Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Używany Citroën C-Elysée - tani i wystarczająco trwały

26 lut 17 08:00

Prosta konstrukcja oznacza niskie koszty. Kilkuletnie C-Elysée można kupić już za 26 tys. zł.

Udostępnij
0
Skomentuj

Kierowcom dość trudno dogodzić. Narzekają na wysokie koszty serwisu współczesnych aut i spore ryzyko awarii. Ale gdy proponuje się im prosty konstrukcyjnie samochód, nie stają w kolejce, lecz marudzą, że nienowoczesny i słabo się go prowadzi. Dokładnie taki los spotkał dwa pokrewne technicznie modele: Citroëna C-Elysée i Peugeota 301. Francuzi zaproponowali w rozsądnej cenie solidne auto, ale w naszej części Europy nie cieszyło się nadzwyczajnym wzięciem. Dlaczego?

Na pewno minęły już czasy popularności „budżetowych” sedanów. Wielu osobom takie auta kojarzą się z niezbyt udanymi stylistycznie modelami sprzed kilkunastu lat. Cóż, sylwetka sedana Grupy PSA nie jest może porywająca, ale z pewnością też nie odstrasza.

Citroen C-Elysee - pojemne wnętrze

Nadwoziu nic nie zarzucimy pod względem pojemności. Jak na długość 4,4 m w kabinie znajdziecie nadspodziewanie dużo miejsca na nogi. Kufer ma 506 l, ale od pojemności ważniejsza jest dość wysoka (jak na sedana) użyteczność: po złożeniu kanapy powstaje funkcjonalny otwór, spora klapa. Przeszkadzać mogą potężne zawiasy, wnikające do środka.

Skoro nadwozie jest pojemne, gdzie szukać powodów niskiej ceny? Z pewnością nie pochwalamy jakości wykonania: design deski rozdzielczej można zaakceptować, ale tworzywa są twarde i po bliższym poznaniu wyraźnie tracą. Zastosowano też takie „wybiegi”, jak przyciski do otwierania szyb na konsoli centralnej.

Sprawdź za darmo numer VIN!

Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.

Prosta budowa przełożyła się na dość niską masę – puste auto z silnikiem 1.6 (z dieslem lub benzyną) waży 1090 kg. To z kolei skutkuje całkiem niezłymi osiągami. W benzyniaku 1.6 spalanie nie przekracza 9 l/100 km, nawet w mieście można zejść do… 7 l/100 km! Producenci (i Citroën, i Peugeot) oferowali instalację gazową, ale mimo że montowano ją w nowych autach, nie pochodziła z fabryki, lecz z polskiej firmy Czakram. Akceptowalne spalanie 1.6 każe się jednak zastanowić nad sensem LPG czy też silnika Diesla.

Klasyczna linia i otwierany osobno bagażnik ciągle mają zwolenników. Klasyczna linia i otwierany osobno bagażnik ciągle mają zwolenników. Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Niskie ceny aut nie oznaczają kiepskiej jakości. Co ważne, benzyniak 1.6 mimo nazwy „VTi” ma niewiele wspólnego z nowszą jednostką 1.6 VTi/THP i jest wolny od usterek łańcuchowego rozrządu czy też głowicy. To starszy silnik TU5. Początkowo były kłopoty z oprogramowaniem (m.in. dość poważny, związany z czasowym brakiem reakcji na wciśnięcie gazu), ale egzemplarze, których może on dotyczyć, objęto zorganizowaną akcją naprawczą. Czasem pojawiało się szarpanie lub wyraźny spadek mocy po włączeniu klimatyzacji, ale i te problemy załatwiano elektroniką.

Diesel z kolei to znany (lecz poprawiony) motor DV6 – z 8-zaworową głowicą, czyli bez wadliwego łańcuszka łączącego wałki rozrządu. W Polsce nawet serwisy ASO zalecają dokonywanie przeglądów według trudnych warunków eksploatacji: w benzynowych co 20 (nie 30) tys. km, w dieslach – co 15, a nie co 25 tys. km.

Citroën C-Elysée - ceny części*

Filtr oleju od 33 zł
Filtr powietrza od 40 zł
Klocki hamulcowe (przód) od 160 zł
Tarcze hamulcowe (przód) od 280 zł
Amortyzator (przód) od 250 zł
Łożysko koła (przód) od 180 zł
Błotnik przedni od 270 zł
Reflektor od 420 zł
*ceny zamienników o niezłej jakości do C-Elysée z 2013 r. Oferta okazuje się szeroka, a ceny - niewygórowane

Citroën C-Elysée - eksploatacja*

Olej silnikowy co 30 tys. km lub rok
Filtr powietrza co 60 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący co 120 tys. km lub 4 lata
Świece zapłonowe co 60 tys. km lub 4 lata
Olej w skrzyni biegów bez wymiany
Napęd rozrządu co 150 tys. km
*interwały dla silnika 1.6 VTi i normalnych warunków eksploatacji, w Polsce zalecane interwały dla trudnych warunków: przegląd co 20 tys. km, rozrząd co 120 tys. km

Citroën C-Elysée - dane techniczne

Silnik – typ/cyl./zawory benz./R4/16 t.diesel/R4/8
Pojemność skokowa (cm3) 1587 1560
Moc maks. (KM/obr./min) 115/6050 92/4000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 150/4000 230/1750
Skrzynia biegów man. 5, aut. 4/6 man. 5
Napęd przedni
Masa wł./ładowność (kg) od 1090/434
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 4427/1748/1466
Rozstaw osi (mm) 2652
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,4 11,2
Prędkość maks. (km/h) 188 180
Spalanie (wg EU; l/100 km) 8,8/5,3/6,5 4,9/3,9/4,3

Tani nie może być idealny

Model C-Elysée powstał z myślą o ograniczeniu kosztów eksploatacji i jeździe po gorszych drogach (kwestia większego prześwitu, auto ma tylko przedni napęd). Jeśli nie będziecie próbowali dynamicznej jazdy na zakrętach, powinniście być zadowoleni. Na plus: niezła trwałość (polecamy silnik 1.6), rozsądne spalanie.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej