po północnej Afryce na pewno zwrócili uwagę, że to właśnie Land Cruisery są często wykorzystywane do transportu. Są to co prawda najczęściej modele 105, ale opisywane przez nas auta serii 90 i 95 również się do tego doskonale nadają. Oferują to, co w takich warunkach jest najważniejsze, czyli wysoką niezawodność i dobry komfort jazdy – również na drogach złej jakości. Zawieszenie sprawdza się na asfalcie i w terenieWprowadzony w 1996 roku Land Cruiser zastąpił dość surową serię 70. W ofercie znalazły się wersja krótka (3d), oznaczona symbolem 90, i długa (5d), oznaczona jako 95. Cechą charakterystyczną nowego modelu było komfortowe wnętrze z bogatym wyposażeniem standardowym, m.in. pełną "elektryką", klimatyzacją i dwoma airbagami. Topowe wersje wyposażano w skórzaną tapicerkę i 4-stopniowy "automat" w miejsce 5-biegowej przekładni manualnej. Auto ma stały napęd 4x4 (tylko rzadkie u nas wersje z silnikami 2.7 lub 2.8 TD miały dołączany napęd na przód) i reduktor. Wszystkie modele mają też blokadę centralnego dyferencjału. Blokadę tylnego mostu oferują tylko wybrane wersje. Najczęściej spotykaną jednostką napędową jest 3-litrowy turbodiesel. Początkowo był to motor z wtryskiem pośrednim o mocy 125 KM, w 2000 roku zastąpił go 163-konny silnik 3.0 D-4D z Common Railem. Nowszy zapewnia oczywiście lepszą dynamikę – przyspieszenie 0-120 km/h w 12,5 s. Jest też nieco oszczędniejszy – średnie zużycie paliwa wynosi w nim 9,5 l/100 km, podczas gdy starsza konstrukcja potrzebuje średnio o 1,4 l więcej. Jednak posiadacze aut z motorem D-4D muszą bardziej uważać na jakość paliwa (ryzyko uszkodzenia wtryskiwaczy – 2900 zł za sztukę). Oprócz diesli popularny jest silnik benzynowy 3.4 V6/178 KM, niestety okazuje się on paliwożerny. Paliwo i przeglądy co 15 tys. km to główne koszty eksploatacyjne, gdyż Land Cruiser jest wyjątkowo niezawodnym autem. Silniki są praktycznie bezusterkowe, a awarie układu napędowego sporadyczne. Czasami mogą się zdarzyć kłopoty z włączeniem blokady tylnego dyferencjału, ale tylko wtedy, gdy używamy jej sporadycznie. Największym atutem jest wyjątkowa niezawodnośćJednym z nielicznych powtarzających się problemów jest wyciek z przekładni kierowniczej. Niestety, czasem nie wystarczy wymienić uszczelniacze (600 zł), niekiedy pomoże tylko montaż nowej przekładni (około 6000 zł). Dość często trzeba też wymieniać łączniki i gumy stabilizatora, ale na szczęście nie są one drogie. Poza tym właściwie przez długie lata nic się nie psuje. Dużą zaletą auta jest funkcjonalność. Zwłaszcza wersja 5-drzwiowa z 745-litrowym bagażnikiem doskonale sprawdzi się jako auto rodzinne (kufer krótkiej wersji ma pojemność 450 l). Warto też wspomnieć o możliwości holowania dość ciężkich przyczep, nawet do 2800 kg. Ważne jest również duże poczucie bezpieczeństwa.Zdaniem fachowcaJeśli ktoś szuka auta terenowego, Toyota Land Cruiser będzie doskonałym wyborem. Ma mnóstwo zalet, m.in. wysoki komfort jazdy, funkcjonalność, uniwersalność zastosowania, lecz przede wszystkim jest wyjątkowo trwała. Nie ma problemów z korozją, a elektronika jeszcze nie dominuje w tej godnej zainteresowania konstrukcji.Mariusz Jabłonka,kierownik niezależnego serwisu firmy flotowejNasz werdyktToyoty Land Cruiser 90 lub 95 to z pewnością bardzo udane auta. Są praktycznie bezawaryjne, ale mimo to trzeba się liczyć z dość dużymi kosztami eksploatacji. Standardowe przeglądy nie są tanie (olej w skrzyni biegów i mostach wymienia się dość często), sporo trzeba przeznaczyć na paliwo, opony na zmianę czy np. na ubezpieczenie. Jednak w tej klasie duże wydatki są normalne. Auto doskonale sprawdzi się jako komfortowy, wielozadaniowy pojazd rodzinny. Choć jest trochę zbyt miękki na łukach, wystarczająco dobrze radzi sobie z jazdą po asfalcie jak i na terenowych trasach.
Toyota Land Cruiser 3.0 TD - Prawie niezniszczalna
Polskie drogi nie stanowią dla Toyoty Land Cruiser dużego wyzwania, ale są kraje, w których terenówki, aby się sprawdzić, muszą się naprawdę wykazać. Turyści podróżujący np.