Z reguły są to samochody kilkuletnie i starsze, które lata świetności mają już za sobą. Stan poszycia dachu, stelaża czy uszczelek nie zawsze jest taki, jak być powinien. Efekt? Nieszczelności, nadmierny hałas i kłopoty z hydrauliką stelaża (jeśli występuje). Oczywiście dolegliwości oraz problemy nie biorą się same z siebie. Miękka, składana "czapa" po prostu wymaga regularnych zabiegów czyszczących przez cały rok i konserwujących przed zimą. Niestety, wiele osób o tym zapomina! Pielęgnacja jest bardzo ważna i nie należy do uciążliwych. Wymaga jedynie ogólnej wiedzy o "opiece" poszyć materiałowych odpornych na wodę. Cena nowego dachu może przekraczać 10 tys. zł Zanim jednak przejdziemy do sposobu użytkowania i konserwacji, osobom, które zamierzają kupić kabriolet, radzimy poszukać i kupić auto w dobrym stanie technicznym. Nie jest to łatwe. Prawdziwe okazje zdarzają się niezwykle rzadko. Przestrzegamy przed zakupem egzemplarzy, w których "kaptur" ma uszkodzenia mechaniczne poszycia (dziury, wyraźne przetarcia). Poza tym trzeba sprawdzić kondycję uszczelek (czy nie są popękane i sparciałe), poprawne działanie mechanizmu składania i rozkładnia oraz czy plastikowa, tylna szyba nie jest popękana lub zmatowiała. Oczywiście wymienione usterki nie dyskwalifikują danego egzemplarza. Jeśli karoseria, silnik i układ napędowy są we wzorowym stanie technicznym, niektóre z nich można zaakceptować. Zanim jednak podejmiemy ostateczną decyzję o zakupie, problem warto przedyskutować z fachowcem - dotyczący poszycia z tapicerem, stelaża z mechanikiem.Na rynku są firmy specjalizujące się w renowacji dachów w kabrioletach. Określą one koszty profesjonalnej naprawy. Oszczędzi to wielu rozczarowań i będzie cenną karta przetargową podczas negocjacji ceny. Niektóre problemy można rozwiązać samemu. Jeśli do tematu podejdziemy profesjonalnie, będzie to metoda całkiem skuteczna, ale... nie zawsze estetyczna.Na "trasie testowej" powinna znaleźć się też myjnia, która obnaży nieszczelności. Jeśli dach okaże się szczelny, należy przyjrzeć się wnętrzu. Plamy na tapicerce, korozja szyn siedzeń czy śrub często świadczą o dostaniu się wody do wnętrza. Następstwem mogą być nie tylko problemy z korozją, lecz także kłopoty z elektroniką. Warto też dokładnie przyjrzeć się szczelinom pomiędzy elementami karoserii oraz zwrócić uwagę, czy drzwi zamykają się bez większych oporów. Kondycja wyraźnie zależy od nas samych Wybór auta w jak najlepszej kondycji jest tak samo ważny, jak późniejsza jego pielęgnacja. Przede wszystkim trzeba używać środków chemicznych przeznaczonych do czyszczenia i konserwacji kabrioletów. W niektórych ASO i w ofercie producentów kosmetyków samochodowych znajdziemy szampony i impregnaty, które nie tylko dodatkowo zabezpieczają dach przed przemakaniem, lecz także gokonserwują. Trzeba pamiętać, że wiele uszkodzeń płótna jest następstwem szkodliwego działania promieni słonecznych.Najbardziej narażone są oczywiście miejsca, w których poszycie się załamuje. Jeżeli auto często przebywa pod chmurką, natłuszczanie impregnatem trzeba przeprowadzać co najmniej raz w miesiącu. Aby było bardziej estetycznie, płótno można pomalować specjalną farbą, jednak praktykuje się to bardzo rzadko. Nie należy zapominać też o nałożeniu powłoki ochronnej na plastikową, tylnąszybkę, która ma tendencję do matowieniaw wyniku ocierania podczas jazdy ze złożonym dachem i do żółknięcia od promieni słonecznych i zanieczyszczeń zawartych w powietrzu. Dbaj o mechanikę, ona też wymaga stałej opiekiPo zabiegach dotyczących poszycia (mycia, czyszczenia i impregnacji) należy zadbać o mechanikę. W egzemplarzach z hydraulicznie składanym dachem raz na rok należy przeprowadzić przegląd. Przeguby, zamki i inne połączenia trzeba spryskać smarem. To czynność, która nie tylko zmniejszy tarcie współpracujących części (czyli uchroni przed powstawaniem luzu pomiędzy nimi), lecz także zabezpieczy elementy przed powstaniem korozji. Podobne czynności należy przeprowadzić w stosunku do wszystkich uszczelek. Pielęgnacja: mycie, czyszczenie oraz zabiegi konserwacyjne 1 Na początek myjka. Usuwa pył i piasek, które działają jak papier ścierny podczas czyszczenia2 Do czyszczenia najlepiej użyć środka przeznaczonego do mycia dachów materiałowych3 Samo czyszczenie należy przeprowadzać miękką szczotką. Następnie dokładne suszenie i impregnacja4 Przy pielęgnacji plastikowej szyby należy używać środków przeznaczonych do tworzyw sztucznych5 Na uszczelki należy nanieść preparat konserwujący - regularne stosowanie go przedłuży ich żywotność 6 Przeguby i sam stelaż trzeba dokładnie oczyścić i na połączenia nanieść warstewkę smaruSprawdzaj,gdzie tylko się da Wartość każdego kabrioletu jest uzależniona nie tylko od kondycji karoserii i mechaniki, lecz także od stanu miękkiego, składanego dachu. Wszystkie elementy, jak stelaż, uszczelki, zapięcia oraz samo poszycie, należy dokładnie sprawdzić - ich stan techniczny nie może podlegać dyskusji. Nawet drobne uszkodzeniamogą wpłynąć na spore wydatki. Ceny części w autoryzowanej stacji obsługi są wysokie, a rynek zamienników właściwie nie istnieje.
Pamiętaj o "kapturze"!
Warunki klimatyczne w Polsce raczej nie sprzyjają jeżdżeniu kabrioletem przez cały rok. Jednak auta tego typu coraz częściej trafiają na krajowy rynek.