Mimo upływu prawie 20 lat od powstania tego motocykla jegopoczątkowe zalety sprawiają, że nadal znajduje się on w kręgu zainteresowania osób ceniących mobilność w mieście i niskie koszty eksploatacji oraz tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z jednośladami. Oferta jest stosunkowo bogata, ale bardzo zróżnicowana ze względu na wiek i stan techniczny pojazdów. Zdecydowana większość motocykli pochodzi z importu - oficjalne przedstawicielstwo firmy Kawasaki pojawiło się na polskim rynku dopiero w połowie lat 90. Drugi powód to początkowe zainteresownie polskich klientów głównie jednośladami o dużej pojemności i superosiągach.Po 20 latach na rynku zalety są nadal aktualneMotocykl można określić jako sportowo-turystyczny. Osiągi egzemplarza w dobrym stanie nadal trzeba uznać za dobre i nieustępujące obecnie produkowanym "500" obarczonym większymi normami czystości spalin (na ogół oferującymi mniejszą moc). Najczęściej spotykana moc to 60 KM, ale oferowano też wersje 27-, 34- lub 50-konne. Pełną moc można odzyskać przez niewielkie zmiany w gaźnikach. Wersja 60-konna pozwala rozpędzić się do 195 km/h. Niestety tylko chwilowo, bo mimo skutecznych owiewek do bardzo szybkiej i dłuższej jazdy zniechęcają dość znaczne wibracje odczuwalne zwłaszcza na kierownicy i podnóżkach, a pochodzące od silnika. Pozytywnie należy ocenić też własności jezdne, chociaż w tej dziedzinie GPZ 500S ustepuje wyraźnie współczesnym konstrukcjom. Mimo to lekkość, z jaką się prowadzi, i zwinność na zakrętach oraz w mieście nadal są jego atutami.Za kierownicą nawet osoby o słusznym wzroście nie narzekają na brak miejsca. Pozycja jest optymalna i niemęcząca. Do częstych i dłuższych podróży zachęca również niewielkie zużycie paliwa, wahające się od 4,5 do 5,5 l/100 km. Krótka lista zmian konstrukcyjnych świadczy jednocześnie o doskonałości konstrukcji i niewielkiej ilości wad. Dopiero rok 1994 przyniósł wi'ksze modyfikacje i usunięto w ten sposób niemal wszystkie wady. Przede wszystkim odświeżono kształt owiewek, co znacznie odmłodziło stylistykę motocykla. Zmieniono również kształt kanapy, na którą skarżyli się głównie pasażerowie.Tylko dwa cylindry zmiejszają koszty obsługiKupując używane Kawasaki GPZ 500S, trzeba skupić się na ogólnym stanie techicznym i na tych elementach, które są wrażliwe na zużycie we wszystkich jednośladach, gdyż nie ma on typowych usterek. Trzeba pamiętać, że silnik nawet w dobrej kondycji jest dość hałaśliwy (łańcuch rozrządu) i nie trzeba się tego nadmiernie bać. Ewentualne usterki nie będą należeć do kosztownych. Większość drobnych napraw i regulacji można wykonać we własnym zakresie, oczywiście pod warunkiem posiadania elementarnej wiedzy z mechaniki.Zakładając, że kupiony motocykl nie ma ukrytych wad, które ujawnią się po kilku kilometrach, podstawa koniecznych kosztów to wymiana materiałów eksploatacyjnych. Olej wraz z filtrem najlepiej wymienić od razu - to łączny koszt około 150 zł (następnie co 10 tys. km). Filtr powietrza wymienia się co 20 tys. km. Warto teżwymienić olej w przednim zawieszeniu (120 zł) i płyn chłodzący. Regulację luzu zaworowego (180 zł) i synchronizację gaźników (80 zł) trzeba wykonywać co 10 tys. km. Do kosztowniejszych napraw należy wymiana łańcucha rozrządu (robocizna 200 zł), który wytrzymuje przebieg około 40 tys. km, oraz wymiana kół zębatych i łańcucha napędowego po około 20 tys. km (od 400 zł ). Słabe strony!W modelu GPZ 500S trudno określić typowe usterki powtarzające się w wielu egzemplarzach. Motocykl (w szczególności silnik) jest nadzwyczaj bezproblemowy. Świadczy o tym fakt, że silnik od prawie 20 lat w niemal niezmienionej konstrukcji jest źródłem napędu kilku modeli Kawasaki. "500" ma jednak też słabe strony, do których należy zaliczyć nieskuteczne hamulce w egzemplarzach z pierwszych lat produkcji, hałasujący silnik (łańcuch rozrządu) i spore drgania na kierownicy uprzykrzające podróże. zdaniem fachowca- GPZ 500S to motocykl prosty i łatwy w eksploatacji oraz naprawie, przez to chętnie wybierają go osoby młode i te, które dopiero zaczynają przygodę z motocyklem. Problemem tego modelu jest hałasująca jednostka napędowa, szczególnie na wolnych obrotach. Silniki dobrze eksploatowane osiągają przebiegi rzędu 100 tys. km.Marek RzadkowskiMCS - autoryzowany serwis KawasakiLista usterekElektryka/elektronika - w najstarszych egzemplarzach brak kontaktu w czujnikach np. włącznika stopu, niesprawności przełącznika kierunkowskazów. Silnik/przeniesienie napędu - hałas od nadmiernie rozciągniętego łańcucha rozrządu, wybite gniazda zaworów na skutek niewłaściwego luzu zaworowego, wrażliwe na wybicie gniazdo łożyska na wałku zdawczym. Za-wie-sze-nie - uszkodzenie łożysk główki ramy. Układ wydechowy - nadmierna korozja tłumików. NASZ WERDYKTSilnik napędzający ten model Kawasaki to niemal legenda. Nadal montowany jest on w trzech współczesnych modelach firmy: ER-5, EN 500 i KLE 500. Przy odrobinie szczęścia egzemplarz w dobrym stanie można nabyć już za 5 tys. zł. Będzie to maszyna wiekowa, ale na pewno sprawi wiele przyjemności nabywcy. Na rynku wtórnym jest duży wybór tego modelu, jednak zdecydowana większość została sprowadzona. Raczej nie ma szans na znalezienie oferty z udokumentowanym przebiegiem, więc przy zakupie korzystajmy z pomocy specjalistów.
Kawasaki GPZ 500S - Do serwisu tylko na chwilę
Po raz pierwszy model GPZ 500S zaprezentowano w 1986 roku. W owym czasie był to bardzo nowoczesny przedstawiciel motocyklowej klasy średniej wyróżniający się doskonałymi osiągami i własnościami jezdnymi.