- Uwaga na stan techniczny: powypadkowa przeszłość i niesprawny dach mogą oznaczać naprawdę duże wydatki w serwisie!
- Dużą popularność zdobyły modele coupe-cabrio opracowane na bazie kompaktów - to niezły wybór
- Kabriolety klasy średniej często mają zaskakująco duże przebiegi
Roadstery, auta miejskie, klasy średniej i luksusowe, dachy płócienne lub metalowe – wrzucanie wszystkich samochodów ze składanym dachem do jednego worka to zbyt duże uproszczenie. Przed dokonaniem wyboru konkretnego modelu warto najpierw dobrze zastanowić się nad własnymi potrzebami. Czy samochód ma być użytkowany przez cały rok, czy tylko latem?
W pierwszej roli znacznie lepiej sprawdzają się modele typu coupé-cabrio, czyli ze składanym sztywnym dachem. Ciekawe propozycje za niecałe 20 tys. zł w tym segmencie to Mercedes SLK oraz kompakty: Opel Astra, Renault Megane, Ford Focus czy VW Eos.
Mercedes jest nieco solidniejszy, ale starszy i tylko dwuosobowy. Swego czasu świetnie sprzedawał się Peugeot 206 CC, ale to ciasne auto, które obecnie kosztuje już znacznie mniej (około 10 tys. zł). Najlepszy interes zrobił chyba Peugeot, bo po 206 i 307 CC przyszły 207 i 308 CC. Podaż wszystkich tych aut na rynku jest bardzo duża, co ułatwia znalezienie wartościowego modelu.
Jeśli bardziej jesteście zainteresowani klasycznym kabrioletem, polecamy klasę średnią: Audi A4 lub BMW serii 3. Na plus przemawia ogromna liczba wariantów, uważajcie jednak, bo wiele tych modeli ma już w kołach 300 tys. km lub nawet więcej. Najmniej praktyczne auta, ale będące na szczycie pod względem zadowolenia z jazdy, to roadstery, takie jak MX-5.
Koszty mogą być wysokie!
Oględziny kabrioletu muszą być dokładniejsze niż auta z klasycznym nadwoziem. Wszelkie niedoróbki w trakcie naprawy powypadkowej lub problemy z instalacją elektryczną mogą przełożyć się na kłopoty z otwieraniem dachu, a te z kolei – na wielotysięczne rachunki w serwisie za naprawę.
Polecany silnik | Peugeot 307 CC 2.0 HDi | Audi A4 1.8 T | Mazda MX-5 1.8 | BMW serii 3 2.5 (325i) | Mercedes SLK 2.0 (200K) |
Typ, liczba zaworów | t.diesel R4/16 | t.benz. R4/20 | benz. R4/16 | benz. R6/24 | k.benz. R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1997 | 1781 | 1840 | 2494 | 1998 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 136/4000 | 163/5700 | 146/7000 | 192/6000 | 163/5300 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 320/2000 | 225/1950 | 168/5000 | 245/3500 | 230/2500 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 208 | 226 | 208 | 234 | 223 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,1 | 9,4 | 8,4 | 7,7 | 8,2 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,0 | 8,5 | 8,9 | 9,6 | 9,6 |
Naszym zdaniem
Oferta modeli z otwieranym dachem jest zaskakująco szeroka, a w tym gronie można znaleźć propozycje na każdą kieszeń. W wakacje takie modele są nieco droższe niż np. w październiku, ale też nie są to różnice idące w grube tysiące złotych. Dysponując kwotą 15-20 tys. zł, warto skoncentrować się na stosunkowo młodych autach (nawet 10-letnich) konstrukcyjnie opartych na kompaktach lub nieco starszych, zbudowanych z wykorzystaniem podzespołów modeli klasy średniej. Pamiętajcie, że typowe naprawy mechaniczne zwykle są tanie – nietrudno o zamienniki lub części używane. Ale już naprawa elementów dachu czy nadwozia często wiąże się z wielotysięcznymi wydatkami.