.. nie oszukała się. Yaris okazał się hitem. Sukces zagwarantowały mu wartości tradycyjnie wiązane z samochodami z Japonii: prostota, funkcjonalność, trwałość i niezawodność. Uroda Yarisa nie rzuci nikogo na kolana. Owszem, jak na bardzo powściągliwą japońską stylistykę z lat 90. ubiegłego wieku, był to projekt dość śmiały, ale na tle europejskich konkurentów z tego segmentu wyglądał blado. Bardziej śmiało zaprojektowano deskę rozdzielczą, choć nie udało się ukryć, że zrobiono tak przede wszystkim po to, by zamaskować chęć maksymalnego ograniczenia kosztów produkcji.Oryginalne wyświetlacze i bardzo dużo plastikuWszystkie wskaźniki zgrupowano w panelu znajdującym się w centralnej części deski rozdzielczej (dzięki temu deska dla modelu z kierownicą z prawej strony może być dokładnie taka sama, zamienia się tylko zestaw wskaźników na zwrócony w prawo). Wyświetlacz skonstruowano tak, że kierowca odnosi wrażenie przestrzenności. Niektórym to rozwiązanie odpowiada, ale wiele osób zatęskni do tradycyjnych zegarów umieszczonych za kierownicą. Bezdyskusyjnie nieczytelny jest obrotomierz - mała zielonkawa kreska może pełnić rolę dekoracyjną, ale na pewno nie służy do informowania o prędkości obrotowej silnika. Poza tym jednak deska rozdzielcza jest bardzo funkcjonalna. Obsługuje się ją prosto, niczego nie trzeba zgadywać. Gdyby jeszcze tworzywa sztuczne, które wyraźnie dominują w kokpicie były lepszej jakości... Osobnej pochwały wymaga za to wyjątkowo duża liczba rozmaitych schowków, pozwalających na łatwe utrzymanie porządku w aucie. Ten przed pasażerem jest podwójny i ma naprawdę dużą pojemność. Co więcej, kolejne schowki znajdziemy też w drzwiach i pod fotelem. Zaskakująco obszerna kabina pasażerskaPowiedzmy jednak o najważniejszym. Dzięki sporej szerokości nadwozia i znakomicie przemyślanemu wykorzystaniu każdego skrawka miejsca kabina Yarisa okazuje się zaskakująco przestronna w zestawieniu z zewnętrznymi wymiarami samochodu. Z przodu podróżuje się w nim wygodnie. Z tyłu może być różnie, a to dlatego, że można wybierać między wygodą pasażerów a pojemnością bagażnika. Yaris był, jeśli nie pierwszym, to na pewno jednym z pierwszych samochodów z przesuwaną tylną kanapą. Odsunięcie jej maksymalnie do tyłu sprawia, że całkiem wygodnie zmieszczą się na niej dwie dorosłe osoby, ale bagażnik ma wtedy tylko 205 l pojemności. Gdy przesunie się ją o ok. 15 cm do przodu, miejsca z tyłu jest o wiele mniej, za to bagażnik ma 305 l pojemności, co w tej klasie aut jest rezultatem bardzo dobrym. Składając tylną kanapę, można przestrzeń bagażową powiększyć do 950 l. Ogólnie jak na auto miejskie, komfort jazdy jest dobry. Yaris nie lubi wprawdzie poprzecznych nierówności nawierzchni, ale tę samą przypadłość mają wszystkie samochody o tak małym rozstawie osi. Wyboje nie wytrącają jednak małej Toyoty z toru jazdy - prowadzi się ona pewnie, nie jest też żadnym problemem szybkie pokonywanie ciasnych zakrętów. Zalety auta najłatwiej docenić w mieście. Małe rozmiary nadwozia oraz znakomita zwrotność samochodu pozwalają wykorzystać każdy, choćby najmniejszy kawałek miejsca do zaparkowania. Daje się nawet obejść bez wspomagania kierownicy, choć z pewnością jest ono miłym dodatkiem. Na liście wyposażenia opcjonalnego aut wytwarzanych w Japonii było wspomaganie hydrauliczne, natomiast od stycznia 2001 roku, kiedy to produkcją na rynek europejski zajęła się fabryka Toyoty we Francji, pojawiło się wspomaganie elektryczne. W mieście zupełnie wystarczający okazuje się także litrowy silnik samochodu. 16-zaworowa jednostka zbudowana z wykorzystaniem techniki zmiennych faz rozrządu rozwija 68 KM, co z powodzeniem wystarcza małemu i lekkiemu autu do sprawnego poruszania się po ulicach. Na trasie, po rozpędzeniu do ok. 100 km/h, Yaris wyraźnie słabnie, trzeba więc uważać przy wyprzedzaniu, jednak jadąc autostradą da się utrzymywać prędkość w granicach 140 km/h, jeśli tylko pogodzimy się ze sporym hałasem we wnętrzu. Niezawodna i trwała, po prostu... ToyotaJapończycy nie ustrzegli się kilku wpadek w początkowym okresie produkcji. Narzekano m.in. na awarie sondy lambda, marne uszczelki drzwi (powodowały nieprzyjemny świst),nieudany zamek klapy bagażnika, a nawet na utrudnione włączanie biegów i głośną pracę skrzyni. Auto szybko poddano jednak odpowiednim modyfikacjom (m.in. zmieniono synchronizatory i rozrząd) i Yaris szybko osiągnął poziom trwałości i niezawodności właściwy dla Toyoty (dotyczy to i aut z Japonii, i z Francji). Mówiąc krótko, europejskich konkurentów ze swego segmentu bije on jakością na głowę. Jedyny wyraźnie słaby punkt samochodu to alternator. Został on umieszczony dość nisko, co w naszych warunkach drogowych powoduje, że jest nieustannie zalewany wodą i błotem z kałuż, a to z czasem potrafi nawet spowodować pękanie jego obudowy. Zdarzają się niekiedy drobne wycieki oleju spod pokrywy rozrządu, ale tylko sporadycznie są na tyle znaczące, by z ich usunięciem nie można było poczekać do najbliższego przeglądu. W niektórych autach wymiany wymaga elastyczny łącznik w układzie wydechowym,zaś usterką natury estetycznej jest korozja stelaży foteli.Kupując używanego Yarisa, warto jeszcze sprawdzić działanie sprężyn gazowych podtrzymujących tylną klapę oraz - jeśli jest - sprężarki klimatyzacji. Poza tym bezwypadkowe auto nie powinno sprawiać żadnych niespodzianek i z pewnością pojeździ jeszcze długo.Zdaniem fachowca- Bezwypadkowy Yaris to wyjątkowo bezpieczny zakup. Ten samochód jest właściwie bezawaryjny, jedyna powtarzalna usterka to uszkodzenie alternatora. Zdecydowana większość serwisowanych przez nas aut przyjeżdża jedynie w celu wykonania przeglądów okresowych. To jedyny warunek utrzymania Yarisa w dobrym stanie.Mariusz Jabłonka,doradca serwisowy, ASO "Toyota Włochy", W-waNASZ WERDYKTToyota Yaris to znakomity wybór dla ludzi, którzy nie założyli jeszcze rodziny, a poruszają się głównie po mieście. Właśnie tam mała Toyota czuje się jak ryba w wodzie, choć wyjazd na weekend także nie powinien sprawić problemów. Dwu osobom auto zapewnia dobre warunki podróżowania, może także służyć za wzór, jeśli chodzi o właściwe wykorzystanie przestrzeni we wnętrzu nadwozia. Koszty eksploatacji są niskie ze względu na umiarkowane spalanie i znakomitą niezawodność. Zapłacić trzeba za to przy zakupie - Yaris ceniony jest bowiem dość wysoko.
Toyota Yaris 1.0 - Nie tylko dla zapracowanych
Poprzednia mała Toyota - Starlet - w pełni zasłużenie cieszyła się bardzo dobrą opinią. Japońska firma zdecydowała się na obarczoną zawsze pewnym ryzykiem zmianę nazwy, ale.