Nawet niedrogie auta klasy B tracą na wartości po kilka tysięcy zł rocznie. Prezentujemy 10 maluchów, na których stracimy najmniej pieniędzy po pięciu latach eksploatacji
Utrata wartości w największym stopniu dotyczy właścicieli nowych aut, szczególnie wyższych klas. Jednak nawet w przypadku segmentu B w ciągu pierwszych pięciu lat eksploatacji można stracić z tego powodu blisko 30 tys. zł, czyli często ponad połowę początkowej wartości.
Podpowiadamy, na którym maluchu stracicie najmniej – przedstawiamy 10 popularnych używanych modeli klasy B. Na początku listy znalazły się modele cechujące się najwolniejszym spadkiem cen – utratę wartości obliczyliśmy jako różnicę między kosztami auta nowego w wersji podstawowej i jego 5-letniego odpowiednika. Duży spadek wartości można wiązać z małym zaufaniem klientów.
Volkswagen Polo IV (2001-09) najmniej traci na wartości spośród wszystkich maluchów. Jak widać, magia marki wciąż działa. Jest to dobre auto, ale na pewno nie najmniej awaryjne w tej klasie. Cena 5-letniego egzemplarza: od 21 tys. zł, utrata wartości – 12,3 tys. zł.Toyota Yaris II (2006-11) jest jednym z najdroższych maluchów na rynku wtórnym. Użytkownicy cenią jej wysoką niezawodność – charakteryzują się nią wszystkie wersje silnikowe, również diesel 1.4 D-4D. Cena 5-letniego egzemplarza: od 19 tys. zł, utrata wartości – 15,8 tys. zł.Skoda Fabia II (od 2007 r.) to jeden z atrakcyjniejszych maluchów na rynku wtórnym. Jednak jej główne atuty to nie uroda, lecz praktyczność, bogata paleta silników, przystępny koszt zakupu i eksploatacji. Cena 5-letniego egzemplarza: od 17,2 tys. zł, utrata wartości – 16,3 tys. zł.Fiat Grande Punto (2005-11) to ładny, dobrze wykonany i tani pojazd, ale nie jest to efektem dużego spadku wartości, tylko niskiej ceny początkowej. Wersja 1.3 JTD jest tańsza niż Toyota Yaris 1.0. Cena 5-letniego egzemplarza: od 15,5 tys. zł, utrata wartości – 17,8 tys. zł.Seat Ibiza IV (2002-08) bazuje na tej samej technice, co VW Polo IV, pomimo to bliźniacze wersje silnikowe mogą być tańsze nawet o kilka tys. zł. W stosunku do Polo Ibiza ma bardziej dynamiczny charakter, m.in. nieco sztywniejsze zawieszenie. Cena 5-letniego egzemplarza: od 18 tys. zł, utrata wartości – 19,2 tys. zł.Renault Clio III (od 2005 r.) jest jednym z tych modeli, które udowadniają, że poprawia się jakość francuskiej firmy. Potwierdza to umiarkowany spadek cen. Warto zainwestować w benzyniaka 1.4, gdyż najlepiej łączy ekonomię z osiągami. Cena 5-letniego egzemplarza: od 18,3 tys. zł, utrata wartości – 19,4 tys. zł.Ford Fiesta IV (2001-08) należy do tańszych 5-letnich aut segmentu B. Wynika to m.in. z mało atrakcyjnej sylwetki, a także ubogiej palety silników. Warto jednak podkreślić, że jest to jeden z obszerniejszych pojazdów w tej klasie. Cena 5-letniego auta: od 17,6 tys. zł, utrata wartości – 20,5 tys. zł.Peugeot 207 III (od 2006 r.) jest dość wysoko wyceniany na rynku wtórnym, ale początkowy spadek wartości w tym przypadku okazuje się duży. Optymalny wybór to 207 z benzyniakiem 1.4. Cena 5-letniego egzemplarza: od 22 tys. zł, utrata wartości – 21,6 tys. zł.Opel Corsa D (od 2006 r.) to jedno z droższych aut klasy B na rynku wtórnym, jednak 5 lat eksploatacji w jego przypadku oznacza duży spadek cen. Nie polecamy benzyniaków 1.0 i 1.2, lepiej wybrać 1.4. Cena 5-letniego auta: od 19,2 tys. zł, utrata wartości – 22,4 tys. zł.Citroën C3 I (2001-08) najwięcej traci na wartości w ciągu pierwszych 5 lat. Mimo to na rynku wtórnym cieszy się dużym zainteresowaniem. Atuty to oryginalny wygląd i przestronne wnętrze. Cena 5-letniego egzemplarza: od 17,4 tys. zł, utrata wartości – 29,9 tys. zł.