CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.244.354.031.76
Średnio4.484.694.262.00
Najdrożej4.804.994.762.24

Opel Astra 2. generacji - który silnik wybrać 1.4 czy 1.6?

28 sty 16 13:11
Udostępnij
0
Skomentuj

Opel Astra drugiej generacji to atrakcyjne ceny, niedrogie części zamienne i duża popularność na rynku kontra typowe awarie modelu, a także niedomagania obu benzyniaków – która wersja jest pewniejsza w zakupie?

W porównaniu z poprzedniczką Astra II pokazała spory skok jakościowy. Obecnie trudno powiedzieć, że ten samochód dobrze wygląda, mało porywający jest też design wnętrza. Jednak na rynku wtórnym ważniejsze jest to, że korozja zbyt mocno nie dokucza, a wnętrze potrafi być nawet solidnie skręcone i nie atakuje trzaskami. Kolejne plusy to cena zakupu – za 8000 zł można znaleźć naprawdę zadbany egzemplarz – oraz koszty eksploatacji (większość części zamiennych to naprawdę mały wydatek).

Zazwyczaj większe bezpieczeństwo wiąże się z nabyciem benzyniaka niż diesla. Czy tak będzie, jeśli zainteresujecie się Astrą z motorem 1.4 lub 1.6? Tak, jednak silniki te nie są pozbawione wad. Bardziej popularne są jednostki o większej pojemności. Występowały w wersjach 8V (do 2000 r. 75 KM, potem 84 KM) oraz 16V (101 KM, od 2003 r. również jako Twinport 103 KM). Niestety, często zużywają sporo oleju – litr na 1000 km nie jest nadzwyczajnym wynikiem.

Odradzamy samodzielne, doraźne kroki, takie jak wlewanie nafty do cylindrów w celu rozpuszczenia nagaru na pierścieniach. Dobrym rozwiązaniem jest rozbiórka silnika i dokładne oględziny głowicy (prowadnic i uszczelniaczy zaworów) oraz pierścieni i gładzi cylindrów. Jeśli wystarczy wymiana pierścieni i naprawa głowicy, zainwestowanie około 2500 zł pozwoli pokonać kolejne 100 tys. km. Gorzej, gdy szlifu wymagają cylindry i wał korbowy.

W motorze 1.4 (tylko 16V; również jako Twinport z kanałami dolotowymi o zmiennej długości) spalanie oleju dokucza mniej, ale też nie brakuje przywar – falujące obroty czy szarpanie w czasie jazdy. Powód? Czasem to uszkodzony zawór EGR (słaby element wszystkich silników), innym razem – np. uszkodzony klin na rozrządzie.

Dla silników 1.4 i 1.6 producent przewidział różne interwały wymiany napędu rozrządu (zmieniane w trakcie produkcji), ale warto zastosować się do jednego: 60 tys. km lub 4 lata. Mniej rygorystycznie można podejść tylko do silnika 1.6 8V – w razie zerwania paska zawory nie spotkają się z tłokami. Tę wersję warto też wybrać, gdy myślicie o założeniu instalacji LPG.

Jak jest z walorami eksploatacyjnymi? Żaden motor z opisywanych nie zapewnia autu świetnej dynamiki, ale już silnik 1.4 zadowoli wielu. 16-zaworowy wariant 1.6 w czasie testu 100 km/h osiągnął w 11,5 s, jego 8-zaworowy odpowiednik – w 11,9 s. Czas przyspieszania od 80 do 120 km/h różni się w tych wersjach o około 1,5 s. Silnik z mniejszą liczbą zaworów jest wyraźnie cichszy i oszczędniejszy – zużywa średnio 7,5 l/100 km (16-zaworówki: około 8,5 l/100 km). To sprawia, że naszą faworytką zostaje Astra 1.6 8V.

Opel Astra II - na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę

Najstarsze egzemplarze zaczynają już borykać się z problemem korozji – nie jest ona tak dokuczliwa, jak w Astrze I (ocynkowane blachy), ale lepiej obejrzeć podwozie i krawędzie blach. Największe ryzyko jest związane z silnikami – motory 1.6 zmagają się z wysokim spalaniem oleju. Czasem pomaga regeneracja głowicy, czasem przyczyną są zapieczone pierścienie. W przypadku benzyniaka 1.4 trzeba mocno uważać na termin wymiany paska rozrządu (zalecana co 60 tys. km), niekiedy dokuczają też „tajemnicze” (trudne do zlokalizowania) usterki osprzętu silnika: zaworu EGR, sondy lambda, sterownika.

Opel Astra to nam się podoba - bardzo niskie koszty zakupu oraz utrzymania (najczęściej), niezłe prowadzenie, skromne, ale przyjemne wnętrze, pojemne bagażniki, spory wybór ofert.

Opel Astra to nam się nie podoba - dość szybkie zużycie silnika (1.6) lub trudne do zlokalizowania problemy, spora lista drobnych dokuczliwości, niezbyt obszerna tylna kanapa, przeciętne wyposażenie wnętrza.

Opel Astra II - dane techniczne

1.4 16V 1.6 16V
Silnik – typ/cyl./zawory benz./R4/16 benz./R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1389 1598
Moc maks. (KM/obr./min) 90/6000 101/6200
Maks. mom. (Nm/obr./min) 125/4000 150/3200
Skrzynia biegów/napęd 5 man./przedni 5 man./przedni
Poj. zbiornika paliwa (l) 52 52
Masa wł./ładowność (kg) od 1090/530 od 1090/530
Rozstaw osi (mm) 2606 2606
Wym. (dł./szer./wys.; mm) 4110/1709/1425 4110/1709/1425
Przysp. 0-100 km/h (s) 12,0 11,5
Prędkość maks. (km/h) 180 188
Spalanie (wg EU; l/100 km) 9,7/5,8/7,2 9,7/5,8/7,2

Opel Astra II - serwis

Olej silnikowy co 15 tys. km lub rok
Filtr powietrza co 60 tys. km lub 4 l.
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km lub 2 l.
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący bez okres. wym.
Filtr paliwa co 60 tys. km lub 4 l.
Świece zapłonowe co 60 tys. km lub 4 l.
Napęd rozrządu** co 60 tys. km lub 4 l.

*od X 2000 r. obowiązuje przebieg 30 tys. km, ale lepiej skrócić do 15 tys. km; **w zależności od wersji – od 4 lat i 60 tys. km do 8 lat i 120 tys. km, ale lepiej zmieniać co 60 tys. km

Opel Astra II - ceny części

Filtr powietrza od 28 zł
Filtr oleju od 9 zł
Klocki hamul. (przód) od 150 zł
Tarcze hamul. (przód) od 250 zł
Sprzęgło (kpl.) od 970 zł
Łożysko koła (tył)** od 380 zł
Amortyzatory (przód) od 440 zł
Reflektor od 135 zł

*ceny dotyczą nieoryginalnych części do Astry 1.6/101 KM dostępnych poza siecią ASO; **cena wraz z piastą koła

Opel Astra II - nasza opinia

Choć ceny zakupu nie należą do wysokich, lepiej nie bagatelizujcie oględzin – może się okazać, że silnik niemal natychmiast po zakupie nadaje się do remontu. Z kolei, jeśli znajdziecie zadbany egzemplarz, to jazda może być naprawdę tania i nawet przyjemna.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 14/2017 już w sprzedaży, a w nim: przyszłe modele BMW serii 3 i 4; pierwsze jazdy Kią Picanto, VW Golfem R i Fordem Kugą; porównanie limuzyn klasy wyższej; testy Porsche Macan Turbo i Citroena C-Elysee po liftingu; wiosenne czyszczenie samochodu; kupujemy auto używane - jak czytać ogłoszenia?; raport - nauka odpowiedzialnej jazdy; Skoda Octavia III z drugiej ręki; dodatek Motocykle i skutery.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (35)

No photo
No photo ~astrag Użytkownik anonimowy
~astrag :
No photo ~astrag Użytkownik anonimowy
Witam. te samochody są najlepsze! Mam 1.4 praktycznie od nowości, 12 lat w rodzinie, przez tyle lat nie zrobiłem w nim nic, przebieg 189tys., te samochody nie biorą żadnego oleju, silnik nawet jakbyście chcieli żeby się zepsuł to sie nie zepsuje. Nigdy nie stanął na drodze, zrobiłem uszczelkę pod głowicą, wymieniałem 5 razy baterie (tanie bzdury kupiłem...) : ), założyłem gaz dwa lata temu... teraz tylko kompletne hamulce są do zrobienia, tarcze klocki i płyn bo przez tyle lat nie były jeszcze wymieniane. Naprawdę polecam samochód, jak trzeba coś przewieść większego to nie ma problemu. Połowa mojej rodziny ma te samochodu, 1.2 benzyne i 1.7 isuzu. Samochody nie do zajechania.

Tak na marginesie, wszystkie astry mają ten problem, jeśli Wam parują szyby to nie wina filtra, nie wilgoci w samochodzie tylko wina elektroniki od obiegu, zew/wewnętrzy, silniczek sterujący klapą się psuje i zamyka obieg, nie ma dostępny do świeżego powietrza i parują szyby najczęściej w okresie zimowym i jak pada deszcz, najprościej odłączyć silniczek od tej klapy otwierającej obieg i problem z parowaniem zażegnany, jest połączony takim cięgłem. Pozdrawiam.
31 sty 16 12:31 | ocena: 85%
Liczba głosów:13
85%
15%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~grand Użytkownik anonimowy
~grand :
No photo ~grand Użytkownik anonimowy
Mam 1.6 8V, zagazowany od 8 lat, nie bierze oleju ani grama, spalanie gazu na poziomie 8-10 l. Ogólnie silnik bardzo cichy i bezproblemowy. Może nie demon prędkości. Ogólnie polecam.
30 sty 16 18:30 | ocena: 100%
Liczba głosów:13
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Osa91 Użytkownik anonimowy
~Osa91 :
No photo ~Osa91 Użytkownik anonimowy
Posiadam 1.4 i bardzo polecam, jest bezproblemowy, wystarczający i tani w naprawach. Problem oleju według mnie zależy od modelu oraz traktowania samochodu na drodze, w moim przypadku mam sucho pod maską, pobór oleju jest niezauważalny a zbliżam się do 200 tys. Rzadko, ale występuje u mnie błąd sondy jest to związane z delikatną jazdą po górach (lato) oraz paliwem. Spalanie od 4.8 w lato do 6.6 w zimę. Jeżeli chodzi o wygodę to tylna kanapa jest zaskakująco wygodna jak na ten samochód, gorzej z przednimi fotelami. Ogromnym minusem jest wyposażenie a w zasadzie jego brak. Podsumowując, jeżeli ktoś szuka taniego, trwałego i dość wygodnego samochodu do przemieszczania się to polecam, miałem megane 1.9 dci i skończyło się przekręconą panewką (ponad 7000zł) dodatkowo wymiana tarcz z tyłu łączy się z wymianą łożysk (1300) itd, a w astrze całe sprzęgło z robocizną (800). Opel jest to samochód do jeżdżenia, naprawy opierają się o serwis okresowy, dlatego jeszcze raz polecam.
30 sty 16 16:32 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~czlowiek Użytkownik anonimowy
~czlowiek :
No photo ~czlowiek Użytkownik anonimowy
Mam Astrę II 1.4 16V już 9 lat od nowości. Auto totalnie bezawaryjne i oby tak dalej. A oleju praktycznie nie bierze. Korozji brak. Druga sprawa to ta, że jak dbasz tak masz.
1 lut 16 11:19 | ocena: 79%
Liczba głosów:14
79%
21%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Polak Użytkownik anonimowy
~Polak :
No photo ~Polak Użytkownik anonimowy
Mam Opla Astrę F - jedynkę - 1.4 16V. Jest już pełnoletnia, bo ma 18 lat. Poza korozją, raz jeden jedyny miałem wyciek płynu hamulcowego. Poza tym tylko leję i jeżdżę i wszystko gra. Oczywiście nigdy nie oszczędzałem na przeglądach okresowych. Mam ją od nowości i jak widzę te nowości z salonów, to będę nią jeździł do samego końca (jedna wada - brak klimy). Zaznaczam, że stać mnie na nowe auto z salonu, tylko po co, póki co?????
8 lut 16 09:44 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Rafi Użytkownik anonimowy
~Rafi :
No photo ~Rafi Użytkownik anonimowy
Co wy piszecie 1.6.16v jest problemem nie! Mòj pali 8l na100km. na 10000tysia oleju bierze 100ml .o samochód cza dbać ,miesięcznie krece 3200km i niemam problemu z autem bo nie karzdy jest taki sam
29 sty 16 23:45 | ocena: 58%
Liczba głosów:12
58%
42%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Salone Użytkownik anonimowy
~Salone :
No photo ~Salone Użytkownik anonimowy
Mam1.8 125km moim zdaniem najlepszy z gamy astry g. Praktycznie bezawaryjny. Spalanie 7-8l. Olej to w granicach 1l na 8tys. Silnik generalnie super cichy, na wolnych obrotach jeśli nie stoi się bezpośrednio przy masce to nie słychać kompletnie jego pracy. Co do reszty auta to przez 4lata użytkowania wymieniłem sterownik silnika, maglownice i listwe zapłonowa.
1 lut 16 12:12 | ocena: 60%
Liczba głosów:5
60%
40%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Jedrek Użytkownik anonimowy
~Jedrek :
No photo ~Jedrek Użytkownik anonimowy
1.6 8v bardzo dobry silnik zrobiłem w rok ok 11 tyś mil w tym trase z uk do polski i trase powrotną co liczyło prawie 3 tys mil 2 osoby dorosle i dziecko liczac 2 walizki 30 kg pedzac ok 140 km /h heh auto do dzis jezdzi a w posiadaniu obecnie jest brat i jest bardzo zadowolony z auta astra g 1.6 8v
16 lut 16 19:14 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~max Użytkownik anonimowy
~max :
No photo ~max Użytkownik anonimowy
miałem auto z silnikiem 1.6 8V 84 KM. Demonem mocy nie był, ale pracował bardzo kulturalnie. Jednostka niezwykle trwała, cicha, banalnie prosta w obsludze i naprawach ,bezawaryjną, jedną z ostatnich na świecie bezkolizyjnych. Idealna do montażu LPG. Kilka razy zamulic się zawór ERG
29 maja 16 19:10 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~P.J. Użytkownik anonimowy
~P.J. :
No photo ~P.J. Użytkownik anonimowy
Mam 1.6 84 KM z 2003 5 drzwi z lpg-auto idealne dla rodziny z 1 dzieckiem(pojemny bagaznik, dosc duzo Miejsca w srodku, spalanie 8-10 l gazu, benzyna 6.5-9 w zaleznosci gdzie i jak jezdzimy.polecam ze wzgl.na rani serwis. I czesci...
31 sty 16 13:46 | ocena: 100%
Liczba głosów:5
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Archiwum / Auto Świat

Opel Astra 2. generacji - który silnik wybrać 1.4 czy 1.6?

Atrakcyjne ceny, niedrogie części zamienne i duża popularność na rynku kontra typowe awarie modelu, a także niedomagania obu benzyniaków – która wersja jest pewniejsza w zakupie?

Opel Astra 2. generacji - który silnik wybrać 1.4 czy 1.6? (slajd 1 z 14)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego