Raport TÜV 2011 auta 6- i 7-letnie: dobra cena, ale ryzyko może być duże
Auta w wieku 6-7 lat są zazwyczaj bardzo atrakcyjne cenowo, jednak mogą już mieć duży przebieg i wkraczać w awaryjny okres. W tej grupie szczególnie trzeba unikać podejrzanie okazyjnych ofert
Statystyczny polski kierowca pokonuje samochodem około 15 tys. km rocznie, co oznacza,że teoretyczny przebieg 6- lub 7-letniego auta wynosimniej więcej 100 tys. km. Jednak trzeba pamiętać o tym, że na wynik składają się zarówno pojazdy jeżdżące bardzo mało, np. kilka tys. km rocznie, jak i takie, które w ciągu jednego roku przejeżdżają nawet kilkadziesiąt tys. km.
Dlatego trudno jednoznacznie stwierdzić, czy zakup auta w wieku 6 lub 7 lat wiąże się z dużym ryzykiem, czy nie. To zależy od wielu czynników, ale najważniejsze wydają się przebieg oraz wersja silnikowa. Auta z dieslem jeżdżą więcej, więc 6-, 7-letnie samochody z takim motorem są na ogół bardziej wyeksploatowane, a ich zakup będzie bardziej ryzykowny niż w przypadku wersji benzynowych. Przy przebiegu stu kilkudziesięciu tys. km w dieslach może się zepsuć więcej elementów: Turbosprężarka, dwumasowe koło zamachowe, układ wtryskowy, zawór recyrkulacji spalin, jeden z licznych czujników czy coraz popularniejszy filtr cząstek stałych.
W raporcie TÜV nie rozróżniono wersji silnikowych, ale pozwala on wyrobić pogląd na temat trwałości równie ważnych zespołów, takich jak zawieszenie, hamulce, „elektryka”, układ wydechowy czy nadwozie. Dane dotyczą aut tylko z rynku niemieckiego, lecz jak najbardziej można je odnieść do polskich warunków. Średni roczny przebieg niemieckich samochodów jest bardzo zbliżony, trzeba jednak uwzględnić lepszą jakość tamtejszych dróg. Zła nawierzchnia u nas sprawia,że częściej zdarzają się usterki zawieszenia.
Mimo wszystko raport okazuje się doskonałą bazą informacji, pozwalającą porównać trwałość poszczególnych modeli. Należy jednak zachować rozsądek i wziąć pod uwagę np. to, że droższe auta dłużej są regularnie obsługiwane w ASO, co wiąże się na ogół z ich lepszym stanem technicznym. Dla tańszych pojazdów właśnie przeglądy w stacji kontroli (na bazie których powstaje raport TÜV) są okazją do wykrycia niektórych usterek.
Foto: Auto Świat
Raport TÜV 2011 auta 6- i 7-letnie: dobra cena, ale ryzyko może być duże
Listę najmniej awaryjnych 6-, 7-letnich samochodów otwierają dwa modele Porsche – 911 (tylko 5,5 proc. aut z poważnymi usterkami) i Boxster. Trzeba jednak zauważyć, że te sportowe modele mają zazwyczaj mniejszy przebieg od większości popularnych samochodów.Poza nimi cała pierwsza dziesiątka została opanowana przez konstrukcje japońskie, z Hondą Jazz i Subaru Foresterem na czele. Tradycyjnie w czołówce znalazły się też trzy modele Toyoty i dwie Mazdy. W drugiej dziesiątce więcej jest aut niemieckich, ale nadal nie ma żadnych przedstawicieli włoskiej ani francuskiej motoryzacji.
Ku naszemu zaskoczeniu „francuzem” o najlepszej kondycji jest Citroën C5, uważany w Polsce za dość zawodny model. Najbardziej nietrwałymi samochodami okazały się: VW Sharan, Seat Alhambra, a przede wszystkim Kia Carnival (aż 35,5 proc. egzemplarzy z poważnymi usterkami). Trzeba jednak wziąć pod uwagę to, że średni przebieg tych vanów był prawie dwukrotnie większy niż aut z czołówki. Najwięcej usterek w tej grupie wiekowej wykryto podczas kontroli układów: jezdnego i wydechowego.
Dla przypomnienia: raport TÜV 2011 powstał na podstawie wyników 7,2 miliona badań przeprowadzonych w trakcie przeglądów obowiązkowych wykonanych w Niemczech od lipca 2009 do czerwca 2010 r. Niemal 56 proc. wszystkich 6- i 7-latków nie miało żadnej awarii, zaś 27,4 proc. – drobne. Na powtórne badanie skierowano 16,7 proc. pojazdów.
Średni przebieg 6- i 7-letnich aut użytkowanych w Niemczech wynosi 97 tys. km. Warto jednak pamiętać o tym, że modele klas wyższej i średniej, SUV-y oraz vany należące do tej grupy wiekowej wykazują na ogół dużo większy przebieg niż auta niższych klas. Przykład? Rekordzistą w tej grupie okazało się Volvo V70/XC70, które miało przeciętnie na liczniku 146 tys. km. Kolejną część raportu TÜV – auta 8- i 9-letnie – przedstawimy za tydzień.