Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Solidna jak… hybryda?

31 gru 17 11:00

Prius to coraz częstszy bywalec rynku wtórnego, to też auto chętnie używane w roli taksówek. Czy oznacza to niskie koszty eksploatacji i wysoką trwałość? Sprawdzamy II i III generację modelu.

Udostępnij
0
Skomentuj
Prius pomiędzy przeglądami rzadko odwiedza serwis. Prius pomiędzy przeglądami rzadko odwiedza serwis. Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

W poprzednim odcinku (link na dole materiału) opisaliśmy budowę i możlliwe usterki hybrydowej części Priusów II i III generacji. Czas dokładniej przyjrzeć się pozostałym podzespołom mechanicznym oraz nadwoziom Priusów. Te elementy również wypadają nieźle.

Spalanie oleju - silnik 1.5 (Prius II)

Silniki 1.5 cierpią na zwiększone zużycie oleju - najczęściej daje o sobie znać po przebiegu około 250 tys. km. To wynik zużytych pierścieni tłokowych (olejowych). Teoretycznie można naprawiać silnik, jednak częściej montuje się inny motor używany (do kupienia za 1200-1500 zł), dochodzi też koszt montażu/demontażu - wydatek razem to min. 1800 zł.

Silnik 1.5 montowany był w Priusach II. Silnik 1.5 montowany był w Priusach II. Foto: Robert Magdziak / Newspix

Usterki silników 1.8 (Prius III)

W przypadku jednostek 1.8 czasem dochodzi do przepalenia uszczelki pod głowicą. Jednak w tych przypadkach mówimy o przebiegach rzędu 300-400 tys. km! Mechanicy sugerują wymianę całego silnika, bo jest ich na rynku dużo i są tanie (około 1500-2000 zł). Bardziej oszczędni zakładają do silników (szczególnie 1.8) LPG.

Do typowych usterek silnika 1.8 zaliczymy uszkodzenia pompy wodnej (po około 300-400 tys. km), w wyniku czego zaczyna się on przegrzewać. Pompę trzeba wymienić, zamiennik kosztuje... około 2000 zł (!), ale nieźle wygląda rynek części używanych (od 200 zł).

Nieprawidłowa praca silnika i świecąca się kontrolka na desce może oznaczać też uszkodzenie zaworu EGR. Jest on łatwo dostępny od góry silnika, ale brak zamienników – najczęściej pomaga czyszczenie lub za około 200 zł kupuje się element używany.

Wymiana pompy wodnej lub zaworu EGR to wydatki po około 400 zł. Wymiana pompy wodnej lub zaworu EGR to wydatki po około 400 zł. Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Układ hamulcowy

Wykorzystanie układu hybrydowego do hamowania świetnie wpływa na trwałość hamulców – klocki wytrzymują bez problemów 100-150 tys. km, a tarcze trzeba wymieniać ze starości, bo zaczynają... rdzewieć! Łatwa dostępność części, koszt nowych klocków i tarcz dobrej firmy to 450 zł (na jedną oś).

Wymiana tarcz hamulcowych z tyłu? Głównie z powodu korozji! Wymiana tarcz hamulcowych z tyłu? Głównie z powodu korozji! Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Nasz rozmówca - Rafał Bilski z serwisu All Japanese Cars - podkreśla też wysoką trwałość zawieszenia: "Trudno wskazać konkurencyjne modele, które po przejechaniu 300 czy 400 tys. km mają oryginalne amortyzatory, tak jak Priusy. Nie wymieniamy ich, bo są sprawne? Zamienniki szybciej się zużyją niż te, które są w aucie. Oczywiście, gumki i łączniki stabilizatorów czy silentblocki wahaczy trzeba zastępować nowymi, ale to niewielkie wydatki. W przypadku egzemplarzy z USA kłopoty sprawia czasem układ kontroli szczelności zbiornika paliwa – a nie jest łatwo pozbyć się go całkowicie."

Na tylnej osi montowana jest prosta i trwała belka skrętna. Na tylnej osi montowana jest prosta i trwała belka skrętna. Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Priusy trochę korodują

Najstarsze Priusy mogą mieć już niemałe kłopoty z korozją – ich podwozie wygląda podobnie jak w innych kilkunastoletnich Toyotach, czyli niezbyt ciekawie. Samochody 3. serii wzorowe nie są, ale lepiej się trzymają.

Podłoga w Priusach III nie jest zbyt dobrze zabezpieczona przed korozją. Podłoga w Priusach III nie jest zbyt dobrze zabezpieczona przed korozją. Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Uwaga na złodziei

Auta wytrzymują bez kłopotu po 300-400 tys. km, ale wiele egzemplarzy ma już… znacznie więcej! Kolejne zagrożenia czekają w powypadkowych Priusach, nawet drobne uszkodzenie izolacji często kończy się komunikatem serwisowym i żmudnym poszukiwaniem awarii. Poza tym Priusy dość chętnie są kradzione – co prawda, mechanicznie nie przedstawiają dużej wartości, ale blacharsko już tak. Fabryczne zabezpieczenia (dostęp bezkluczykowy!) nie są trudne do sforsowania. Poza tym Priusy kosztują wyraźnie więcej niż przeciętne kompakty, bo na 3. generację potrzeba co najmniej 35 tys. zł! Mają funkcjonalne wnętrza, ale też pewne ograniczenia – nie można np. holować przyczepy.

Prius okiem użytkownika:

W firmie Rafała "pracuje" kilka Priusów III. W firmie Rafała "pracuje" kilka Priusów III. Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Rafał Bilski, właściciel serwisu AJC:

"W naszej firmie Priusy III pracują jako samochody zastępcze dla klientów. Jeżdżą niemal cały czas i mają po blisko 400 tys. km. Taki dystans auta znoszą bez trudu – wnętrze pozostaje w niemal idealnym stanie, ciągle seryjne są większość elementów zawieszenia i układ wydechowy, przy silnikach wykonywaliśmy tylko drobne prace. Klienci chwalą niskie zużycie paliwa i dobry komfort jazdy."

Toyota Prius II i III: eksploatacja: koszty, serwis, przeglądy

Materiały eksploatacyjne 1.5 1.8
Olej silnikowy 3,7 l, 5W-30 4,2 l, 0W-20
Olej w skrzyni biegów 3,8 l, ATF WS 3,4 l, ATF WS
Układ chłodzenia 5,3 + 2,9 l (falownik) 6,5 + 2,1 l (falownik)
Płyn hamulcowy ok. 0,8 l, DOT 3 ok. 0,8 l, DOT 3
Napęd rozrządu łańcuch łańcuch
Interwały międzyprzeglądowe
Olej silnikowy co 15 tys. km lub co rok
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata lub 60 tys. km
Napęd rozrządu bez okres. wymiany

Toyota Prius II i III: ceny części

Ceny zamienników (zł) benzynowy 1.8 (Prius III)
Filtr oleju/powietrza od 26/63
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) od 180/270
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) od 860/440
Poduszka/łącznik stabilizatora przedniego od 30/80
Cewka zapłonowa od 330
Reflektor od 800
Błotnik (przód) od 210

Naszym zdaniem: polecamy „trójkę”

Priusy świetnie trzymają cenę, ale jest to uzasadnione, bo nawet stare egzemplarze sprawują się znakomicie. Szczególnie dobrze wypada III generacja: przyjemniej jeździ, lepiej wygląda i jest jeszcze trwalsza niż druga!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 2/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowe elektryczne Mercedesy; wszystkie SUV-y na polskim rynku - poradnik kupującego; porównanie dużych kombi marek premium; test Skody Karoq; Citroen Grand C4 Picasso - podsumowanie testu długodystansowego; smartfon jako narzędzie do kontrolowania auta; wideorejestratory policyjne; polecane silniki Peugeota; używany Nissan Qashqai II.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (18)

No photo
No photo ~U Użytkownik anonimowy
~U :
No photo ~U Użytkownik anonimowy
Wszystkie informacje z materialu pochodza od ludzi z toyoty czyli beda gadac ze wszystko 300tys wytrzymuje a jest inaczej. Tarcze i klocki wytrzymuja 100tys? Po 30tys do wymiany a w vw po 70tys klocki do wymany. Tak wyglada bezawaryjnisc toyoty. Bezawaryjnosc jest w reklamach i materialach sponsorowanych. Ludzie by toyote raz na 15e lat kupowali bo bezawaryjna to by toyota upadla. Toyota posiada takie same czesci jak innych markach, kupuja czesci u tych samych dostawcow co inni ale to toyota jest bezawaryjna. Na reklamie polega moda na toyote nic wiecej
1 sty 18:00 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Utica Użytkownik anonimowy
~Utica :
No photo ~Utica Użytkownik anonimowy
Prius jest wykastrowanym samochodem, jeździć jaździnw miarę bezawaryjnie i mało pali w mieście wyłącznie i ro tyle plusów. Wygląd zewnętrzny i zewnętrzny jest okropny, poprostu przykład paskudy, skrzynia „wyje”, o przyczepce można zapomnieć, mało czytelne elektroniczne „zegary”, częste komunikaty w mrozie o awari „zwalniacza/hamulca elektrycznego”. Wiadomo, to nie wyścigówka ani holownik ale minimum uzytecznosci i przyjemności powinno być nawet w hybrydzie takiej jak ten Prius. Naprawdę trzeba nienawidzieć samochodów aby takim czymś jeździć .
1 sty 04:21 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
43%
57%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Zenek Użytkownik anonimowy
~Zenek :
No photo ~Zenek Użytkownik anonimowy
Litości . Jeżdżę priusami od 10 lat. Za kazdym razem czytam na forach ze silniki wyją. Wyja jak każde które wchodza na wysokie obroty. Jezeli gwałtownie przyspieszacie swoimi samochodami to obroty im spadaja i ich nie słychac? Litości. Jedyna różnica to taka ze przekładnia cvt obroty zwieksza skokowo a nie liniowo. A wyje jak kazdy inny.
1 sty 17:22 | ocena: 50%
Liczba głosów:6
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Prius user Użytkownik anonimowy
~Prius user :
No photo ~Prius user Użytkownik anonimowy
Z tym wyciem to ludzie jakiegoś fioła mają, jak ktoś ma cieżkiego buta to z daleka od Priusa. Z dynamiką jak potrzeba wyprzedzać szybko nie ma problemu, ale wiadomo silnik jak R6 to brzmieć przy tym nie będzie
31 gru 17 21:17 | ocena: 67%
Liczba głosów:6
67%
33%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Stando Użytkownik anonimowy
~Stando :
No photo ~Stando Użytkownik anonimowy
Jezdźę 5 lat tym autem,sprawia się znakomicie.
1 sty 08:45 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~SKP Użytkownik anonimowy
~SKP :
No photo ~SKP Użytkownik anonimowy
Ceny częsci horendalne i promocja używek to jakaś masakra. Jak ktoś kupuje używany samochód to chce też i tanio jeździć a tu co się na paliwie zaoszczędzi to na częściach się odda
31 gru 17 17:51 | ocena: 67%
Liczba głosów:6
67%
33%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Adaś Użytkownik anonimowy
~Adaś :
No photo ~Adaś Użytkownik anonimowy
Do ~Woong. Mamy w firmie Priusa i na korku płynu układy hamulcowego pisze DOT 3(dlatego już raz się przegrzał nam), opony orginalne o indeksie prędkości zaledwie T-190km/h (tak jak poczciwy Fiat 126!), olej w serwisie Toyota leje mineralny!, paliwa można zatankować tylko około 39l co przy jeździe w trasie na niedługo wystarcza bo samochód z powodu ciężaru pali trochę więcej niż normalny odpowiednik spalinowy.
1 sty 04:34 | ocena: 60%
Liczba głosów:5
60%
40%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zimowy koles Użytkownik anonimowy
~zimowy koles :
No photo ~zimowy koles Użytkownik anonimowy
Ja mam tylko pytanie czy ktoś z was jechał na tylnej kanapie na dalszy dystans ???
Ja po podróży z Warszawy do Gdańska powiedziałem NIGDY WIĘCEJ !!!!
Kości nie czułem jeszcze przez długi czas
31 gru 17 20:01 | ocena: 58%
Liczba głosów:12
58%
42%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Mr Użytkownik anonimowy
~Mr :
No photo ~Mr Użytkownik anonimowy
Toyota bije na łeb konkurencję, jeżdżę od 39 lat jako kierowca i tylko toyota!
1 sty 09:24 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
57%
43%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Jan Użytkownik anonimowy
~Jan :
No photo ~Jan Użytkownik anonimowy
Skoro jest tyle dostepnych silnikow uzywanych na rynku to znaczy ze cos jest nie tak.
1 sty 08:55 | ocena: 50%
Liczba głosów:6
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej