Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Jest prestiż, są wydatki - LR Range Rover Sport I

15 kwi 17 09:00

Jazda RR Sportem to niewątpliwie duża przyjemność, niestety, okazuje się ona dość droga

Udostępnij
0
Skomentuj

Model Sport to drugi członek rodziny Range Rovera. Pod względem technicznym ma niewiele wspólnego z „dużym” Range’em – tamten korzysta z nadwozia samonośnego, ten z ramy. Jeśli już mielibyśmy do czegoś go porównać, to do Discovery 3 – oba auta pod względem mechaniki mają naprawdę wiele wspólnego. Różnice? Zasadnicze: Discovery 3 kusi bardzo praktycznym nadwoziem, RR Sport przeciwnie – stawia na styl i wyposażenie. Zadbano też o szerszą paletę silników, w tym też mocne jednostki.

Skupimy się na bardziej popularnych dieslach, ale w ofercie były też mocne benzyniaki – wyłącznie V8, wolnossące lub z doładowaniem – o mocy nawet ponad 500 KM. Najpopularniejszy wśród ropniaków jest motor 2.7 V6, nieco później ofertę uzupełnił 3.6 V8, następnie obie te wersje zastąpiono dieslem 3.0 (moce: 211, 245 i 256 KM).

RR Sport to wszechstronne auto: pojedziecie do opery, do pracy a także na wycieczkę za miasto. RR Sport to wszechstronne auto: pojedziecie do opery, do pracy a także na wycieczkę za miasto. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Design i niezłe osiągi

Świetny wygląd wymaga poświęceń: kabina Sporta bardziej przypomina powiększone kombi niż pudełkowatego SUV-a. Oczywiście, nie jest to ciasne auto (szerokość kokpitu: 1500 mm), jeśli jednak ktoś oczekuje przestronności vana, niech sięgnie po Discovery.

Bagażnik pomieści 450 l – przy tych gabarytach można spodziewać się więcej. Wystarczy jednak spojrzeć na eleganckie wykończenie kufra, żeby zrozumieć, na czym zależało projektantom. Oczywiście, deska rozdzielcza i fotele to również prawdziwa rewia drogich materiałów wykończeniowych.

Szukasz wymarzonego auta?

Szukasz wymarzonego auta? Sprawdź je z naszymi ekspertami przed zakupem.

Określenie „Sport” sugeruje dynamiczne usposobienie modelu. Bez wątpienia nie jest to auto nadające się na tor wyścigowy, osiągi silników mogą nawet nieco rozczarować. Ale pamiętajcie, że samochód na pusto waży około 2,5 tony, a ramowa budowa podwozia nie ułatwia dostrojenia zawieszenia. Jak na te warunki można przyjąć, że samochód całkiem przyzwoicie sobie radzi. Podczas liftingu (2009 r.) pojawiły się elektronicznie regulowane amortyzatory.

Range Rover to legenda offroadu – jak Sport czuje się poza asfaltem? Ma stały napęd 4x4 i reduktor, a do tego pneumatyczne zawieszenie, umożliwiające zmianę prześwitu, i stalowe osłony pod silnikiem. Takie wyposażenie pozwala na zabawę w terenie, nie zapominajcie jednak o masie i oponach – często mają np. 20-calowe felgi.

System Terrain Response steruje pracą napędu stosownie do rodzaju przeszkód terenowych. System Terrain Response steruje pracą napędu stosownie do rodzaju przeszkód terenowych. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Prestiżowy Range Rover wymaga też wydatków. Opowiedział nam o nich Grzegorz Kaczyński z Difflandu (serwis naprawiający Land Rovery): "Znamy auta z silnikami 2.7, które pokonały 600 tys. km. Ale raz czy dwa razy do roku spotykamy się też z ukręconymi wałami korbowymi. W przypadku starszych aut warto sprawdzić po numerze VIN, czy pompa oleju nie wymaga wymiany – pęka odlew i demoluje się silnik."

Rozmówca wskazuje też na usterki świec żarowych – podczas wymiany niemal pewne jest, że kilka się ukręci (koszt fachowego demontażu to 200-300 zł za sztukę) – oraz na zużycie konwertera skrzyni (szybki remont przekładni to wydatek 8000 zł). „Gniją” też wiązki elektryczne.

Range Rover Sport I - ceny części*:

Filtr oleju od 50 zł
Filtr powietrza od 65 zł
Klocki hamulcowe (przód) od 260 zł
Tarcze hamulcowe (przód) od 540 zł
Kolumny pneumatyczne (przednie) od 2900 zł
Łożysko koła (przód) od 770 zł
Błotnik przedni (oryginalny) od 2640 zł
Reflektor ksenonowy od 3460 zł
*ceny dotyczą nieoryginalnych elementów o dobrej jakości do RR Sporta 2.7 TDV6 z 2007 roku

Range Rover Sport I - serwis*:

Olej silnikowy co 24 tys. km lub rok
Filtr powietrza co 24 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 24 tys. km lub rok
Płyn hamulcowy co 3 lata
Płyn chłodzący co 10 lat
Filtr paliwa co 24 tys. km
Olej w skrzyni biegów co 72 tys. km
Olej w skrzyni rozdzielczej i w dyferencjałach co 120 tys. km lub 5 lat
Napęd rozrządu co 168 tys. km lub 7 lat
*interwały dla silnika 2.7 TDV6, zalecenia mechaników

Range Rover Sport I - dane techniczne:

Silnik – typ/cyl./zawory t.diesel/V6/24 t.diesel/V8/32
Pojemność skokowa (cm3) 2720 3630
Moc maks. (KM/obr./min) 190/4000 272/4000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 440/1900 640/2000
Skrzynia biegów aut. 6 aut. 6
Napęd 4x4 4x4
Masa wł./ładowność (kg) 2455/615 2675/500
Wym. (dł./szer./wys.; mm) 4788/1983/1762
Rozstaw osi (mm) 2745
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,7 9,2
Prędkość maks. (km/h) 193 209
Spalanie (wg EU; l/100 km) 12,7/8,4/10,2 14,7/9,0/11,1

Naszym zdaniem: kosztowny styl

RR Sport to bardzo ciekawe auto: ma swój styl i konsekwentnie się go trzyma. Nie oferuje nadzwyczajnej przestrzeni, ale ma ładną sylwetkę, nienaganne wnętrze i mocne silniki. Podstawowy problem: wysokie zużycie paliwa i kosztowne utrzymanie – nawet gdy się nie psuje.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej