CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.32100.004.161.98
Średnio4.490.004.312.03
Najdrożej4.650.004.432.17

Udane silniki w Alfach

17 maja, 06:30
Udostępnij
0
Skomentuj

Inżynierowie Alfy Romeo mają duże doświadczenie w konstruowaniu udanych i trwałych silników. Nie brakuje wśród nich zarówno benzyniaków, jak i diesli. Postanowiliśmy sprawdzić, które jednostki można polecić.

Alfa Romeo to marka oferująca samochody przeznaczone dla osób, które cenią sobie nie tylko styl, lecz także właściwości jezdne. Nie jest to co prawda najpopularniejszy producent na rynku wtórnym, ale ma zagorzałe grono zwolenników i wiele interesujących modeli w dość atrakcyjnych cenach.

Mimo nie najlepszej opinii o marce sporo tych samochodów napędzają trwałe i tanie w naprawach silniki. Część z nich jest co prawda tożsama z jednostkami, które znajdziecie w innych włoskich markach koncernu Fiata, nie zmienia to jednak faktu, że prezentowane silniki zostały dobrze zaprojektowane.

W najnowszych Alfach sporo jest silników godnych polecenia, ale niektóre odradzamy

Oczywiście zaprezentowane motory, to nie wszystkie, które można by polecić w przypadku włoskiego producenta. W zestawieniu zabrakło np. udanych nowszych konstrukcyjnie diesli 1.6 oraz 2.0. Zdecydowaliśmy się zaprezentować o wiele bardziej popularne, ale nieco starsze jednostki wysokoprężne 1.9 oraz 2.4, często spotykane w używanych egzemplarzach.

Auto Świat Expert

Nie kupuj kota w worku. Pomożemy Ci sprawdzić samochód przed zakupem.

Pisząc o udanych silnikach, nie sposób także pominąć kultowej rodziny sześciocylindrowych jednostek firmowanych nazwiskiem inżyniera Busso. Te motory o pojemności: 2.5, 3.0 i 3.2 znajdziecie w wielu modelach Alfy Romeo powstałych po 2000 r. Niestety, w 2005 r. włoski producent zrezygnował z ich produkcji (ciekawostka: kilka dni po tej decyzji zmarł Giuseppe Busso).

Uwaga na benzyniaki GM

W nowszych modelach Alfa zastosowała silnik V6 3.2 (GM), którego nie polecamy, bo nie dość, że jest paliwożerny, to na dodatek ma dość duże problemy z trwałością.

To zresztą niejedyny silnik GM, który trafił do tej kategorii, bo trudno polecić też czterocylindrowe motory serii JTS (1.9 oraz 2.2), ale uważajcie również na włoskie 2.0 JTS (rozwinięcie jednostki 2.0 Twin Spark).

Włoska marka pomimo krążących o niej opinii w ostatnich latach ma więc sporo udanych jednostek napędowych, które w większości można polecić.

Silnik 1.4 T-jet: solidne małe turbo

Mimo małej pojemności turbodoładowany silnik stosowany w najmniejszych Alfach okazał się bardzo trwały. Dobrze znosi także zasilanie LPG.

Ten silnik to dość rzadki udany przypadek downsizingu. Fiat zaprojektował bowiem motor, którego wytrzymałość okazuje się naprawdę dobra. Silnik znajdziecie w dwóch modelach Alfy – MiTo oraz Giulietcie – ale występuje tam bardzo często.

Kluczem do sukcesu jest dość prosta budowa, bo oprócz turbosprężarki (w Alfie montowano tylko turbo firmy IHI) nie ma tu udziwnień, np. 1.4 T-jet ma pośredni wtrysk paliwa. Jego rozrząd napędza pasek zębaty.

Silnik w Alfie zadebiutował w 2008 r. i wciąż jest w ofercie, ale w 2009 r. wprowadzono jego bardziej skomplikowaną wersję Multiair, z zaworami sterowanymi elektrohydraulicznie. Rozwiązanie to nie do końca jest udane (psuje się moduł sterujący; naprawa: ok. 4,5 tys. zł). Zwykłe (polecane przez nas) 1.4 T-jet mają w Alfach moc: 105, 120 lub 155 KM, pozostałe silniki 1.4 turbo wyposażono w system Multiair.

T-jet nie jest mistrzem oszczędzania, zwłaszcza gdy korzystamy z pełni możliwości turbo, stąd duża popularność instalacji LPG (były nawet wersje z zasilaniem gazowym sprzedawane oficjalnie przez dilerów). Co ważne, silnik ten świetnie się sprawdza w przypadku zasilania LPG.

Sprawdź za darmo numer VIN!

Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.

Silnik 1.4 T-jet - to nam się podoba:

Wysoka trwałość mimo niskiej pojemności i doładowania, dobra współpraca z LPG, niezła kultura pracy, dobre osiągi 155-konnej wersji.

Silnik 1.4 T-jet - to nam się nie podoba:

Spore spalanie, gdy korzysta się z pełni możliwości, awarie systemu Multiair w wersjach wyposażonych w niego, drogie usterki skrzyni TCT.

Silnik 1.75 TBi: prawie bez uwag

Nie dość, że nowoczesny i mocny, to na dodatek bardzo wytrzymały – silnik 1.75 TBi ma zdecydowanie więcej zalet niż wad, ale nie występuje często.

Jednostkę tę zarezerwowano dla topowych modeli. Znajdziecie ją w Giulietcie (usportowiona wersja QV) i 159, motor ten stosowano także w Brerze/Spiderze i wciąż spotkacie go w 4C.

Moc silnika 1.75 TBi waha się od 200 do 240 KM. Jest to dość skomplikowana konstrukcja, bo ma nie tylko turbodoładowanie, lecz także wtrysk bezpośredni oraz dwa wariatory zmiennych faz (jeden steruje zaworami ssącymi, drugi wydechowymi), do tego w dużej mierze jest wykonana z aluminium.

Warto dodać, że nie ma nic wspólnego z silnikami General Motors stosowanymi wcześniej przez Alfę, których jakość nie była najwyższa.

Podstawową wadą tego napędu jest wysokie spalanie, które dość mocno odbiega od deklaracji producenta – 200-konna wersja z Alfy 159 zużywa średnio około 10 litrów na 100 km, a gdy jeździmy głównie po mieście, wartość ta wzrasta o 2-3 litry.

Użytkownicy silnika 1.75 TBi powinni skracać interwały wymiany oleju z 35 do 15-20 tys. km. Podobnie jest w przypadku wymiany paska rozrządu, szczególnie gdy wykorzystuje się możliwości jednostki napędowej (interwał to od 100 do 140 tys. km; mechanicy radzą go skrócić do ok. 80 tys. km). Gdy jeździmy ostrzej, silnik ten potrafi także spalić nieco więcej oleju.

Silnik 1.75 TBi - to nam się podoba:

Wysoka trwałość pomimo dość dużego skomplikowania konstrukcji, spora moc przekłada się na dobre osiągi, coraz więcej zamienników.

Silnik 1.75 TBi - to nam się nie podoba:

Wysokie spalanie, konieczność stosowania droższej 98-oktanowej benzyny, potencjalnie poważne problemy wynikające z awarii pompy wody.

Silnik 1.9 JTD/JTDm: dobry wybór

To jeden z najbardziej udanych silników Diesla ostatnich lat, szczególnie w prostej 8-zaworowej wersji o mocy 120 KM, ale i mocniejsze są niezłe.

Silnik 1.9 JTD CR trafił po raz pierwszy do Alfy 156 w 1997 r. i okazał się bardzo wytrzymały (początkowo miał 105 KM i był pierwszym seryjnym common railem na świecie).

Szczególnie godna polecenia jest jego wersja 8-zaworowa. W nowszych autach ma ona 120 KM. Mechanicy zwykli mawiać o niej, że wystarczy zmieniać olej co 10-15 tys. km, raz na 80 tys. km wymienić rozrząd (koszt 1 tys. zł) i nie powinna sprawiać żadnych problemów.

Nieco bardziej kłopotliwe są odmiany 16-zaworowe, w których producent zastosował klapki wirowe w dolocie. Do 2006 r. włącznie kolektor był aluminiowy i w razie urwania klapek nic złego się nie działo.

Problem pojawił się wraz z zastosowaniem plastikowego kolektora (od 2007 r.), w przypadku którego urwane klapki mogą wpaść do silnika i go uszkodzić.

To z tego powodu wielu użytkowników wycina felerne klapki (koszt poza ASO wraz z wymianą rozrządu to maksymalnie 1,5 tys. zł). Silnik 1.9 JTD 8V/120 KM dość ciężkiej Alfie 159 nie zapewnia zbyt dobrych osiągów, ale to oszczędna jednostka, która zadowala się ok. 7 l/100 km w cyklu mieszanym.

Popularność przekłada się też na niskie ceny części zamiennych. Do tego nie jest to jednostka trudna w naprawach.

Silnik 1.9 JTD/JTDm - to nam się podoba:

Wysoka trwałość wersji 8-zaworowych, relatywnie tanie zamienniki, niewielkie spalanie wersji 8V, dość prosta budowa.

Silnik 1.9 JTD/JTDm - to nam się nie podoba:

Problemy odmian 16-zaworowych, słabe osiągi 120-konnego silnika w Alfie 159, wiele wyeksploatowanych i zaniedbanych motorów.

Silnik 2.4 JTD: lepiej 10V niż 20V

Diesel 2.4 jest udany, szczególnie w 10-zaworowych wersjach. Nowsze odmiany 20V wymagają bardziej rygorystycznego serwisu.

Pięciocylindrowe turbodiesle Fiata z wtryskiem common rail z 10-zaworową głowicą pojawiły się w Alfie po raz pierwszy w 1997 r. Początkowo jednostka ta rozwijała 136 KM, później wraz ze zmianami konstrukcyjnymi moc wzrosła do 140 oraz 150 KM.

Motor 2.4 z 10-zaworową głowicą stosowano do 2005 r. (wprowadzenie Euro 4) i to właśnie tę wersję polecamy, bo gdy tylko należycie się ją serwisuje, odwdzięcza się dużą wytrzymałością (znamy auta, które bez większych problemów pokonały 500 tys. km).

W 2003 r. wprowadzono odmianę 20-zaworową, która nie lubi zaniedbań serwisowych oraz pracy z niesprawnymi elementami.

Wszelkie anomalia, np. źle działający katalizator czy też zapchany filtr DPF, często doprowadzają do przegrzania silnika i uszkodzenia drogiej w wymianie głowicy (sam element kosztuje 5 tys. zł plus robocizna).

W tej wersji silnika 2.4 JTD montowano także awaryjne klapki wirowe, które zdaniem mechaników najlepiej jest wyciąć. W przypadku wysokoprężnej jednostki 2.4 trzeba również mieć świadomość tego, że jest ona o wiele trudniejsza w naprawach od 1.9 JTD.

Z jednej strony to efekt skomplikowania konstrukcji, z drugiej – tego, że motor ten szczelniej wypełnia komorę silnika.

Silnik 2.4 JTD - to nam się podoba:

Wysoka trwałość starszych 10-zaworowych odmian, niezłe osiągi najmocniejszych wersji (200 oraz 210 KM), dobry dostęp do części.

Silnik 2.4 JTD - to nam się nie podoba:

Spora paliwożerność, problemy z 20-zaworowymi głowicami, ciasno zabudowana komora jednostki napędowej, awarie filtra cząstek stałych.

Ryzykowne silniki stosowane w Alfach Romeo

Dobra wiadomość jest taka, że nie odradzamy praktycznie żadnego z silników wysokoprężnych, które znajdziecie w najnowszych modelach Alfy Romeo (jedynie do 2.4 JTD 20V trzeba podchodzić z rezerwą).

Do motorów, których nie polecamy, trafiły same benzyniaki. Część z nich to konstrukcje General Motors: 1.9 JTS, 2.2 JTS oraz 3.2 JTS. Mają one bezpośredni wtrysk i zbiera się w nich nagar na zaworach, miewają także problemy z łańcuchami rozrządu.

Raczej odradzamy też starsze silniki Twin Spark (konstrukcja własna) o pojemności: 1.6, 1.8 i 2.0. Pierwszy z nich warunkowo można polecić tylko w odmianie bez wariatora zmiennych faz rozrządu. Najgorszy jest 2.0 JTS (bezpośredni wtrysk).

Nie polecamy też dwucylindrowego silnika 0.9 z turbo i systemem Multiair, który nie ma wysokiej trwałości, a do tego jego konstrukcja jest dość skomplikowana.

Dane techniczne niepolecanych silników Alfy Romeo. Dane techniczne niepolecanych silników Alfy Romeo. Foto: Auto Świat

Naszym zdaniem: można wybrać coś dobrego!

Wbrew obiegowej opinii Alfa Romeo nie jest taka zła, szczególnie w kwestii silników. Nie brakuje w niej udanych: popularnych benzyniaków, topowych mocnych motorów i przede wszystkim oszczędnych silników wysokoprężnych. W większości przypadków motory te stosowano też w innych popularnych modelach koncernu Fiata, dzięki czemu da się je tanio naprawić.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 42/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. zapowiedź nowego Mercedesa Klasy A; pierwsze jazdy Seatem Arona i Volkswagenem Tiguanem Allspace; porównanie kombi klasy średniej z dieslami; testy Kii Stonic i BMW 520d; elektromobilność w Polsce - czy to się opłaca?; metody kradzieży nowych aut; test BMW serii 2 Active Tourer na dystansie 100 tys. km; przegląd używanych kombi za 10 tys. zł; starcie New Stratos z Porsche 911 R.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (19)

No photo
No photo ~kwintus Użytkownik anonimowy
~kwintus :
No photo ~kwintus Użytkownik anonimowy
156 1.8 TS przejechane 240 tys km, pewnie cofnięte ze 100 tys. Zrobione przeze mnie 80 tys km i nie licząc na początku wymiany eksploatacyjnych elementow jak rozrząd wraz z wariatorem, swiec platynowych, klocków i tarcz nic się nie stało do dzisiaj! więc jeżeli chodzi o TSy uważam że jeżeli trafi się na zadbany egzemplarz silnik jest jak najbardziej wart uwagi. Co prawda jest podwyższonego ryzyka ale bez przesady, jaki silnik nie jest? chyba stara konstrukcja z lat 80tych. Osiągi bardzo przyzwoite 220 jedzie bez problemu, spalanie: 6-7L Trasa, miasto 10L więc wynik uważam za rewelacyjny, oczywiście jak ktoś ma ciężką noge po miescie to może i spalic 15L. Wbrew opiniom oleju także nie bierze chyba że ktoś na prawdę cały czas piłuje na dużych obrotach - no i olej podstawa bardzo dobrej jakości i nigdy nie cisnąć na zimnym i to tyle - można smigac tym silniiem aż miło ;)
17 maja 20:54 | ocena: 100%
Liczba głosów:7
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~123 Użytkownik anonimowy
~123 :
No photo ~123 Użytkownik anonimowy
multiair - pytam sie co sie psuje? Bo raz czytam ze silniki z 1 multiairem (a juz jest 2 generacja) maja po 350tys i nic sie nie dzieje. Nawet jak ktos namierzył taki silnik z popsutym MA, to albo na gwarancji naprawili, albo producent kazał zapłacić tylko część za naprawę (najwcześniejsze MA) - okazuje się też że często te awarie można by usunąć regeneracją elementu (no ale wiadomo serwis woli całą cześć na nową wymieniać). Aktualnie nie czytałem żadnego posiadacza samochodu z MA co by narzekał na samochód z silnikiem MA, chyba że na całokształt samochodu (fiat nie każdemu podchodzi :) ). Silnik niezwykle udany, a spalanie MA jest niższe, koni więcej. A silnik ładnie brzmi :)
17 maja 20:10 | ocena: 100%
Liczba głosów:8
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Bravo Użytkownik anonimowy
~Bravo :
No photo ~Bravo Użytkownik anonimowy
Mam w Bravo 1,9l fabrycznie 120KM przy przebiegu 53tys.zrobiłem mu tuning w profesjonalnej firmie z hamownią ,silnik ma teraz moc 150KM i moment obr.326Nm przebieg 236tys.na chwilę obecną olej praktycznie od wymiany do wymiany ,no nieraz jakieś 20gr.na dolewkę ,Fiat po tuningu stał się cihszy w środku zrywniejszy i pali ponad 1l na 100km mniej w sumie zamyka się średni ok 5,2l ,a lekkiej nogi nie mam ,fajnie się prowadzi części tanie ostatnio urwano mi na parkingu prawe lusterko w sklepie nowe elektrycznie sterowane ,podgrzewane ,z czujnikiem temperatury 169zł:) wymiana 10 minut i po kłopocie przez dziesieć lat jak go mam wydałem w części takie jak chłodnica klimy ,czujnik wentylatora zawór EGR ,lusterko ,świece zarowe ok 2000tys.złotych reszta to sama eksploatacja,polecam jak się komuś trafi zadbany egzemplarz. Szkoda ,że juz tego modelu nie produkują nowy Tipo już nie jest taki ładny.
18 maja 09:12 | ocena: 78%
Liczba głosów:9
78%
22%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Klej Użytkownik anonimowy
~Klej :
No photo ~Klej Użytkownik anonimowy
Możecie rozwinąć dlaczego nie polecacie 0.9 twinair? Mieliśmy 4 pandy z tym silnikiem i żadnych awarii, więc jakie to awarie według aś występują w silniku twinair.
17 maja 07:40 | ocena: 90%
Liczba głosów:10
90%
10%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Michał Użytkownik anonimowy
~Michał :
No photo ~Michał Użytkownik anonimowy
2.0 ts awaryjny? Hmm.. od 2006 roku posiadam 156 z tym silnikiem (+legendarna skrzynia selespeed) z gazem i bez problemow przejechane 360 tys. km w tej chwili :)
17 maja 21:16 | ocena: 90%
Liczba głosów:10
90%
10%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Rucia Użytkownik anonimowy
~Rucia :
No photo ~Rucia Użytkownik anonimowy
Kto jeszcze czyta te brednie z Auto-świat ??? żal i rozpacz wiedza na poziomie Kazika ze wsi co Kadetem jezdzi...
17 maja 14:55 | ocena: 89%
Liczba głosów:9
89%
11%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Samiec Alfa Użytkownik anonimowy
~Samiec Alfa :
No photo ~Samiec Alfa Użytkownik anonimowy
Problemy z wariatorem - to są problemy z olejem, brak smarowania resztkowego, cały olej spływał gdy silnik był gorący. Z olejami syntetycznymi bogatymi w estry problem praktycznie nie istnieje. A co do silników z bezpośrednim wtryskiem - na tej samej zasadzie należało by wykluczyć wszystkie inne, bo cierpią na dokładnie takie same przypadłości, a w niektórych występują dodatkowo poważne problemy z chłodzeniem. Markę wszyscy znają.
18 maja 09:22 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Samiec Alfa Użytkownik anonimowy
~Samiec Alfa :
No photo ~Samiec Alfa Użytkownik anonimowy
Awarie skrzyni TCT. Może by tak coś konkretnego? Bo wymina sprzęgieł za 2500 pln po 120 tys przebiegu i to w przypadku jazdy ostrej i głównie po mieście. To może coś więcej o niezawodnoś i DSG (już nowa skrzynia, lepsza). Test Audi Q3 - przebieg 200 tysięcy a koszta wielokrotnej naprawy skrzyni prawie równe wartości pojazdu.
18 maja 09:16 | ocena: 100%
Liczba głosów:5
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Rado Użytkownik anonimowy
~Rado :
No photo ~Rado Użytkownik anonimowy
po 4 miesiącach od zrobienia kursu na diagnostę w oes kraków stwierdzam, że to miasto zaczyna być przeładowane alfami. coraz częściej ktoś wpada z koljeną alfą. Silniki są najmocniejszym punktem, przerabialiśmy je specjalnie na kursie. 2,0 śmiga i jest najczęściej spotykany więc dlaczego tu nic nie ma???
22 maja 10:36 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gunitshakur1990 Użytkownik anonimowy
~gunitshakur1990 :
No photo ~gunitshakur1990 Użytkownik anonimowy
Miałem alfe romeo 2.0ts. Niestety nie znaliśmy wówczas bolaczek tego silnika takich jak wariator i silnik sie rozsypał. Jeżeli ktoś w czas zmieni ta czesc to sam silnik będzie dlugowieczny i można nim zrobic kilkaset tys
18 maja 10:18 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Fiat

Silnik 1.4 T-jet: solidne małe turbo

Mała pojemność plus turbo, ale inżynierowie Fiata nie zdecydowali się na dodatkowe skomplikowanie tej jednostki.

Niskie ceny części

Niektóre elementy do silnika 1.4 T-jet pasują ze zwykłych, niedoładowanych wersji 1.4 8V. Mają one bardzo atrakcyjne ceny zakupu.

W turbo pęka korpus

Sprężarka IHI miewa problemy z pękającym korpusem, niestety, nie da się tego zdiagnozować bez jej rozbiórki. Koszt regeneracji to ok. 1000 zł.

Dogaduje się z gazem

Wersja bez systemu Multiair jest dość prosta do „zagazowania”. Znamy Alfy, które bez problemu pokonały wiele tys. km na LPG. Koszt instalacji to 2,8-3,2 tys. zł.

Udane silniki w Alfach (slajd 1 z 18)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego