Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Używana Dacia Duster - tanie auto też może być solidne

16 wrz 17 20:30

Podczas salonu samochodowego we Frankfurcie zaprezentowano Dacię Duster II generacji. Zazwyczaj oznacza to nieco większy ruch na rynku wtórnym w odniesieniu do schodzącego z rynku modelu, który w ciągu kilku miesięcy znacząco stanieje. Najstarsze Dustery mają już 7 lat. To tanie auto, ale okazuje się, że nie brakuje mu też zalet użytkowych. A jak jest z trwałością?

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Wkrótce na rynku pojawi się druga generacja Dacii Duster.
  • Dacia Duster to jedno z tańszych nowych aut, nie tylko podczas zakupu, ale również w trakcie eksploatacji.
  • Do jazdy poza asfaltem ten samochód nadaje się znakomicie.

Na rynku nowych aut Dacia Duster nie ma sobie równych – 39 900 zł za bazową (fakt, że ubogą) wersję 2WD czy od 58 600 zł za całkiem nieźle wyposażone 4x4 to poziom nieosiągalny dla konkurentów.

Skąd taka cena? Po pierwsze, dzięki rozsądnemu podejściu do konstrukcji – wykorzystano rozwiązania techniczne znane m.in. z Renault (sięgnięto po proste, sprawdzone podzespoły). Po drugie, nie ma co liczyć na wyrafinowane wyposażenie czy wykończenie wnętrza. Czy to wady? Zdecydowanie nie!

Dacia Duster wykorzystuje mnóstwo sprawdzonych elementów z firm Renault i Nissan

Sprawdź za darmo numer VIN!

Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.

Na rynku wtórnym sytuacja jest inna niż w salonach – kupujący większą uwagę zwracają na trwałość (nie ma przecież gwarancji) i zadają sobie pytanie: czy nie lepiej za te same pieniądze kupić auto co prawda starsze, ale może bardziej markowe, solidniejsze niż Dacia Duster?

Co oferuje rumuński SUV? Na pewno korzystną cenę (uwaga: wersje 4x4 są wyraźnie droższe – od 30 tys. zł!), a może będzie jeszcze taniej, właśnie w związku z debiutem 2. generacji Dustera. Sprawdźmy, jak sprawuje się technika – nie brak aut, które przejechały ponad 200 tys. km, 100 tys. km to już norma w 7-latkach.

Dacia Duster - dobre recenzje serwisów!

O pomoc w rzetelnej ocenie Dustera poprosiliśmy pracowników serwisu z warszawskiej firmy Auto Rosołowski, specjalizującej się w Renault i Dacii. Mechanicy są zgodni: "To auto bardzo tanie w utrzymaniu – łatwo dostać wszystkie części, ale tak naprawdę zużywają się głównie elementy eksploatacyjne. Przyjeżdżają do nas najstarsze egzemplarze, już po gwarancji, ale poważniejsze usterki zdarzają się sporadycznie. Bo zużytych gum stabilizatora czy luzów w silentblockach wahaczy nie trzeba się bać."

Zużycie elementów podwozia to najczęściej wymieniane kłopoty, ale nie są to wcale nagminne prace, a tym bardziej takie, które naraziłyby właściciela na duże wydatki. Przyzwoite jest też zabezpieczenie antykorozyjne, płyta podłogowa i profile są naprawdę dobrze „podlane” masą ochronną. Do korozji dochodzi tylko w miejscach, w których np. zderzak ocierał o lakier.

Instalacja elektryczna? Kolejny solidny element, nie ma tu wiązek multipleksowych, czasem co najwyżej dojdzie gdzieś do utraty kontaktu na stykach.

Wiele Dacii Duster wyposażono w instalacje LPG

Niezbyt porywające, za to pewne, są silniki. Najpopularniejszy benzyniak to wersja 1.6 (francuski K4M) – prosta jednostka, wymagająca wymiany rozrządu co 90 tys. km lub 5 lat (wg zaleceń mechaników, warto to zrobić z kołami zmiennych faz rozrządu i pompą cieczy, choć wtedy rachunek wzrośnie do 1550 zł). Typowy problem to awarie cewek zapłonowych.

Silnik dobrze znosi LPG, nie jest zbyt oszczędny – potrzebuje 7-13 l benzyny lub 10-14 l gazu na 100 km. Japoński 1.6 SCe oraz 1.2 TCe na razie rzadko goszczą w serwisach nieautoryzowanych.

Dacia Duster - dobry również diesel

Ropniak 1.5 to dobrze znana jednostka, niestety, również z awarii układu wtryskowego czy problemów z panewkami. Jednak mechanicy podkreślają, że w Dusterach to marginalne przypadki. Warunek: wymieniajcie olej nie rzadziej niż co 15 tys. km (zalecenia Dacii: 20-30 tys. km).

Warto też nieco wcześniej założyć nowy rozrząd (kosztuje to 1000-1200 zł – zależnie od rocznika). Choć nie słychać o zużyciu panewek, lepiej profilaktycznie je wymienić (dodatkowy koszt… 500 zł).

Dacia Duster I - dane techniczne:

Silnik 1.2 TCe zadebiutował po liftingu. Jednostka 1.6/105 km to prosty francuski motor, który napędza większość używanych Dusterów. Japoński silnik 1.6 również występuje z LPG. Francuski diesel zbiera naprawdę dobre opinie u mechaników.

Dane techniczne* 1.2 TCe 1.6 1.6 LPG 1.6 SCe 1.5 dCi 1.5 dCi
Lata od 2013 r. 2010-15 2011-15 od 2015 r. od 2010 r. od 2010 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16 t.diesel R4/8 t.diesel R4/8
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch pasek pasek łańcuch pasek pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC OHC OHC
Pojemność skokowa (cm3) 1197 1598 1598 1598 1461 1461
Moc maks. (KM) przy obr./min 125/5250 105/5750 102/5750 114/5500 90/3750 109/4000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 205/2000 148/3750 144/3750 156/4000 200/1750 240/1750
Skrzynia biegów** 6M 5M, 6M w 4WD 5M 5M, 6M w 4WD 5M, 6M w 4WD 6M, 6EDC
Prędkość maksymalna (km/h) 175 165 162 170 156 169
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,4 11,5 12,8 11 13,8 12,2
Spalanie (wg EU; l/100 km) 7,6/5,6/6,3 9,7/6,4/7,5 11,8/7,7/9,1 7,7/5,6/6,4 5,7/4,8/5,0 5,5/4,5/4,8
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią i napędem 2WD, silniki 1.5 dCi dostępne w kilku wariantach mocy, m.in. 86 KM, 107 KM; **M – skrzynia manualna, EDC – automatyczna, dwusprzęgłowa
Orientacyjne ceny używanych Dusterów z podstawowym wyposażeniem wg Eurotaxu i analizy rynkowej (zł)
2010 24 500 24 500 26 200
2011 26 900 28 400 26 700 29 100
2012 29 500 31 300 29 400 31 500
2013 34 800 31 600 34 300 31 500 34 900
2014 38 300 35 800 37 900 35 500 39 200
2015 42 900 39 300 41 200 42 300 39 000 42 800

Dacia Duster I - eksploatacja:

Materiały eksploatacyjne benzynowe* diesel*
Olej silnikowy 4,5 l, 5W-30 4,5 l, 5W-30 (DPF – spec.)
Olej w skrzyni manualnej 2x4: 2,5 l, 75W-80 (GL-4) 2x4: 2,5 l, 75W-80 (GL-4)
Układ chłodzenia 4,5-5,5 l (na bazie glikolu) 4,5-5,5 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy ok. 0,7 l, DOT 4 ok. 0,7 l, DOT 4
Napęd rozrządu pasek pasek
Interwały międzyprzeglądowe**
Olej silnikowy co 15-20 tys. km lub co rok co 20-30 tys. km lub co 2 lata
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km lub co 2 lata co 20-30 tys. km lub co 2 lata
Filtr powietrza co 60-90 tys. km lub co 4 lata co 60 tys. km lub co 4 lata
Płyn hamulcowy co 120 tys. km lub co 4 lata co 120 tys. km lub co 4 lata
Napęd rozrządu co 120-150 tys. km lub co 6-8 lat co 150-160 tys. km lub co 6 lat
*dane dla benzyniaka 1.6/105 KM i diesla 1.5 dCi; **dane mocno się różnią w zależności np. od rocznika i tego, czy auto ma DPF – do sprawdzenia w ASO po numerze VIN

Dacia Duster I - ceny części:

Ceny zamienników (zł) benzynowe* diesel*
Filtr oleju/powietrza od 18/39 od 24/49
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) od 130/360 od 130/360
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) od 340/190 od 340/190
Łożysko koła przednie/tylne (kpl.) od 180/170 od 180/170
Sprzęgło (tarcza, docisk i wysprzęglik) od 560 od 800 zł (+2100 zł „dwumas”)
Napęd rozrządu (kpl. z pompą cieczy) od 540 od 520
Reflektor/błotnik (przód) od 340/410 od 340/410
*dane dla benzyniaka 1.6/105 KM i diesla 1.5 dCi

Dacia Duster - nasza opinia

Dacia Duster nie jest autem dla każdego – niedoskonałości wnętrza można zaakceptować, ale jeśli nie będziecie jeździć przynajmniej po polnych drogach, to nie wiemy, czy jest sens. Trzeba także iść na ustępstwa w kwestii bezpieczeństwa czy wyposażenia. Za to do jazdy poza asfaltem samochód nadaje się znakomicie, z pewnością mogą się też podobać koszty eksploatacji – zarówno niewielka awaryjność, jak i ceny części, np. uszkodzonych w terenie.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej