Przystępna cena, a pod maską oszczędny diesel. Funkcjonalność Megane Scenica oraz Xsary Picasso? Nawet dziś usatysfakcjonuje niejedną rodzinę. Wszystko pięknie, ale podczas zakupu powinniście zachować czujność!
Na punkty nieznacznie wygrywa Citroën, lecz tak naprawdę wybór któregoś z tych aut będzie raczej kwestią gustu. Xsara jest bardziej komfortowa i ma większy bagażnik, ale nie życzymy nikomu walki z jej szalejącym układem elektrycznym. Renault z tym akurat problemu nie ma, za to potrafi rdzewieć, a wersjadCi – choć dynamiczna – do mistrzyń trwałości ani oszczędzania raczej nie należy.
Kompaktowy van za 10 tys. zł? Łatwo nie będzie. Ale – jak pokazuje przykład Xsary Picasso i Mégane’a Scénica – da się. Musicie tylko zaufać Francuzom. To nie powinno być trudne, przynajmniej z użytkowego punktu widzenia, bo akurat oni wiedzą, jak robi się nieduże, ale praktyczne auta. W 1996 r. właśnie Renault jako pierwsze zbudowało vana klasy C.
Odpowiedź ze strony Citroëna nadeszła w 1999 r. Dziś obie konstrukcje już nieco się postarzały, choć nadal są godne uwagi. Podpowiadamy więc, na co zwrócić uwagę przy zakupie, by uniknąć dużych kłopotów.
Ceny Scéniców z dieslem 1.9 dTi/98 KM zaczynają się od niecałych 5 tys. zł – to niewiele. Lista potencjalnych usterek jest jednak długa: korozja nadwozia, nietrwałe zawieszenie, problemy z układem kierowniczym. Dobra wiadomość: dzięki bogatej ofercie zamienników większość usterek można wyeliminować tanim kosztem. Najgorsza jest rdza, ale z tym problemem poradzono sobie przy okazji liftingu (1999 r.).
Xsara Picasso zadebiutowała trzy lata po Scénicu, jest więc siłą rzeczy nieco droższa w zakupie. Ceny diesla 2.0 HDI/90 KM (common rail) zaczynają się od 8-9 tys. zł. Jako nowszy model Xsara przebija Scénica (zwłaszcza przedliftingowego) pod względem komfortu i wyposażenia standardowego. Mamy też wrażenie, że zarówno design, jak i technika Citroëna nieco lepiej znoszą upływ czasu. Wyjątek stanowi elektryka: w obu autach układ potrafi często głupieć, ale naprawy Scénica powinny być prostsze. Skomplikowana instalacja Xsary wymaga fachowej wiedzy.
Również w przypadku napędu przewagę ma Citroën. Motor 2.0 HDI/90 KM wykazuje co prawda kilka słabych punktów (m.in. nietrwałe koła pasowe) i jest dość ospały, ale mało pali (średnio 6-7 l/100 km), jest stosunkowo tani w naprawach, a także całkiem „kulturalny”. Renault również oferuje coś za coś. Wprowadzony w 1999 r. diesel 1.9 dCi/102 KM (common rail) zapewnia całkiem niezłą dynamikę, ale psuje się znacznie częściej niż jednostka 2.0 HDI i zużywa nieco więcej paliwa.
W tym kontekście można zaryzykować zakup wersji 1.9 dTi – jest prostsza konstrukcyjnie i wykazuje wyższą trwałość, lecz pamiętajcie o tym, że większość aut ma za sobą kosmicznie wysokie przebiegi.W kategorii „funkcjonalność” przewagę – głównie dzięki nieco większemu bagażnikowi – uzyskuje Xsara. Poza tym remis: w obu „francuzach” możemy liczyć na trzy osobne, wyjmowane fotele z tyłu (w Scénicu da się je przesuwać) i mnóstwo praktycznych schowków. Żadnym z tych aut niestety nie przewieziemy siedmiu osób.
Xsara Picasso 2.0 HDI
USTERKI
Niedoróbki w kokpicie - Wnętrze Xsary Picasso przeciętnie znosi upływający czas. Plastiki hałasują chyba nawet bardziej niż w Renault. Z czasem jakość wykonania na szczęście nieco wzrosła. Poza tym czekają was inne niespodzianki, np. problemy z wentylatorem i pękające kratki nawiewu.Nietrwały układ jezdny - Dzięki komfortowym nastawom zawieszenia podróżowanie Xsarą po dziurawych drogach to czysta przyjemność. Ale raczej nie dla portfela kierowcy – tylne zawieszenie z reguły wymaga remontu co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Poza ASO za regenerację tylnej osi (drążki skrętne) zapłacicie 800-1200 zł. Ponadto zdarzają się wycieki z amortyzatorów, nieco trwalsze powinny być również przednie łączniki stabilizatora oraz elementy cierne układu hamulcowego.Usterki Elektroniki i elektryki - To niestety chleb powszedni posiadaczy Xsary. Migają kontrolki, przepalają się styki w stacyjkach, szwankują spryskiwacze... Uwaga: jeśli zgłupieje komputer komfortu BSI, naprawę trzeba zlecić fachowcowi – multipleksowa instalacja wymaga specjalistycznej wiedzy.Silnik 2.0 HDI - Wrażliwa jest pompa wysokiego ciśnienia. Dość często (nawet co 50 tys. km) zdarzają się usterki koła zębatego wałka rozrządu, problemy sprawiają koła pasowe.
Megane Scenic 1.9 dTi/dCi
USTERKI
Awaryjne przednie zawieszenie - Jeden z poważniejszych problemów Scénica. Najmniej trwałe okazują się sworznie wahaczy oraz gumy i drążki stabilizatora. Gruntowny remont zawieszenia będzie poza ASO kosztował nawet ponad 1000 zł, ale w przypadku zastosowania markowych zamienników powinien zapewnić spokój na co najmniej kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Nieco trwalsze mogłyby też być amortyzatory, a przede wszystkim – oryginalne tarcze i klocki hamulcowe.Osprzęt silników - Wersje 1.9 dTi mają już z reguły za sobą kosmicznie wysokie przebiegi, dlatego powinniście liczyć się np. z koniecznością regeneracji turbiny (ok. 1000 zł) lub wymiany któregoś z elementów osprzętu. Układ wtryskowy jest znacznie bardziej trwały niż w silniku 1.9 dCi. W jednostce CR częściej szwankują turbosprężarki oraz dwumasowe koła zamachowe.Korozja - Dziś egzemplarze przedliftingowe mogą być już mocno skorodowane (progi, ranty, nadkola). Renault spostrzegło swój błądi samochody wyprodukowane po modernizacji rdzewieją znacznie wolniej. Nadal natomiast przedwcześnie koroduje wydech.Wykończenie wnętrza - Jasne, miękkie plastiki ładnie wyglądały kilkanaście lat temu, kiedy Mégane’y były nowe. Niestety, wraz z upływem czasu materiały szybko się brudzą, a tworzywa zaczynają irytująco skrzypieć i trzeszczeć.
Sprawdź dane techniczne oraz ceny części prezentowanych modeli
Foto: Auto Świat
Megane Scenic kontra Xsara Picasso: tanio, rodzinnie, ostrożnie