Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.354.684.271.96
Średnio4.634.784.472.11
Najdrożej4.894.994.672.24

Jeep Cherokee KJ: typ bardzo uniwersalny

13 cze, 16:29
Udostępnij
0
Skomentuj

Jeep Cherokee jest mniej popularny od konkurentów, ale ma sporo zalet – również jako auto używane.

Jeep jest jak adidasy – nieważne, którą markę mamy na myśli, na każdą terenówkę można powiedzieć, że to „dżip”. To dla firmy świetna reklama, lecz także wyzwanie: jak skonstruować model, który będzie relatywnie tani i oszczędny, komfortowy na drodze, a jednocześnie nie zawiedzie offroaderów?

W porównaniu z podobnymi gabarytowo samochodami pokroju Toyoty RAV4 w Cherokee KJ widać kilka powiązań konstrukcyjnych, np. samonośne nadwozie i niezależne przednie zawieszenie. Są i istotne różnice: sztywny tylny most i wzdłużnie ustawione silniki ze skrzynią redukcyjną w układzie przeniesienia napędu.

Różne wersje napędu

W modelu Cherokee (amerykańska wersja nazywa się „Liberty”) spotkacie trzy wersje układu napędowego: najprostsze odmiany z USA mogą mieć tylko tylny, pozostałe korzystają z systemu Command Trac (sztywno dołączana przednia oś; dobre rozwiązanie dla dużo jeżdżących w terenie, na asfalcie używa się trybu 2WD) lub Selec Trac (z centralnym dyferencjałem; wskazany do codziennej jazdy szosowej).

Zanim jednak wybierzecie napęd, warto przyjrzeć się palecie silników: benzyniak 2.4 pali rozsądnie (czyli 8-17 l/100 km), ale elastyczność woła o pomstę do nieba. Pod tym względem znacznie przyjemniejszy jest prosty i trwały motor 3.7 V6, jednak w tym przypadku musicie liczyć się ze średnim spalaniem ponad 15 l/100 km. Można ratować się instalacją gazową, ale wtedy z kolei trzeba się pogodzić ze zmniejszeniem i tak niezbyt dużego bagażnika (koło zapasowe jest przecież na klapie).

Sprawdź za darmo numer VIN!

Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.

Są też diesle, mają one co prawda włoskie pochodzenie (wytwórnia VM), ale pracują znacznie lepiej niż fatalne jednostki 2.5, znane z poprzednich modeli. Trwałość ocenimy jako zadowalającą (co nie oznacza, że będą bezproblemowe – to typowe nowoczesne diesle z common railem), musicie jednak wziąć też pod uwagę, że jednostki te sporo palą.

2.8 początkowo występowało tylko ze skrzynią automatyczną i taki zestaw potrafi „wciągnąć” w mieście nawet 15 l/100 km! Jednostka 2.5 jest o około 2 l oszczędniejsza. Niemało kosztuje też obsługa, np. wymiana rozrządu z pompą wodną to wydatek 1500 zł.

Zaletą Jeepa jest dobry dostęp do części zamiennych, poza hurtowniami działa kilka firm importujących elementy prosto z USA. W ich ofercie brak np. oświetlenia (uwaga: niektórzy sprzedają nowe reflektory, spełniające normy… USA), niezbyt duży jest też wybór gratów do diesli (takie wersje oferowano za oceanem, ale krótko). Pomaga to obniżyć koszty eksploatacji, ale np. niektóre elementy zawieszenia są dość drogie.

Jeep Cherokee KJ - ceny części:*

Filtr oleju od 24 zł
Filtr powietrza od 55 zł
Klocki hamulcowe (przód) od 170 zł
Tarcze hamulcowe (przód) od 280 zł
Łożysko koła (przód) od 990 zł
Amortyzator (przód) od 330 zł
Błotnik od 490 zł
Reflektor** od 99 zł
*ceny dotyczą nieoryginalnych elementów do Jeepa Cherokee KJ z silnikiem 2.8 CRD z 2003 r.; **brak zamienników; cena używanego elementu z homologacją europejską.

Jeep Cherokee KJ - serwis*

Olej silnikowy co 20 tys. km
Filtr powietrza co 40 tys. km
Pasek akcesoriów co 100 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący co 100 tys. km
Filtr paliwa co 40 tys. km
Olej w skrzyniach rozdzielczej oraz automatycznej co 100 tys. km**
Napęd rozrządu co 160 tys. km
*zalecane interwały dla diesli przeznaczonych na rynek europejski; **wymagana tylko kontrola, ale mechanicy zalecają wymianę (co około 50 tys. km).

Jeep Cherokee KJ - dane techniczne:

3.7 2.8 CRD
Silnik – typ/cyl./zawory benz. V6/12 t.diesel R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 3701 2755
Moc maks. (KM/obr./min) 211/5200 150/3800
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) 312/3800 360/od 1800
Skrzynia biegów aut. 4 aut. 5
Napęd 4x4
Masa własna/ładowność (kg) 1866/674 1964/576
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 4496/1819/1817
Rozstaw osi (mm) 2649
Przysp. 0-100 km/h (s) 10,8 12,6
Prędkość maks. (km/h) 180 174
Spalanie (wg EU; l/100 km) 18,8/11,0/14,0 13,7/8,4/10,3

Naszym zdaniem: ciekawa propozycja

Nie tak funkcjonalny, jak Honda CR-V, nie jeździ tak precyzyjnie, jak BMW X3. Ale nadaje się na co dzień, zaś w weekend bez problemów pobije wymienioną dwójkę konkurentów (i wielu innych) w terenie. Niewiele uciążliwych usterek, ale niezbyt tania jazda oraz naprawy.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 48/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. wrażenia z jazdy Oplem Insignią Country Tourer; wyprzedaże 2017 - poradnik kupującego; porównanie kompaktowych SUV-ów z silnikami benzynowymi; testy BMW 530d Touring i Hyundaia i30 N Performance; akumulator przed zimą; youngtimer po sezonie; Kia cee'd z drugiej ręki; Top 7: klasa średnia w cenie ok. 25 tys. zł.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Facet Użytkownik anonimowy
~Facet :
No photo ~Facet Użytkownik anonimowy
Jeep to Chrysler. Nie - dziękuję.
15 cze 18:13 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Krzysztof Koniuszewski / Auto Świat

Jeep Cherokee KJ (2001-08) - od 12 500 zł

Cherokee ma samonośną karoserię, a także sztywny most z tyłu. W terenie radzi sobie bardzo dobrze, na asfalcie trochę odstaje od nowoczesnych SUV-ów.

Jeep Cherokee KJ: typ bardzo uniwersalny (slajd 1 z 14)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego