Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Skoda Octavia II – silniki najlepsze, najgorsze i te kontrowersyjne

12 gru 17 00:06

Zastanawiając się nad wyborem silnika do Skody Octavii II, przechodzimy automatycznie do oceny niezawodności. Nie brak jednostek trwałych, dynamicznych i oszczędnych, ale… trudno pogodzić te cechy w jednym silniku.

Udostępnij
0
Skomentuj
silniki silniki Foto: Archiwum / Auto Świat

Wśród najlepszych jednostek Skody Octavii wymienimy:

1.6 - benzynową, 8-zaworową (akceptowalne osiągi, prosta budowa ułatwiająca naprawy, dobra współpraca z LPG)

1.9 TDI - ogólnie niezła trwałość i niskie spalanie, łatwość napraw (dobra znajomość przez mechaników, dobry dostęp do części zamiennych)

1.6 i 2.0 TDI CR - przyjemna praca, dobra trwałość, atrakcyjne osiągi - w przypadku 1.6 można liczyć na oszczędność, 2.0 dokłada niezłą dynamikę

Jednostka 1.6 na 100 km potrzebuje około 8 l benzyny. Jednostka 1.6 na 100 km potrzebuje około 8 l benzyny. Foto: Robert Magdziak / Newspix

Tych silników w Octavii zdecydowanie unikajcie:

1.8 TSI i 2.0 TSI (EA888) - wysokie spalanie oleju, tu nie ma ryzyka remontu - on jest pewny! Naprawa nie będzie tania!

2.0 TDI PD - sporo usterek grożących... zniszczeniem silnika

TSI: zaczyna się od dużego spalania oleju. TSI: zaczyna się od dużego spalania oleju. Foto: Igor Kohutnicki / Newspix

Na te silniki Skody Octavii uważajcie:

Wszystkie FSI - wymagają czyszczenia układu dolotowego (patrz dalej), przygotowane są do benzyny 98-oktanowej, niewielki sens montażu LPG (spalają dużo benzyny)

1.6 i 2.0 TDI CR - wiele egzemplarzy może być objętych "aferą spalinową", doniesienia mówią, że poprawki pogarszają osiągi tych jednostek

Przewodnik po silnikach Skody Octavii II:

Najsłabszą jednostką jest 16-zaworowy motor 1.4. Kadłub i głowica wykonane są z aluminium. Pompa cieczy chłodzącej i wałek rozrządu napędzane są paskiem zębatym (drugi wałek odbiera napęd krótkim paskiem od pierwszego). To słaby silnik i nie polecamy go, choć też nic mu nie zarzucimy z eksploatacyjnego punktu widzenia.

Silnik 1.4 TSI ma łańcuchowy napęd rozrządu i bezpośredni wtrysk paliwa. Nie grożą mu co prawda najpoważniejsze usterki, typowe dla tej rodziny silników (pękające tłoki czy sprzęgiełko kompresora), bo to słaba odmiana, tylko z turbo. Jednak trzeba liczyć się z koniecznością wymiany np. łańcucha rozrządu (ale to poprawione, mniej awaryjne warianty).

Zobacz ile kosztuje rozrząd.

Znacznie ciekawiej wygląda popularny silnik 1.6 8V. Oczywiście, nadzwyczajnej dynamiki lepiej się nie spodziewać, ale też samochód nie jest zawalidrogą. Zaletą okazuje się świetna współpraca z instalacją LPG. Często auta przejeżdżają po 200 tys. km bez dodatkowych wydatków, ale potem trzeba się liczyć np. z uszkodzeniem uszczelki pod głowicą. Porządnie przeprowadzony kompleksowy remont (sprawdzenie głowicy, nowe uszczelki, świece, rozrząd) to wydatek na poziomie 3500 zł. Typową usterką jest też konieczność czyszczenia i adaptacji przepustnicy.

Zobacz ile kosztuje zestaw paska rozrządu z pompą wody.

Silnik 1.6 FSI, choć mocniejszy, nie ma istotnych punktów przewagi. Dynamika praktycznie w ogóle nie ulega poprawie (może w zakresie wysokich obrotów), a realne średnie spalanie okazuje się nawet nieznacznie wyższe. Pojawiają się za to dodatkowe wydatki: silnik jest przygotowany do współpracy z benzyną 98-oktanową, przez odmę wycieka olej. Na zaworach i w układzie dolotowym zbiera się nagar. Objawem jest nierówna praca silnika. Trzeba zdjąć kolektor dolotowy i całość oczyścić – najpierw mechanicznie, a następnie z użyciem chemii (zwracając uwagę na zamknięcie zaworów – jak podczas ich regulacji). Koszt to około 1000 zł.

Czyszczenie wystarcza na 80-100 tys. km, warto powtarzać
je regularnie. Czyszczenie wystarcza na 80-100 tys. km, warto powtarzać je regularnie. Foto: Auto Bild

Do liftingu w ofercie był też silnik 2.0 FSI. Ten jeździ zdecydowanie przyjemniej, ale rośnie również ryzyko kosztownych napraw. Nie jest to seria EA888, tylko EA113 – to oznacza, że zużywa olej, tyle że nie w tak dużych ilościach, jak następca. Jak wyjaśnił nam Łukasz Kulesza z podwarszawskiego warsztatu Monkey Garage: „Problemy może sprawiać pompa oleju, co prowadzi do zatarcia silnika. Zużywają się też szklanka i krzywka wysokociśnieniowej pompy paliwa, znajdująca się na wałku rozrządu.” Do serii EA113 należy też stosowany do 2008 r. 200-konny silnik 2.0 TFSI (model RS). Silniki serii EA113 miały "paskowy" napęd rozrządu.

Jeszcze przed liftingiem w palecie jednostek pojawił się motor 1.8 TSI, który wprowadził pod maskę serię EA888 (znak rozpoznawczy: łańcuch rozrządu), kolejna jednostka tej serii to 200-konne 2.0 TSI, stosowane w RS-ie od 2009 roku. O kłopotach z tym silnikiem rozmawialiśmy z Krystianem Woźniakiem (podwarszawski serwis VAG Motor Serwis): „Właściwie nie ma szansy, że problem podwyższonego spalania oleju ominie jakiś egzemplarz – zalecamy kompleksowy remont, obejmujący nowe, zmodyfikowane tłoki, pierścienie, nowy rozrząd, kontrolę głowicy. Zamknie się to kwotą 8,5 tys. zł, ale praktycznie da gwarancję, że awaria nie wróci.” Kwota jest wysoka, zwłaszcza jeśli zestawimy ją z wartością samochodu – np. 25 tys. zł. Decydując się na taki egzemplarz (a silnik 1.8 naprawdę potrafi dać dużo przyjemności, o 2.0 nawet nie wspominając), z pewnością musicie przeprowadzić wnikliwą analizę dotychczasowego serwisu i napraw.

Większość Octavii ma pod maską jednostki wysokoprężne. Korzystnie wypada motor 1.9 TDI. Właściciel VAG Motor Serwis twierdzi: „Usterki pompowtryskiwaczy czy turbiny, które wystąpiły po przebiegu poniżej 250-300 tys. km, zrzuciłbym na karb użytkowników (obecny nie musi znać rzeczywistego przebiegu i historii) lub przypadku, bo to naprawdę dobre jednostki!” To prawda, jednak trzeba pamiętać, że silniki 1.9 TDI serii B są trochę zmodyfikowane, przede wszystkim należy uważać na serię BXE (głównie z lat 2006-08), w której po przejechaniu ok. 150 tys. km dość często obracają się panewki.

Mniej dobrego można powiedzieć o jednostkach 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami – uszkodzenia głowic są częste, jeszcze groźniejsza w skutkach może być awaria pompy oleju (o problemach pisaliśmy wielokrotnie, informacje można znaleźć na naszej stronie WWW). Objawy takie jak „znikanie” płynu chłodzącego, nierówna praca silnika (2.0 TDI 16V/PD) wskazują na pękniętą głowicę. Trzeba kupić nową (kompletna z zaworami – 2800 zł), wymienić płyn, rozrząd itp. – kompleksowy remont głowicy zamknie się kwotą około 6000 zł.

Sprawdź, gdzie najtaniej kupisz zestaw rozrządu do silnika 2.0 TDI.

Wyżej cenione są jednostki 1.6 (bardzo oszczędna!) i 2.0 z instalacją common rail. Najsłabszym ogniwem okazują się wtryskiwacze, ale wymiana pojedynczego nie wiąże się z dużym wydatkiem – 1400 zł (+ robocizna). W mniejszym silniku dość szybko zużywają się też pompy płynu chłodzącego.

Sprawdź cenę wtryskiwacza do silnika 2.0 TDI CR.

Porównanie osiągów zmierzonych w czasie testów w Octaviach II (w czasach gdy były to nowe samochody):

Silnik 1.6 102 KM 1.6 115 KM 1.8 160 KM 1.6 CR 105 KM 1.9 PD 105 KM 2.0 PD 140 KM
Nadwozie liftback liftback liftback kombi liftback kombi
Przyspieszenie 0-100 kmh 12,2 s 11,1 s 8,3 s 11,5 s 12,1 s 9,9 s
Elastyczność 60-100 km/h 11,7 s 11,1 s 6,5 s 9,4 s bd. 6,6 s
Elastyczność 80-120 km/h 16,2 s 16,8 s 10,9 s 13,6 s 12,1 s 11,9 s
Droga ham. 100-0 km/h zimne 39,0 m 38,4 m 37,2 m 38,1 m 38,2 m 38,4 m
Droga ham. 100-0 km/h gorące 38,0 m 38,8 m 38,0 m 38,0 m 38,2 m 39,0 m
Hałas przy 50 km/h 62 dB (A) 60 dB (A) 61 dB (A) 59 dB (A) bd. 62 dB (A)
Hałas przy 100 km/h 70 dB (A) 68 dB (A) 66 dB (A) 66 dB (A) bd. 69 dB (A)
Hałas przy 130 km/h 73 dB (A) 71 dB (A) 68 dB (A) 71 dB (A) bd. 73 dB (A)
Spalanie minimalne 6,0 l/100 km 6,1 l/100 km bd. bd. 4,0 l/100 km 5,2 l/100 km
Spalanie maksymalne 13,1 l/100 km 14,0 l/100 km bd. bd. 9,2 l/100 km 10,6 l/100 km
Spalanie średnie 8,1 l/100 km 8,5 l/100 km 7,5 l/100 km 5,0 l/100 km 6,2 l/100 km 6,8 l/100 km

Kompletne informacje na temat używanej Skody Octavia II generacji w Auto Świecie z 11 grudnia 2017 r.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 2/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowe elektryczne Mercedesy; wszystkie SUV-y na polskim rynku - poradnik kupującego; porównanie dużych kombi marek premium; test Skody Karoq; Citroen Grand C4 Picasso - podsumowanie testu długodystansowego; smartfon jako narzędzie do kontrolowania auta; wideorejestratory policyjne; polecane silniki Peugeota; używany Nissan Qashqai II.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (63)

No photo
No photo ~miki z afryki Użytkownik anonimowy
~miki z afryki :
No photo ~miki z afryki Użytkownik anonimowy
Rodzice kilka lat temu kupili nową octavię 1.8 TSI 160 km od nowości ojciec dolewał ponad litr oleju na każdy przejechany 1000 km.
W serwisie mówili ten typ tak ma i jest wszystko zgodnie z warunkami gwarancji cytuję silnik może zużywać do 1,5 l na każdy 1000km.
Po 120 tys. km jazdy na ciągle nowym przez dolewki oleju silnik rozleciał się. Koszt naprawy w serwisie 18 tys. zł na oryginalnych częściach na zamiennikach 14 tys. zł. Nigdy więcej skody i pojazdów grupy VW.
P.S. Nie wiem skąd bierze się fenomen skody itp pojazdów nic sobą nie reprezentują do tanich nie należą a ludzie kupują ten szmelc.
Pozdrawiam
15 gru 17 08:56 | ocena: 88%
Liczba głosów:74
88%
12%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~skodago Użytkownik anonimowy
~skodago :
No photo ~skodago Użytkownik anonimowy
Dodać należy do tego rozszczelniające się chłodnice po 10 latach( utlenianie aluminium). Wyświetlające się awarie poduszek powietrznych przez skoki oporności na złączkach pod siedzeniami. Luzy w zawieszeniu. Wysiadające podgrzewanie foteli. Awarie kompresora klimatyzacji. Zatarty silnik wycieraczki tylnej szyby. Jedyny plus tego auta to spalanie i dostępność części. Wszystkie te awarie wystąpiły po przebiegu 270 tys. Najlepszy był z tego silnik i skrzynia DSG. Ale na koniec i on zaczął pić płyn chłodniczy i sprzedałem czeskiego drucha. Mimo to wspominam go jako wygodne auto na długie trasy.
14 gru 17 11:07 | ocena: 78%
Liczba głosów:27
78%
22%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Marian Użytkownik anonimowy
~Marian :
No photo ~Marian Użytkownik anonimowy
Przed zakupem swoich pierwszych 4 kółek radziłem się kolegi co wybrać, a rozważałem używany (w grę wchodził Golf lub podobny) lub jakaś bida z salonu. Wiecie co mi powiedział? Nieważne czy są części czy nie - auto ma się nie psuć. Tak zaczęła się moja przygoda z KIA. Wybrałem bide z salonu o dumnej nazwie Pride. Dziś mam już czwartego koreańczyka - żaden mnie nie zawiódł. Koszty eksploatacji znikome, bo żaden się nie psuł :) Następny też będzie z Korei. Być może Hyundai dla odmiany.
14 gru 17 21:55 | ocena: 77%
Liczba głosów:35
77%
23%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~SymPatyk Użytkownik anonimowy
~SymPatyk
No photo ~SymPatyk Użytkownik anonimowy
do ~miki z afryki:
No photo ~miki z afryki Użytkownik anonimowy
15 gru 17 08:56 użytkownik ~miki z afryki napisał
Rodzice kilka lat temu kupili nową octavię 1.8 TSI 160 km od nowości ojciec dolewał ponad litr oleju na każdy przejechany 1000 km.
W serwisie mówili ten typ tak ma i jest wszystko zgodnie z warunkami gwarancji cytuję silnik może zużywać do 1,5 l na każd
Bo każdy "śpec" wąsaty Janusz na giełdzie powie ci: Woldzwagen najlepszy. A przecież Skoda to taki tańszy Woldzwagen.
I kiedyś Volkswageny faktycznie były dobre - trwałe, mało awaryjne, z rozsądnymi cenami części zamiennych i bardzo dużą ilością ich zamienników na rynku. Kiedyś, czyli jakieś 15 lat temu. Dosyć dawno......
15 gru 17 18:48 | ocena: 95%
Liczba głosów:20
95%
5%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~falcon69 Użytkownik anonimowy
~falcon69 :
No photo ~falcon69 Użytkownik anonimowy
Ciekawe, 8.5 tys. za kompletna naprawę silnika (wymiana tłoków, panewek, rozrządu, uszczelek i uszczelniaczy) jest problemem, ale 6tys. za wymianę 4 wtryskiwaczy w TDI to nie jest problem...później dwumas, turbo, pompa, ale NIE MA PROBLEMU wg. redachturów. Śmieszni jesteście ze swoją głupotą. Miałem kilka skód z silnikami TSI i żadna nie zużywała oleju więcej niż każdy inny, ok. 1ltr. między wymianami, ale dalej promujcie te swoje trujące diesle !
15 gru 17 10:14 | ocena: 60%
Liczba głosów:43
60%
40%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~SymPatyk Użytkownik anonimowy
~SymPatyk
No photo ~SymPatyk Użytkownik anonimowy
do ~polo:
No photo ~polo Użytkownik anonimowy
14 gru 17 15:29 użytkownik ~polo napisał
Dziwne, że ludzie kupują auta z silnikami vw wiedząc, że to są najgorsze awaryjne plewy na rynku samochodowym. A swoją drogą taki gigant robi szajs za duże pieniądze. Mój tsi 1.2 w nowej fabii wytrzymał aż 38000km. (rozrząd).
Piszesz, że dziwne, a sam kupiłeś..... Ja 3 lata temu kupowałem samochód - salony koncernu VAG omijałem jak strefę zapowietrzoną. Kupiłem "Japończyka" i jak na razie tylko przeglądy. Jedyne czego dolewam to płyn do spryskiwaczy.
15 gru 17 16:45 | ocena: 90%
Liczba głosów:10
90%
10%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Dober Użytkownik anonimowy
~Dober :
No photo ~Dober Użytkownik anonimowy
skoda to taka rodzinna bryka bardziej, segmencik C. też teraz coś w tym stylu kupowałem bo wiecie jak to, przychodzi taki moment że trzeba mieć większe auto, dzieci, wakacje, wyjazdy itd ;D no i u mnie właśnie przyszła na to pora, ale udało się nam z żoną znaleźć fajne auto w dobrej cenie, bo wyprzedaż rocznika w peugeocie jest i model 308 kupiliśmy. Jej się podoba, według mnie jest dobre więc oboje jesteśmy zgodni
13 gru 17 18:29 | ocena: 64%
Liczba głosów:33
64%
36%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~polo Użytkownik anonimowy
~polo :
No photo ~polo Użytkownik anonimowy
Dziwne, że ludzie kupują auta z silnikami vw wiedząc, że to są najgorsze awaryjne plewy na rynku samochodowym. A swoją drogą taki gigant robi szajs za duże pieniądze. Mój tsi 1.2 w nowej fabii wytrzymał aż 38000km. (rozrząd).
14 gru 17 15:29 | ocena: 85%
Liczba głosów:46
85%
15%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Qtrs Użytkownik anonimowy
~Qtrs :
No photo ~Qtrs Użytkownik anonimowy
I znowu Skoda! Dlaczego tak mało opisów samochodów typu np. nowy VW Atlas, nowy Chevrolet Traverse, Mercedes GLE, BMW X5, lub podobnej klasy samochody które są bardziej uniwersalne niż kombi czy sedany i najlepiej w wersjach z silnikami benzynowymi bo podróże w niektóre zakątki świata często wymuszają posiadanie samochodu z silnikiem benzynowym.
15 gru 17 04:49 | ocena: 65%
Liczba głosów:20
65%
35%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Luck Użytkownik anonimowy
~Luck
No photo ~Luck Użytkownik anonimowy
do ~PinkiPL :
No photo ~PinkiPL Użytkownik anonimowy
15 gru 17 14:28 użytkownik ~PinkiPL napisał
Bzdura. Miałem Octavię 2.0 FSI rocznik 2007 w latach 2010-2015 I przez te 5 lat żadnego problemu z braniem dni czy czymkolwiek. Przejechałem nią prawie 100 tyś. I sprzedałem z przebiegiem ponad 200 tyś. Świetne auto i świetny silnik.
Dlaczego kłamiesz? Lubisz ludzi wprowadzać w błąd? Kupiłeś szrot i chciałbyś aby inni popełnili ten sam błąd? Typowy z ciebie polaczek. Ludzie, trzymajcie się z dala od aut grupy VAG a życie będziecie mieć prostsze.
16 gru 17 01:12 | ocena: 80%
Liczba głosów:10
80%
20%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej