CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.264.494.091.39
Średnio4.464.714.281.97
Najdrożej4.794.994.762.29

Fiat Panda III - czy mały Fiat ma wiele zalet?

5 mar, 18:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Fiat Panda III to całkiem udane auto miejskie. Sprawdzamy, która wersja jest godna polecenia

Dwa elementy zaważyły na tym, że trzecia odsłona Fiata Pandy nie zdobyła popularności w Polsce. Fiat przesadził z ceną, bo np. w 2012 r. różnica między oferowanymi równolegle 2. i 3. generacją wynosiła aż 6000 zł. Jakby tego było mało, o klasę większy Fiat Grande Punto kosztował raptem o 500 zł więcej od Pandy III, która w podstawowej wersji nie miała nawet klimatyzacji.

Istotna okazała się też informacja, że Fiat Panda nie jest już produkowana w Polsce, tylko we Włoszech. Czy to wpłynęło na jakość modelu?

Zdaniem pracowników ASO Euromobil z Warszawy – nie, bo Panda 3. generacji w dużej mierze bazuje na poprzednim modelu oraz na lifestylowej „pięćsetce”, a niektóre elementy nawet w niej ulepszono. Nie słychać już np. o pękaniu obudowy alternatora, poprawiono też wytrzymałość zawieszenia.

Fiat Panda - bez większych problemów

Jedyny kłopot z podwoziem, o którym słyszeliśmy, to niska trwałość tylnych amortyzatorów w autach z początku produkcji. Fiat zastosował też inny układ hamulcowy i początkowo wymiany tarcz i klocków były dość kosztowne (brakowało zamienników), ale dzisiaj nie jest to już problemem.

W Pandzie III rzadziej słychać też o jednej z najdroższych awarii małych modeli Fiata, dotyczącej elektrycznego wspomagania kierownicy (część w ASO za ok. 5000 zł, ale można znaleźć elementy używane za połowę tej ceny).

Natomiast jakość powłoki lakierniczej nie jest najlepsza. Zdarzają się odpryski na progach od kamieni – producent oferował naklejki ochronne jako wyposażenie opcjonalne i warto je zastosować. Dobrze wypada wnętrze: sporo miejsca jak na malucha, a wykończenie nieźle znosi próbę czasu. Relatywnie często przepala się podświetlenie panelu nawiewów.

Zastrzeżenia mamy też do interwału wymiany oleju: w benzyniakach co 30 tys. km, w dieslu co 35 tys. km. Są stanowczo zbyt długie (w zeszłym roku skrócono je odpowiednio do 15 i 20 tys. km).

Jedyny oferowany silnik Diesla – 1.3 JTD/75 lub 95 KM – spala sporo oleju i nie lubi długich przerw między wymianami. Słyszeliśmy o przypadkach rozciągnięcia łańcucha rozrządu (naprawa w ASO: ok. 2500 zł), a nawet zatarcia (gdy właściciel nie kontrolował stanu oleju).

Fiat Panda III Fiat Panda III Foto: Igor Kohutnicki / Newspix

Motor ten (produkowany w Polsce) ma też problemy z turbinami. Najczęściej jednak pod maską Pandy spotkacie sprawdzony silnik 1.2 8V/69 KM. Jego osiągi są słabe, za to trwałość – więcej niż zadowalająca. Wśród znanych awarii wymienia się problemy z termostatem (nie dogrzewa; akcja serwisowa) oraz przepustnicą. Kłopoty sprawia również fabryczna instalacja LPG włoskiej firmy Tartarini (nierówna praca, gaśnięcie, wypadające zapłony itp.).

Sprawdź za darmo numer VIN!

Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.

Radzimy też skrócić interwał wymiany paska rozrządu ze 120 do 80 tys. km. Na rynku występuje również Panda III z nowoczesnym silnikiem 0.9 R2 Twinair/78 lub 85 KM, w którym psują się układ sterujący zaworami ssącymi i turbosprężarki. Także dynamika i kultura pracy tej jednostki nie zachwycają.

Fiat Panda III - ceny części*

Filtr oleju od 21 zł
Filtr powietrza od 36 zł
Klocki hamulcowe (przód) od 180 zł
Tarcze hamulcowe (przód) od 225 zł
Sprzęgło kompletne od 570 zł
Zestaw rozrządu z pompą cieczy od 300 zł
Amortyzator (tył) od 140 zł
Reflektor od 450 zł

*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Fiata Pandy 1.2 8V z 2012 r.

Fiat Panda III - serwis*

Olej silnikowy co 30 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km
Filtr paliwa co 60 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący co 10 lat
Olej w skrzyni biegów  bez okres. wymiany
Napęd rozrządu** co 120 tys. km

*dane przeglądowe dla Fiata Pandy 1.2 8V z 2012 r., interwał dla diesla według producenta to 35 tys. km; **mechanicy zalecają skrócić interwał do ok. 80 tys. km.

Fiat Panda III - dane techniczne

 1.2 1.3 JTD
Silnik – typ/cyl./zawory benz. R4/8 t.diesel R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1242 1248
Moc maks. (KM/obr./min) 51/69/5500 69/95/3750
Maks. mom. (Nm/obr./min) 102/3000 200/1500
Skrzynia biegów 5 man. 5 man.
Napęd przedni przedni lub 4x4
Masa wł./ładowność (kg) od 940/500
Wym. (dł./szer./wys.; mm) 3653/1643/1551
Rozstaw osi (mm) 2300
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,9 11
Prędkość maks. (km/h) 160 182
Spalanie (wg EU; l/100 km) 6,7/4,3/5,2 4,3/3,2/3,6

Fiat Panda III - naszym zdaniem

Dobre miejskie auto

Panda mimo przeniesienia jej produkcji z Polski do Włoch ma dobrą trwałość, choć do ideału trochę brakuje. Producent przesadził z długością interwałów olejowych, co zwiększa ryzyko awarii diesla. Silnik 0.9 R2 jest skomplikowany i bywa zawodny. Najlepszy wybór to 1.2 8V.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 14/2017 już w sprzedaży, a w nim: przyszłe modele BMW serii 3 i 4; pierwsze jazdy Kią Picanto, VW Golfem R i Fordem Kugą; porównanie limuzyn klasy wyższej; testy Porsche Macan Turbo i Citroena C-Elysee po liftingu; wiosenne czyszczenie samochodu; kupujemy auto używane - jak czytać ogłoszenia?; raport - nauka odpowiedzialnej jazdy; Skoda Octavia III z drugiej ręki; dodatek Motocykle i skutery.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (35)

No photo
No photo ~melon Użytkownik anonimowy
~melon :
No photo ~melon Użytkownik anonimowy
Proszę porównać Pandę do aut typu VW UP czy skoda CITYGO to zobaczycie że tamte auta nie dorównują Pandzie w żadnym aspekcie - komfort, miejsce w środku, 3cylindrowy silnik, ceny serwisu. Swego czasu w firmie mieliśmy 25szt Pand 1.2, które przez 3-4 lata przejechały po 500 tyś km każda i wszystkie jeździły do końca bezproblemowo a problemy zaczynały się po 300 tyś- katalizator, sprzęgło, alternator, przeguby ale to chyba normalne. Po 400tyś przebiegu licznik się zeruje i liczy od początku. Auto nie do zajechania przez normalnego użytkownika
7 mar 08:40 | ocena: 88%
Liczba głosów:24
88%
13%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Artur Użytkownik anonimowy
~Artur :
No photo ~Artur Użytkownik anonimowy
Jedyny sensowny silnik do Pandy III to 1.2 8V 69 KM choć slaby z mizeryjnmi osiągami to jednak najtrwalszy w całej palecie silników w Pandzie i nadje się do LPG
6 mar 20:30 | ocena: 100%
Liczba głosów:11
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~john Użytkownik anonimowy
~john :
No photo ~john Użytkownik anonimowy
samochód mały - w sam raz na miasto I dojazd do pracy. kupiłem w 2003 roku zero awari w tej chwili 310 000 km I nadal jezdzi
7 mar 09:52 | ocena: 100%
Liczba głosów:13
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~wiesscar Użytkownik anonimowy
~wiesscar :
No photo ~wiesscar Użytkownik anonimowy
Jak byla Panda produkowana w Polsce to mozna bylo kupic.
Trzeba popierac produkcje w Polsce.
Teraz jak jest produkowana we Włoszech to niekoniecznie.
Warto kupowac auta produkowane lub skladane w Polsce.
Patriotyzm gospodarczy jest wazny.
5 mar 22:53 | ocena: 82%
Liczba głosów:45
82%
18%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~? Użytkownik anonimowy
~?
No photo ~? Użytkownik anonimowy
do ~as:
No photo ~as Użytkownik anonimowy
7 mar 07:21 użytkownik ~as napisał
mialem pande 2 od nowosci na gwarancji padly amortyzatory z tylu kolejno najpierw jeden za miesiac drugi potem dmuchawa od wentylacji potem okladzina od bebna chamulcowego sie odkleila potem byly problemy z elektronika potem bylo potem i potem i sprzedale
Twoja wiedza techniczna jest porażająca po pierwsze amortyzatory wymienia się parami ,po drugie na bębnach hamulcowych nie ma żadnych okładzin ,które by się mogły odkleić coś nie tak ten twój wpis.
7 mar 07:51 | ocena: 75%
Liczba głosów:12
75%
25%
| odpowiedzi: 7
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Andrzej Użytkownik anonimowy
~Andrzej :
No photo ~Andrzej Użytkownik anonimowy
Dobry artykuł
5 mar 22:48 | ocena: 100%
Liczba głosów:7
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~as Użytkownik anonimowy
~as :
No photo ~as Użytkownik anonimowy
mialem pande 2 od nowosci na gwarancji padly amortyzatory z tylu kolejno najpierw jeden za miesiac drugi potem dmuchawa od wentylacji potem okladzina od bebna chamulcowego sie odkleila potem byly problemy z elektronika potem bylo potem i potem i sprzedalem bo mialem dosc niby drobne awarie ale ciagle i ciagle i to w nowym samochodzie z kolei moj sasiad tez mial pande i nic sie nie dzialo widac z fiatem to kto jak trafi teraz mam nowego peugeota niby jak to mowia awaryjny francuz a zero awari przez 60 tys km
7 mar 07:21 | ocena: 68%
Liczba głosów:22
32%
68%
| odpowiedzi: 8
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Klej Użytkownik anonimowy
~Klej :
No photo ~Klej Użytkownik anonimowy
Z taką listą możliwych awarii to niemal bezawaryjne auto bardziej elementy eksploatacyjne i tyle.
6 mar 14:07 | ocena: 75%
Liczba głosów:16
75%
25%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~cd Użytkownik anonimowy
~cd :
No photo ~cd Użytkownik anonimowy
alternator pękł mi przy 125 000 amortyzatory tylne wymieniane już 2 razy rozpada sie gorna guma mocujaca nie polecam firmy magnetimarelli
6 mar 08:10 | ocena: 64%
Liczba głosów:11
64%
36%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~as Użytkownik anonimowy
~as
No photo ~as Użytkownik anonimowy
do ~?:
No photo ~? Użytkownik anonimowy
7 mar 07:51 użytkownik ~? napisał
Twoja wiedza techniczna jest porażająca po pierwsze amortyzatory wymienia się parami ,po drugie na bębnach hamulcowych nie ma żadnych okładzin ,które by się mogły odkleić coś nie tak ten twój wpis.
kolego madry z tylu sa bebny i szczeki i odkleila sie okladzina od szczeki ktora w trakcie chamowania trze o bemben i nie moglem cofnac do tylu bo sie blokowalo
7 mar 08:13 | ocena: 50%
Liczba głosów:8
50%
50%
| odpowiedzi: 5
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Igor Kohutnicki / Newspix

Fiat Panda III (od 2012 r.) - od 20 000 zł

Podobnie jak w 2. generacji Pandy, także i w 3. dostępne było tylko pięciodrzwiowe nadwozie typu hatchback.

Fiat Panda III - czy mały Fiat ma wiele zalet? (slajd 1 z 12)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego