Dobra relacja ceny do wieku, zwrotność, niskie spalanie, a także prosta budowa, tanie części oraz rozsądne koszty obsługi – samochody klasy B mają bardzo dużo zalet. Do tego w ostatnich latach tak urosły, że coraz częściej są wybierane nie tylko przez singli i eksploatowane głównie w mieście, lecz także kupowane przez młode rodziny i wykorzystywane do dłuższych wyjazdów.
Małe auto to również niskie koszty eksploatacji? Nasze porównanie udowadnia, że nie zawsze!
Do naszego porównania wybraliśmy 5-drzwiowe wersje hatchback i silniki o mocy ok. 85 KM, które pozwalają już na dość sprawne przemieszczanie się w różnych warunkach. Założony budżet? Około 20 tys. zł, co oznacza zakup egzemplarza w wieku 6 lat, który – przynajmniej w teorii – powinien jeszcze jakiś czas posłużyć. A jak wygląda to w praktyce?
Opel Corsa D: trwała mechanika
Zacznijmy od Corsy. Czwarta generacja modelu (D) zadebiutowała w 2006 r. i trzeba przyznać, że Opel wykonał kawał dobrej roboty. Zaprojektował nieźle wyglądającego malucha z całkiem przestronną kabiną i sporym bagażnikiem (poj. 285-1050 l).
Wygospodarowanie dużego wnętrza udało się m.in. dzięki sporej długości (3999 mm) i dużemu rozstawowi osi (2511 mm; największy wśród porównywanych aut). Szkoda tylko, że proporcje pomiędzy przodem i tyłem są nieco zaburzone – miejsca dla kierowcy i pasażera siedzącego obok jest dużo, z tyłu wygląda to już mniej korzystnie, choć małe dzieci nie powinny narzekać. Można liczyć na niezłe wyposażenie wielu aut oraz dobre materiały wykończeniowe (szczególnie po liftingu w 2010 r.).
Dużo dobrego możemy też powiedzieć o 87-konnym benzyniaku 1.4 16V (oferowany w latach 2009-11), który zbiera wiele pochwał u mechaników. Ma łańcuchowy napęd rozrządu (trwalszy niż w wersjach 1.0 i 1.2), nie pali tak dużo oleju, jak odmiany z końca lat 90. XX w., i gdyby nie dość duża masa własna Corsy (waży blisko 1200 kg; to najcięższe auto w porównaniu), zapewniałby dobre osiągi i niskie spalanie. A tak są one po prostu przeciętne, mimo że to właśnie silnik małego Opla ma największą pojemność i najwyższą moc.
Drobny niesmak pozostawiają także wpadki jakościowe, na czele z korodującą maską w autach z lat 2010-12. Także koszty serwisu i niektórych napraw czasami okazują się wyższe, niż można by się spodziewać. Cena? Za Corsę 1.4 16V z 2010 r. przeważnie trzeba zapłacić od 19 do 21 tys. zł – wszystko zależy od poziomu wyposażenia, stanu i liczby przejechanych kilometrów. Czy to dużo? Tak, choć statystycznie jeszcze więcej (o ok. 1 tys. zł) trzeba zapłacić za Mazdę 2.
Mazda 2: solidne benzyniaki
„Dwójka” to naprawdę przyjemny samochód, który daje sporo zadowolenia z jazdy. Ma sprężyste podwozie, bezpośredni układ kierowniczy, a dzięki niewielkiej masie własnej (nieco ponad 1000 kg!) prowadzi się go niezwykle lekko, miło i przyjemnie. Zaowocowało to bardzo dobrymi czasami przyspieszenia (lepszymi niż obiecuje producent), a subiektywne odczucia podczas jazdy były jeszcze korzystniejsze (wydaje się, jakby porównywany benzyniak 1.3 miał o 10 KM więcej). Spalanie? Nie jest najniższe (poziom Corsy) – średnie ok. 6,5 l/100 km – choć też nie przesadnie wysokie.
Najsłabiej oceniamy walory użytkowe „dwójki”. Jej bagażnik jest wyraźnie mniejszy niż u konkurentów (poj. 250-787 l), także we wnętrzu znajdziecie po kilka centymetrów mniej przestrzeni na długość i szerokość (dotyczy głównie 2. rzędu siedzeń). Najważniejsze jednak, że „dwójka” z benzyniakiem 1.3 to trwały samochód, a najpoważniejsze zastrzeżenia dotyczą braków w zabezpieczeniu antykorozyjnym.
Fiesta ma odważny design
Może więc wybrać Fiestę VI? Ten samochód zaprojektowany z fantazją (widać to na zewnątrz i w kabinie) dzieli z Mazdą 2 niektóre podzespoły (m.in. płytę podłogową, silniki Diesla). Podobnie jak w „japonce”, siedzi się raczej sportowo (niżej niż w Skodzie czy Corsie). Do dużych prędkości prowokuje też układ jezdny (oceniamy go najwyżej!) – zapewnia świetny kompromis między sportem a komfortem.
Szkoda, że 82-konny benzyniak 1.25 nie pozwala wykorzystać potencjału podwozia (najgorsze czasy przyspieszenia i elastyczności), a do tego, gdy jedzie się ostrzej, motor zaczyna nieprzyjemnie hałasować i spalać spore ilości paliwa, choć średnie zużycie podczas testu wyniosło 6,3 l/100 km.
Niestety, podobnie jak „dwójka”, także Fiesta ma nieco mniejszy bagażnik od Corsy i Fabii, nieco mniej jest też miejsca w drugim rzędzie siedzeń, choć tu różnice okazują się niewielkie. Cena? Fiesta VI osiąga poziom Corsy D, choć ładne i zadbane egzemplarze z dobrym wyposażeniem, wyprodukowane w 2010 r., potrafią kosztować też 22 tys. zł.
Fabia: duży popyt na rynku
Podobnie wygląda ceny Fabii II po modernizacji (początek 2010 r.), ale co ciekawe, wersje z nowoczesnym silnikiem 1.2 TSI/86 KM kosztują czasem mniej niż ze starszym konstrukcyjnie 1.4 16V/86 KM, który po modernizacji pozostał na niektórych rynkach (m.in. polskim). Przypadek? Zdecydowanie nie! To efekt wielu potencjalnych problemów wersji 1.2 TSI (m.in. szybko rozciągający się łańcuch rozrządu, kłopoty z turbosprężarką, przypadki przepalenia uszczelki pod głowicą, awarie elektroniki sterującej). I choć podczas pomiarów testowych Fabia 1.2 TSI wypadła bardzo korzystnie (najniższe spalanie, najlepsze czasy przyspieszeń i elastyczności), trudno polecić ją z czystym sumieniem, i to mimo naprawdę dobrze rozplanowanego wnętrza (najwięcej miejsca z tyłu) i sporego bagażnika (poj. 300-1163 l). Zdecydowanie lepiej poszukać Fabii w wersji 1.4 16V.
Fiesta, Mazda 2, Corsa i Fabia - dane techniczne
Dane techniczne | Ford Fiesta | Mazda 2 | Opel Corsa | Skoda Fabia |
Silnik – typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 | benz./R4/16 | benz./R4/16 | t.benz./R4/8 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1242 | 1349 | 1398 | 1197 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 82/5800 | 84/6000 | 87/5800 | 86/4800 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 114/4200 | 121/3500 | 130/4000 | 160/1500 |
Skrzynia biegów/napęd | 5b man./przedni | 5b man./przedni | 5b man./przedni | 5b man./przedni |
Hamulce przód/tył | tarczowe wentyl./bębnowe | tarczowe wentyl./bębnowe | tarczowe wentyl./bębnowe | tarczowe wentyl./tarczowe |
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.; mm) | 3950/1722/1481 | 3920/1695/1475 | 3999/1713/1488 | 4000/1642/1498 |
Rozstaw osi (mm) | 2489 | 2490 | 2511 | 2451 |
Pojemność bagażnika (l) | 295-979 | 250-787 | 285-1050 | 300-1163 |
Osiągi (dane testowe) | Ford Fiesta | Mazda 2 | Opel Corsa | Skoda Fabia |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,4 (fabr. 13,3) s | 12,6 (fabr. 13,6) s | 12,7 (fabr. 12,5) s | 11,7 (fabr. 11,7) s |
Prędkość maksymalna | 168 km/h | 172 km/h | 176 km/h | 177 km/h |
Średnie zużycie paliwa | 6,3 (fabr. 5,7) l/100 km | 6,5 (fabr. 5,1) l/100 km | 6,4 (fabr. 5,5) l/100 km | 6,2 (fabr. 5,2) l/100 km |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,5/10,4 m | 10,6/10,4 m | 10,6/10,6 m | 10,4/10,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) | 38,7/36,4 m | 36,1/36,2 m | 38,0/37,8 m | 36,7/37,0 m |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 60/69/74 dB (A) | 58/69/72 dB (A) | 58/65/71 dB (A) | 58/64/70 dB (A) |
Masa własna rzeczywista/ładowność | 1070/425 kg | 1024/461 kg | 1162/453 kg | 1124/447 kg |
Fiesta, Mazda 2, Corsa i Fabia - dane eksploatacyjne, ceny części
Eksploatacja | Ford Fiesta | Mazda 2 | Opel Corsa | Skoda Fabia |
Olej silnikowy | 5W-20 (3,8 l) | 5W-30 (3,9 l) | 5W-30 (4,0 l) | 5W-30 (3,6 l) |
Olej w manualnej skrzyni biegów | 75W-90 Synth. (2,3 l) | 75W-90 (3,0 l) | Opel 09 120 541 (1,6 l) | 75W Synth. (2,0 l) |
Płyn hamulcowy | Super DOT 4 (0,8 l) | DOT 4 (0,7 l) | DOT 4 (0,6 l) | DOT 4 (1,2 l) |
Układ chłodzenia | płyn na bazie glikolu (5,5 l) | płyn na bazie glikolu (5,2 l) | płyn na bazie glikolu (5,2 l) | płyn na bazie glikolu (7,7 l) |
Rozrząd | pasek | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Kiedy wymieniać? | Ford Fiesta | Mazda 2 | Opel Corsa | Skoda Fabia |
Olej silnikowy wraz z filtrem | co 20 tys. km lub co rok | co 20 tys. km lub co rok | co 30 tys. km lub co rok | co 15 tys. km/long life lub co rok |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km | co 20 tys. km | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Napęd rozrządu | co 160 tys. km lub 8 lat | bez okresowej wymiany | bez okresowej wymiany | bez okresowej wymiany |
Ceny zamienników | Ford Fiesta | Mazda 2 | Opel Corsa | Skoda Fabia |
Filtr oleju/powietrza | od 21/53 zł | od 17/39 zł | od 17/38 zł | od 32/54 zł |
Klocki hamulcowe/tarcze (przód, kpl.) | od 120/300 zł | od 120/300 zł | od 110/280 zł | od 90/260 zł |
Amortyzatory przód/tył (kpl.) | od 420/380 zł | od 420/380 zł | od 400/320 zł | od 360/250 zł |
Sprzęgło (tarcza, docisk, łożysko) | od 480 zł | od 480 zł | od 320 zł | od 440 zł |
Reflektor/błotnik (przód) | od 490/147 zł | od 530/153 zł | od 391/128 zł | od 361/155 zł |
Moje rekomendacje?
Osobom, które na drugi plan spychają walory użytkowe, zdecydowanie polecam Mazdę 2 1.3 (jako alternatywę – Fiestę 1.25). Natomiast rodzinom – Corsę 1.4 lub Fabię, ale nie z silnikiem 1.2 TSI, tylko w wersji 1.4 16V/86 KM.