Małe auta z wolnossącym benzyniakiem 1.4 były kiedyś dość drogie, ale zapewniały sporą przyjemność z jazdy. Dzisiaj ceny egzemplarzy z motorem 1.4 nie odbiegają od tych z mniejszymi jednostkami napędowymi. Dlatego właśnie wybraliśmy benzyniaka o tej pojemności, a nie mniejszej 1.0 czy też 1.2 (takie również są dostępne w prezentowanych modelach).
Niewysilone silniki wolnossące o relatywnie dużej pojemności 1,4 litra (często jeszcze 8-zaworowe) w małych autach to większa szansa na bezproblemową eksploatację. Zresztą nawet wtedy, gdy zdarzy się w nich awaria, zazwyczaj koszty naprawy nie są duże, co jest efektem i prostej budowy, i – przeważnie – mniejszego wysilenia.
Nawet gdyby silnik wymagał wymiany, zakup używanego nie jest bardzo drogi, ale to oczywiście opcja tylko dla tych, którzy mają samochód w dobrym stanie technicznym i nie opłaca im się szukać innego egzemplarza. Oczywiście, wybierając prezentowane modele, oprócz trwałości napędu kierowaliśmy się też kosztami eksploatacji, bo mamy tu tylko samochody, do których zamienniki są łatwo dostępne, a ich ceny – niskie. Gdy zaś zepsuje się coś bardziej nietypowego, na aukcjach znajdziecie tysiące części używanych w atrakcyjnych cenach! Wszystkie modele z naszego „Top5” mają też prostą budowę.
Naszym zdaniem: bez polotu i kłopotów?
Niestety, gwarancji na to drugie nie ma, szczególnie że mamy do czynienia z wiekowymi autami za 5 tys. zł, ale gdy znajdziecie któreś w przyzwoitym stanie, to prawdopodobnie jeszcze wam posłuży. Rzecz jasna, eksploatacja nie będzie bezawaryjna, ale ceny napraw nie są wysokie.