Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Od zachwytu do rozpaczy! Prezentacja BMW serii 3 (od 2011 r.)

30 kwi, 20:25

Debiutujące w 2011 r. BMW serii 3 (F30) wzbudza wiele pozytywnych emocji, choć potrafi też niemiło zaskoczyć. Kupują je osoby, które oczekują świetnych właściwości jezdnych, ale liczą się z podwyższonymi kosztami użytkowania.

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Najbezpieczniejszym wyborem są jednostki trzylitrowe
  • BMW nie ustrzegło się wpadek silnikowych
  • Oferta używanych „trójek” jest bogata, ale zadbane egzemplarze rzadko się zdarzają

Klasa średnia w wersji premium – od takiego połączenia raczej nie należy wymagać przestronności na miarę Mondeo kombi ani cen zakupu czy obsługi na poziomie Octavii. Za co więc kierowcy kochają BMW serii 3 w najnowszej wersji F30 (jeszcze oferowana, ale już niebawem w salonach pojawi się nowa generacja)? Jak wypadają koszty eksploatacji, serwisu i sama trwałość?

Sprawdź za darmo numer VIN!

Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.

Zainteresowanie tym modelem jest duże. Na rynku aut używanych na klientów czeka ponad tysiąc ofert. Najtańsze wymagają wydania około 40 tys. zł, ale na dobry egzemplarz radzimy przygotować co najmniej 50-60 tys. zł. Do zalet BMW z pewnością zaliczymy często bogate wyposażenie. Seria 3 F30 była pierwszym BMW, w którym wprowadzono linie wyposażenia: Sport, Modern lub Luxury. W połączeniu z licznymi dodatkami sprawia to, że znajdziecie ogromną liczbę kombinacji kolorystycznych i wyposażeniowych. Minusem (szczególnie w podstawowych wariantach) okazuje się trochę odstające od oczekiwań wykończenie – zdarzają się trzaski i nierówne szczeliny, choć nie jest to standardem.

BMW serii 3 - miejsce na nogi z tyłu

Wspólną cechą „trójek” jest wysoka ergonomia kokpitu (konsola środkowa ponownie jest zwrócona w stronę kierowcy, poprzednik był krytykowany za odejście od tego rozwiązania). Ograniczona przestrzeń na kanapie to niestety typowe dla BMW serii 3. Jednak w tej generacji miejsca jest wyraźnie więcej niż w poprzedniku, poza tym możecie sięgnąć po GT – w porównaniu z sedanem i kombi ma powiększony rozstaw osi i naprawdę czuć to właśnie na kanapie. Poza tym GT kusi takimi stylowymi rozwiązaniami, jak pozbawione ramek szyby drzwi.

Mamy więc ciekawy podział: sedan dla najbardziej konserwatywnych miłośników marki, samotnie pokonujących długie trasy, kombi dla rodzin z dziećmi, korzystających z lepszej zwinności w miejskich warunkach, a do tego GT – najbardziej pojemne i uniwersalne nadwozie.

BMW serii 3 - silniki mają wtrysk bezpośredni i jedną lub dwie turbiny

W samych superlatywach można mówić o większości wersji silnikowych, przynajmniej jeśli mamy na myśli własności jezdne, a nie usterki. BMW zastosowało wyłącznie doładowane silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim. Praktycznie przekreśla to sens stosowania LPG, ale jednostki okazują się stosunkowo oszczędne.

Do charakteru modelu z pewnością nie pasuje motor 1.5 – ma 3 cylindry (!) i niewiele mocy. Podobnie słabo wypada benzyniak 1.6 w 136-konnej odmianie. Żadnych obiekcji nie będziecie mieć, decydując się na silnik 2.0, a tym bardziej 3.0. Co ciekawe, nawet 306-konna „torpeda” potrafi zadowolić się średnio mniej niż 10 l/100 km i zagwarantować przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 5,6 s (dane testowe)! Z pewnością 10 l nie starczy podczas dynamicznej jazdy, ale spokojna podróż nie wiąże się z wirem w baku.

Wśród diesli wybieracie pomiędzy silnikiem 2.0 R4 a 3.0 R6. Pomijając 116-konne wersje, można liczyć na naprawdę przyjemną jazdę. Średnie zużycie paliwa (realne) to 6 l/100 km. Jeśli to za dużo, polecamy wariant EfficientDynamics (pakiet dostępny jest też w odmianach benzynowych) – ma m.in. poprawioną aerodynamikę i opony o obniżonym oporze toczenia. Trzylitrowe silniki to już niemal sportowe osiągi.

BMW serii 3 - lepszym wyborem są dopracowane auta poliftingowe, ale ich obsługa też nie należy do tanich

Napisaliśmy, jak silniki sprawują się w czasie jazdy. A jak jest z ich serwisem? Tu, niestety, sytuacja ma się wyraźnie gorzej. Okres produkcji całego modelu trzeba podzielić na dwie części: do liftingu w 2015 r. i późniejsze. Starsze benzyniaki należą do serii N. Podstawowy wariant 1.6 występuje też w koncernie PSA (1.6 THP) – znany niestety z tego, że ma problemy z łańcuchem rozrządu (potrafi przeskoczyć i zniszczyć silnik!) i głowicą.

Znacznie gorzej prezentuje się motor 2.0 (N20) – coraz częstsze są przypadki jego zatarcia. Jak usłyszeliśmy od Przemysława Borowskiego z niezależnego podwarszawskiego serwisu specjalizującego się w naprawach BMW, za problemy najczęściej odpowiada niedrożność układu smarowania. Dlatego (jeśli silnik nadaje się jeszcze do naprawy lub np. podczas wymiany turbiny) trzeba zwrócić na to uwagę.

W tym silniku zaciera się też łańcuch napędzający pompę oleju. Kolejne minusy: drogie oryginalne części zamienne, wadliwe (w całej serii N) cewki zapłonowe i drogie wtryskiwacze. W silnikach tego typoszeregu na zaworach ssących dość szybko zbiera się nagar.

BMW serii 3 - najlepsze 3-litrówki

Po liftingu wprowadzono benzyniaki serii B – teoretycznie poprawione, ale jak się okazuje, wciąż niezbyt trwałe. Nowy silnik 1.5 nie jest często spotykany w BMW serii 3, ale w testowanej na długim dystansie „dwójce” trzeba było go wymienić…

Popularny wariant 328i - fajnie jeździ, ale bywa zawodny. Popularny wariant 328i - fajnie jeździ, ale bywa zawodny. Foto: BMW

Najbezpieczniejszy okazuje się trzylitrowy silnik – zarówno wśród benzyniaków, jak i diesli. Diesel 2.0, montowany do 2015 r., należał do serii N47. Najbardziej znany problem tej jednostki to szybko rozciągający się łańcuch rozrządu: sam zestaw nie jest drogi, ale wymiana – już tak, bo umieszczono go od strony skrzyni biegów, którą trzeba zdemontować. Dlatego cała operacja kosztuje od 3500 zł. Znacznie drożej wychodzi usterka pompy paliwa – obraca się wałek napędzający i do układu paliwowego dostają się opiłki. Kolejny kłopot to koła dwumasowe, często niewytrzymujące 100 tys. km!

BMW serii 3 - problemy z elektryką

Usterkowe silniki to nie koniec zmartwień. Dość często zdarzają się też problemy z elektroniką – a to światła potrafią żyć własnym życiem (zwarcie w module sterującym LCM), a to trzeba na nowo zaprogramować moduł skrzyni biegów. W nadwoziu zwróćcie uwagę na klipsy mocujące tylne lampy (sedan) oraz na sterowanie klapą i pękające przewody (kombi). W wersji GT zawodzi sterowanie tylnym spoilerem (takie rozwiązanie zastosowano w BMW po raz pierwszy).

Nieźle wypada trwałość podwozia, choć koszty wymiany aluminiowych wahaczy nie będą niskie! Czasem luz pojawia się na przekładni kierowniczej (wspomaganie elektryczne), ale najczęściej idzie to w parze z dużymi kołami zamontowanymi w aucie.

BMW serii 3 (F30) - dane techniczne silników benzynowych 1.5, 1.6 oraz 3.0:

Dane techniczne* 1.5 (318i) 1.6 (316i) 1.6 (320i ED) 3.0 (335i) 3.0 (340i)
Lata od 2015 r. 2012-15 2012-15 2012-15 od 2015 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R3/12 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R6/24 t.benz. R6/24
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1499 1598 1598 2979 2998
Moc maks. (KM) przy obr./min 136/4400-6000 136/4350 170/4800 306/5800-6000 326/5500-6500
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 220/1250-4300 220/1350 250/1500 400/1200-5000 450/1380-5000
Skrzynia biegów** 6M, 8A 6M, 8A 6M, 8A 6M, 8A 6M, 8A
Prędkość maksymalna (km/h) 210 210 230 250 250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,9 8,9 7,6 5,5 5,2
Spalanie (wg EU; l/100 km) 6,4/4,3/5,1 7,6/4,7/5,8 7,0/4,4/5,3 11,1/6,1/7,9 10,0/5,9/7,4
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna
Orientacyjne ceny używanych BMW serii 3 z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł)
2012 49 500 50 700 77 500
2013 59 500 60 800 85 500
2014 73 000 73 900 98 600
2015 83 600 79 000 80 000 115 000 128 500
2016 96 000 141 000
2017 109 000 152 000

BMW serii 3 (F30) - dane techniczne silników benzynowych 2.0:

Dane techniczne* 2.0 (320i) 2.0 (320i) 2.0 (328i) 2.0 (330i)
Lata 2012-15 od 2015 r. 2012-15 od 2015 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1997 1998 1997 1998
Moc maks. (KM) przy obr./min 184/5000 184/5000-6500 245/5000-6500 252/5200-6500
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 270/1250-4500 290/1350-4250*** 350/1250-4800 350/1450-4800
Skrzynia biegów** 6M, 8A 6M, 8A 6M, 8A 6M, 8A
Prędkość maksymalna (km/h) 235 235 250 250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 7,3 7,2 5,9 5,9
Spalanie (wg EU; l/100 km) 8,2/4,9/6,1 7,3/4,5/5,5 8,5/5,2/6,4 7,9/5,1/6,1
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna; ***w wersji aut.: 270/1350-4600
Orientacyjne ceny używanych BMW serii 3 z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł)
2012 58 700 65 500
2013 68 600 76 800
2014 81 700 89 000
2015 90 800 98 800 99 000 105 000
2016 108 000 115 500
2017 121 000 129 000

BMW serii 3 (F30) - dane techniczne wersji M3 i hybrydowych:

Dane techniczne* 3.0 (M3) 3.0 (M3 Comp.) 3.0 (M3 CS) Activehybrid 3 330e iperf.
Lata od 2014 r. od 2015 r. od 2017 r. 2012-15 od 2016 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R6/24 t.benz. R6/24 t.benz. R6/24 benz. R6/24+elektr. benz. R4/16+elektr.
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 2979 2979 2979 2979 1998
Moc maks. (KM) przy obr./min 431/5500-7300 450/7000 460/6250 340 (306+54) 252 (184+88)
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 550/1850-5500 550/1850-5500 600/4000-5380 450 (400+210) 290+250
Skrzynia biegów** 6M, 7DKG 6M, 7DKG 7DKG 8A 8A
Prędkość maksymalna (km/h) 250 250-280 280 250 225
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 4,3 4,2 3,9 5,3 6,1
Spalanie (wg EU; l/100 km) 12,0/6,9/8,8 12,0/6,9/8,8 11,2/6,9/8,5 5,3/6,4/5,9 bd./bd./1,9
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna, DKG – dwusprzęgłowa
Orientacyjne ceny używanych BMW serii 3 z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł)
2012 85 000
2013 93 000
2014 188 900 105 000
2015 211 500 120 000
2016 256 800 270 000 127 000
2017 305 000 320 000 160 500

BMW serii 3 (F30) - dane techniczne silników wysokoprężnych 2.0:

Dane techniczne* 2.0 (316d) 2.0 (316d) 2.0 (318d) 2.0 (318d) 2.0 (320d ED) 2.0 (320d ED)
Lata 2012-15 od 2015 r. 2012-15 od 2015 r. 2011-15 od 2015 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1995 1995 1995 1995 1995 1995
Moc maks. (KM) przy obr./min 116/4000 116/4000 143/4000 150/4000 163/4000 163/4000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 260/1750-2500 270/1250-2750 320/1750-2500 320/1500-3000 380/1750-2750 400/1750-2250
Skrzynia biegów** 6M, 8A 6M, 8A 6M, 8A 6M, 8A 6M, 8A 6M, 8A
Prędkość maksymalna (km/h) 202 205 212 215 230 230
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,9 10,7 9 8,6 8,0 7,9
Spalanie (wg EU; l/100 km) 5,4/3,7/4,3 4,6/3,5/3,9 5,5/3,8/4,4 4,9/3,5/4,0 5,2/3,5/4,1 4,7/3,4/3,9
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna
Orientacyjne ceny używanych BMW serii 3 z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł)
2012 63 800 65 500 69 800
2013 70 500 72 800 81 700
2014 78 800 84 500 91 000
2015 89 000 89 500 92 000 95 000 102 000 111 000
2016 100 000 107 000 125 000
2017 111 500 121 000 139 000

BMW serii 3 (F30) - dane techniczne silników wysokoprężnych 2.0 i 3.0:

Dane techniczne* 2.0 (320d**) 2.0 (320d) 2.0 (325d) 2.0 (325d) 3.0 (330d) 3.0 (335d)
Lata 2011-15 od 2015 r. 2013-15 od 2015 r. od 2012 r. od 2013 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R6/24 t.diesel R6/24
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1995 1995 1995 1995 2993 2993
Moc maks. (KM) przy obr./min 184/4000 190/4000 218/4000 224/4400 258/4000 313/4400
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 380/1750-2750 400/1750-2500 450/1500-2500 450/1500-3000 560/2000-2750 630/1500-2500
Skrzynia biegów*** 6M, 8A 6M, 8A 6M, 8A 6M, 8A 8A 8A (tylko 4x4)
Prędkość maksymalna (km/h) 235 235 245 245 250 250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 7,5 7,3 6,8 6,5 5,6 4,8
Spalanie (wg EU; l/100 km) 5,8/3,8/4,5 4,9/3,5/4,0 6,1/4,3/4,9 5,6/4,0/4,6 6,0/4,3/4,9 6,4/4,9/5,4
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **w USA oznaczany jako 328d; ***M – skrzynia manualna, A – automatyczna
Orientacyjne ceny używanych BMW serii 3 z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł)
2012 72 300 85 500
2013 83 700 85 500 98 000 105 000
2014 94 000 96 000 109 000 115 000
2015 108 000 114 000 108 000 118 000 132 000 141 000
2016 129 000 132 000 147 000 155 000
2017 142 000 149 000 170 000 180 000

BMW serii 3 (F30) - koszty, serwis, przeglądy:

Materiały eksploatacyjne benzynowe* diesle*
Olej silnikowy 5,0 l (0W-40, LL04) 5,2 l (0W-40, LL04)
Olej w skrzyni manualnej 1,2-1,6 l, MTF-LT-2/-3/-5 1,6-2,5 l, MTF-LT-2/-3/-5
Układ chłodzenia 6,7-7,6 l (na bazie glikolu) 7,0 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy ok. 1,0 l, DOT 4 LV ok. 1,0 l, DOT 4 LV
Napęd rozrządu łańcuch łańcuch
Interwały międzyprzeglądowe
Olej silnikowy według wskazań komp.** według wskazań komp.**
Filtr przeciwpyłkowy każdy przegląd każdy przegląd
Filtr powietrza co drugi przegląd co drugi przegląd
Płyn hamulcowy co 2 lata co 2 lata
Napęd rozrządu bez wymiany okresowej bez wymiany okresowej
*dane dla dwulitrowych wersji; **nawet co 30 tys. km – to zdecydowanie za dużo

BMW serii 3 (F30) - ceny części:

Ceny zamienników benzynowe* diesle*
Filtr oleju/powietrza od 32/55 zł od 54/85 zł
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) od 220/590 zł od 220/510 zł
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) od 940/360 zł od 940/360 zł
Łożysko koła przednie/tylne (kpl.) od 490/150 zł od 490/150 zł
Sprzęgło komplet (+koło dwumasowe) od 1080 (+2900) zł od 1090 (+2200) zł
Zestaw rozrządu (kpl.) od 650 zł od 1150 zł
Reflektor (H7)/błotnik (przód) od 760/215 zł od 760/215 zł
*dane dla dwulitrowych wersji (do 2015 r.)

BMW serii 3 (F30) - naszym zdaniem:

Pod względem funkcjonalnym auto jest świetne, ale trzeba mieć sporo pieniędzy na utrzymanie i naprawy, szczególnie gdy kupicie ryzykowny silnik 2.0 lub mniejszy. Lepsze, ale i droższe są wersje po liftingu.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej