Elegancka, ale i dynamiczna linia nadwozia szybko zwróciła na siebie uwagę wielu klientów. Renault Laguna stało się jednym z najlepiej sprzedających się aut rodzinnych w Europie w połowie lat 90. Również w Polsce samochód cieszył się dużą popularnością, dlatego znaczną część aut obecnie oferowanych do sprzedaży stanowią pojazdy kupione w polskich salonach.
Jednak zdecydowana większość to samochody importowane, głównie z Niemiec i Francji. Oferta używanych Lagun jest bardzo bogata zarówno ze względu na ilość, jak i różnorodność.
Samochód produkowany był tylko w dwóch wersjach nadwozia: jako 5-drzwiowy hatchback i kombi.Oferta używanych Lagun jest bardzo różnorodna
Dostępna jest bogata gama silników
Opisywana wersja z ośmiozaworowym silnikiem 1.8 o mocy 90 KM była podstawową w pierwszych latach produkcji. Jednostka 95-konna pojawiła się dwa latapo rozpoczęciu sprzedaży Laguny. Większą moc udało się uzyskać przez zastosowanie wtrysku wielopunktowego w miejsce wtrysku jednopunktowego. Przez kolejne dwa lata obie wersje były oferowane jednocześnie.
Mocnym atutem auta jest przestronne i funkcjonalne nadwozie. Laguna, mimo że jest hatchbackiem, może elegancją konkurować z klasycznymi sedanami, przy czym przewyższa je praktycznością. Podnoszona razem z tylną szybą pokrywa bagażnika umożliwia łatwy dostęp do obszernego bagażnika. Składając tylną kanapę, uzyskuje się olbrzymią przestrzeń ładunkową o regularnych kształtach (złożone siedzenia tworzą płaską podłogę).
Wnętrze jest bardzo przestronne i zaprojektowane z polotem. Kierowca i pasażer siedzący z przodu, a także osoby jadące z tyłu nie mogą narzekać na brak miejsca. Nawet jeśli z tyłu muszą podróżować trzy osoby, nie jest to bardzo kłopotliwe. Większość samochodów jest dość dobrze wyposażona. Standardem jest wspomaganie kierownicy i regulacja wysokości fotela kierowcy.
Znaczna część oferowanych do sprzedaży na polskim rynku Lagun ma pakiet elektryczny, poduszkę powietrzną, ABS, dość często spotyka się klimatyzację. Producent proponował kilka wersji wyposażenia - od najskromniejszej RN poprzez RT i RXE do najbogatszej wersji Baccara. Większość Lagun jest dobrze wyposażonaJednak z silnikiem 1.8 dostępne były tylko pakiety RN i RT. Jednym z mankamentów wnętrza Laguny produkowanej w latach 1994-98 jest brak schowka na desce rozdzielczej w autach z poduszką powietrzną dla pasażera.
Renault Laguna z silnikiem 1.8 nie jest demonem prędkości, ale na tle konkurentów z jednostką napędową o podobnej pojemności i mocynie wypada najgorzej. W testach auto z silnikiem 90 KM osiągało 100 km/h w 13,1 s, elastyczność na czwartym i piątym biegu wyniosła odpowiednio 11,9 s (60-100 km/h) i 17,9 s (80-120 km/h), nie są to wartości imponujące, ale wystarczają do sprawnego poruszania się.
Ośmiozaworowa jednostka napędowa jest zmodernizowanym silnikiem 1.7 z poprzedniego modelu. Jego prosta konstrukcja sprawia, że odznacza się małą awaryjnością, ale wykazuje dość spory apetyt na paliwo, spalając średnio 9-10 l na 100 km. Podczas jazdy Laguna zachowuje się tak, jak na auto francuskie przystało, czyli zapewnia wysoki komfort. Zawieszenie bardzo dobrze absorbuje nierówności, sprawiając wrażenie, że auto płynie. Dzięki temu można pokonywać duże odległości bez uczucia zmęczenia. W warunkach dynamiczniejszej jazdy również nie wypada najgorzej. Przy szybkim pokonywaniu ostrych łuków nadwozie dość mocno się wychyla, ale samochód precyzyjnie utrzymuje obrany tor jazdy.
Pod względem awaryjności samochód nie jest ideałem, ale ryzyko wystąpienia niektórych usterek można zmniejszyć przez systematyczne przeglądy i stosowanie się do zaleceń serwisowych. Silnik 1.8 nie przysparza kłopotów, ale trzeba pamiętać o wymianie na czas paska rozrządu (zalecana po przebiegu 90 tys. km). Zadbany nawet po 300 tys. km przebiegu utrzymuje dobrą kondycję, nie zużywając oleju ponad normę. Jednostka ta wykazuje jednak słabość przy współpracy ze źle wyregulowaną instalacją gazową. W takiej sytuacji często już po 30 tys. km trzeba naprawiać gniazda zaworowe. Warto więc przed zakupem auta z instalacją sprawdzić kompresję silnika.
Na ogół po przebiegu 150 tys. km trzeba wymienić przeciekającą uszczelkę pod głowicą. Zdarzają się też awarie osprzętu silnika, np. uszkodzenie cewek zapłonowych lub silniczka krokowego wolnych obrotów. Niestety są to kosztowne elementy. Przy zakupie warto też zwrócić uwagę na hałas pracy skrzyni biegów, gdyż w autach nadmiernie przeciążanych dochodzi do uszkodzenia łożysk mechanizmu różnicowego.
Delikatny wyciek oleju spod wodzika zmiany biegów jest niestety normą i nie należy się tym zbytnio przejmować.
Najczęściej drobne usterki dotyczą osprzętu
Dość często występuje szybkie zużycie elementów przedniego zawieszenia, takich jakłączniki stabilizatora, sworzeń wahacza i poduszka mocowania amortyzatora. Niestety jest to cena za komfort jazdy, gdyż zawieszenie wykonuje tu większy zakres ruchów niż w autach o twardej charakterystyce, przez to elementy gumowe i sworznie szybciej się zużywają.
Znacznie mniej problemów przysparza tylne zawieszenie, w którym jest bardzo mało elementów wrażliwych. Zużywają się głównie amortyzatory, ale nie są one drogie (od 140 zł za szt.). W egzemplarzach o znacznym przebiegu i mocno obciążanych uszkodzeniu mogą ulec silendblocki mocowania tylnych wahaczy wzdłużnych. Objawem tego jest pływający tył auta. Warto na to zwrócić uwagę, gdyż ich naprawa jest trudna, a przez to kosztowna.
Nadwozie jest dobrze zabezpieczone przed korozją, ale biorąc pod uwagę sporą liczbę aut powypadkowych i często słabą jakość napraw, warto dokładnie obejrzeć samochód również od spodu i zajrzeć do profili zamkniętych. Wrażliwy na korozję jest głównie wydech, który niestety nie jest tani.
Oryginalne części zamienne do Laguny są dość drogie, ale w ASO oferowane są też tańsze zamienniki dobrej jakości.
Renault Laguna - To się psuje!
Lagunę rzadko nękają poważne usterki, a uszkodzenia uniemożliwiające dalszą jazdę prawie się nie zdarzają. Elementy zawieszenia często wymagają wymiany, ale nie dzieje się to nagle. Zdarzają się też usterki osprzętu elektrycznego, zarówno silnika, jak i wyposażenia wnętrza. Najczęściej psują się elementy, które nie są istotne podczas jazdy, ale mocno denerwują, np. włączniki szyb lub żarówki kontrolek.
Renault Laguna - Kabina pasażerska
Wnętrze Laguny jest bardzo estetyczne i ergonomiczne. Kierowca i pasażerowie czują się tu dość komfortowo nie tylko ze względu na dużą ilość miejsca, ale i na bardzo niski poziom hałasu. Przy prędkości 100 km/h na czwartym biegu we wnętrzu jest zaledwie 68 dB, a przy 130 km/h na piątym biegu 70 dB. Takie wartości są porównywalne ze współczesnymi autami tej klasy. Spasowanie i użyte materiały trzeba ocenić wysoko. Większość aut ma również dobre wyposażenie. W najciekawszych egzemplarzach można nawet spotkać automatyczną klimatyzację lub mówiący komputer pokładowy. Kierowca ma dobrą widoczność podczas jazdy do tyłu.
Renault Laguna - zdaniem fachowca
Renault nie jest najbardziej cenioną na rynku wtórnym marką. Większym zainteresowaniem cieszą się auta niemieckie. Mimo to Laguna nie należy do modeli, które bardzo trudno sprzedać, oczywiście jeśli jest w dobrym stanie i ma odpowiednią cenę. Z podstawową wersją 1.8 jest ten problem, że na ogół jest najsłabiej wyposażona. Tomasz Szewczy ksprzedawca, komis samochodowy Automark
Renault Laguna - nasza opinia
Laguna to auto przestronne i wyjątkowo komfortowe. Model podstawowy z silnikiem 1.8 nie zachwyca dynamiką, ale jest mało awaryjny. Jego zaletą jest najmniejszy apetyt na paliwo wśród modeli benzynowych. Używaną Lagunę z pewnością warto wziąć pod uwagę, kiedy szuka się auta rodzinnego, ale trzeba pamiętać, że nie jest to auto bezawaryjne. Szczególną rozwagę trzeba zachować przy zakupie. Nie należy szukać tzw. okazji za podejrzanie niską cenę lub o niezwykle małym przebiegu. Lepiej kupić zadbane auto z potwierdzonym przebiegiem nawet 200 tys. km.