Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Czy francuskie auto może być udane? Ten model to całkiem dobry wybór

18 cze, 08:44

Modna linia nadwozia, zwiększony prześwit i doładowane nowoczesne silniki – Captur podąża za trendami. Tylko czy równocześnie jest w stanie zapewnić niewielkie koszty eksploatacji i niską awaryjność?

Udostępnij
0
Skomentuj
  • W 2017 roku Captur przeszedł modernizację. Poprawiła się jakość wykończenia.
  • Europejski Captur nie ma wersji z napędem 4x4.
  • Mechanicy zalecają skrócenie interwałów przeglądowych – olej wymieniajcie maksymalnie co rok lub 15 tys. km!

Captur był odpowiedzią Renault na rosnące zainteresowanie crossoverami. W ofercie Renault zastąpił Modusa (i Grand Modusa), czyli typowe vany zbudowane w oparciu o Clio, pojazd segmentu B. O ile jednak poprzednik (zresztą tak jak konkurencja) nie zrobił kariery, o tyle Captur został przyjęty na rynku z zainteresowaniem. Nie ma wątpliwości, że duża w tym zasługa wyglądu – jest ładny i przyciąga wzrok.

Małe Renault (długość 4122 mm) należy do crossoverów, w tym przypadku to krzyżówka SUV-a i auta segmentu B. Nie liczcie jednak na dobre własności terenowe – nawet w opcji nie przewidziano napędu 4x4. Producent założył, że… mało komu będzie to przeszkadzać. I miał rację. Przysłuchując się dyskusjom zainteresowanych zakupem Captura i porównujących go np. z Suzuki Vitarą, można usłyszeć spostrzeżenia dotyczące osiągów i ilości miejsca, ale nikt nie podejmuje kwestii związanych z brakiem napędu 4x4.

Użytkownikom musi wystarczyć zwiększony prześwit (170 mm), w niektórych autach (m.in. w wersji XMod) spotkacie dodatkowo system Extended Grip Control, poprawiający trakcję. Warto jednak zaznaczyć, że od 2016 r. na niektórych rynkach (np. w Rosji) oferowany jest Kaptur (lub Captur) – większy samochód, dysponujący odmianą z napędem 4x4.

Sprawdź za darmo numer VIN!

Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.

Captur to pojazd zaprojektowany głównie z myślą o miejskiej eksploatacji i głównie w takiej roli występuje, najczęściej jako drugie auto w rodzinie. Ma to znaczenie dla nabywcy samochodów używanych – rzadko kiedy Captury osiągają duże przebiegi, nawet w odniesieniu do najstarszych egzemplarzy jest to zazwyczaj 100-130 tys. km. Z drugiej jednak strony miejska eksploatacja wiąże się z większym zużyciem, m.in. zawieszenia.

Właśnie na usterki podwozia wskazuje Paweł Kalniuk – szef warszawskiego warsztatu Evo-car, specjalizującego się w naprawach francuskich samochodów: "Sworznie wahaczy i łączniki stabilizatorów wymieniamy nawet w Capturach, które przejechały 70-80 tys. km. To jednak niedrogie operacje."

Znacznie większe obawy budzą jednostki napędowe – wszak to nowoczesne, dość mocno wysilone silniki z doładowaniem. Nasz rozmówca wskazuje na drobne usterki najpopularniejszego wariantu o pojemności 0,9 l – głównie wycieki w układzie chłodzenia.

Czy 3-cylindrowy silnik warto polecić? Na pewno nie jest to jednostka marzeń, ale w miejskiej eksploatacji zaskakująco dobrze się sprawdza, odradzamy jednak wyjazdy w trasę, szczególnie tam, gdzie trzeba wyprzedzać ciężarówki. Do 100 km/h sprawnie napędza Captura, potem robi się ospały. Średnie spalanie testowe to 6,2 l/100 km – wyraźnie większe niż obiecane przez Renault 4,9 l, ale ciągle akceptowalne. Taki silnik ma blisko połowa Capturów wystawionych do sprzedaży.

Znacznie przyjemniejszy będzie motor 1.2 TCe. Niestety, najczęściej jest on spotykany w połączeniu z dwusprzęgłową skrzynią – działa ona sprawnie, ale może wygenerować koszty podobne jak w autach z volkswagenowskimi przekładniami DSG (zużycie układu sterowania, sprzęgieł, koła dwumasowego). Ze względu na niezbyt dużą popularność takiego zestawu na rynku problem na razie nie jest powszechny, znacznie większe ryzyko stanowi zwiększone zużycie oleju przez ten silnik. Wtrysk bezpośredni obniża też opłacalność montażu instalacji LPG.

Na rynku wtórnym spotkacie jeszcze silnik 1.5 dCi – Paweł Kalniuk podkreśla, że wszystkie Renault wyprodukowane w ostatnich latach i wyposażone w tego diesla są praktycznie bezproblemowe! Jedyne drobiazgi to wycieki z okolic termostatu i zapychający się DPF. Renault ogłosiło jedną akcję naprawczą: Z powodu błędu w kalibracji komputera może dojść do nadmiernego gromadzenia się tlenków siarki w katalizatorze, co w konsekwencji może doprowadzić do zakłócenia procesu oczyszczania spalin i spowodować zwiększoną emisję tlenków azotu. W naszym kraju dotyczyła ona jednak… 6 Capturów. Nawet w 90-konnej wersji silnik 1.5 zapewnia lepsze osiągi niż 0.9. Zużycie oleju napędowego w czasie testu wyniosło 5,1 l/100 km – mało, ale powyżej deklaracji Renault.

Dwukolorowe nadwozie to dość częsty, ciekawy dodatek. Dwukolorowe nadwozie to dość częsty, ciekawy dodatek. Foto: Igor Kohutnicki / Newspix

Koszty paliwa i napraw silników (szczególnie 0.9 i 1.5) nie powinny być szczególnie wysokie. Jak jest z pozostałymi elementami – podwoziem, elektroniką? Nie najgorzej. Jak wspomnieliśmy – elementy zawieszenia nie są zbyt mocne, ale dzięki zamienności z innymi modelami Renault okazują się łatwo dostępne i stosunkowo tanie. Przednie wahacze pasują np. z modeli Megane II i Scenic II.

Czasem zdarzają się też usterki elektroniki, np. strajkują zegary lub wentylator chłodnicy wpada w wibracje. Nie są to jednak problemy nagminne ani szczególnie trudne do usunięcia – instalacja elektryczna jest mało skomplikowana. Nie ma mowy o korozji, częściej pojawiają się kłopoty z powłoką lakierniczą - w razie dużych ubytków klaru wskazane jest powtórne lakierowanie elementów. Słychać też narzekania na skrzypiące elementy wnętrza.

Komu warto polecić Captura? To dobra propozycja dla rodziny, która porusza się głównie po mieście, nadwozie okaże się wystarczające podczas wakacyjnego wyjazdu, a można zdecydować się na mniejszego benzyniaka. Podwozie zapewnia dość wysoki komfort, a hamulce cechują się skutecznością. Nie można jednak mówić o wysokiej precyzji prowadzenia czy niskim poziomie hałasu.

Renault Captur - dane techniczne:

Dane techniczne* 0.9 (90 TCe) 1.2 (120 TCe) 1.2 (120 TCe) 1.3 (150 TCe) 1.5 dCi 1.5 dCi
Lata od 2013 r. 2013-16 od 2016 r. od 2018 r. od 2013 r. od 2015 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R3/12 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.diesel R4/8 t.diesel R4/8
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch pasek pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC OHC OHC
Pojemność skokowa (cm3) 898 1197 1197 1332 1461 1461
Moc maks. (KM) przy obr./min 90/5250 120/4900 118/5000 150/5000 90/4000 110/4000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 135/2500 190/2000 205/2000 250/1700 220/1750 260/1750
Skrzynia biegów** 5M 6M, 6EDC 6M, 6EDC 6M, 6EDC 5M, 6EDC 6M
Prędkość maksymalna (km/h) 171 bd. (192) 182 (192) 205 171 (170) 180
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,9 bd. (10,9) 9,9 (10,6) 8,2 (9,2) 13,1 (13,5) 11
Spalanie ze skrzynią man. (wg EU; l/100 km)*** 6,0/4,3/4,9 bd. 7,0/4,7/5,5 6,8/4,6/5,4 4,2/3,4/3,6 4,0/3,6/3,7
Spalanie ze skrzynią EDC 6,6/4,7/5,4 7,0/4,7/5,5 6,4/4,6/5,3 4,6/3,6/3,9
*dla wersji podstawowych; **M – manualna, EDC – dwusprzęgłowa (w nawiasach dane dla EDC); ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie
Orientacyjne ceny (średnie) używanych Renault Capturów wg analizy rynkowej (zł)
2013 34 000 39 500 - - 36 900
2014 38 900 44 800 - - 41 900
2015 43 900 48 500 - - 45 700 48 900
2016 48 200 54 200 54 200 - 49 900 54 700
2017 54 000 59 000 - 55 500 59 900

Renault Captur - informacje serwisowe:

Materiały eksploatacyjne benzynowe* diesle*
Olej silnikowy 4,1/4,7 l (5W-40) 4,5 l (5W-30)
Olej w skrzyni manualnej 2,4 l (75W-80) 2,4 l (75W-80)
Układ chłodzenia 5,0 l (płyn na bazie glikolu) 5,0 l (płyn na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy DOT5.1 (ok. 0,8 l) DOT5.1 (ok. 0,8 l)
Napęd rozrządu łańcuch pasek
Interwały międzyprzeglądowe**
Olej silnikowy co 20-30 tys. km lub rok-2 lata co 20-30 tys. km lub rok-2 lata
Filtr przeciwpyłkowy co 20-30 tys. km lub rok-2 lata co 20-30 tys. km lub rok-2 lata
Filtr powietrza co 60 tys. km lub co 4 lata co 60 tys. km lub co 4 lata
Płyn hamulcowy co 3 lata lub 120 tys. km co 3 lata lub 120 tys. km
Napęd rozrządu bez okresowej wymiany co 150 tys. km lub 6 lat
Ceny zamienników
Filtr oleju/powietrza od 45/54 zł od 25/54 zł
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) od 140/290 (1.2: 170/360) zł od 170/360 zł
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) od 380/340 zł od 380/340 zł
Łożysko koła (przód; kpl.) od 240 zł od 240 zł
Sprzęgło (kpl.) od 470 zł (1.2: brak) od 800 zł (110: 940 + dwumas)
Reflektor od 570 zł od 570 zł
Błotnik (przód) od 305 zł od 305 zł
*dane dla benzyniaków 0.9/1.2 oraz diesli 1.5; **dokładne interwały ustalane na podstawie numeru VIN

Naszym zdaniem:

Ciekawa propozycja dla miłośników crossoverów. Przyjemna linia nadwozia współgra z funkcjonalnym wnętrzem. Do tego eksploatacja Captura rzadko wiąże się z dużymi wydatkami – rozsądne spalanie, dobra trwałość. Ocena 4,5 na 5

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej