Wielu z nas staje przed dylematem, jaki rodzinny samochód wybrać, tak by nie tylko móc przewozić ukochaną rodzinę wraz z jej ogromnymi bagażami, lecz także nie nadszarpnąć domowego budżetu z powodu wysokich kosztów napraw i utrzymania wymarzonego pojazdu. W przypadku popularnej sumy w wysokości 25 tys. zł wybór jest bardzo duży. Na portalach ogłoszeniowych znajdziecie kilka tysięcy samochodów, które spełniają kryteria rodzinności rozumianej właśnie jako przestronne wnętrze i kufer o sporej wielkości, a których cena wynosi ok. 25 tys. zł.
Niestety, nie wszystkie są godne zainteresowania. Niemała część jest w słabym stanie technicznym, który do tego może być zamaskowany przez nieuczciwych sprzedających. Cofnięte liczniki to oczywiście plaga, podobnie jak powypadkowa przeszłość dużej liczby aut, dlatego lepiej dokładnie zweryfikować stan konkretnego egzemplarza przed zakupem. Jednak na tym nie koniec, bo są samochody oraz wersje silnikowe, które lepiej omijać szerokim łukiem. My jednak postanowiliśmy wybrać 10 modeli, którymi warto się zainteresować!
Najlepiej w roli aut rodzinnych sprawdzą się duże vany, choć mają one często opinię awaryjnych samochodów, których koszty utrzymania są wysokie. I rzeczywiście, coś jest na rzeczy, przede wszystkim dlatego, że tymi dużymi i dość skomplikowanymi autami zwykle sporo się podróżuje, nabijając kolejne tysiące kilometrów przebiegu. Ceny części do większych modeli są także odpowiednio wyższe niż do małych, a stopień skomplikowania aut tego typu jest zazwyczaj dość wysoki.
Na szczęście nie wszystkie takie pojazdy są obarczone wysokim ryzykiem drogich awarii. Świadczy o tym chociażby nasza dziesiątka, w której znalazło się sporo vanów i nawet jeden SUV. Nie oznacza to, że na rynku za około 25 tys. zł nie da się kupić udanego modelu tego typu, innego niż Honda. Bardziej chodzi o to, że takie samochody sprzed kilku lat nie mają zbyt dużych kabin, a w ich bagażnikach niewiele się zmieści. Takie pojazdy, jak Nissan Qashqai czy też Toyota RAV4, są niezłą propozycją, ale zapewniają mniejsze kabiny niż CR-V II.
Z vanami jest nieco lepiej, bo niemal wszystkie mają ogromne wnętrza i tylko od konkretnych preferencji zależy, czy zdecydujecie się na największe z nich, jak Ford Galaxy, średnie (Citroën C4 Picasso), czy też kompaktowe, jak np. Opel Zafira.
Nasze propozycje nie wyczerpują, rzecz jasna, wachlarza możliwości wyboru, bo oferta jest bogata. Prezentujemy jednak naszym zdaniem najciekawsze z nich. Z jednej strony te, które powstały na bazie bardzo popularnych modeli innych segmentów, bo to sprawia, że koszty napraw nie są wysokie, a technika powszechnie jest znana. Z drugiej – te nieco mniej doceniane, jak Peugeot czy Dacia, bo ich atutem jest bardzo atrakcyjny stosunek ceny do roku produkcji.
Dużą zaletą takich modeli okazuje się też często to, że w przeważającej liczbie są 7-osobowe, choć zwykle ostatni rząd nie oferuje zbyt dużej ilości miejsca, a do tego ogranicza kufer, którego pojemność przy komplecie pasażerów staje się symboliczna. Takie elementy, jak dodatkowe schowki i typowo rodzinne udogodnienia (np. uchwyty na kubki z tyłu, stoliczki, a często nawet zaawansowane systemy DVD dla pasażerów na tylnych miejscach), też są tutaj na porządku dziennym.
Jeśli jednak nie zależy wam na rodzinnym vanie, niezłą propozycją są także modele klasy średniej z nadwoziem kombi (ewentualnie liftback). My wybraliśmy dwa z nich, gdyż dobrze łączą trwałość z możliwościami przewozowymi, ale na rynku znajdziecie więcej samochodów tego typu za nasze bazowe 25 tys. zł.