Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Yeti żyje, ale dużo pije - Test długodystansowy Skody Yeti 1.8 TSI 4x4

8 mar 15 12:42

Yeti - pierwszy SUV Skody zawsze był gotowy do jazdy i nie zaskoczył nas nigdy żadną istotną awarią. Za to wysokim spalaniem – i owszem!

Udostępnij
0
Skomentuj

O Yeti krąży mnóstwo dziwnych legend. Czy to stwór z jakiejś baśni? Człowiek śniegu? A może nieznany dotąd gatunek niedźwiedzia? Jedyne znane dotąd Yeti to kompaktowy SUV z blachy i oleju. Należy do rodziny Skody i pierwszy raz zaobserwowano go jesienią 2009 r. w Europie, a już 20 kwietnia 2010 r. jeden z tych kanciastych „stworków” dołączył do floty naszych aut długodystansowych.

Zamiast futra miał metalizowany jasnoniebieski lakier, do tego 160-konnego benzyniaka (1.8 TSI) i stały napęd na cztery „łapy”, z podziałem momentu obrotowego od 96:4 do 10:90 (przód/tył). Dodajmy tylko, że za Yeti w wersji 1.8 TSI 4x4 Experience zapłaciliśmy ponad 100 000 zł. O okazji cenowej zatem raczej trudno mówić...

Skoda Yeti - Dynamika – OK, spalanie nie

Skoda Yeti szybko ruszyła w drogę, a dziennik pokładowy zaczął zapełniać się uwagami w tempie ekspresowym. Ten motor ma pazur! Moc oddaje równomiernie, w szerokim zakresie obrotów – to jeden z pierwszych wpisów po dłuższej podróży. Generalnie silnik zbierał same pochwały, a największy jego problem polegał na... spalaniu!

Na dystansie 100 tys. km Skoda Yeti potrzebowała średnio aż 11,7 l/100 km, a podczas normalnej jazdy ciężko było zejść poniżej 10 l/100 km. Nawet te osoby, którym auto przypadło do gustu, były zniesmaczone wysokim zużyciem paliwa.

Za to pochwały zebrały skuteczne hamulce i bezpośredni układ kierowniczy. Do tego pudełkowate nadwozie udanie łączy dynamiczny styl i funkcjonalność. Dziennik testowy potwierdza: bardzo zwinne i wszechstronne auto, które ma w sobie coś z małego łobuziaka.

Tylne fotele można osobno przesuwać, składać i wymontowywać, a kufra, który może pomieścić nawet 1760 l bagażu, nie powstydziłby się żaden kompaktowy van. Gwoli sprawiedliwości trzeba jednak przyznać, że gdy w Yeti podróżuje komplet pasażerów, pojemność bagażnika wynosi przeciętne 405 l.

Umiarkowany entuzjazm budziła też jakość wykonania wnętrza, poza tym Skoda ujawniła kilka drobnych słabości i jedną dużą wadę. Wśród tych pierwszych wymienić trzeba: skłonność do przepalania żarówek, kiepskie mocowanie uszczelek w tylnych drzwiach oraz awarię podnośnika szyby i centralnego zamka z tyłu po lewej stronie.

Duża wpadka dotyczyła natomiast fabrycznej nawigacji o nazwie Amundsen – trasy wytyczała irytująco powolnie, drażniła też nieczytelnym wyświetlaczem i niewygodnym w użyciu ekranem dotykowym.

Skoda Yeti - Forma dobra, ale nie idealna

Końcowy demontaż wypadł pozytywnie. Trochę zmartwił nas tylko apetyt na olej: na dystansie 100 tys. km musieliśmy dolać 8 litrów. Końcowy pomiar na hamowni wykazał 150,6 KM zamiast 160 KM (spory niedobór).

Podsumowując: w odróżnieniu od prawdziwego yeti nasz „maratończyk” wcale nie bał się ludzi. Wręcz przeciwnie – zjednał sobie sympatię testujących.

Skoda Yeti 1.8 TSI 4x4 - dane techniczne

Sil­nik – typ/cy­lin­dry/zawory t.benz. R4/16
Po­jem­ność sko­ko­wa (cm3) 1798
Moc mak­s. (KM/obr./min) 160/4500
Mak­s. mo­m. ob­r. (Nm/obr./min) 250/1500
Pręd­kość mak­symalna (km/h) 200
Skrzy­nia bie­gów man. 6
Hamulce: przód/tył tw/t
Dł./szer./wys. (mm) 4223/1793/1691
Ogumienie 225/50 R 17
Masa własna/ładowność (kg) 1566/484
Bagażnik (l) 405/1760
Poj. zbiornika pa­li­wa (l) 60

Skoda Yeti 1.8 TSI 4x4 - osiągi (pomiay testowe)

Stan licznika 4678 km 101 546 km
Przysp. (s) 0-50/0-100 km/h 2,6/8,6 2,6/8,6
Elastyczność (s) 80-120 (6b) km/h 13,0 14,2
Droga hamowanie ze 100 km/h (m) ciepłe/zimne 35,4/35,7 38,0/36,9
Poziom hałasu (dB) 50/100/130 km/h 58/66/70 63/69/73
Spalanie (l/100 km) średnie w teście 8,6 9,1

Skoda Yeti 1,8 TSI 4x4 - nasza opinia

Zaledwie pięć punktów karnych i ocena celująca z minusem. Gdyby nie masowo „padające” żarówki i miejscami kiepskie wykonanie, sympatyczne Yeti otrzymałoby całą szóstkę. Pozostaje jeszcze kwestia silnika – czy motor 1.8 TSI to dobry pomysł? Pod względem dynamiki jest to strzał w dziesiątkę, ale spalanie to katastrofa. Nasz wybór – Yeti z dieslem 2.0 TDI/140 KM.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 15/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. BMW serii 3 nowej generacji; relacja z targów w Poznaniu; porównanie małych aut z benzyniakami; testy Toyoty Land Cruiser, Peugeota 308 GTI i BMW X2; samodzielna wymiana kół lub w warsztacie; pielęgnacja skórzanej tapicerki; napoje energetyczne podczas jazdy autem; używane hity z importu; Chevrolet Camaro z drugiej reki; targi Techno Classica Essen.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej