CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.134.243.911.56
Średnio4.304.544.131.75
Najdrożej4.594.664.592.21

Czy kilkunastoletnie hatchbacki są gwarancją niezawodności?

17 maja 16 12:37
Udostępnij
0
Skomentuj

Japoński rodowód niemal zawsze równa się wysokiej trwałości. Sprawdzamy, czy tak jest w przypadku kilkunastoletnich hatchbacków z benzyniakami, które możecie kupić za około 15 tys. zł.

Japońskie kompakty mają zagorzałe grono zwolenników, ponieważ łączą umiarkowane koszty użytkowania z codzienną użytecznością. Do tego dzięki benzyniakowi o mocy około 110 KM dają przyjemność z jazdy, teoretycznie bez obaw o wysokie koszty napraw (tak jak może to mieć miejsce w kilkunastoletnich dieslach). Sprawdzamy, które z aut z japońskim rodowodem za około 15 tys. zł jest najlepsze.

Kupujesz używane auto - pamiętaj o ubezpieczeniu!

Różnice w cenach polis dla tego samego auta mogą wynosić nawet kilkaset procent! Dlatego zanim kupicie ubezpieczenie, porównajcie oferty rożnych firm.

Który jest największy?

Najbardziej prorodzinnym pojazdem okazuje się pięciodrzwiowa Honda Civic 7. generacji, w której najprzestronniej jest na tylnej kanapie. Co ciekawe, mimo o wiele dłuższego nadwozia i nowszej konstrukcji Mazda 3 pierwszej generacji ustępuje Hondzie pod tym względem. Najciaśniej będzie na tylnej kanapie Nissana Almery, ale dla klasycznej rodziny 2+2 ten hatchback też powinien wystarczyć. Corolla w kategorii przestronności plasuje się tuż przed Almerą.

Pięciodrzwiowy Civic to także zwycięzca, jeśli chodzi o wielkość bagażnika (ma 370 litrów). Druga jest Almera z pojemnością 328 litrów. Mazda ma długi i szeroki kufer, ale niestety, dość płytki, na czym cierpi jego pojemność (tylko 300 l). Najgorzej w tej kategorii wypada Corolla z jej 289-litrowym bagażnikiem (na osłodę dodamy, że to jedyny tutaj model, który miał rodzinną wersję kombi ze sporym i ustawnym kufrem o pojemności 402 l).

Bagażnik Mazdy 3 (po lewej) ma 300 l, Honda Civic oferuje aż 370 l. Bagażnik Mazdy 3 (po lewej) ma 300 l, Honda Civic oferuje aż 370 l. Foto: Auto Bild

Do porównania wybraliśmy benzynowe silniki o pojemności 1,6-1,8 litra i mocy od 105 do 118 KM, które w teorii powinny dobrze sobie radzić z ważącymi około 1,2 tony autami. W teście najszybsze okazały się Honda i Toyota, warto jednak pamiętać, że Corolla mimo podobnych przyspieszeń zużyła największą ilość paliwa. Mazda i Nissan o niemal sekundę ustępują swoim konkurentom w sprincie od 0 do 100 km/h, ale palą mniej niż Toyota. O ile osiągi ciężkiej i najsłabszej w zestawieniu Mazdy (tylko 105 KM) nie dziwią, o tyle Nissan zdecydowanie rozczarowuje.

Bagażnik Almery (po lewej) oferuje 328 l, Corolli - tylko 289 l. Bagażnik Almery (po lewej) oferuje 328 l, Corolli - tylko 289 l. Foto: Archiwum, Nissan / Auto Świat

Najlepsze właściwości jezdne ma Honda. To auto ze sztywnymi nastawami podwozia, co nie wszystkim rodzinom się spodoba. Niemal tak samo dobrze prowadzi się Mazdę, która ma wyższy komfort resorowania od Hondy. Niestety, zawieszenie „trójki” jest zdecydowanie mniej trwałe. Jeśli szukacie komfortu, lepiej wybierzcie Corollę lub Almerę, choć w obu przypadkach odbije się to na precyzji prowadzenia.

Najwyższe ceny mają Honda i Toyota – w tym wypadku za egzemplarze z 2004 r. trzeba zapłacić nasze bazowe 15 tys. zł. Wyraźnie niedoceniany pod tym względem jest Nissan (ceny 12-letnich pojazdów oscylują w granicach 10-12 tys. zł), ale to też najmniej popularny model z prezentowanej czwórki. Wysoka cena wyjściowa Mazdy wynika głownie z tego, że „trójka” zadebiutowała najpóźniej. Samochody z 2004 r. kosztują 13-15 tys. zł.

Tylko Mazdę 3 produkowano w Japonii – Civic, Corolla i Almera powstawały w europejskich fabrykach

Mazda najczęściej pochodzi z importu. Łatwiej jest znaleźć pozostałe pojazdy kupione w polskiej sieci dilerskiej. Najwięcej aut tego typu to Nissany. Jednak znajdziecie też takie Hondy oraz Toyoty. W kwestii trwałości zdarzają się problemy z silnikami, a jeśli nawet tak nie jest (jak np. w przypadku Hondy), to występują awarie skrzyń biegów i (lub) przekładni kierowniczych.

Honda Civic - trwały silnik

Civic może mieć problemy z korozją (lepiej pod tym względem wypadają auta po liftingu), ale generalnie jest godny polecenia. Właściciele wersji 1.6 muszą pamiętać o regulacji luzów zaworowych co 40 tys. km (200 zł) i o wymianie paska rozrządu co 120 tys. km (ok. 800 zł). Oprócz silnika 1.6 można zainteresować się benzyniakami: 1.4/90 KM, 2.0/160 KM (po 2003 r.) i oczywiście, dwulitrówką o mocy 200 KM (Type R).

Mazda 3 - uwaga na korozję

Mazda jest wytrzymałym pojazdem, niestety, problemy z korozją tego modelu są większe niż u innych „japończyków” z naszego porównania (grubsza warstwa lakieru nie musi tu oznaczać wypadkowej przeszłości). Często przepala się też podświetlenie zegarów. Polecamy motor 1.6/105 KM, ale silnik 1.4/84 KM również nie sprawia problemów. Jeśli potrzebujecie większej mocy, to są jeszcze jednostki 2.0/150 KM i 2.3T/260 KM.

Nissan Almera - sporo aut z Polski

Problemy związane z silnikami Nissana nie są już tak drogie w naprawach jak kiedyś, pod warunkiem jednak, że w porę się je dostrzeże i nie dojdzie do zatarcia. Silniki 1.5 i 1.8 zużywają spore ilości oleju, co wobec niewielkiej pojemności układu olejowego (tylko 2,7 l) może prowadzić do zapieczenia pierścieni tłokowych (naprawa: ok. 1,5 tys. zł, o ile nie dojdzie do zatarcia). W tych motorach rozciąga się też łańcuch rozrządu (problem poprawiony po 2002 roku). Nissan ma także coraz większe kłopoty z korozją (nadwozia i podwozia), awaryjny bywa kompresor klimy, często przepalają się żarówki i matowieją reflektory.

Toyota Corolla - ceni się na rynku

Corolla może mieć już pierwsze oznaki korozji, ale w porównaniu z konkurentami wypada dobrze. Typowe problemy to spalanie oleju oraz zużycie łożysk skrzyni biegów i luzy w przekładniach kierowniczych.

Ceny części do naszej czwórki są zbliżone (trochę taniej jest w przypadku Almery). Koszty serwisu można uznać także za porównywalne. W przypadku Hondy dochodzi konieczność wymiany paska rozrządu (co 120 tys. km), pozostałe modele mają łańcuchy. W Toyocie i Maździe ich wytrzymałość jest oceniana na ok. 400 tys. km, w Nissanie problemy z łańcuchem rozrządu mogą pojawić się nawet po 100 tys. km, a wymiana jest o mniej więcej połowę droższa niż paska w Civicu.

Stawiam na Civica - podsumowanie

Kompaktowa Honda ma największe nadwozie. To także model, który sprawia niewiele problemów. Wysoko oceniamy Corollę, ale ma ona mniejsze wnętrze. „Trójka” to dobre auto, tyle że koroduje. Almera miewa problemy z silnikami.

Dane techniczne Civic Mazda 3 Almera Corolla
Silnik: cylindry/zawory benz./R4/16 benz./R4/16 benz./R4/16 benz./R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1590 1598 1769 1598
Moc maksymalna (KM/obr./min) 110/5600 105/6000 116/5600 110/6000
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) 152/4300 145/4000 158/2800 150/4800
Skrzynia biegów/napęd 5b man./przedni 5b man./przedni 5b man./przedni 5b man./przedni
Hamulce przód/tył tarcz. wentyl./tarcz. tarcz. wentyl./tarcz. tarcz. wentyl./tarcz. tarcz. wentyl./tarcz.
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 4285/1715/1495 4420/1755/1465 4197/1706/1448 4180/1710/1475
Rozstaw osi (mm) 2685 2640 2535 2600
Pojemność bagażnika (l) 370-775 (do linii szyb) 300-1280 328-1020 289-1190
Osiągi (dane testowe)
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,2 (fabr. 10,4) 11,1 (fabr. 11,0) 11,0 (fabr. 11,1) 10,2 (fabr. 10,2)
Prędkość maksymalna (km/h) 187 182 185 190
Śr. zużycie paliwa (l/100 km) 8,6 (fabr. 6,7) 8,2 (fabr. 7,2) 8,5 (fabr. 7,5) 9,3 (fabr. 7,0)
Średnica zawracania (m) 12,4 10,4 10,4 10,9
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące; m) 39,4/39,7 38,0/37,9 39,2/39,9 38,4/39,1
Hałas przy 150/100/130 km/h (dB (A)) 62/70/73 59/68/71 57/65/71 60/69/72
Masa własna rzecz./ładowność (kg) 1220/390 1240/455 1205/520 1190/465
Eksploatacja Civic Mazda 3 Almera Corolla
Olej silnikowy 5W-30 (3,2 l) 5W-30 (3,9 l) 5W-30 (2,7 l) 5W-30 (3,7 l)
Olej w man. skrzyni biegów Honda MTF (1,5 l) 75W-80 (3,0 l) 75W-80 (3,0 l) 70W-90 (1,9 l)
Płyn hamulcowy DOT 4 (ok. 1,0 l) DOT 3/4 (ok. 1,2 l) DOT 4 (ok. 1,0 l) DOT 4 (ok. 1,9 l)
Układ chłodzenia płyn z glikolu (4,0 l) płyn z glikolu (6,0 l) płyn z glikolu (6,7 l) płyn z glikolu (6,0 l)
Rozrząd pasek łańcuch łańcuch łańcuch
Kiedy wymieniać?
Olej silnikowy wraz z filtrem co 20 tys. km/rok co 20 tys. km/rok co 15 tys. km/rok co 15 tys. km/rok
Filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km co 40 tys. km co 30 tys. km co 30 tys. km
Filtr powietrza co 20 tys. km co 60 tys. km co 60 tys. km co 60 tys. km
Filtr paliwa co 120 tys. km bez okres. wymiany co 60 tys. km bez okres. wymiany
Napęd rozrządu co 120 tys. km bez okres. wymiany bez okres. wymiany bez okres. wymiany
Ceny zamienników
Filtr oleju/powietrza od 18/41 zł od 17/40 zł od 16/28 zł od 16/25 zł
Klocki ham./tarcze (przód, kpl.) od 120/304 zł od 120/320 zł od 96/256 zł od 106/200 zł
Amortyzatory przód/tył (kpl.) od 580/434 zł od 600/400 zł od 370/440 zł od 620/440 zł
Sprzęgło (tarcza, docisk, łożysko) od 500 zł od 550 zł od 470 zł od 440 zł
Reflektor/błotnik (przód) od 400/164 zł od 400/158 zł od 216/101 zł od 272/174 zł
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Prawdziwym bohaterem dzisiejszego wydania jest niewątpliwie nowe Audi A8. To niezwykle luksusowa limuzyna klasy premium. Warto również zwrócić uwagę na pierwszy test nowego Volvo XC60 oraz debiut Opla Insignii w naszym porównaniu z rywalami w klasie. Zarówno Volvo, jak i Opel bardzo dobrze wypadają w naszych sprawdzianach. Insignii udało się pokonać niewątpliwą liderkę segmentu, która jest u nas Skoda Superb. W naszym cyklu o silnikach poszczególnych marek wzięliśmy pod lupę koreańskich producentów: Kie i Hyundaia. Które wersje są trwałe i niezawodne?
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (42)

No photo
No photo ~maly3614 Użytkownik anonimowy
~maly3614 :
No photo ~maly3614 Użytkownik anonimowy
Niedawno po ponad 8 latach eksploatacji sprzedałem nissana almerę 2.2 Di. Miał ponad 400 tys.km przebiegu i nigdy nie zawiódł,nowy właściciel jest bardzo zadowolony. Jedyny mankament to blacha,ale mechanicznie nie do zdarcia.I samochód rzeczywiście ciasny w środku,ale na dojazdy do pracy nadawał się świetnie.Teraz przymierzam się właśnie do takiej hondy civic vii gen...Niemieckie auta omijam szerokim łukiem od kilku lat - nissan mnie przekonał do japońskiej motoryzacji,a honda accord mojej żony to już dzieło sztuki (mechanicznej)
18 maja 16 08:29 | ocena: 75%
Liczba głosów:16
75%
25%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Farciarz Użytkownik anonimowy
~Farciarz :
No photo ~Farciarz Użytkownik anonimowy
A ja w tym zestawieniu postawiłbym jednak na Toyotę. Pomimo kilku opisywanych niedogodności to jednak najbardziej według mnie bezawaryjny samochód w tym zestawieniu, a to przy zakupie takich aut liczy się najbardziej. Jeździłem faworytem tego zastawienia, ale po wielu naprawach i usterkach, które zazwyczaj pojawiały się zupełnie nieoczekiwanie przesiadłem się na Corolle i moje problemy się skończyły. Może miałem pecha do mojej "sztuki", ale kolejny raz nie będę ryzykował.
17 maja 16 20:58 | ocena: 65%
Liczba głosów:23
65%
35%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mówię jak jest Użytkownik anonimowy
~mówię jak jest :
No photo ~mówię jak jest Użytkownik anonimowy
śmieszny ten "test" lub porównanie, mam w rodzinie oba samochody tj. Mazda 3 z 2003 i Nissan Almera n16 po lifcie z 2006 i żadne z tych wad nie objawia się w ekspoatacji. Nissan pali mało zarówno w mieście jak i w trybie mieszanym (ok 6,5 l), do dziś lampy przednie nie mają ani śladu jakiegokolwiek matowienia, zamglenia itp. Bardzo niskie koszty eksploatacyjne, no i jest znacznie "żywszy" na pierwszch 2 biegach od Mazdy 3, ma odpowiedniego kopa do 100, Mazda do 100 w prawie 13 s, ale to na niskich biegach gdy już osiągnie odpowiednią prędkość, to przy 2,6-2,8 RPM wciska w fotel nawet pod górkę ;) Spalanie Mazdy to 8,3 w mieście i koło 6,5-7 w totalnej trasie, na świecach irydowych Denso. Mazda ma zero kłopotów z silnikiem, korozja zaczyna się pojawiać - auto ma prawie 13 lat i dopiero zaczyna się pojawiać :) może lepszy egzemplarz, nie mam z nią problemów, choć lakier cienki i podatny na otarcia, woskowanie ręczne co roku to powinność, zabezpieczenie podwozia także co 3 lata. Oba auta godne polecenia, a i Nissanie zero korozji, no mozę tylko na tarczach hamulcowych i tyle, samochód w standardzie we wnętrzu nie zachwyca, Mazda 3 w wersji Exclussive ma wszystko co trzeba jak na tak nie najmłodszy pojazd. Nissan wypada najekonomiczniej. Po wyposażeniu obu pojazdów w światła ledowe DRL nie wymieniamy żarówek już od 3 lat :D Pozdrawiam posiadaczy japończyków, Toyota i Honda zapewne również lepiej wypadają niż w tym artykule. Każdy model bywa inny, nie każda np Mazda 3 bedzie zachowywać sie tak samo.
24 maja 16 17:31 | ocena: 60%
Liczba głosów:10
60%
40%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Hirek Użytkownik anonimowy
~Hirek :
No photo ~Hirek Użytkownik anonimowy
A ja stawiam na Corolle z bardzo prostego powodu. Wszystkie prezentowane tu auta są o niebo lepsze od ich niemieckich odpowiedników.
Jednak Corollą jest chyba najmniej awaryjnym autem w tym zestawieniu, ponad to jest bardzo popularna, więc nawet ewentualne części nie są już takie drogie. Ja sam jeżdżę Corollą i mimo iż konkurenci mi się nawet podobają jednak bym nie zaryzykował.
6 sie 16 15:38 | ocena: 70%
Liczba głosów:10
70%
30%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Fred Użytkownik anonimowy
~Fred :
No photo ~Fred Użytkownik anonimowy
A ja mam passata b5 1.8 benzyna bez turbo 125KM, przebieg 160tys Km. W samochodzie zepsulo sie juz praktycznie wszystko wlacznie z otwieraniem wlewu baku, szybami czy centralnym zamkiem. Samochod za 4 tygodnie oddaje na zlom i odliczam dni do tego dnia. Za darmo go tam zostawie.
17 maja 16 19:53 | ocena: 76%
Liczba głosów:37
76%
24%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Civic eu7 Użytkownik anonimowy
~Civic eu7 :
No photo ~Civic eu7 Użytkownik anonimowy
Posiadam wymieniona.honde w tematcie 5drzwi silnik 1.4 autko bardzo przyjemne trasa 6l miasto 8l spokojna jazda miejsca dosc sporo z tylu . 90km niby malo a da rade ladnie tym pogonic 3bieg 6tys obr i 0k. 100kmh sama radosc polecam !
17 maja 16 20:35 | ocena: 82%
Liczba głosów:11
82%
18%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jon Użytkownik anonimowy
~jon :
No photo ~jon Użytkownik anonimowy
Od kiedy zamieniłem ,,będziesz miał wydatki 3,, na nudną corolle,to odetchnąłem z ulgą.Jazda i prowadzenie beemki ,super.Trwałość i koszty utrzymania dramat.Corolla,no jedzie do przodu i cholera się nie psuje.
24 maja 16 18:50 | ocena: 80%
Liczba głosów:10
80%
20%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Leon-ni Das. Użytkownik anonimowy
~Leon-ni Das. :
No photo ~Leon-ni Das. Użytkownik anonimowy
Miałem kiedyś Corolla, fajne autko. Puzniej Mazda 6 w benzynie 2.0 147 km. Silnik, wnętrze, zawias bomba, ale blacha dramat. Obecnie Honda Accord 2.0 - 155 km, z czystym sumieniem mogę polecić te auto. Brak jakichkolwiek problemów typu motor,blacha,zawias.
24 maja 16 16:25 | ocena: 63%
Liczba głosów:8
63%
38%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Oskarr Użytkownik anonimowy
~Oskarr :
No photo ~Oskarr Użytkownik anonimowy
Jeżdżę Toyotą Avensis z silnikiem 1.6 vvt-i (ten sam co w corolli) i nie ma opcji aby sprawny działający silnik spalał takie ilości benzyny. Mi cięższy Avensis spalał benzyny średnio 6,5 litra a gazy 7,5. Należało by sprawdzić czy z silnikiem jest wszystko ok (często uszkadzają się kolektory ssące, co powoduje zwiększenie spalania), ewentualnie czy wszystkie cylinderki w hamulcach odbijają.
17 maja 16 16:30 | ocena: 60%
Liczba głosów:20
40%
60%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~haczbaki mnie nie kręcą Użytkownik anonimowy
~haczbaki mnie nie kręcą :
No photo ~haczbaki mnie nie kręcą Użytkownik anonimowy
No cóż żaden z nich nie porywa, ale to nic bo nawet w czasach kiedy były w produkcji też nie, Civic jakiś taki ociężały, spuchnięty, mało dynamiczny, co się tyczy Almery to istotnie zdaje się być przystępna w utrzymaniu, "3" jest w tym zestawieniu najładniejsza i najmniej dotknięta zębem czasu, Corolla świetna technicznie, wybór istotnie trudny ....
18 maja 16 18:24 | ocena: 60%
Liczba głosów:5
60%
40%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild

Honda Civic VII (2000-06) od 9000 zł

Honda w tej generacji Civica odeszła od koncepcji niskiego i szerokiego auta. Jak bardzo się rozrosło, widać po wersji 5d, w której rozstaw osi wydłużono aż o 11 cm. Ceny 110-konnych benzynowych 1.6 zaczynają się od około 10 tys. zł, a najdroższe, z końca produkcji, potrafią kosztować nawet 17 tys. zł. Na rynku nie brakuje aut z polskich salonów, ale mają one zwykle wyższe ceny i nie czekają długo na nabywców. Koszty części zamiennych są umiarkowane i nie odstają od cen zamienników do prezentowanych rywali.

Czy kilkunastoletnie hatchbacki są gwarancją niezawodności? (slajd 1 z 29)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego