Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Opel Insignia I - trwała, ale nie bez wad

12 gru 16 14:49

Insignia nie należy do najmniej awaryjnych modeli na rynku, jednak bez trudu można wskazać również mocne strony tego auta: zarówno te mechaniczne, jak i związane z komfortem użytkowania lub też zachowaniem podczas jazdy.

Udostępnij
0
Skomentuj

Po praktycznej, ale niezbyt urodziwej Vectrze C Opel postawił na zmiany. Zaczął od nazwy modelu – po 20 latach obecności Vectry na rynku i jej 3 generacjach – co miało podkreślić nową jakość i zmienione podejście do koncepcji samochodu. Na pierwszym planie znalazło się zadowolenie z jazdy i design, a nie skrupulatnie liczone litry bagażnika. Jak wyszło?

Opel Insignia - Ciekawy styl, ale też wady

Wygląd Insignii, po serii nudnych stylistycznie Opli, należy ocenić naprawdę wysoko. Mimo, że od debiutu modelu minęło już 8 lat (w 2017 r. pojawi się następca), auto nadal się podoba i z pewnością nie wygląda na przestarzałe.

Co więcej, najstarsze egzemplarze można kupić już za mniej niż 30 tys. zł. Przeglądając oferty, zwróćcie uwagę na to, czy nie jest to Vauxhall Insignia z brytyjskiego rynku z przełożoną kierownicą (lub nie, bo i takie są zarejestrowane). Czy taki pojazd to dobry wybór?

Egzemplarze po przekładkach lub naprawach powypadkowych wymagają dodatkowej uwagi, ale pod względem trwałości Insignia naprawdę nie wygląda źle. Jednak nowoczesne auto, a do takich bez wątpienia możemy zaliczyć tego Opla, nie jest tanie w serwisowaniu! Nie brakuje świetnie wyposażonych egzemplarzy, a zdecydowana większość ma pod maską zaawansowane technicznie diesle.

Jeśli chodzi o wnętrze, to deska rozdzielcza oraz jakość tworzyw użytych do wykończenia przykuwają uwagę. Oczywiście, pomiędzy podstawową odmianą, o nazwie „Insignia”, a topowymi (jak Cosmo) różnice w wyposażeniu są ogromne, ale to typowe dla popularnego auta klasy średniej – nie można wymagać, żeby budżetowe wersje miały beżową skórzaną tapicerkę i wszystkie systemy elektroniczne na pokładzie. Na plus zapisujemy także wygodne fotele.

Kombi jest zdecdowanie lepiej dopracowane pod względem funkcjonalności. Kombi jest zdecdowanie lepiej dopracowane pod względem funkcjonalności. Foto: Auto Bild

Niestety, Opel nie ustrzegł się również dość istotnych wpadek funkcjonalnych. Dotyczą one głównie sedana oraz pięciodrzwiowego liftbacka, które – nawiasem mówiąc – trudno odróżnić na pierwszy rzut oka. Nisko poprowadzona linia dachu sprawia, że trudno usiąść na tylnej kanapie, nie ma tam również zbyt wiele miejsca nad głowami. Nie zachwycają też bagażniki. Mają co prawda przyzwoitą pojemność, ale próg powstający po złożeniu kanapy oraz duże przetłoczenia na podłodze na pewno nie ułatwiają ich wykorzystania. Tych wad ustrzegło się kombi, za to o mocno odstający zderzak pobrudzicie sobie ubranie, gdy będziecie sięgać po głęboko schowane rzeczy.

Sprawdź za darmo numer VIN!

Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.

Opel Insignia - groźne drobiazgi!

Warto pamiętać o kilku potencjalnych problemach, które czekają na amatorów Insignii. Spytaliśmy o nie Bartosza Smakowskiego z warszawskiego serwisu Auto-Remar, specjalizującego się w naprawie Opli. "Typową usterką najpopularniejszego, dwulitrowego diesla jest uszkodzony przewód doprowadzający powietrze do turbiny. Trzeba się też liczyć ze zużytą uszczelką smoka olejowego. Zaniedbanie prowadzi do zniszczenia jednostki!"

Na uszkodzenie rury wskazuje zarówno spadek mocy, jak i paląca się kontrolka silnika. Objawy zużycia uszczelki to późno gasnąca kontrolka ciśnienia oleju. W tym przypadku robocizna jest znacznie droższa od części, bo trzeba zdemontować m.in. miskę olejową. Kolejny słaby punkt jednostki CDTI to nieszczelna obudowa zaworu EGR (naprawa z użyciem nowych części: ok. 400 zł). Nasz rozmówca podkreśla: "Diesel ma też zalety: koło dwumasowe może wytrzymać 300 tys. km, nie przypominam sobie naprawy wtryskiwaczy ani konieczności regeneracji turbiny. Pamiętajcie o rozrządzie – można go wymienić po 150 tys. km, pod warunkiem, że jesteście pewni tego przebiegu. Koszt: 1150 zł."

Wysokoprężne Insignie miewają też problemy z filtrem DPF. Wypalanie widać po wzroście obrotów (do 1200-1500 obr./min) i zwiększonym chwilowym spalaniu (do 1,5 l/100 km). Jeśli dzieje się to podczas postoju, nie wolno w takiej sytuacji gasić silnika. Problematycznym punktem turbodiesla 2.0 są też świece żarowe. Warto wymieniać je kompletami. Wiele wersji ma klasyczne świece po 80 zł za sztukę, ale są też odmiany ze świecami PSG (z pomiarem ciśnienia w cylindrze), które montuje się w dwóch cylindrach – autoryzowane stacje żądają grubo ponad 1000 zł za wymianę (ponad 400 zł za sztukę)!

Benzynowe V6 świetnie pracują, ale dużo palą i są ciasno upakowane. Benzynowe V6 świetnie pracują, ale dużo palą i są ciasno upakowane. Foto: Opel

Benzynowe silniki spotyka się w Insignii rzadziej. Najmniejsza odmiana 1.4 turbo miewa kłopoty z kolektorem dolotowym i pokrywą rozrządu. Jednostka 1.6 jest prosta i bezproblemowa, ale zbyt słaba – załadowany samochód może ważyć ponad 2 t! W przypadku motorów 2.0 (doładowane) dochodzi czasem do uszkodzeń łańcuchów rozrządu. Silniki te nie należą do oszczędnych, spalają zazwyczaj 10-16 l/100 km. Jednostki 1.6 z turbodoładowaniem (później również z bezpośrednim wtryskiem) nie są popularne.

Opel Insignia - uwaga na elektronikę

O problemach z elektroniką rozmawialiśmy z mechanikami z autoryzowanych stacji Opla. W pierwszych latach produkcji okazywała się ona prawdziwym utrapieniem. Użytkowników goniły do serwisu liczne aktualizacje, związane m.in. z filtrem DPF. Sporo aut informuje np. o problemie z niskim poziomem płynu chłodzącego lub z ciśnieniem oleju. Dość typowym objawem kłopotów z elektroniką jest też migająca (przygasająca) deska rozdzielcza. Naprawa w ASO kosztuje bardzo dużo (4-cyfrowa kwota z połowy skali), można ratować się częściami używanymi.

Inny problem sprawiają np. reflektory systemu AFL (z rozbudowaną regulacją automatyczną). Uszkadza się sterowanie oraz np. silniczki. Kolejny element z kłopotami to sygnał dźwiękowy. Wymiana po zdjęciu zderzaka. Trzeba jednak przyznać, że z usterkami instalacji walczyły głównie autoryzowane stacje na początku produkcji, teraz sprawia ona już mniej kłopotów. Niesprawny przycisk otwierania klapy i niska skuteczność teleskopów (w kombi) to już drobiazgi.

Liczne aktualizacje i akcje serwisowe sprawiają, że przed zakupem warto pomyśleć o przeglądzie w ASO. Koszt sprawdzenia to 299 zł, w ramach tej kwoty auto przejdzie ścieżkę diagnostyczną, mechanicy zmierzą lakier i – przede wszystkim – poznacie historię serwisowania (jeśli coś oczywiście było naprawiane w autoryzowanym serwisie) oraz akcje naprawcze.

Znacznie więcej dobrego można powiedzieć o podwoziu Insignii. Często nawet samochody z przebiegiem 150 tys. km i większym nie miały jeszcze… żadnych napraw w zawieszeniu! W większości to jednak proste i tanie elementy. Kosztowne będą z pewnością wymiany amortyzatorów FlexRide – za jeden tylny zapłacicie ok. 1700 zł. Zamienników nie ma, pozostaje regeneracja lub zakup.

Wersja Country Tourer ma napęd 4x4 i podwyższony prześwit. Wersja Country Tourer ma napęd 4x4 i podwyższony prześwit. Foto: Auto Bild

Problemy zdarzały się w podwoziu wersji 4x4 (szczególnie w pierwszych latach). Tylny dyferencjał potrafi się rozpaść. Nie ma oczywiście zamienników, a naprawa w ASO kosztuje minimum 10 tys. zł. Można ratować się regeneracją, ale trudno o dobrą firmę, która się jej podejmie, lub zakupem elementów używanych. Trzeba jednak uważać na sterownik – można go zaprogramować lub przełożyć stary, ale montując zespół z poliftingowowego auta do starszego pojawiają się kłopoty. Napęd wszystkich kół spotkacie w wersjach Country Tourer oraz klasycznych.

Nadwozie nie ma problemów z korozją, czasem kłopotliwe bywa odkręcenie śruby, np. od zderzaka, czy też skoroduje mocowanie tłumika. W Insigniach montowano twarde oryginalne klocki hamulcowe, które sprawiają, że szybko zużywają się tarcze.

Opel Insignia I - dane eksploatacyjne

Materiały eksploatacyjne benzynowe* diesle*
Olej silnikowy 0W-30, 5W-40 (4,5-6,0 l) 0W-30 (4,5 l)
Olej w skrzyni manualnej 75W (1,8-2,2 l) 75W (1,8-2,2 l)
Olej w skrzyni automatycznej ATF AW-1 (serwis: 3,0 l) ATF AW-1 (serwis: 3,0 l)
Układ chłodzenia 7,3 l (na bazie glikolu) 6,8-7,0 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy około 0,8 l, DOT 4 około 0,8 l, DOT 4
Napęd rozrządu pasek (1.6/1.8), łańcuch pasek (w 1.6 łańcuch)
Interwały międzyprzeglądowe
Olej silnikowy** co 30 tys. km co 30 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km co 30 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km co 60 tys. km
Olej w skrzyni biegów bez wymiany okresowej bez wymiany okresowej
Świece zapłonowe co 60 tys. km
Napęd rozrządu co 150 tys. km (1.6/1.8) co 150 tys. km (2.0)
Płyn hamulcowy co 2 lata co 2 lata
Płyn chłodzący bez wymiany okresowej bez wymiany okresowej
*dane dla benzyniaków R4 oraz diesli 2.0 z 2010 r.; **mechanicy zalecają skrócenie terminu wymiany oleju do 15 tys. km (maks. rok)

Opel Insignia I - ceny części

Ceny zamienników (zł) benzynowe* diesle*
Filtr oleju/powietrza od 26/70 od 70/70
Klocki/tarcze hamulcowe od 215/400 od 215/400
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) od 600/400 od 600/400
Rozrząd kompletny (z pompą wody) od 610 od 570
Świece zapłonowe/żarowe (kpl.) od 70 od 240
Chłodnica cieczy chłodzącej od 630 od 600
Sprzęgło kompletne (+koło dwumasowe) od 1310 (+2080) od 1390 (+1740)
Końcówka drążka kierowniczego od 80 od 80
Łożysko koła przedniego (z piastą) od 450 od 450
Błotnik przedni od 160 od 160
Reflektor od 600 od 600
*dane dla benzyniaka 1.6 oraz diesla 2.0/160 KM z 2010 roku

Opel Insignia I - dane techniczne (benzynowe)

Wersje 1.4 turbo są oszczędne tylko podczas bardzo delikatnej jazdy. Odmiany 1.6 turbo okazują się mało popularne, a szkoda, bo to całkiem ciekawy wybór.

Dane techniczne* 1.4 T 1.4 T LPG 1.6 1.6 T SIDI 1.6 T 1.8
Lata od 2011 r. od 2012 r. 2008-13 od 2013 r. 2008-14 od 2008 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 benz. R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch pasek łańcuch łańcuch pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1364 1364 1598 1598 1598 1796
Moc maksymalna (KM) przy obr./min 140/4900-6000 140/4900-6000 115/6000 170/4250 180/5500 140/6300
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min 200/1850-4900 200/1850-4900 155/4000 260/1650-4250 230/2200-5500 175/3800
Skrzynia biegów** 6M 6M 6M 6M, 6A 6M 6M
Prędkość maksymalna (km/h) 205 195 192 220 225 207
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,9 11,9 12,9 9,2 8,9 11,4
Spalanie (wg EU; l/100 km) 7,5/4,7/5,7 śr. 7,6 LPG 10,3/5,7/7,4 7,7/4,9/5,9 10,7/6,0/7,7 10,9/6,0/7,8
*dane dla wersji sedan i 5d z manualną skrzynią; **6M – skrzynie manualne, 6A – klasyczne skrzynie automatyczne
2009 28100 31200 28600
2010 30500 33400 30600
2011 34000 33700 36600 33900
2012 37900 39700 37800 42500 38100
2013 43800 45900 42300 55900 48900 44100

Opel Insignia I - dane techniczne (benzynowe cd.)

Dwulitrowe, doładowane benzyniaki mają dobrą dynamikę, ale spalanie negatywnie zaskakuje. Wersje V6 są mocne i przyjemne, ale też bardzo paliwożerne!

Dane techniczne* 2.0 T 2.0 T 2.0 T SIDI 2.8 T 2.8 T OPC
Lata 2008-14 2011-14 od 2013 r. 2008-14 od 2009 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. V6/24 t.benz. V6/24
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC 2xDOHC 2xDOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1998 1998 1998 2792 2792
Moc maksymalna (KM) przy obr./min 220/5300 250/5300 250/5300 260/5500 325/5250
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min 350/2000-4000 400/2400-3600 400/2500-4000 350/1900-4500 435/5250
Skrzynia biegów** 6M, 6A 6M, 6A 6M, 6A 6M, 6A 6M, 6A
Prędkość maksymalna (km/h) 242 250 250 250 270
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 7,6 7,8 7,5 6,9 6
Spalanie (wg EU; l/100 km) 11,9/6,0/8,2 12,1/6,4/8,5 9,7/5,8/7,2 16,2/7,8/10,9 16,1/7,5/10,7
*dane dla wersji sedan i 5d z manualną skrzynią; **6M – skrzynie manualne, 6A – klasyczne skrzynie automatyczne
2009 33400 43200 45200
2010 37300 50300 52200
2011 39100 45600 54300 60000
2012 45900 53700 66900 74000
2013 52200 61000 66500 76400 86700

Opel Insignia I - dane techniczne (diesle)

Najsłabszych odmian raczej nie polecamy, są mało dynamiczne.

Dane techniczne* 1.6 CDTI 1.6 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI
Lata od 2015 r. od 2015 r. 2008-15 od 2013 r. 2008-15
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch pasek pasek pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1598 1598 1956 1956 1956
Moc maksymalna (KM) przy obr./min 120/4000 136/3500-4000 110/4000 120/4000 130/4000
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min 320/2000-2250 320/2000-2250 260/1750-2500 300/1750-2500 300/1750-2500
Skrzynia biegów** 6M 6M, 6A 6M 6M 6M, 6A
Prędkość maksymalna (km/h) 200 205 190 195 205
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,9 10,9 12,1 11,9 11,1
Spalanie (wg EU; l/100 km) 4,9/3,7/4,1 4,7/3,5/3,9 7,7/4,7/5,8 4,5/3,2/3,7 7,7/4,7/5,8
*dane dla wersji sedan i 5d z manualną skrzynią; **6M – skrzynie manualne, 6A – klasyczne skrzynie automatyczne
2009 27900 28500
2010 29100 29700
2011 32100 32800
2012 37800 38600
2013 45900 52600 46900

Opel Insignia I - dane techniczne (diesle cd.)

160-konny diesel jest najpopularniejszy. Odmiana 195-konna ma dwie turbiny. Nowsze auta są znacznie oszczędniejsze!

Dane techniczne* 2.0 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI
Lata od 2013 r. 2008-14 od 2013 r. od 2015 r. 2011-15
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1956 1956 1956 1956 1956
Moc maksymalna (KM) przy obr./min 140/4000 160/4000 163/4000 170/3750 195/4000
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min 350/1750-2500 350/1750-2500 350/1750-2500 350/1750-2500 400/1750-2500
Skrzynia biegów** 6M 6M, 6A 6M, 6A 6M, 6A 6M, 6A
Prędkość maksymalna (km/h) 205 218 220 225 230
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,5 9,5 9,5 9,4 8,7
Spalanie (wg EU; l/100 km) 4,5/3,2/3,7 7,7/4,7/5,8 6,8/4,2/5,2 5,5/3,6/4,3 6,1/4,2/4,9
*dane dla wersji sedan i 5d z manualną skrzynią; **6M – skrzynie manualne, 6A – klasyczne skrzynie automatyczne
2009 31000
2010 32300
2011 35500 37200
2012 42000 43900
2013 53400 51000 53900 54400

Opel Insignia I - naszym zdaniem: jest warta uwagi!

Insignia to ważny gracz w gronie używanych aut klasy średniej. Zachwyca i paleta wersji napędowych, i szeroki wybór opcji wyposażeniowych (od klimatyzacji manualnej po system śledzenia znaków drogowych). Samochód dobrze się prowadzi. Warto przyjrzeć się jednak brakom funkcjonalnym auta, wynikającym z konstrukcji (jak siadanie na kanapie), oraz prześledzić historię serwisowania. Co prawda, jednostki wysokoprężne są trwałe, ale możecie natknąć się na egzemplarz z uszkodzonym i niedbale naprawionym silnikiem (np. z braku ciśnienia oleju lub przez uszkodzony rozrząd). Mimo że to naprawdę niezły samochód, jego naprawy czasem wymagają niemałych sum.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej