4,5 proc. aut cierpiało na awarie elektroniki, a niecały procent zmagał się z usterkami hamulców.Audi A4Pomimo że w porównaniu z rokiem ubiegłym 4- i 5-letnia limuzyna Audi klasy średniej spadła o 6 pozycji, model nadal zajmuje bardzo dobre 9. miejsce. To najlepszy wynik w swojej klasie. Toyota Corolla Corolla ponownie na topie! Choć 9. generacja modelu miała kilka problemów (pisaliśmy o tym 2 tygodnie wcześniej), na tle konkurentów nadal wyróżnia się małą liczbą awarii. Potwierdza to także TÜV.Nissan X-TrailX-Trail to tegoroczny debiutant zestawienia 4- i 5-latków. 15. pozycja wstydu mu nie przynosi, tym bardziej że wśród SUV-ów wyżej sklasyfikowano jedynie Toyotę RAV4 (5. miejsce). To nieliczny Nissan produkowany w Japonii.NajgorszeKia Carnival Tak jak w zestawieniu 2- i 3-latków, tak również i tym razem najgorsza pozycja przypadła Kii Carnival. Słabo wypadło oświetlenie, skuteczność i stan układuhamulcowego oraz kondycja wydechu. Efekt? Co czwarty koreański van był kierowany na powtórne badanie techniczne.Chrysler Voyager W zeszłym roku 2. od końca, w tym - prawie tak samo kiepsko (3. lokata od końca). Chrysler Voyager - podobnie jak Kia Carnival - zdążył już nas przyzwyczaić do dużej usterkowości.Peugeot 106Kłopoty z oświetleniem, problemy z działaniem hamulców oraz kiepski stan zawieszenia - to najpoważniejsze zarzuty do małego Peugeota. A mocne punkty? Dobrze spisał się układ kierowniczy.Opel Zafira Według TÜV-u zakup 4-, 5-letniego kompaktowego vana Opla obarczony jest sporym ryzykiem. Prawie co siódme auto kierowano na powtórne badanie. Uwaga na oświetlenie i układ kierowniczy! Renault Kangoo Kangoo ma zarówno bardzo mocne, jak i bardzo słabe strony. Auto świetnie wypadło w ocenie nadwozia i podwozia pod kątem korozji, natomiast fatalnie podczas weryfikacji zawieszenia, oświetlenia oraz układu kierowniczego.
Japońskie i niemieckie górą!
Obiegowa opinia mówi: kto chce kupić trwały i niezawodny, kilkuletni samochód, ten powinien rozejrzeć się za "japończykiem" albo autem niemieckim. Czy więc z założenia należy się wystrzegać pojazdów francuskich bądź włoskich? Jeśli szerzej spojrzymy na całe zagadnienie, odpowiedź brzmi: nie, gdyż samochody te mają dużo zalet.