model 9-5 powstał już pod patronatem General Motors, ale nie przeszkodziło mu to zachować szwedzkiego charakteru. Sylwetka tego auta należy do najbardziej rozpoznawalnych. Szczególnie charakterystyczna jest przednia część z niepowtarzalnym "grillem". Nadwozie ma w sobie dużo elegancji i nie mniej agresywności. Dotyczy to również popularnej wersji kombi, w której tył auta bardzo harmonijnie łączy się z resztą nadwozia. Nie znajdziemy tu żadnych ekstrawaganckich eksperymentów. Nie należy spodziewać się kłopotów z rdzą, ponieważ auto jest doskonale zabezpieczone przed korozją.Silnik 2.3 Turbo to własna konstrukcja Saaba Model z lat 1997-2001 cieszy się dość dobrą opinią, ale jak podkreślają sami użytkownicy nie jest wolny od wad. W podstawowych silnikach 2.0 Turbo i 2.3 Turbo występują podobne problemy z niewłaściwym odpowietrzeniem. Prowadzi to do częstych wycieków oleju, a czasami doprowadza nawet do uszkodzeń głowicy. Specjaliści twierdzą, że jest to wada konstrukcyjna, którą łatwo wyeliminować. Bolączką tych silników jest też często psująca się zespolona cewka zapłonowa. Jej awarii najczęściej nic nie zapowiada, warto więc, wybierając się w dłuższą podróż, mieć zapasową (koszt 960 zł).W egzemplarzach wprowadzonych przed 1999 r. dochodziło do niegroźnych usterek komputera sterującego, objawy to m.in. zapalające się bez powodu lampki kontrolne. Poza tym silnik 2.3 T, jak i jego mniejszy brat, nie sprawia poważnych kłopotów. Zaleca się stosować wyłącznie olej syntetyczny i ze względu na turbinę wymieniać go regularnie co 10 tys. km. Mechanicy zalecają profilaktyczną wymianęłańcuchowego rozrządu co 150 tys. km (koszt z robocizną około 2000 zł). Znaczna część kosztów eksploatacji związana jest z dużym zużyciem paliwa. W autach ze 170-konnym silnikem 2.3 T sięga ono nawet 15 l paliwa na 100 km.Rekompensatą są jednak dobre osiągi. Opisywane auto osiąga prędkość 225 km/h, a do "setki" rozpędza się w mniej niż 9 s. Na miano prawdziwej wyścigówki zasługuje wersja Aero, w której ten silnik ma moc 230 KM. Jazda dostarcza dużo przyjemności, gdyż motor - pomimo turbiny - równo oddaje moc, jest nieźle wyciszony, a skrzynia biegów pracuje bez zastrzeżeń. Zawieszenie zapewnia wysoki komfort jazdy na prostych i dobrą stabilność w szybko pokonywanych łukach, choć wykazuje wtedy tendencję do podsterowności.Każda wersja ma bogate wyposażenieWnętrze jest wierne tradycyjnemu stylowi Saaba. Wykonano je z przyjemnych materiałów i nieźle spasowano (późniejsze generacje reprezentują już gorszy poziom). Wyposażenie aut nawet w wersji podstawowej jest niemal kompletne. Wewnątrz można znaleźć aktywne zagłówki, wentylowane fotele, 9-głośnikowy system audio, czy klimatyzowany schowek. Często dochodzi do uszkodzenia wyświetlacza komputera i klimatyzacji oraz panelu sterującego otwieraniem szyb.Ilość miejsca jest wystarczająca nawet dla 5 osób, ale klasowi konkurenci Mercedes klasy E czy Audi A6 oferują trochę więcej przestrzeni z tyłu. Bagażnik sedana mieści przyzwoite 500 l. Poza nielicznymi wyjątkami dostępne są tylko części oryginalne. Części w ASO nie są tanie, można jednak znaleźć tańsze źródła oferujące oryginalne podzespoły.Najczęstsze usterkiSaab 9-3 z silnikiem 2.3 T na tle innych aut nie jest autem problematycznym, chociaż bywa kosztowny w naprawie. Poza awariami cewki zapłonowej większość usterek pogarsza tylko komfort użytkowania. Zawieszenie - jak na polskie warunki - bardzo solidne.Zdaniem fachowca- Osobiście użytkuję takie auto i jestem z niego bardzo zadowolony. Aby nie mieć z nim kłopotów, warto przede wszystkim poprawić odpowietrzenie silnika i kupić zapasowy moduł zapłonowy. Po zrobieniu tego eksploatacja powinna przebiegać bezproblemowo. Stosunkowo rzadko, jak na polskie drogi, naprawy wymaga solidne zawieszenie.Artur Obuchowiczwłaściciel serwisu samochodów SaabNASZ WERDYKTSaab 9-5 nie jest autem tanim w kupnie i utrzymaniu, ale poszukując samochodu z tego segmentu, nie można uniknąć wysokich kosztów. Pod względem czysto technicznym nie oferuje na ogół więcej niż klasowi rywale, ale ma niepowtarzalny charakter, którego brakuje większości konkurentów. Przy zakupie stosunkowo łatwo można znaleźć zadbany egzemplarz pochodzący od pierwszego właściciela. Koszty napraw podnosi brak tanich zamienników, ale z drugiej strony użycie dobrej jakości części oryginalnych gwarantuje fabryczną niezawodność.
Saab 9-5 2.3 Turbo - Niebanalne rozwiązanie
Siłą samochodów Saaba zawsze była odmienność połączona z doskonałymi osiągami i wysoką jakością wykonania. Debiutujący w 1997 r.