Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Benzynowa trójka? Czemu nie! Mazda 3 I generacji

30 maja 17 11:00

Mazdy słyną z trwałej mechaniki, gorzej jest z blacharką. Tak samo jest w przypadku opisywanej „trójki” 1. generacji.

Udostępnij
0
Skomentuj

Mimo wysiłków konstruktorów trudno wskazać modele, które byłyby trwałe, tanie w eksploatacji, a przy tym ładne, nowocześnie wyposażone i funkcjonalne. Dla nabywców na rynku wtórnym często ważna jest też historia serwisowania danego egzemplarza.

Co można polecić w klasie kompakt osobom mającym do wydania 10-20 tys. zł? Może Mazda 3 1. generacji spełnia te kryteria? Produkowane w Japonii auto z pewnością jest interesującą propozycją, choć nie liczcie na ideał. Trudno np. o „trójki” z udokumentowaną historią – choćby dlatego, że w tym czasie nie działało u nas oficjalne przedstawicielstwo japońskiej firmy.

Mazda 3 I - stawiamy na benzyniaki

Stosowane w „trójce” diesle zyskały nie najlepszą opinię i w mających już swoje lata autach nie gwarantują taniej jazdy. Dlatego radzimy zainteresować się silnikami benzynowymi – przede wszystkim 1.6 i 2.0 (spotkacie jeszcze 1.4 i 2.3).

Mniejszy z nich z pojemności 1598 ccm wyciska 105 KM i jest dobry dla spokojnie nastawionych kierowców. Obok skrzyni 5-biegowej występuje też z jeszcze bardziej spowalniającym 4-stopniowym „automatem”. O ile w mieście w Maździe 1.6 z manualną skrzynią zmieścicie się w 9 l/100 km, o tyle w aucie z dwulitrówką trzeba dołożyć jeszcze 2 l/100 km, ale jazda staje się znacznie przyjemniejsza.

Auto Świat Expert

Nie kupuj kota w worku. Pomożemy Ci sprawdzić samochód przed zakupem.

Czy japońskie silniki są wzorcem, jeśli chodzi o trwałość? Z pewnością wypadają dobrze, ale w przypadku 1.6 trzeba się liczyć z usterkami osprzętu – słabym elementem są np. czujniki spalania stukowego, często odpowiedzialne za zapalenie się kontrolki silnika. Są jednak niezbyt drogie (od 120 do 400 zł, zależnie od producenta).

Więcej uwag mamy do wersji 2.0. Podwyższone spalanie oleju to w tym silniku nic nadzwyczajnego (szczególnie przy dynamicznej jeździe), ale często okazuje się ono zbyt wysokie (nawet 1 l/1000 km). Zazwyczaj odpowiadają za nie zużyte pierścienie tłokowe – same części to niewielki wydatek (około 70 zł za tłok), ale trzeba sporo zapłacić za robociznę, potrzebne uszczelki itp.

Drugi problem wersji 2.0 to uszkodzone sterowanie systemem zmiennych klap w kolektorze dolotowym. Nowy zestaw kosztuje około 3 tys. zł.

Mimo wad mechanicy pozytywnie oceniają ten silnik (dobrze znany też z Fordów). Zaletą jest także brak innych poważnych zagrożeń.

Trwałość zawieszenia Mazdy okazuje się podobna jak w Focusie II, z którym dzieli ona wiele podzespołów. Niestety, „trójce” ciągle dokucza też korozja.

Mazda 3 (2003-08) - ceny części*:

Filtr oleju od 18 zł
Filtr powietrza od 42 zł
Klocki hamulcowe (przód) od 160 zł
Tarcze hamulcowe (przód) od 460 zł
Łożysko koła przód (bez piasty) od 250 zł
Amortyzatory (przód) od 630 zł
Błotnik od 160 zł
Reflektor od 410 zł
*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Mazdy 3 1.6 z 2005 r. Dostęp do części zamiennych jest bardzo dobry, wiele elementów pasuje m.in. z Focusa.

Mazda 3 (2003-08) - serwis*:

Olej silnikowy co 20 tys. km
Filtr powietrza co 40 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący 100 tys. km/5 lat
Świece zapłonowe co 60 tys. km
Olej w skrzyni bez okres. wymiany
Napęd rozrządu** łańcuch
*zalecane interwały w ASO dla „trójki” z silnikiem benzynowym; **wszystkie benzyniaki mają bezobsługowy napęd łańcuchem, w dieslach jest wykorzystywany pasek (wymiana co 240 tys. km w 1.6 i co 120 tys. km w 2.0).

Mazda 3 (2003-08) - dane techniczne:

Wersja 1.6 MZR 2.0 MZR
Silnik – typ/cyl./zawory benz. R4/16 benz. R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1598 1999
Moc maksymalna (KM/obr./min) 105/6000 150/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 145/4000 187/4500
Skrzynia biegów 5 man./4b aut. 5 man.
Napęd przedni
Masa wł./ładowność (kg) od 1260/435
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 4420 (5d)/1755/1465
Rozstaw osi (mm) 2640
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11 9
Prędkość maks. (km/h) 180 200
Spalanie (wg EU; l/100 km) 9,3/6,0/7,2 11,5/6,3/8,2

Naszym zdaniem: ciekawy styl, dobra mechanika

Mazda 3 ma sporo zalet: ciekawie wygląda, dobrze jeździ i nie psuje się nadmiernie często. Uważajcie jednak, bo bazowe odmiany wyglądają dość skromnie, również benzyniaki mają drobne potknięcia. Kiepsko wypada też zabezpieczenie przed rdzą.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej