Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Skoda Octavia II - usterki, wydatki, serwis

28 gru 17 09:43

Kierowcy stawiający na Octavię na pewno doceniają jej walory przewozowe i całkiem przyzwoite zachowanie w czasie jazdy, ale - bez wątpienia - oczekują też niskich kosztów eksploatacji. Jak mechanicy oceniają Octavię?

Udostępnij
0
Skomentuj
Octavia rzadko wymaga specjalistycznego serwisu. Octavia rzadko wymaga specjalistycznego serwisu. Foto: Auto Bild

Bez trudu wskazać można mocne strony tego modelu. Co prawda łatwo znajdziecie egzemplarze, w których dokucza np. korozja lub słychać skrzypienie we wnętrzu, ale pamiętać też trzeba, że Octavia to najpopularniejszy model Skody i tylko w naszym kraju sprzedano dziesiątki tysięcy egzemplarzy II generacji, a w takim gronie łatwo też spotkać "czarne owce". Poza tym wiele aut na rynku ma nieznaną, bądź zafałszowaną przeszłość. Oznacza to, że służyły we flotach, mają ogromne przebiegi, trafiły z zagranicy po kolizjach i usterkach. Poza tym, sam samochód nie jest z pewnością technicznym ideałem. Mimo to jednak z Octavią da się żyć, a większość napraw auta nie wiąże się z wysokimi wydatkami.

Mechanicy podkreślają niezłe zabezpieczenie przed korozją, prostą instalację elektryczną, bardzo łatwy dostęp do części zamiennych. Większość usterek (właściwie wszystkie poza awariami silników i skrzyni DSG) można tanio i bez kłopotu usunąć.

Problematyczne skrzynie DSG

Skrzynia DSG jest przyjemna w obsłudze, ale ma zużywające się elementy. Skrzynia DSG jest przyjemna w obsłudze, ale ma zużywające się elementy. Foto: Auto Bild, Skoda / Auto Bild

Znalezienie Octavii z "automatem" nie jest problemem. Stosowano zarówno klasyczne skrzynie z zespołami planetarnymi i przekładnią hydrokinetyczną (1.6, 1.6 FSI, 1.8 TSI/152 KM, 2.0 FSI), jak i przekładnie dwusprzęgłowe - DSG (1.2, 1.4, 1.8 i 2.0 TSI, diesle).

Większe ryzyko wiąże się ze skrzynią DSG. Pierwsze objawy zużycia to szarpanie podczas zmiany biegów. Przyczyny mogą być różne, często to po prostu zużycie sprzęgieł i zespołu mechatronicznego (na fot.). Montaż nowych sprzęgieł i mechatroniki często jest nieopłacalny (koszt: ponad 10 tys. zł), zwłaszcza że trzeba sporo zapłacić za robociznę (komputerowe ustawienie luzów sprzęgła, demontaż skrzyni). Regeneracja mechatroniki czasem nie przynosi rezultatu. Dobrym rozwiązaniem jest używana skrzynia, ale stosowano mnóstwo wariantów (trzeba szukać odpowiedniego kodu).

Potrzebny olej do skrzyni DSG? Najlepsze oferty.

Luzy w zawieszeniu kół

Z przodu stosowano kolumny resorujące i wahacze trójkątne, z tyłu - układ wielowahaczowy. Z przodu stosowano kolumny resorujące i wahacze trójkątne, z tyłu - układ wielowahaczowy. Foto: Archiwum / Auto Świat

Podwozie Octavii nie należy do pancernych, luzy pojawiają się dość szybko, ale są łatwe i tanie w usunięciu. Jako pierwsze najczęściej kapitulują gumowe elementy wahaczy przednich - silenblocki. Luzy występuje też na łącznikach stabilizatora, gumy drążka wymienia się… razem ze stabilizatorem, za ok. 500 zł (uwaga: kilka średnic stabilizatorów). Tylne zawieszenie okazuje się bardziej trwałe, ale również czasem trzeba wymienić któryś silentblock. Przeważnie koszty napraw zaczynają się od ok. 200 zł.

Tu znajdziesz wahacz przedni do Octavii, a tu - zestaw naprawczy do obydwu przednich wahaczy.

Drobne uszkodzenia korozyjne i elektryczne

Perfekcyjne zabezpieczenie profili i już znacznie gorsze połączeń m.in. w komorze silnika. Perfekcyjne zabezpieczenie profili i już znacznie gorsze połączeń m.in. w komorze silnika. Foto: Auto Bild

Nadwozie jest nienajgorzej zabezpieczone przed rdzą, co nie oznacza jednak, że korozja nie sprawia tu żadnych kłopotów. Dość często brak kontaktów elektrycznych, nie działają np. wycieraczki. We wczesnym stadium rozwoju korozji wystarczy czyszczenie, potem trzeba wymienić np. mechanizm wycieraczek. Częstą przypadłością w wersji kombi jest popsute trzecie światło stopu.

Zużyte elementy wnętrza

Jakość wykończenia, szczególnie w tanich wersjach, jest tylko przeciętna. Jakość wykończenia, szczególnie w tanich wersjach, jest tylko przeciętna. Foto: Auto Bild

Uszkodzone elementy wykończenia wnętrza (porysowane, wypaczone) nie są może chlebem powszednim w Octavii, ale też szczególnie nie dziwią. Z wielu elementów schodzi lakier, wypaczają się boczki drzwi, zniekształcają uszczelki drzwi (dotyczy głównie aut z początku produkcji, przed liftingiem), zużywa się kierownica. Najrozsądniej jest poszukać elementów używanych, ale uważajcie, żeby nie były w gorszym stanie niż te, które chcecie wymienić. Czasem kłopoty sprawia nawigacja.

Uszkodzenia inne

Luzy w podwoziu i ślady korozji - głównie na pomocniczych belkach zawieszenia. Luzy w podwoziu i ślady korozji - głównie na pomocniczych belkach zawieszenia. Foto: Auto Bild

Jednym z typowych drobiazgów w Octavii jest dość częste uszkodzenie misek olejowych. Można to złożyć na karb dość niskiego prześwitu. Miski występują jako zamienniki, ale najtańsze mogą "nie trzymać" kształtu. Czasem kłopoty sprawiają czujniki poziomu oleju. W zawieszeniu urywają się odboje amortyzatorów. Po około 10 latach dochodzi czasem do rozszczelnienia chłodnicy.

Kłopoty sprawia klimatyzacja. Spodziewać się można dwojakich problemów: braku chłodzenia lub niewłaściwego nadmuchu. Uszkodzeniu ulega kompresor (stosowano kilka wariantów, najgorzej wypada wersja z zaworem wewnętrznym) – koszt nowego kompresora, zależnie od wersji i marki, to od 900 do 3000 zł. Psuły się też silniczki sterujące klapkami w układzie wentylacji (wymiana na używany z silniczkiem - od 400 zł).

Skoda Octavia II - częstotliwość przeglądów, materiały eksploatacyjne

Olej silnikowy - wymiana co 15 tys. km lub co rok; benz. olej spełniający normę 502 00 lub 504 00; diesel z DPF-em 507 00, bez - 505 01. Możliwy (ale nie zalecany) jest też przegląd według wskazań komputera (tzw. Long Life), silniki benz. wymagają oleju 504 00; diesle - 507 00 (bez DPF-u może też być 506 01). Niektóre auta nie są przystosowane do LL, w tych przygotowanych do wydłużonego serwisu montowany jest m.in. czujnik poziomu oleju i zużycia klocków. Zawsze stosować można stały cykl przeglądowy, samodzielnie da się skasować tylko stały cykl, kasowanie wskazań LL wymaga komputera diagnostycznego.

Olej silnikowy do Octavii znajdziesz tu.

Filtr przeciwpyłkowy - wymiana co 60 tys. km lub co 2 lata (zalecane częściej).

Filtr powietrza - wymiana co 90 tys. km lub co 6 lat (zalecane częściej).

Filtr paliwa - w dieslu wymiana co 90 tys. km (zalecane częściej).

Sprawdź, za ile kupisz w internecie filtry do Octavii.

Układ chłodzenia - kontrola właściwości i poziomu cieczy, wymiana w razie potrzeby lub przy remoncie silnika (np. montażu nowej głowicy). Pojemność układu 7,1-8,7 l (zależnie od silnika), z ogrzewaniem dodatkowym - litr więcej.

Świece zapłonowe - wymiana co 60 tys. km lub co 4 lata (poza 1.8 i 2.0 TSI - wymiana co 90 tys. km lub 6 lat).

Płyn hamulcowy - wymiana co 2 lata.

Olej i filtr w skrzyni DSG oraz olej w sprzęgle Haldex - wymiana co 60 tys. km.

Napęd rozrządu - benzynowe z paskiem: kontrola po 90 tys. km, następnie co 30 tys. km (zalecana wymiana co 120 tys. km, w 2.0 - co 180 tys. km). Benzyniaki z łańcuchem rozrządu (teoretycznie niewymienne): 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.6 FSI, 1.8 TSI, 2.0 TSI (seria EA888). Diesle (wszystkie z paskiem): do VIII 06 wymiana co 120 tys. km, później: PD co 150 tys. km, CR co 180 tys. km.

Skoda Octavia II - ceny części

Ceny zamienników (zł) benzynowe* diesle*
Filtr oleju/powietrza od 25/65 od 27/49
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) od 150/330 od 150/330
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) od 460/370 od 460/370
Chłodnica cieczy od 380 od 439
Sprzęgło (tarcza, docisk i łożysko) od 490 od 950 (z kołem od 1800)
Napęd rozrządu (kpl. z pompą cieczy) od 350 od 530
Reflektor/błotnik (przód) od 390/155 od 390/155
*dane dla benzyniaka 1.6/102 KM i diesla 1.9 TDI (przed liftingiem)
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 2/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowe elektryczne Mercedesy; wszystkie SUV-y na polskim rynku - poradnik kupującego; porównanie dużych kombi marek premium; test Skody Karoq; Citroen Grand C4 Picasso - podsumowanie testu długodystansowego; smartfon jako narzędzie do kontrolowania auta; wideorejestratory policyjne; polecane silniki Peugeota; używany Nissan Qashqai II.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (57)

No photo
No photo ~JJ Użytkownik anonimowy
~JJ :
No photo ~JJ Użytkownik anonimowy
Warto pamiętać o wszystkich pozostałych silnikach może poza 2.0 D co to za szroty. FSI problem z nagarem, TSI z łańcuchem rozrządu. Sam przerabiałem przy niecałych 60 tyś 1.8TSI problemy z komputerem takie tam 11 tyś i rozrządem objawy przy dodaniu gazu silnik gwałtownie tracił moc..., już nie wspominając o poborze oleju, gdzie dochodziło przy w/w przebiegu 1l na 1,5 km. Jeździłem ponad 10 lat 4 rodzajami silników i powiem tyle mega rozczarowanie!!!!
30 gru 17 13:58 | ocena: 74%
Liczba głosów:31
74%
26%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~odyn11 Użytkownik anonimowy
~odyn11 :
No photo ~odyn11 Użytkownik anonimowy
miałem do tej pory 52 auta,różnych marek,w tym poldki fiaciory japończyki ,niemce i francuzy ,raz kupiłem zielonąkurę-to był koszmar, w zasadzie mogłem wyrobić sobie abonament w warsztacie naprawczym,psuło się wszystko,NIGDY,NIGDY nie kupie już tego produktu-,dla mnie dno przez duże DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
31 gru 17 10:06 | ocena: 77%
Liczba głosów:13
77%
23%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~krótko Użytkownik anonimowy
~krótko
No photo ~krótko Użytkownik anonimowy
do ~Ding:
No photo ~Ding Użytkownik anonimowy
30 gru 17 08:48 użytkownik ~Ding napisał
W przypadku zakupu skody najbardziej cierpi prestiż właściciela. Niestety tego rodzaju usterki w postaci zwieśniaczenia nie da się naprawić.
Człowieku, każdy samochód to dupowóz mniej lub bardziej wygodny. Pomijam fun cary bo to hobby. Prestiż się zaczyna od Bentleya z kierowcą w liberii parkującym pod Twoją REZYDENCJĄ. Fura, a reszta bida jest tylko dowodem cieniutkiej pajęczyny po czaszką.
30 gru 17 15:01 | ocena: 82%
Liczba głosów:11
82%
18%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Rysiu Użytkownik anonimowy
~Rysiu :
No photo ~Rysiu Użytkownik anonimowy
ja mamoctavie 1 1,9tdi 110km. i nie narzekam ostatnio na przegladzie wyszło wszystko w porzadku bez zadnych luzow itp czy spalin wszystko w normie. 10lat umnie i dbam jak moge 865tys przejechane ma wymiany co 12tys oleju filtry 2razy , rozrzad robie co 3lata i maszyna chodzi nie zamienie na inne francuza czy japonca mozna mowic co sie chce sa dobre i zle ale akórat skody z roczników 1999-2004 1wersja złe nie sa maja swe plusy i minusy ale jezdza!! moja mina bez cenna jak widze na poboczach czasem reno czy hndy i extra sraczkowa plama pod silnikiem bo cos pekło:) co do octavi nowszych jezdzilęm 2 i 3 przyjemnie sie jezdzi. i niech nikt nie mowi ze cos lepsze czy gorsze kazde auto ma plusy minusy!! czy to japonce koreance francuzy i inni:) poprostu wczesniej robili dobre silniki a teraz 200tys.km i trupy niektore:) a 19,tdi sobie hulaja po polskich drogach nadal jak widac... i nie mówie ze skoda jest super autem... jest poprostu dobrym autem zalezy jak sie dba.
30 gru 17 10:59 | ocena: 51%
Liczba głosów:35
49%
51%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Arti32 Użytkownik anonimowy
~Arti32 :
No photo ~Arti32 Użytkownik anonimowy
Mam 1.4 mpi co do silnika nie mam zastrzeżeń musiałem wymienić po przeglądzie tuleje na wachaczu była jedna uszkodzona ale 4 koszt 500 zł gorsza jest zepsuta stacyjka problem vw ale cóż chce sie jeździć to trzeba ogólnie zadowolony chce zmienić tez na skodę ale z silnikiem 1.6 mpi bo ma o 22 koniki wiecej i pewnie lepiej daje rade niż moje 1.4 mpi 80 koni ale jesli chce jeździć wygodnie i nie oczekuje zawrotnego przyspieszenia to polecam tanie części sumie daje autu 4+
30 gru 17 15:00 | ocena: 50%
Liczba głosów:8
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Olo Użytkownik anonimowy
~Olo :
No photo ~Olo Użytkownik anonimowy
W Octavia często rozwala się miska oleju. Jest zbyt mały prześwit.
30 gru 17 16:33 | ocena: 100%
Liczba głosów:7
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~pirx Użytkownik anonimowy
~pirx :
No photo ~pirx Użytkownik anonimowy
dobre auto ale hałas okropny z silnikiem 1.9 tdi - na długich trasach męczy - wyciszenie silnika i szumy kół - tego vw nie pozwolił zrobić dobrze
29 gru 17 11:34 | ocena: 82%
Liczba głosów:28
82%
18%
| odpowiedzi: 5
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Paweldm Użytkownik anonimowy
~Paweldm :
No photo ~Paweldm Użytkownik anonimowy
Zapomniano tu o największej bolączce tego auta - silnikach.
29 gru 17 23:57 | ocena: 86%
Liczba głosów:35
86%
14%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~polak Użytkownik anonimowy
~polak :
No photo ~polak Użytkownik anonimowy
skoda to wieśwagen a wieśwagen to złom silniki, skrzynie, zawieszenie i te dolewki oleju
niemcy kłamią że robią dobre samochody
31 gru 17 14:06 | ocena: 79%
Liczba głosów:14
79%
21%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kb Użytkownik anonimowy
~kb
No photo ~kb Użytkownik anonimowy
do ~Marian Zawieja:
No photo ~Marian Zawieja Użytkownik anonimowy
29 gru 17 20:43 użytkownik ~Marian Zawieja napisał
A co Cukrową w Szczecinie? Kiedy remont ? Tego zaniedbanego przez miasto odcinka za przejazdem kolejowym
Gumieńce w kierunku Warzymic. To tam gdzie nie ma asfaltu na jezdni, brak jest pobocza, chodnika i latarni miejskich. Pozdrawiam serdecznie
A co z Marianem? Ryj wciąż niewyjściowy- kiedy remont?
30 gru 17 01:01 | ocena: 88%
Liczba głosów:8
88%
13%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej