CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.184.424.222.06
Średnio4.634.744.612.42
Najdrożej5.735.105.692.74

Opel Zafira 2.0 DI: tani i do tego 7-osobowy

19 lut 11 18:00

Opel spóźnił się nieco z prezentacją swego kompaktowego vana. Gdy Opel Zafira pojawiła się na rynku, klienci Renault już od kilku lat mogli kupić Mégane w wersji Scénic

Niemiecki producent miał jednak więcej czasu na przemyślenie pewnych rozwiązań, które znalazły się w pierwszym kompaktowym MPV Opla. Opla Zafirę zbudowano na bazie Opla Astry II, co przed laty oznaczało relatywnie małe koszty produkcji, a dzisiaj – łatwy dostęp do większości części zamiennych oraz ich niskie ceny. Zafira nie należy do samochodów skomplikowanych technicznie, co mocno obniża wydatki na serwisowanie.

Zobacz wszystko na temat

Opel Zafira 2.0 DI: tani i do tego 7-osobowy

Opel Zafira nie grzeszy urodą, za to ma sporo zalet. Opel Zafira pojawił się w 1998 r. Jego sylwetka, podobnie jak i innych kompaktowych vanów, nie powoduje szybszego bicia serca (może poza usportowioną odmianą OPC), jednak to nigdy nie miało być priorytetem. Pojazd ten ma typowo użytkowy charakter (7-osobowe wnętrze) i jest megafunkcjonalny – trzeba przyznać, że konstruktorzy wykonali kawał dobrej roboty. Do pełni szczęścia brakuje właściwie tylko odsuwanych bocznych drzwi, jednak tego typu udogodnień nie znajdziemy w konkurencyjnych pojazdach tej samej klasy.

Opisując nadwozie Opla Zafiry, warto wspomnieć o dobrym zabezpieczeniu antykorozyjnym, co u tego producenta nie zawsze było oczywiste. Użytkownicy wspominają jedynie o montowanych czasem przez polskich dilerów przednich chlapaczach, które wycierały lakier. W miejscach, gdzie do tego dochodziło, dziś można dostrzec rdzawe wykwity. Zazwyczaj jednak niemal wszyscy właściciele dość szybko je demontowali. Uwaga! Na rynku jest dużo aut powypadkowych.

Opel ma bardzo dobrze zestopniowane jak na MPV zawieszenie, które w naszych warunkach trzeba dość często serwisować – na szczęście nie jest to zbyt drogie.

Największe atrakcje czekają w kabinie. Projektując Zafirę, Opel jako pierwszy w klasie kompaktowych MPV postanowił zbudować auto siedmioosobowe. Wcześniej tyle osób można było przewieźć w dużych MPV, autach terenowych lub niektórych kombi klasy wyższej.

Oczywiście, trzeci, wyciągany z podłogi rząd siedzeń trudno nazwać pełnowartościowym, spokojnie jednak przyda się w sytuacjach awaryjnych lub dla dwójki dzieci. Czyni to z Zafiry samochód idealny dla wielodzietnych rodzin, których w Polsce nie brakuje. Dodatkowym atutem jest fakt, że dwa tylne siedzenia w bardzo łatwy, a przede wszystkim prosty sposób i szybko można schować, otrzymując płaską podłogę.

Oczywiście, jak przystało na Opla, sporo zastrzeżeń zgłaszanych jest do jakości wykonania kabiny – plastiki sprawiają wrażenie kiepskich i wydają nieprzyjemne dźwięki podczas przejeżdżania po nierównościach. Czasem zawodzi także „elektryka”, np. tylnych szyb, podświetlenie tablicy zegarów oraz fabrycznego radia.

W gamie silnikowej dość duży wybór. Godne polecenia są przede wszystkim motory benzynowe. Podstawowa jednostka 1.6 16V o mocy 100 KM jest nieco za słaba do pojazdu MPV. Dużo lepiej wypada silnik 1.8 16V (115 lub 125 KM – w zależności od roku produkcji). Miewa on co prawda problemy z przepustnicą, czujnikiem ciśnienia oleju i alternatorem, ale ogólnie to dobry napęd.

Wersja benzynowa mniej kłopotliwa od turbodiesli. Niezłym wyborem jest także silnik 2.0 T (Zafira OPC) o mocy 192 lub 200 KM. W tym wypadku trzeba się jednak liczyć ze spalaniem rzędu 14 l/100 km (silniki 1.6 i 1.8 palą 8-9 l). Nieco gorszą opinię mają motory wysokoprężne 2.0 DI/DTL (82 KM) i DTI (100 KM).

Jedną z droższych, powtarzalnych w nich awarii jest defekt pompy wtryskowej – konsekwencja wzrostu temperatury w układzie zasilania. Dlatego mechanicy przestrzegają przed eksploatowaniem auta z niewielką ilością paliwa w zbiorniku. Za pompę regenerowaną do wersji DI z początku produkcji trzeba zapłacić od 2,5 do 3 tys. zł, w przypadku nowszych motorów jest to dużo droższe.

W silniku 2.2 DTI (125 KM) urwane świece żarowe czasem oznaczają konieczność rozebrania głowicy – prosta wymiana może więc pociągnąć za sobą bardzo duże koszty.

Typową przypadłością wszystkich egzemplarzy są awarie elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego. Zwykle pomaga wymiana zespołu pompa-silnik elektryczny, ale zdarza się, że wymienić trzeba także przekładnię kierowniczą – występuje jako całość z pompą (koszt w ASO przekracza 5 tys. zł). Jej konstrukcja zależy od roku produkcji.

Użytkownicy Opla skarżą się czasami na ciężkie wrzucanie poszczególnych biegów. Wśród innych typowych awarii wymienia się przepalone silniczki tylnej wycieraczki i psujące się czujniki ABS-u (stanowią niestety całość z piastą koła). W Zafirze często wymieniać trzeba także końcówki drążków kierowniczych oraz żarówki reflektorów. Niekiedy przez sparciałe uszczelki drzwi do kabiny dostaje się woda.

Zdaniem Fachowca - Zadbaną Zafirę polecam. W silniku 2.2 DTI często urywają się świece żarowe podczas wykręcania, co jest kosztowne. W benzynowych motorach radzę wymieniać paski rozrządu co 60 tys. km wraz z pompą wody. Typową usterką są wybijające się łączniki stabilizatora przedniego zawieszenia.

Krzysztof Stankiewicz, Q-Service Kraków

Podsumowanie - Opel Zafira to rodzinna propozycja za rozsądne pieniądze. Pojazd może okazjonalnie przerodzić się w siedmioosobowy bus. Wśród plusów wymienić trzeba dobre zestrojenie zawieszenia. Opel miewa powtarzające się usterki, które szczególnie w dieslach nie zawsze będą tanie w naprawie. Znamy jednak Zafiry z dieslem, które się nie psują

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 
Brak zdjęcia












Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~eM Użytkownik anonimowy
~eM :
Brak zdjęcia ~eM Użytkownik anonimowy
Miałem Zafirę sprowadzoną z Niemiec rocznik 2000 1.8 benzyna 115KM, przebieg końcowy prawie 200000km, posiadłem ten egzemparz prawie 5 lat, potwierdzam samochód bezawaryjny, po za wymianą podstawowych pozdespołów po zakupie (rozrząd, tarcze hamulcowe wraz z okładzinami, świec - profilaktycznie, i jednej końcówki na drążkach) w czasie użytkowania wymieniłem jeszcze jednąpisatę z czujnikiem ABS ponieważ włżczała mi się co raz kontrolka, wymieniłem również wszystkie możliwe filtry, ale wszystko profilaktycznie, samochód spisywał się super, nigdy nie miałem powodów by drżeć czy gdzieś dojadę, potweirdzę również że zdażało się że po przejechaniu dłuższego odcinak np 100KM a potem wjechaniu do miasta zdażało się że były problemy z wkłądaniem biegów, jakby sprzęgło żle wysprzęglało, ale to byo od czasu do czasu. Polecam naprawdę rozsądne auto. Na 14 letnim aucie rdzy nie było widać po za elemetami zawieszenia, i to też bez przesady.
25 lip 12:05
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 178.36.62.84
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Komar 1029 Użytkownik anonimowy
~Komar 1029 :
Brak zdjęcia ~Komar 1029 Użytkownik anonimowy
Sam jestem posiadaczem Zafiry Sam jestem posiadaczem Zafiry A 2.0 DTI/101KM z 2003r i muszę przyznać że wcale nie ma problemów z elektroniką! Radio, szyby WSZYSTKO DZIAŁA NAJLEPIEJ! Możliwe że czasami coś się zatnie, czy spali silniczek, ale tak jest przecież w każdym samochodzie! Jak dla mnie ŚWIETNY SAMOCHÓD dla rodziny. Gdy go kupowałem, myślałem też o Sceniku Grand, ale z doświadczenia (jestem zawodowym kierowcą od 26 lat) wiem że Renault ma problemy z zawieszeniem i jest naszpikowany elektronikom (przez co jest większe prawdopodobieństwo że coś się zepsuje). Jeździłem kiedyś karetką (Renault Master) i co chwila coś w zawieszeniu się psuje. "co Niemiec to Niemiec"
30 cze 11 22:19
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 93.176.193.193
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Camel Użytkownik anonimowy
~Camel :
Brak zdjęcia ~Camel Użytkownik anonimowy
Witam, Ja też jestem Witam, Ja też jestem posiadaczem Opla Zafiry z silnikiem 2,0 DTI /100 konny/ z 2003 roku i przebiegiem 165 000 km , użytkowanym w kraju od czterech lat i powiem szczerze że pod każdym względem jestem zadowolony z tego auta , usterek po prostu brak - normalna wymiana zużytych części np, końcówki wahaczy ,auto na prawdę godne polecenia nie tylko dla wielodzietnej rodziny.
21 wrz 11 14:09
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 89.174.79.182
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Przeczytaj również

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej