- W 2017 roku Captur przeszedł modernizację. Poprawiła się jakość wykończenia.
- Europejski Captur nie ma wersji z napędem 4x4.
- Mechanicy zalecają skrócenie interwałów przeglądowych – olej wymieniajcie maksymalnie co rok lub 15 tys. km!
Captur był odpowiedzią Renault na rosnące zainteresowanie crossoverami. W ofercie Renault zastąpił Modusa (i Grand Modusa), czyli typowe vany zbudowane w oparciu o Clio, pojazd segmentu B. O ile jednak poprzednik (zresztą tak jak konkurencja) nie zrobił kariery, o tyle Captur został przyjęty na rynku z zainteresowaniem. Nie ma wątpliwości, że duża w tym zasługa wyglądu – jest ładny i przyciąga wzrok.
Małe Renault (długość 4122 mm) należy do crossoverów, w tym przypadku to krzyżówka SUV-a i auta segmentu B. Nie liczcie jednak na dobre własności terenowe – nawet w opcji nie przewidziano napędu 4x4. Producent założył, że… mało komu będzie to przeszkadzać. I miał rację. Przysłuchując się dyskusjom zainteresowanych zakupem Captura i porównujących go np. z Suzuki Vitarą, można usłyszeć spostrzeżenia dotyczące osiągów i ilości miejsca, ale nikt nie podejmuje kwestii związanych z brakiem napędu 4x4.
Użytkownikom musi wystarczyć zwiększony prześwit (170 mm), w niektórych autach (m.in. w wersji XMod) spotkacie dodatkowo system Extended Grip Control, poprawiający trakcję. Warto jednak zaznaczyć, że od 2016 r. na niektórych rynkach (np. w Rosji) oferowany jest Kaptur (lub Captur) – większy samochód, dysponujący odmianą z napędem 4x4.
Captur to pojazd zaprojektowany głównie z myślą o miejskiej eksploatacji i głównie w takiej roli występuje, najczęściej jako drugie auto w rodzinie. Ma to znaczenie dla nabywcy samochodów używanych – rzadko kiedy Captury osiągają duże przebiegi, nawet w odniesieniu do najstarszych egzemplarzy jest to zazwyczaj 100-130 tys. km. Z drugiej jednak strony miejska eksploatacja wiąże się z większym zużyciem, m.in. zawieszenia.
Właśnie na usterki podwozia wskazuje Paweł Kalniuk – szef warszawskiego warsztatu Evo-car, specjalizującego się w naprawach francuskich samochodów: "Sworznie wahaczy i łączniki stabilizatorów wymieniamy nawet w Capturach, które przejechały 70-80 tys. km. To jednak niedrogie operacje."
Znacznie większe obawy budzą jednostki napędowe – wszak to nowoczesne, dość mocno wysilone silniki z doładowaniem. Nasz rozmówca wskazuje na drobne usterki najpopularniejszego wariantu o pojemności 0,9 l – głównie wycieki w układzie chłodzenia.
Czy 3-cylindrowy silnik warto polecić? Na pewno nie jest to jednostka marzeń, ale w miejskiej eksploatacji zaskakująco dobrze się sprawdza, odradzamy jednak wyjazdy w trasę, szczególnie tam, gdzie trzeba wyprzedzać ciężarówki. Do 100 km/h sprawnie napędza Captura, potem robi się ospały. Średnie spalanie testowe to 6,2 l/100 km – wyraźnie większe niż obiecane przez Renault 4,9 l, ale ciągle akceptowalne. Taki silnik ma blisko połowa Capturów wystawionych do sprzedaży.
Znacznie przyjemniejszy będzie motor 1.2 TCe. Niestety, najczęściej jest on spotykany w połączeniu z dwusprzęgłową skrzynią – działa ona sprawnie, ale może wygenerować koszty podobne jak w autach z volkswagenowskimi przekładniami DSG (zużycie układu sterowania, sprzęgieł, koła dwumasowego). Ze względu na niezbyt dużą popularność takiego zestawu na rynku problem na razie nie jest powszechny, znacznie większe ryzyko stanowi zwiększone zużycie oleju przez ten silnik. Wtrysk bezpośredni obniża też opłacalność montażu instalacji LPG.
Na rynku wtórnym spotkacie jeszcze silnik 1.5 dCi – Paweł Kalniuk podkreśla, że wszystkie Renault wyprodukowane w ostatnich latach i wyposażone w tego diesla są praktycznie bezproblemowe! Jedyne drobiazgi to wycieki z okolic termostatu i zapychający się DPF. Renault ogłosiło jedną akcję naprawczą: Z powodu błędu w kalibracji komputera może dojść do nadmiernego gromadzenia się tlenków siarki w katalizatorze, co w konsekwencji może doprowadzić do zakłócenia procesu oczyszczania spalin i spowodować zwiększoną emisję tlenków azotu. W naszym kraju dotyczyła ona jednak… 6 Capturów. Nawet w 90-konnej wersji silnik 1.5 zapewnia lepsze osiągi niż 0.9. Zużycie oleju napędowego w czasie testu wyniosło 5,1 l/100 km – mało, ale powyżej deklaracji Renault.
Koszty paliwa i napraw silników (szczególnie 0.9 i 1.5) nie powinny być szczególnie wysokie. Jak jest z pozostałymi elementami – podwoziem, elektroniką? Nie najgorzej. Jak wspomnieliśmy – elementy zawieszenia nie są zbyt mocne, ale dzięki zamienności z innymi modelami Renault okazują się łatwo dostępne i stosunkowo tanie. Przednie wahacze pasują np. z modeli Megane II i Scenic II.
Czasem zdarzają się też usterki elektroniki, np. strajkują zegary lub wentylator chłodnicy wpada w wibracje. Nie są to jednak problemy nagminne ani szczególnie trudne do usunięcia – instalacja elektryczna jest mało skomplikowana. Nie ma mowy o korozji, częściej pojawiają się kłopoty z powłoką lakierniczą - w razie dużych ubytków klaru wskazane jest powtórne lakierowanie elementów. Słychać też narzekania na skrzypiące elementy wnętrza.
Komu warto polecić Captura? To dobra propozycja dla rodziny, która porusza się głównie po mieście, nadwozie okaże się wystarczające podczas wakacyjnego wyjazdu, a można zdecydować się na mniejszego benzyniaka. Podwozie zapewnia dość wysoki komfort, a hamulce cechują się skutecznością. Nie można jednak mówić o wysokiej precyzji prowadzenia czy niskim poziomie hałasu.
Renault Captur - dane techniczne:
Dane techniczne* | 0.9 (90 TCe) | 1.2 (120 TCe) | 1.2 (120 TCe) | 1.3 (150 TCe) | 1.5 dCi | 1.5 dCi |
Lata | od 2013 r. | 2013-16 | od 2016 r. | od 2018 r. | od 2013 r. | od 2015 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R3/12 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | OHC | OHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 898 | 1197 | 1197 | 1332 | 1461 | 1461 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 90/5250 | 120/4900 | 118/5000 | 150/5000 | 90/4000 | 110/4000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 135/2500 | 190/2000 | 205/2000 | 250/1700 | 220/1750 | 260/1750 |
Skrzynia biegów** | 5M | 6M, 6EDC | 6M, 6EDC | 6M, 6EDC | 5M, 6EDC | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 171 | bd. (192) | 182 (192) | 205 | 171 (170) | 180 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,9 | bd. (10,9) | 9,9 (10,6) | 8,2 (9,2) | 13,1 (13,5) | 11 |
Spalanie ze skrzynią man. (wg EU; l/100 km)*** | 6,0/4,3/4,9 | bd. | 7,0/4,7/5,5 | 6,8/4,6/5,4 | 4,2/3,4/3,6 | 4,0/3,6/3,7 |
Spalanie ze skrzynią EDC | – | 6,6/4,7/5,4 | 7,0/4,7/5,5 | 6,4/4,6/5,3 | 4,6/3,6/3,9 | – |
*dla wersji podstawowych; **M – manualna, EDC – dwusprzęgłowa (w nawiasach dane dla EDC); ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie | ||||||
Orientacyjne ceny (średnie) używanych Renault Capturów wg analizy rynkowej (zł) | ||||||
2013 | 34 000 | 39 500 | - | - | 36 900 | – |
2014 | 38 900 | 44 800 | - | - | 41 900 | – |
2015 | 43 900 | 48 500 | - | - | 45 700 | 48 900 |
2016 | 48 200 | 54 200 | 54 200 | - | 49 900 | 54 700 |
2017 | 54 000 | – | 59 000 | - | 55 500 | 59 900 |
Renault Captur - informacje serwisowe:
Materiały eksploatacyjne | benzynowe* | diesle* |
Olej silnikowy | 4,1/4,7 l (5W-40) | 4,5 l (5W-30) |
Olej w skrzyni manualnej | 2,4 l (75W-80) | 2,4 l (75W-80) |
Układ chłodzenia | 5,0 l (płyn na bazie glikolu) | 5,0 l (płyn na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | DOT5.1 (ok. 0,8 l) | DOT5.1 (ok. 0,8 l) |
Napęd rozrządu | łańcuch | pasek |
Interwały międzyprzeglądowe** | ||
Olej silnikowy | co 20-30 tys. km lub rok-2 lata | co 20-30 tys. km lub rok-2 lata |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20-30 tys. km lub rok-2 lata | co 20-30 tys. km lub rok-2 lata |
Filtr powietrza | co 60 tys. km lub co 4 lata | co 60 tys. km lub co 4 lata |
Płyn hamulcowy | co 3 lata lub 120 tys. km | co 3 lata lub 120 tys. km |
Napęd rozrządu | bez okresowej wymiany | co 150 tys. km lub 6 lat |
Ceny zamienników | ||
Filtr oleju/powietrza | od 45/54 zł | od 25/54 zł |
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) | od 140/290 (1.2: 170/360) zł | od 170/360 zł |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 380/340 zł | od 380/340 zł |
Łożysko koła (przód; kpl.) | od 240 zł | od 240 zł |
Sprzęgło (kpl.) | od 470 zł (1.2: brak) | od 800 zł (110: 940 + dwumas) |
Reflektor | od 570 zł | od 570 zł |
Błotnik (przód) | od 305 zł | od 305 zł |
*dane dla benzyniaków 0.9/1.2 oraz diesli 1.5; **dokładne interwały ustalane na podstawie numeru VIN |
Naszym zdaniem:
Ciekawa propozycja dla miłośników crossoverów. Przyjemna linia nadwozia współgra z funkcjonalnym wnętrzem. Do tego eksploatacja Captura rzadko wiąże się z dużymi wydatkami – rozsądne spalanie, dobra trwałość. Ocena 4,5 na 5