Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Toyota Prius II i III - solidna jak… hybryda?

19 lip, 10:32

Toyota Prius to coraz częstszy bywalec rynku wtórnego, to też auto chętnie używane w roli taksówek. Czy oznacza to niskie koszty eksploatacji i wysoką trwałość? Sprawdzamy II i III generację modelu. W poprzednim materiale opisaliśmy budowę i możliwe usterki hybrydowej części Priusów II i III generacji. Czas dokładniej przyjrzeć się pozostałym podzespołom mechanicznym oraz nadwoziom Priusów

Udostępnij
0
Skomentuj
Prius pomiędzy przeglądami rzadko odwiedza serwis. Prius pomiędzy przeglądami rzadko odwiedza serwis. Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Toyota Prius II: spalanie oleju - silnik 1.5

Silniki 1.5 w Priusach cierpią na zwiększone zużycie oleju - najczęściej daje o sobie znać po przebiegu około 250 tys. km. To wynik zużytych pierścieni tłokowych (olejowych). Teoretycznie można naprawiać silnik, jednak częściej montuje się inny motor używany (do kupienia za 1200-1500 zł), dochodzi też koszt montażu/demontażu - wydatek razem to min. 1800 zł.

Silnik 1.5 montowany był w Priusach II. Silnik 1.5 montowany był w Priusach II. Foto: Robert Magdziak / Newspix

Toyota Prius III: usterki silników 1.8

W przypadku jednostek 1.8 czasem dochodzi do przepalenia uszczelki pod głowicą. Jednak w tych przypadkach mówimy o przebiegach rzędu 300-400 tys. km! Mechanicy sugerują wymianę całego silnika, bo jest ich na rynku dużo i są tanie (około 1500-2000 zł). Bardziej oszczędni zakładają do silników (szczególnie 1.8) LPG.

Do typowych usterek silnika 1.8 zaliczymy uszkodzenia pompy wodnej (po około 300-400 tys. km), w wyniku czego zaczyna się on przegrzewać. Pompę trzeba wymienić, zamiennik kosztuje... około 2000 zł (!), ale nieźle wygląda rynek części używanych (od 200 zł). Nieprawidłowa praca silnika i świecąca się kontrolka na desce może oznaczać też uszkodzenie zaworu EGR w Toyocie Prius. Jest on łatwo dostępny od góry silnika, ale brak zamienników – najczęściej pomaga czyszczenie lub za około 200 zł kupuje się element używany.

Wymiana pompy wodnej lub zaworu EGR to wydatki po około 400 zł. Wymiana pompy wodnej lub zaworu EGR to wydatki po około 400 zł. Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Toyota Prius: układ hamulcowy

Wykorzystanie układu hybrydowego do hamowania świetnie wpływa na trwałość hamulców – klocki wytrzymują bez problemów 100-150 tys. km, a tarcze trzeba wymieniać ze starości, bo zaczynają... rdzewieć! Łatwa dostępność części, koszt nowych klocków i tarcz dobrej firmy to 450 zł (na jedną oś).

Wymiana tarcz hamulcowych z tyłu? Głównie z powodu korozji! Wymiana tarcz hamulcowych z tyłu? Głównie z powodu korozji! Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Nasz rozmówca - Rafał Bilski z serwisu All Japanese Cars podkreśla też wysoką trwałość zawieszenia: "Trudno wskazać konkurencyjne modele, które po przejechaniu 300 czy 400 tys. km mają oryginalne amortyzatory, tak jak Toyota Prius. Nie wymieniamy ich, bo są sprawne. Zamienniki szybciej się zużyją niż te, które są w aucie. Oczywiście, gumki i łączniki stabilizatorów czy silentblocki wahaczy trzeba zastępować nowymi, ale to niewielkie wydatki. W przypadku egzemplarzy z USA kłopoty sprawia czasem układ kontroli szczelności zbiornika paliwa – a nie jest łatwo pozbyć się go całkowicie."

Na tylnej osi montowana jest prosta i trwała belka skrętna. Na tylnej osi montowana jest prosta i trwała belka skrętna. Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Toyota Prius: trochę koroduje

Najstarsze Priusy mogą mieć już niemałe kłopoty z korozją – ich podwozie wygląda podobnie jak w innych kilkunastoletnich Toyotach, czyli niezbyt ciekawie. Samochody 3. serii wzorowe nie są, ale lepiej się trzymają.

Podłoga w Priusach III nie jest zbyt dobrze zabezpieczona przed korozją. Podłoga w Priusach III nie jest zbyt dobrze zabezpieczona przed korozją. Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Toyota Prius: uwaga na złodziei

Toyota Prius wytrzymuje bez kłopotu po 300-400 tys. km, ale wiele egzemplarzy ma już… znacznie więcej! Kolejne zagrożenia czekają w powypadkowych Priusach. Nawet drobne uszkodzenie izolacji często kończy się komunikatem serwisowym i żmudnym poszukiwaniem awarii. Poza tym Priusy dość chętnie są kradzione – co prawda, mechanicznie nie przedstawiają dużej wartości, ale blacharsko już tak. Fabryczne zabezpieczenia (dostęp bezkluczykowy!) nie są trudne do sforsowania. Poza tym Priusy kosztują wyraźnie więcej niż przeciętne kompakty, bo na 3. generację potrzeba co najmniej 35 tys. zł! Mają funkcjonalne wnętrza, ale też pewne ograniczenia – nie można np. holować przyczepy.

Toyota Prius okiem użytkownika:

W firmie Rafała "pracuje" kilka Priusów III. W firmie Rafała "pracuje" kilka Priusów III. Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Rafał Bilski, właściciel serwisu AJC:

"W naszej firmie Priusy III pracują jako samochody zastępcze dla klientów. Jeżdżą niemal cały czas i mają po blisko 400 tys. km. Taki dystans auta znoszą bez trudu – wnętrze pozostaje w niemal idealnym stanie. Ciągle seryjne jest większość elementów zawieszenia i układ wydechowy, przy silnikach wykonywaliśmy tylko drobne prace. Klienci chwalą niskie zużycie paliwa i dobry komfort jazdy."

Toyota Prius II i III: eksploatacja, koszty, serwis, przeglądy

Materiały eksploatacyjne 1.5 1.8
Olej silnikowy 3,7 l, 5W-30 4,2 l, 0W-20
Olej w skrzyni biegów 3,8 l, ATF WS 3,4 l, ATF WS
Układ chłodzenia 5,3 + 2,9 l (falownik) 6,5 + 2,1 l (falownik)
Płyn hamulcowy ok. 0,8 l, DOT 3 ok. 0,8 l, DOT 3
Napęd rozrządu łańcuch łańcuch
Interwały międzyprzeglądowe
Olej silnikowy co 15 tys. km lub co rok
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata lub 60 tys. km
Napęd rozrządu bez okres. wymiany

Toyota Prius II i III: ceny części

Ceny zamienników (zł) benzynowy 1.8 (Prius III)
Filtr oleju/powietrza od 26/63
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) od 180/270
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) od 860/440
Poduszka/łącznik stabilizatora przedniego od 30/80
Cewka zapłonowa od 330
Reflektor od 800
Błotnik (przód) od 210

Toyota Prius: polecamy „trójkę”

Priusy świetnie trzymają cenę, ale jest to uzasadnione, bo nawet stare egzemplarze sprawują się znakomicie. Szczególnie dobrze wypada Toyota Prius III. Przyjemniej jeździ, lepiej wygląda i jest jeszcze trwalsza niż druga!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej