Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Porównanie sedanów klasy wyższej z dieslami za 30 tys. zł

23 mar, 11:53

Jeśli dysponujecie kwotą 30 tys. zł, możecie kupić niemal każdą limuzynę klasy średniej, i to nawet bardzo nieoczywistą. Do pojazdu tej wielkości idealne są diesle R5 oraz V6, pytanie jednak: jak jest z kosztami?

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Szukając używanego luksusowego auta nie warto brać pod uwagę najtańszych ofert
  • W przypadku dużego auta dobrym wyborem może być silnik diesla
  • Nawet używana tania limuzyna będzie droga w codziennej eksploatacji

Kupując dużą limuzynę za 30 tys. zł, większość z nas wybiera wśród używanych Audi A6, BMW serii 5 oraz Mercedesów klasy E. Jednak to niejedyne samochody klasy wyższej, które można kupić na rynku. Tym razem postanowiliśmy przyjrzeć się mniej oczywistym modelom i porównać je z klasycznym w segmencie Mercedesem klasy E.

Sprawdź za darmo numer VIN!

Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.

Założony przez nas budżet 30 tys. zł pozwala bowiem na zakup 9-, 10- lub 11-letniego pojazdu zarówno ze Szwecji, z Francji, jak i z... Czech. Co tu robi Skoda? – zapytacie, z pewnością pukając się w czoło. Zdecydowanie nie jest prestiżowa, ale już pod względem wielkości kabiny w tylnej części Superb przewyższa nawet Citroëna C6, Mercedesa W211 i Volvo S80 II. Do tego za 30 tys. zł można kupić pierwszą generację z końca produkcji, a to oznacza auto pozbawione wielu chorób wieku dziecięcego.

Dane producenta Citroen C6 Mercedes E280 Cdi Skoda Superb Volvo S80
Silnik – typ/cylindry/zawory t.diesel/V6/24 t.diesel/V6/24 t.diesel/V6/24 t.diesel/R5/20
Pojemność skokowa (cm3) 2720 2987 2496 2400
Moc maksymalna (KM/obr./min) 204/4000 190/4000 163/4000 185/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 440/1900 440/1400 350/1250 400/2000
Skrzynia biegów/napęd aut. 6/przedni aut. 7/tylny aut. 5/przedni aut. 6/przedni
Hamulce przód/tył tarcz. wentyl./tarcz. wentyl. tarcz. wentyl./tarcz. tarcz. wentyl./tarcz. tarcz. wentyl./tarcz.
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.; mm) 4908/1860/1464 4856/1822/1434 4805/1765/1469 4851/1861/1493
Rozstaw osi (mm) 2900 2854 2803 2835
Pojemność bagażnika (l) 421 540 462 480

Używana klasa średnia – czy aby na pewno nieporównywalna?

Tyle samo będą kosztowały pozostałe pojazdy, ale raczej w ich przypadku nie ma co liczyć na tak niskie koszty utrzymania, jak w Skodzie, do której części zamienne są najtańsze. Tyle że każdy z prezentowanych modeli ma swoje zalety. Mercedes oferuje bardzo dobrego diesla, z którym – o ile nie kupicie wyeksploatowanego egzemplarza – nie powinno być dużych problemów, do tego jako jedyny ma napęd na tylne koła (lub rzadziej 4x4), lubiany właśnie przez wielu kierowców aut klasy wyższej. Volvo, którego silnik ma mniej o jeden cylinder, zwykle jest napędzane na przednią oś (egzemplarzy 4x4 jest nawet mniej niż w przypadku W211). Druga generacja S80 bardzo długo była produkowana – wybór jest więc szeroki i nie brakuje aut świetnie wyposażonych, ale za 30 tys. zł można także pokusić się o S80 I z końca produkcji, bo to również udany model.

Kolejnym atutem 2. generacji jest dobre wyposażenie, szczególnie z zakresu bezpieczeństwa. Na to można zwykle liczyć też w Citroënie C6. Akurat w tym samochodzie łatwo da się zakochać – pięknie wygląda, bardzo dobrze go wykonano, a do tego zapewnia wysoki komfort jazdy.

To oczywiście zasługa hydropneumatycznego zawieszenia. Wielu ludzi się go boi, ale jeśli nie kupicie mocno zapuszczonego egzemplarza, nie powinno być z nim dużych problemów. W większych miastach od lat działają serwisy, które radzą sobie z naprawami hydropneumatyki, a koszty nie są wysokie. Gorzej oceniamy silnik 2.7 HDi, który ma wiele poważnych problemów, m.in. ukręca się w nim wał korbowy (bardzo kosztowna i pracochłonna naprawa).

Pomiary Citroen C6 Mercedes W211 Skod Superb Volvo S80
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,2 s 3,2 s 3,9 s 3,4 s
0-100 km/h 9,3 s (fabr.: 9,3 s) 9,1 s (fabr.: 9,1 s) 10,5 s (fabr.: 10,3 s) 9,3 s (fabr.: 9,0 s)
Czas rozpędzenia 60-100 km/h 5,2 s 5,2 s 5,5 s 5,1 s
80-120 km/h 6,6 s 6,7 s 7,0 s 6,6 s
Prędkość maksymalna 230 km/h 238 km/h 217 km/h 220 km/h
Średnie zużycie paliwa 9,7 l/100 km (fabr.: 8,7 l/100 km) 8,7 l/100 km (fabr.: 6,9 l/100 km) 8,0 l/100 km (fabr.: 7,8 l/100 km) 8,2 l/100 km (fabr.: 7,3 l/100 km)
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) 37,8/37,0 m 37,1/38,2 m 37,2/38,7 m 37,9/39,7 m
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 59/64/67 dB (A) 57/63/68 dB (A) 61/65/70 dB (A) 58/65/70 dB (A)
Masa własna rzeczywista/ładowność 1965/370 kg 1870/370 kg 1680/509 kg 1740/460 kg

Używana klasa średnia – nie wszystkie diesle są udane

Kłopoty może sprawić także diesel 2.5 TDI, który był montowany w Skodzie, na szczęście za nasze bazowe 30 tys. zł kupicie już zmodernizowaną wersję, w której wyeliminowano wiele problemów ze starszych wersji tego motoru. Nie zmienia to faktu, że gdy przyjdzie wam wymienić napęd rozrządu, to mimo relatywnie niskiej ceny samego zestawu sporo zapłacicie za robociznę.

W przypadku Skody można jednak zrezygnować z najmocniejszego diesla i kupić motor 1.9 TDI (najlepiej 130-konny), bo to zwiększa szansę na bezproblemową eksploatację, ale oczywiście osiągi będą wówczas słabsze. Dobra wiadomość dla osób zainteresowanych modelem z Mladej Boleslav – przekładnia automatyczna, którą montowano w tym modelu, jest trwała. Tego samego nie możemy niestety napisać o „automatach” stosowanych w Citroënie i Volvo (produkty japońskiej firmy Aisin Warner), w których po pokonaniu 160-180 tys. km zdarzają się awarie kosztowne do usunięcia. Skrzynia w W211 jest dość trwała, ale jej obsługa też nie należy do tanich.

Eksploatacja Citroen C6 Mercedes W211 Skoda Superb Volvo S80
Olej silnikowy 5W-30 (5,5 l) 5W-30 (8,5 l) 5W-30 (8,5 l) 0W-30 (5,5 l)
Olej w automatycznej skrzyni biegów JWS 3309 (7 l) MB 0019896803 (9,2 l) ATF (9,0 l) Volvo 1161540 (7,0 l)
Płyn hamulcowy DOT 4 (0,9 l) DOT 4 (0,9 l) DOT 4 (0,9 l) DOT 4 (0,9 l)
Układ chłodzenia płyn na bazie glik. (13,2 l) płyn na bazie glik. (13,0 l) płyn na bazie glik. (8,6 l) płyn na bazie glik. (9,0 l)
Rozrząd pasek łańcuch pasek pasek

Używana klasa średnia – Superb pali najmniej

Analiza danych testowych jasno wskazuje, że chociaż Skoda ma najgorsze osiągi, spala najmniej paliwa. Wyjątkowo paliwożerny okazuje się silnik stosowany w Citroënie, który na pętli pomiarowej konsumuje średnio prawie 10 l/100 km. To, co prawda, niewiele więcej niż deklaruje producent, ale najwięcej wśród porównywanych samochodów. Podobnie dużo paliwa C6 potrafi zużyć w bardziej polecanej wersji z silnikiem 3.0 HDi.

Największe różnice w stosunku do spalania podawanego przez producenta zmierzyliśmy jednak w Mercedesie – w tym wypadku to 1,8 l/100 km. Z drugiej strony Mercedes z trzylitrowym dieslem najszybciej przyspiesza od 0 do 100 km/h. Do tego pomiary są identyczne z danymi podanymi przez producenta (tak samo jest w Citroënie)! Auto klasy średniej to jednak nie tylko silnik, osiągi i spalanie. Równie ważne – a często najważniejsze – są przestronność wnętrza i wielkość bagażnika.

Najwięcej miejsca w przedniej części kabiny porównywanych przez nas modeli jest w Citroënie i Mercedesie. Na drugim miejscu plasuje się Volvo, a na ostatnim – Skoda. Gdy zaczniemy mierzyć wnętrze w tylnej części, okaże się, że Superb ma najwięcej do zaoferowania, szczególnie jeśli chodzi o ilość miejsca na wysokości nóg. C6, które w tej kategorii zajmuje drugą lokatę, wyróżnia się największą szerokością w drugim rzędzie siedzeń. Natomiast Mercedes i Volvo mają zbliżoną ilość miejsca z tyłu.

Mercedes W211 to model, który szczyci się największym kufrem – 540 l. Do Volvo załadujecie o 60 litrów mniej. Skoda Superb według danych producenta może pomieścić 462 l, a Citroën – jedynie 421 l. Warto też napisać o ładowności, bo dwa modele według naszych pomiarów testowych mogą przewieźć tylko 370 kg – mowa o „C-szóstce” i klasie E. O wiele lepiej wypada S80 (460 kg), najlepiej zaś Superb – aż 509 kg.

Kiedy wymieniać? Citroen C6 Mercedes W211 Skoda Superb Volvo S80
Olej silnikowy wraz z filtrem co 30 tys. km wg komputera, co ok. 20 tys. km co 15 tys. km co 15 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km co ok. 40 tys. km co 15 tys. km co 15 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km co ok. 80 tys. km co 60 tys. km co 60 tys. km
Świece zapłonowe co 60 tys. km co ok. 40 tys. km co 60 tys. km co 45 tys. km
Napęd rozrządu co 180-240 tys. km bez okresowej wymiany co 120 tys. km co 180 tys. km

Używana klasa średnia – tanio nie będzie

W przypadku leciwych i dość skomplikowanych modeli klasy średniej nie ma co liczyć na niskie koszty utrzymania. Sporo wydacie już nawet na samo serwisowanie dużych diesli V6 i R5. Jeszcze gorzej będzie, gdy kupicie pojazd w złym stanie technicznym, dlatego radzimy szczególnie uważać i bardzo dokładnie sprawdzić stan auta.

Koszty zamienników Citroen C6 Mercedes W211 Skoda Superb Volvo S80
Filtr oleju/powietrza 40/75 zł 36/70 zł 38/22 zł 40/70 zł
Klocki hamulcowe/tarcze (przód, kpl.) 300/500 zł 280/320 zł 100/340 zł 250/440 zł
Amortyzatory przód/tył (kpl.) nie występuje 860/580 zł 460/340 zł 620/400 zł
Zestaw rozrządu 1200 zł (z pompą cieczy) 960 zł (zestaw łańcucha) 970 zł (z pompą cieczy) 550 zł (z pompą cieczy)
Reflektor 2 700,00 zł 530,00 zł 690,00 zł 750,00 zł
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild / Auto Bild

Citroen C6 (2005-12), cena od 15 tys. zł

Jeśli ten model, to tylko zadbany, ze znaną i możliwą do potwierdzenia historią serwisową, czyli zdecydowanie nie za 15 tys. zł, lecz raczej za dwa razy tyle. 30 tys. zł powinno wystarczyć na egzemplarz z 2007 r., ale warto zastanowić się, czy nie dołożyć kilka tysięcy na nowsze auto, które będzie miało pod maską lepiej oceniany, chociaż również nieidealny silnik 3.0 HDi/241 KM. Starsza jednostka V6 – 2.7 HDi – ma kilka powtarzających się i ekstremalnie drogich w naprawach przypadłości. Można też zainteresować się dieslem 2.2 HDi/173 KM – niestety, występuje on niezwykle rzadko. C6 kusi rewelacyjnym wyglądem, bardzo dobrym wyposażeniem i wysokim komfortem jazdy (hydropneumatyka), ale mimo niezłej ogólnej trwałości nie jest tanie w utrzymaniu. Sprawę pogarszają ceny części, wyraźnie wyższe niż w przypadku elementów do prezentowanych rywali. Nie zmienia to faktu, że C6 to przyjemne auto!

Foto: Auto Bild / Auto Bild

Foto: Auto Bild / Auto Bild

Foto: Auto Bild / Auto Bild

Foto: Auto Bild / Auto Bild

Foto: Auto Bild / Auto Bild

Foto: Auto Bild / Auto Bild

Foto: Auto Bild / Auto Bild

Porównanie sedanów klasy wyższej z dieslami za 30 tys. zł (slajd 1 z 8)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego