CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.094.433.881.63
Średnio4.324.594.081.84
Najdrożej4.654.774.942.21

Yeti żyje, ale dużo pije - Test długodystansowy Skody Yeti 1.8 TSI 4x4

8 mar 15 12:42
Udostępnij
0
Skomentuj

Yeti - pierwszy SUV Skody zawsze był gotowy do jazdy i nie zaskoczył nas nigdy żadną istotną awarią. Za to wysokim spalaniem – i owszem!

O Yeti krąży mnóstwo dziwnych legend. Czy to stwór z jakiejś baśni? Człowiek śniegu? A może nieznany dotąd gatunek niedźwiedzia? Jedyne znane dotąd Yeti to kompaktowy SUV z blachy i oleju. Należy do rodziny Skody i pierwszy raz zaobserwowano go jesienią 2009 r. w Europie, a już 20 kwietnia 2010 r. jeden z tych kanciastych „stworków” dołączył do floty naszych aut długodystansowych.

Zamiast futra miał metalizowany jasnoniebieski lakier, do tego 160-konnego benzyniaka (1.8 TSI) i stały napęd na cztery „łapy”, z podziałem momentu obrotowego od 96:4 do 10:90 (przód/tył). Dodajmy tylko, że za Yeti w wersji 1.8 TSI 4x4 Experience zapłaciliśmy ponad 100 000 zł. O okazji cenowej zatem raczej trudno mówić...

Skoda Yeti - Dynamika – OK, spalanie nie

Skoda Yeti szybko ruszyła w drogę, a dziennik pokładowy zaczął zapełniać się uwagami w tempie ekspresowym. Ten motor ma pazur! Moc oddaje równomiernie, w szerokim zakresie obrotów – to jeden z pierwszych wpisów po dłuższej podróży. Generalnie silnik zbierał same pochwały, a największy jego problem polegał na... spalaniu!

Na dystansie 100 tys. km Skoda Yeti potrzebowała średnio aż 11,7 l/100 km, a podczas normalnej jazdy ciężko było zejść poniżej 10 l/100 km. Nawet te osoby, którym auto przypadło do gustu, były zniesmaczone wysokim zużyciem paliwa.

Za to pochwały zebrały skuteczne hamulce i bezpośredni układ kierowniczy. Do tego pudełkowate nadwozie udanie łączy dynamiczny styl i funkcjonalność. Dziennik testowy potwierdza: bardzo zwinne i wszechstronne auto, które ma w sobie coś z małego łobuziaka.

Tylne fotele można osobno przesuwać, składać i wymontowywać, a kufra, który może pomieścić nawet 1760 l bagażu, nie powstydziłby się żaden kompaktowy van. Gwoli sprawiedliwości trzeba jednak przyznać, że gdy w Yeti podróżuje komplet pasażerów, pojemność bagażnika wynosi przeciętne 405 l.

Umiarkowany entuzjazm budziła też jakość wykonania wnętrza, poza tym Skoda ujawniła kilka drobnych słabości i jedną dużą wadę. Wśród tych pierwszych wymienić trzeba: skłonność do przepalania żarówek, kiepskie mocowanie uszczelek w tylnych drzwiach oraz awarię podnośnika szyby i centralnego zamka z tyłu po lewej stronie.

Duża wpadka dotyczyła natomiast fabrycznej nawigacji o nazwie Amundsen – trasy wytyczała irytująco powolnie, drażniła też nieczytelnym wyświetlaczem i niewygodnym w użyciu ekranem dotykowym.

Skoda Yeti - Forma dobra, ale nie idealna

Końcowy demontaż wypadł pozytywnie. Trochę zmartwił nas tylko apetyt na olej: na dystansie 100 tys. km musieliśmy dolać 8 litrów. Końcowy pomiar na hamowni wykazał 150,6 KM zamiast 160 KM (spory niedobór).

Podsumowując: w odróżnieniu od prawdziwego yeti nasz „maratończyk” wcale nie bał się ludzi. Wręcz przeciwnie – zjednał sobie sympatię testujących.

Skoda Yeti 1.8 TSI 4x4 - dane techniczne

Sil­nik – typ/cy­lin­dry/zawory t.benz. R4/16
Po­jem­ność sko­ko­wa (cm3) 1798
Moc mak­s. (KM/obr./min) 160/4500
Mak­s. mo­m. ob­r. (Nm/obr./min) 250/1500
Pręd­kość mak­symalna (km/h) 200
Skrzy­nia bie­gów man. 6
Hamulce: przód/tył tw/t
Dł./szer./wys. (mm) 4223/1793/1691
Ogumienie 225/50 R 17
Masa własna/ładowność (kg) 1566/484
Bagażnik (l) 405/1760
Poj. zbiornika pa­li­wa (l) 60

Skoda Yeti 1.8 TSI 4x4 - osiągi (pomiay testowe)

Stan licznika 4678 km 101 546 km
Przysp. (s) 0-50/0-100 km/h 2,6/8,6 2,6/8,6
Elastyczność (s) 80-120 (6b) km/h 13,0 14,2
Droga hamowanie ze 100 km/h (m) ciepłe/zimne 35,4/35,7 38,0/36,9
Poziom hałasu (dB) 50/100/130 km/h 58/66/70 63/69/73
Spalanie (l/100 km) średnie w teście 8,6 9,1

Skoda Yeti 1,8 TSI 4x4 - nasza opinia

Zaledwie pięć punktów karnych i ocena celująca z minusem. Gdyby nie masowo „padające” żarówki i miejscami kiepskie wykonanie, sympatyczne Yeti otrzymałoby całą szóstkę. Pozostaje jeszcze kwestia silnika – czy motor 1.8 TSI to dobry pomysł? Pod względem dynamiki jest to strzał w dziesiątkę, ale spalanie to katastrofa. Nasz wybór – Yeti z dieslem 2.0 TDI/140 KM.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 25/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. następne generacje Skody Octavii, BMW serii 1 i Mercedesa Klasy A; Hyundai Kona - prezentacja; Volkswagen Arteon - pierwsza jazda; Seat Ibiza kontra Suzuki Swift; test Alfy Romeo Stelvio z dieslem; układ chłodzenia silnika - co się psuje; nowy sprzęt policji; hamulce postojowe - awarie i naprawy; carsharing - jak działa i ile kosztuje; Mercedes Klasy V z drugiej ręki; używane kombi klasy średniej; Rolls-Royce Ghost kontra BMW serii 7. W numerze poradnik wakacyjny "Samochodem po Europie".
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Użytkownik Użytkownik anonimowy
~Użytkownik :
No photo ~Użytkownik Użytkownik anonimowy
Yeti 1,8 TSI olej bierze tak jak napisano 8 l./100 tyś. lub jak kto woli 0,8 l. /10 tyś. ale na autostradzie i zapotrzebowaniu na max w mocy. W ruchu miejskim ubytki ok. połowę mniejsze. Spalanie średnie w trasie 3 os. i spory bagaż + klimatyzacja 7,5 l/100 km. Miasto, (niewielkie korki, liczne światła, normalna jazda) ~ 10 l./ 100 km. choć zdarza się często zejść nawet na 7,8 l. ale bez klimy, w spokojnej jeździe i bez wielkiego załadunku. Z żarówkami żadnych niestandardowych kłopotów. Kultura pracy silnika wysoka. Dobrze zestopniowana 6-cio biegowa skrzynia. Ocena jak najbardziej zasłużona.
10 lut 16 08:12 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~facet Użytkownik anonimowy
~facet :
No photo ~facet Użytkownik anonimowy
miałem kilka samochodów, niektórymi przejechałem prawie 200tys.km, były benzyny wolnossące, była turbodoładowana, był też fajny diesel. W żadnym aucie nie musiałem dolewać oleju pomiędzy przeglądami (w benzynach co 20tys.km, w dieslu zmieniałem co 15 tys.km). Obecnie mam benzynę 2.4 z przekroczonym 100tys.km i też nic nie dolewam (nawet po przejechaniu kilkuset km autostradą z prędkością 180km/h). Jak czytam, że silnik 1.8 zużywa olej i jeszcze spala średnio ponad 11 litrów, a do tego auto dostaje prawie celującą ocenę, to się pytam - pogięło Panów dziennikarzy? Nie potraficie już obiektywnie spojrzeć na samochód? Chcielibyście mieć takie auto w domu? Ja na pewno nie - do sprzedania i nigdy więcej takiej marki lub przynajmniej rodziny silników TSI.
8 mar 15 22:12 | ocena: 78%
Liczba głosów:23
78%
22%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Blacha Użytkownik anonimowy
~Blacha :
No photo ~Blacha Użytkownik anonimowy
Moje auto nie ma jeszcze trzech lat, a na drzwiach pojawiła się rdza i pęcherze. Podobno nie jest to odosobniony przypadek. Tłumaczą się, że drobne kamyki spod kół uszkadzają lakier, nawiasem mówiąc grubość lakieru z podkładem jest bardzo mała (od 60 do 85 mikronów !!!). Skoda naprawi to na gwarancji, ale kupując samochód w salonie za 70 tysięcy nie spodziewałem się takich rewelacji. Oczywiście nie ma mowy o jakimkolwiek zadośćuczynieniu, a nawet samochodzie zastępczym na czas naprawy, bo przecież jest gwarancja ... porażka, nawet przepraszam nie usłyszałem.
31 maja 15 12:47 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Duży Użytkownik anonimowy
~Duży
No photo ~Duży Użytkownik anonimowy
do ~facet:
No photo ~facet Użytkownik anonimowy
8 mar 15 22:12 użytkownik ~facet napisał
miałem kilka samochodów, niektórymi przejechałem prawie 200tys.km, były benzyny wolnossące, była turbodoładowana, był też fajny diesel. W żadnym aucie nie musiałem dolewać oleju pomiędzy przeglądami (w benzynach co 20tys.km, w dieslu zmieniałem co 15 tys.
Mam Audi A4 z silnikiem 2.0 TFSI w quattro. Silnik konstrukcyjnie bardzo podobny do TSI. Spalanie oleju owszem występuje, ta "rodzina" tak ma ;) Mam przejechane 280 tysięcy, pierwszy właściciel, obsługa silnika kończyła się na wymianie rozrządu, oleju, cewek i świec. Żadne inne naprawy nie były robione. Spalanie? trzeba mieć naprawdę ciężką nogę żeby średnie spalanie przekroczyło 8,5l ;) Dynamika jazdy? Nie da się porównać, BMW z silnikiem 2.8 nie ma szans, turbina robi swoje.
Ten kto nie miał silnika TSI/TFSI raczej nigdy nie dowie się o możliwościach tego silnika. A o silnik jak o wszystko, jak dbasz tak masz ;)
9 mar 15 08:07 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~werty Użytkownik anonimowy
~werty :
No photo ~werty Użytkownik anonimowy
No a ile ma palić taki klocek z silnikiem 1,8 turbo?
Auto pewnie waży z 1600kg.
19 maja 15:09
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~sam Użytkownik anonimowy
~sam :
No photo ~sam Użytkownik anonimowy
mam Skodę Yeti z 2011 4x4 1.8 silnik, benzyna ....przejechane 130 tys kilometrów i od 110000 zaczął brać olej, pił litr na 1000 potem litr na 700 , na teście olejowym w ASO okazało sie, że "nie bierze" i odesłali mnie z kwitkiem a po miesiącu rozkraczył sie - przepalony tłok, pozostałe nadpalone, nieszczelne, zawalone olejem, głowica do wymiany- w efekcie rachunek na ok 30 tys pln i wymiana całego silnika - żadnego wsparcia ani przepraszam od producenta... fajne autko ale na 5 lat potem trzeba sprzedać frajerowi najlepiej temu co wyprodukował
10 maja 14:05
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~michal Użytkownik anonimowy
~michal :
No photo ~michal Użytkownik anonimowy
aby zakupic troche lepsza jednostke silnikowa wzielem kredyt w Getin, to dobra tez opcja aby rozlozyc zakup w czasie
9 mar 15 16:07 | ocena: 95%
Liczba głosów:22
5%
95%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild

Yeti żyje, ale dużo pije - Test długodystansowy Skody Yeti 1.8 TSI 4x4

Pierwszy SUV Skody zawsze był gotowy do jazdy i nie zaskoczył nas nigdy żadną istotną awarią. Za to wysokim spalaniem – i owszem!

Yeti żyje, ale dużo pije - Test długodystansowy Skody Yeti 1.8 TSI 4x4 (slajd 1 z 12)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego