CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.32100.004.161.98
Średnio4.490.004.312.03
Najdrożej4.650.004.432.17

Benzynowa trójka? Czemu nie! Mazda 3 I generacji

30 maja, 11:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Mazdy słyną z trwałej mechaniki, gorzej jest z blacharką. Tak samo jest w przypadku opisywanej „trójki” 1. generacji.

Mimo wysiłków konstruktorów trudno wskazać modele, które byłyby trwałe, tanie w eksploatacji, a przy tym ładne, nowocześnie wyposażone i funkcjonalne. Dla nabywców na rynku wtórnym często ważna jest też historia serwisowania danego egzemplarza.

Co można polecić w klasie kompakt osobom mającym do wydania 10-20 tys. zł? Może Mazda 3 1. generacji spełnia te kryteria? Produkowane w Japonii auto z pewnością jest interesującą propozycją, choć nie liczcie na ideał. Trudno np. o „trójki” z udokumentowaną historią – choćby dlatego, że w tym czasie nie działało u nas oficjalne przedstawicielstwo japońskiej firmy.

Mazda 3 I - stawiamy na benzyniaki

Stosowane w „trójce” diesle zyskały nie najlepszą opinię i w mających już swoje lata autach nie gwarantują taniej jazdy. Dlatego radzimy zainteresować się silnikami benzynowymi – przede wszystkim 1.6 i 2.0 (spotkacie jeszcze 1.4 i 2.3).

Mniejszy z nich z pojemności 1598 ccm wyciska 105 KM i jest dobry dla spokojnie nastawionych kierowców. Obok skrzyni 5-biegowej występuje też z jeszcze bardziej spowalniającym 4-stopniowym „automatem”. O ile w mieście w Maździe 1.6 z manualną skrzynią zmieścicie się w 9 l/100 km, o tyle w aucie z dwulitrówką trzeba dołożyć jeszcze 2 l/100 km, ale jazda staje się znacznie przyjemniejsza.

Auto Świat Expert

Nie kupuj kota w worku. Pomożemy Ci sprawdzić samochód przed zakupem.

Czy japońskie silniki są wzorcem, jeśli chodzi o trwałość? Z pewnością wypadają dobrze, ale w przypadku 1.6 trzeba się liczyć z usterkami osprzętu – słabym elementem są np. czujniki spalania stukowego, często odpowiedzialne za zapalenie się kontrolki silnika. Są jednak niezbyt drogie (od 120 do 400 zł, zależnie od producenta).

Więcej uwag mamy do wersji 2.0. Podwyższone spalanie oleju to w tym silniku nic nadzwyczajnego (szczególnie przy dynamicznej jeździe), ale często okazuje się ono zbyt wysokie (nawet 1 l/1000 km). Zazwyczaj odpowiadają za nie zużyte pierścienie tłokowe – same części to niewielki wydatek (około 70 zł za tłok), ale trzeba sporo zapłacić za robociznę, potrzebne uszczelki itp.

Drugi problem wersji 2.0 to uszkodzone sterowanie systemem zmiennych klap w kolektorze dolotowym. Nowy zestaw kosztuje około 3 tys. zł.

Mimo wad mechanicy pozytywnie oceniają ten silnik (dobrze znany też z Fordów). Zaletą jest także brak innych poważnych zagrożeń.

Trwałość zawieszenia Mazdy okazuje się podobna jak w Focusie II, z którym dzieli ona wiele podzespołów. Niestety, „trójce” ciągle dokucza też korozja.

Mazda 3 (2003-08) - ceny części*:

Filtr oleju od 18 zł
Filtr powietrza od 42 zł
Klocki hamulcowe (przód) od 160 zł
Tarcze hamulcowe (przód) od 460 zł
Łożysko koła przód (bez piasty) od 250 zł
Amortyzatory (przód) od 630 zł
Błotnik od 160 zł
Reflektor od 410 zł
*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Mazdy 3 1.6 z 2005 r. Dostęp do części zamiennych jest bardzo dobry, wiele elementów pasuje m.in. z Focusa.

Mazda 3 (2003-08) - serwis*:

Olej silnikowy co 20 tys. km
Filtr powietrza co 40 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący 100 tys. km/5 lat
Świece zapłonowe co 60 tys. km
Olej w skrzyni bez okres. wymiany
Napęd rozrządu** łańcuch
*zalecane interwały w ASO dla „trójki” z silnikiem benzynowym; **wszystkie benzyniaki mają bezobsługowy napęd łańcuchem, w dieslach jest wykorzystywany pasek (wymiana co 240 tys. km w 1.6 i co 120 tys. km w 2.0).

Mazda 3 (2003-08) - dane techniczne:

Wersja 1.6 MZR 2.0 MZR
Silnik – typ/cyl./zawory benz. R4/16 benz. R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1598 1999
Moc maksymalna (KM/obr./min) 105/6000 150/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 145/4000 187/4500
Skrzynia biegów 5 man./4b aut. 5 man.
Napęd przedni
Masa wł./ładowność (kg) od 1260/435
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 4420 (5d)/1755/1465
Rozstaw osi (mm) 2640
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11 9
Prędkość maks. (km/h) 180 200
Spalanie (wg EU; l/100 km) 9,3/6,0/7,2 11,5/6,3/8,2

Naszym zdaniem: ciekawy styl, dobra mechanika

Mazda 3 ma sporo zalet: ciekawie wygląda, dobrze jeździ i nie psuje się nadmiernie często. Uważajcie jednak, bo bazowe odmiany wyglądają dość skromnie, również benzyniaki mają drobne potknięcia. Kiepsko wypada też zabezpieczenie przed rdzą.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 42/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. zapowiedź nowego Mercedesa Klasy A; pierwsze jazdy Seatem Arona i Volkswagenem Tiguanem Allspace; porównanie kombi klasy średniej z dieslami; testy Kii Stonic i BMW 520d; elektromobilność w Polsce - czy to się opłaca?; metody kradzieży nowych aut; test BMW serii 2 Active Tourer na dystansie 100 tys. km; przegląd używanych kombi za 10 tys. zł; starcie New Stratos z Porsche 911 R.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Artur Użytkownik anonimowy
~Artur :
No photo ~Artur Użytkownik anonimowy
Mazda 3 I to naprawdę fajne auto część tanie dostępne wszędzie od Forda szkoda tylko że nie było jeszcze w ofercie kombi silniki 1.6 i 2.0 wystarczą do codziennej jazdy 1.4 jest za slaby
2 cze 11:47 | ocena: 90%
Liczba głosów:10
90%
10%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Fred Użytkownik anonimowy
~Fred :
No photo ~Fred Użytkownik anonimowy
Mazdy i Hondy (uzywane oraz nowe) to obecbie najlepsze samochody na rynku. Jezeli potrzebujesz auta niezawodnego kup Japonca.
6 cze 12:49 | ocena: 86%
Liczba głosów:7
86%
14%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~dsgj Użytkownik anonimowy
~dsgj :
No photo ~dsgj Użytkownik anonimowy
jaki olej pije !!!
od wymiany czyli około 10 tys km
nic nie ubyło oleju
silinik suchy pracuje swietnie i juz 200tys przejechał
rdza ok na nadkolu z tyłu
oczywiscie zrobione
reszta bez rdzy
1 cze 19:33 | ocena: 57%
Liczba głosów:14
57%
43%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zzz Użytkownik anonimowy
~zzz :
No photo ~zzz Użytkownik anonimowy
Mazda to słaby wybór, blachy z papieru, gniją nawet bez wypadkowej przeszłości.
Wcześniej broniły się mechanicznie, teraz kwestia sporna, np. w MPS korby wylatujące bokiem to niemal standard.
20 cze 10:39 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
43%
57%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~dominik Użytkownik anonimowy
~dominik :
No photo ~dominik Użytkownik anonimowy
Moja Mazda 3 Top Sport 2.0
ma wszystkie systemy bo to jest topowa odmiana
activ wersja to sredniak
jeszcze są GT ,MPS
1 cze 19:52 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
43%
57%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kima Użytkownik anonimowy
~kima :
No photo ~kima Użytkownik anonimowy
szybka pożyczka samochodowa do 300tys http://kredytyk.com.pl
7 cze 12:01 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~SZUKAJIACY MAZDY Użytkownik anonimowy
~SZUKAJIACY MAZDY :
No photo ~SZUKAJIACY MAZDY Użytkownik anonimowy
MAZDY PORZADNE AUTA POZA TYM NIE SA TAK OKLEPANE NIEMA AUT BEZ WAD KAZDA MARKA MA MOCNE STR I SLABE GRUNT ABY PODLUZNICE ZDROWE I DBAC O AUTO I RAGOWAC ODPOWIEDNIO WCZESNIE JAK POJAWIA SIE RDZA NIE KTORZY TO JEZDZA ZAINFEKOWANYM AUTEM I POZWALAJIA RUDEJ WREDNEJ RDZY SIE ROZWIJIAC JAK DBASZ TAK MASZ A NIE KRYTYKOWAC ZE MAZDY GNIJIA GNIJIA PRZEZ ZANIEDBANIA POPRZEDNICH WLASCICIELI TAK SAMO INNE MARKI JA SZUKAM MAZDY PREMACY BENZYNA ONIEJ SNIE I MARZE A 3 MAZDE BIORE POD UWAGE JAK NIE ZNAJDE ZDROWSZEJ MAZDY PREMACY
21 cze 20:53 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Alig Użytkownik anonimowy
~Alig :
No photo ~Alig Użytkownik anonimowy
U mnie 2.0 oleju nie bierze,chyba ze jade 180-200 to cos delikatnie łyknie. Klapy kolektora faktycznie są nietrwałe, u mnie jedna zaczela stukac,ale wylaczylem ja na podcisnieniu i mam spokoj
10 cze 13:36 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Marcin Kubisa / Auto Świat

Mazda 3 I (2003-08) - od 10 000 zł

Mazda 3 jest ceniona na rynku wtórnym i nie powinno być problemów z jej odsprzedażą. Własności jezdne to mocna strona samochodu. Nie cierpi na tym komfort podróży.

Benzynowa trójka? Czemu nie! Mazda 3 I generacji (slajd 1 z 14)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Przemek Wąworek, Auto Bild / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego