Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Opel Astra 2. generacji - który silnik wybrać 1.4 czy 1.6?

28 sty 16 13:11

Opel Astra drugiej generacji to atrakcyjne ceny, niedrogie części zamienne i duża popularność na rynku kontra typowe awarie modelu, a także niedomagania obu benzyniaków – która wersja jest pewniejsza w zakupie?

Udostępnij
0
Skomentuj

W porównaniu z poprzedniczką Astra II pokazała spory skok jakościowy. Obecnie trudno powiedzieć, że ten samochód dobrze wygląda, mało porywający jest też design wnętrza. Jednak na rynku wtórnym ważniejsze jest to, że korozja zbyt mocno nie dokucza, a wnętrze potrafi być nawet solidnie skręcone i nie atakuje trzaskami. Kolejne plusy to cena zakupu – za 8000 zł można znaleźć naprawdę zadbany egzemplarz – oraz koszty eksploatacji (większość części zamiennych to naprawdę mały wydatek).

Zazwyczaj większe bezpieczeństwo wiąże się z nabyciem benzyniaka niż diesla. Czy tak będzie, jeśli zainteresujecie się Astrą z motorem 1.4 lub 1.6? Tak, jednak silniki te nie są pozbawione wad. Bardziej popularne są jednostki o większej pojemności. Występowały w wersjach 8V (do 2000 r. 75 KM, potem 84 KM) oraz 16V (101 KM, od 2003 r. również jako Twinport 103 KM). Niestety, często zużywają sporo oleju – litr na 1000 km nie jest nadzwyczajnym wynikiem.

Odradzamy samodzielne, doraźne kroki, takie jak wlewanie nafty do cylindrów w celu rozpuszczenia nagaru na pierścieniach. Dobrym rozwiązaniem jest rozbiórka silnika i dokładne oględziny głowicy (prowadnic i uszczelniaczy zaworów) oraz pierścieni i gładzi cylindrów. Jeśli wystarczy wymiana pierścieni i naprawa głowicy, zainwestowanie około 2500 zł pozwoli pokonać kolejne 100 tys. km. Gorzej, gdy szlifu wymagają cylindry i wał korbowy.

W motorze 1.4 (tylko 16V; również jako Twinport z kanałami dolotowymi o zmiennej długości) spalanie oleju dokucza mniej, ale też nie brakuje przywar – falujące obroty czy szarpanie w czasie jazdy. Powód? Czasem to uszkodzony zawór EGR (słaby element wszystkich silników), innym razem – np. uszkodzony klin na rozrządzie.

Dla silników 1.4 i 1.6 producent przewidział różne interwały wymiany napędu rozrządu (zmieniane w trakcie produkcji), ale warto zastosować się do jednego: 60 tys. km lub 4 lata. Mniej rygorystycznie można podejść tylko do silnika 1.6 8V – w razie zerwania paska zawory nie spotkają się z tłokami. Tę wersję warto też wybrać, gdy myślicie o założeniu instalacji LPG.

Jak jest z walorami eksploatacyjnymi? Żaden motor z opisywanych nie zapewnia autu świetnej dynamiki, ale już silnik 1.4 zadowoli wielu. 16-zaworowy wariant 1.6 w czasie testu 100 km/h osiągnął w 11,5 s, jego 8-zaworowy odpowiednik – w 11,9 s. Czas przyspieszania od 80 do 120 km/h różni się w tych wersjach o około 1,5 s. Silnik z mniejszą liczbą zaworów jest wyraźnie cichszy i oszczędniejszy – zużywa średnio 7,5 l/100 km (16-zaworówki: około 8,5 l/100 km). To sprawia, że naszą faworytką zostaje Astra 1.6 8V.

Opel Astra II - na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę

Najstarsze egzemplarze zaczynają już borykać się z problemem korozji – nie jest ona tak dokuczliwa, jak w Astrze I (ocynkowane blachy), ale lepiej obejrzeć podwozie i krawędzie blach. Największe ryzyko jest związane z silnikami – motory 1.6 zmagają się z wysokim spalaniem oleju. Czasem pomaga regeneracja głowicy, czasem przyczyną są zapieczone pierścienie. W przypadku benzyniaka 1.4 trzeba mocno uważać na termin wymiany paska rozrządu (zalecana co 60 tys. km), niekiedy dokuczają też „tajemnicze” (trudne do zlokalizowania) usterki osprzętu silnika: zaworu EGR, sondy lambda, sterownika.

Opel Astra to nam się podoba - bardzo niskie koszty zakupu oraz utrzymania (najczęściej), niezłe prowadzenie, skromne, ale przyjemne wnętrze, pojemne bagażniki, spory wybór ofert.

Opel Astra to nam się nie podoba - dość szybkie zużycie silnika (1.6) lub trudne do zlokalizowania problemy, spora lista drobnych dokuczliwości, niezbyt obszerna tylna kanapa, przeciętne wyposażenie wnętrza.

Opel Astra II - dane techniczne

1.4 16V 1.6 16V
Silnik – typ/cyl./zawory benz./R4/16 benz./R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1389 1598
Moc maks. (KM/obr./min) 90/6000 101/6200
Maks. mom. (Nm/obr./min) 125/4000 150/3200
Skrzynia biegów/napęd 5 man./przedni 5 man./przedni
Poj. zbiornika paliwa (l) 52 52
Masa wł./ładowność (kg) od 1090/530 od 1090/530
Rozstaw osi (mm) 2606 2606
Wym. (dł./szer./wys.; mm) 4110/1709/1425 4110/1709/1425
Przysp. 0-100 km/h (s) 12,0 11,5
Prędkość maks. (km/h) 180 188
Spalanie (wg EU; l/100 km) 9,7/5,8/7,2 9,7/5,8/7,2

Opel Astra II - serwis

Olej silnikowy co 15 tys. km lub rok
Filtr powietrza co 60 tys. km lub 4 l.
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km lub 2 l.
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący bez okres. wym.
Filtr paliwa co 60 tys. km lub 4 l.
Świece zapłonowe co 60 tys. km lub 4 l.
Napęd rozrządu** co 60 tys. km lub 4 l.

*od X 2000 r. obowiązuje przebieg 30 tys. km, ale lepiej skrócić do 15 tys. km; **w zależności od wersji – od 4 lat i 60 tys. km do 8 lat i 120 tys. km, ale lepiej zmieniać co 60 tys. km

Opel Astra II - ceny części

Filtr powietrza od 28 zł
Filtr oleju od 9 zł
Klocki hamul. (przód) od 150 zł
Tarcze hamul. (przód) od 250 zł
Sprzęgło (kpl.) od 970 zł
Łożysko koła (tył)** od 380 zł
Amortyzatory (przód) od 440 zł
Reflektor od 135 zł

*ceny dotyczą nieoryginalnych części do Astry 1.6/101 KM dostępnych poza siecią ASO; **cena wraz z piastą koła

Opel Astra II - nasza opinia

Choć ceny zakupu nie należą do wysokich, lepiej nie bagatelizujcie oględzin – może się okazać, że silnik niemal natychmiast po zakupie nadaje się do remontu. Z kolei, jeśli znajdziecie zadbany egzemplarz, to jazda może być naprawdę tania i nawet przyjemna.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 8/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. prezentacja nowej generacji Kii Ceed; pierwsza jazda nowym Audi A7 Sportback; porównanie SUV-ów z różnych stron świata; test Dacii Duster II; Hyundai Ioniq Electric w zimowych warunkach; raport - czy już czas na auta elektryczne w Polsce?; naprawiamy elektryczne szyby; poszukiwane kompakty z drugiej ręki; używane BMW serii 5 E39; nowa Toyota Land Cruiser na bezdrożach Namibii.

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej