Jednym z najistotniejszych jest atrakcyjna cena – dobrze wyposażonego Mégane’a kombi z silnikiem 1.4 16V z 2001 roku kupimy za około 15 tys. zł, tymczasem za konkurencyjnego Opla Astrę II czy Toyotę Corollę VIII generacji trzeba zapłacić średnio o 3 do 4 tys. zł więcej, a za Golfa IV Variant nawet 6 tys. zł! Ponadto wersja kombi zachęca funkcjonalnością. Jest dłuższa aż o 30 cm od hatchbacka, dzięki czemu oferuje całkiem obszerne wnętrze z łatwością mieszczące 5-osobową rodzinę, chociaż o komfortowych warunkach będziemy mogli powiedzieć, jadąc tylko w 4 osoby.485-litrowy bagażnik należy do największych w klasie, zwłaszcza że po złożeniu kanapy jego pojemność wzrasta do 1600 l.Przestrzeń tę można efektywnie zagospodarować dzięki dużej ładowności (535 kg),uchwytom do mocowania bagażu, schowkom na drobiazgi i regularnemu kształtowi – idealnie płaska podłoga i minimalnie przeszkadzające nadkola. Konstrukcja kanapy ma w kombi specjalne wzmocnienie zabezpieczające przed ładunkiem przesuwającym się podczas ostrego hamowania. Funkcjonalne wnętrze i dość żwawy silnik 1.4Przykładem szczególnego podejścia do spraw bezpieczeństwa są też 4 poduszki powietrzne i ABS dostępne już w podstawowej wersji RN. Znajdziemy w niej również m.in. elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka, immobiliser. Tak dobry poziom wyposażenia standardowego wynika poniekąd z późnego debiutu wersji kombi, który miał miejsce dopiero w 1999 r. przy okazji modernizacji modelu. Obawy budzi natomiast bieżąca eksploatacja, a w szczególności strach przed nadmierną awaryjnością. Czy słusznie? Silnik 1.4 16 o mocy 95 KM to stosunkowo prosta konstrukcja, ale w mogącym ważyć nawet 1685 kg Méganie Grandtour ma dużo pracy i po przekroczeniu 200 tys. km przebiegu jest już mocno wysłużona – nadmierne zużycie oleju (konieczna wymiana pierścieni tłokowych, remont głowicy), wycieki przez uszczelkę pod głowicą i coraz częstsze awarie osprzętu. Warto więc rozważać zakup tylko znacznie mniej wysłużonych aut, w których awarie też czasem występują, ale są znacznie prostsze i tańsze do usunięcia (uszkodzone cewki zapłonowe, czasami sonda lambda, czujnik położenia wału itp.). Trzeba pamiętać o wymianie rozrządu po 120 tys. km (koszt poza ASO około 500 zł), po tym przebiegu na ogół konieczna jest również wymiana sprzęgła (800 zł) i kompletnego "wydechu" (700 zł). Łatwo dostępne zamienniki obniżają koszty obsługiNawet przy małym przebiegu denerwuje nieprecyzyjne wybieranie biegów, ale poza wyciekami oleju nie ma ze skrzynią poważnych problemów. Przednie zawieszenie nie grzeszy trwałością, na szczęścienie jest drogie w utrzymaniu – cena większości wymiennych elementów nie przekracza 100 zł (zamienniki). Tył jest niezawodny, jednak w przypadku wersji kombi warto zwrócić uwagę na prześwit pod obciążeniem – często jest zbyt mały. Źródłem częstych problemów bywają niezbyt trwałe elementy elektroniczne, np. przełączniki, czujniki, sondy. Na szczęście konstrukcja auta jest na tyle prosta, że usterki szybko się diagnozuje, a naprawy są skuteczne i niezbyt drogie – duża w tym zasługa łatwo dostępnych zamienników.Zdaniem fachowcaZ punktu widzenia serwisu Mégane z silnikiem 1.4 16V to jedna z najmniej kłopotliwych wersji. Jeśli nawet zawiedzie, naprawa na ogół nie trwa długo, a jej koszt jest przystępny dla klienta. Mimo wszystko dobrze sprawdźmy kupowane auto, bo w niektóre egzemplarze trzeba sporo zainwestować. Zbigniew Sabat ekspert techniczny autoryzowanego serwisu Renault Retail GroupNasz werdyktRenault Mégane Grandtour warty jest zainteresowania z powodu wysokiej funkcjonalności, dobrego komfortu jazdy i przystępnych kosztów eksploatacji. Utrzymanie ich na niskim poziomie nie jest trudne, ale wymaga zrezygnowania z obsługi samochodu w ASO. W niewysłużonych egzemplarzach awarie nie są częste, ale ich liczba znacznie wzrasta wraz z przebiegiem.
Renault Megane Grandtour 1.4 - Wariant bardzo praktyczny
Powodów, dla których kilkuosobowa rodzina może interesować się Renault Mégane’em Grandtour, jest co najmniej kilka, ale są też takie, które każą się przed zakupem bardzo dobrze zastanowić.Atuty łatwo dostrzec.