Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Fiat Panda III - czy mały Fiat ma wiele zalet?

5 mar 17 18:00

Fiat Panda III to całkiem udane auto miejskie. Sprawdzamy, która wersja jest godna polecenia

Udostępnij
0
Skomentuj

Dwa elementy zaważyły na tym, że trzecia odsłona Fiata Pandy nie zdobyła popularności w Polsce. Fiat przesadził z ceną, bo np. w 2012 r. różnica między oferowanymi równolegle 2. i 3. generacją wynosiła aż 6000 zł. Jakby tego było mało, o klasę większy Fiat Grande Punto kosztował raptem o 500 zł więcej od Pandy III, która w podstawowej wersji nie miała nawet klimatyzacji.

Istotna okazała się też informacja, że Fiat Panda nie jest już produkowana w Polsce, tylko we Włoszech. Czy to wpłynęło na jakość modelu?

Zdaniem pracowników ASO Euromobil z Warszawy – nie, bo Panda 3. generacji w dużej mierze bazuje na poprzednim modelu oraz na lifestylowej „pięćsetce”, a niektóre elementy nawet w niej ulepszono. Nie słychać już np. o pękaniu obudowy alternatora, poprawiono też wytrzymałość zawieszenia.

Fiat Panda - bez większych problemów

Jedyny kłopot z podwoziem, o którym słyszeliśmy, to niska trwałość tylnych amortyzatorów w autach z początku produkcji. Fiat zastosował też inny układ hamulcowy i początkowo wymiany tarcz i klocków były dość kosztowne (brakowało zamienników), ale dzisiaj nie jest to już problemem.

W Pandzie III rzadziej słychać też o jednej z najdroższych awarii małych modeli Fiata, dotyczącej elektrycznego wspomagania kierownicy (część w ASO za ok. 5000 zł, ale można znaleźć elementy używane za połowę tej ceny).

Natomiast jakość powłoki lakierniczej nie jest najlepsza. Zdarzają się odpryski na progach od kamieni – producent oferował naklejki ochronne jako wyposażenie opcjonalne i warto je zastosować. Dobrze wypada wnętrze: sporo miejsca jak na malucha, a wykończenie nieźle znosi próbę czasu. Relatywnie często przepala się podświetlenie panelu nawiewów.

Zastrzeżenia mamy też do interwału wymiany oleju: w benzyniakach co 30 tys. km, w dieslu co 35 tys. km. Są stanowczo zbyt długie (w zeszłym roku skrócono je odpowiednio do 15 i 20 tys. km).

Jedyny oferowany silnik Diesla – 1.3 JTD/75 lub 95 KM – spala sporo oleju i nie lubi długich przerw między wymianami. Słyszeliśmy o przypadkach rozciągnięcia łańcucha rozrządu (naprawa w ASO: ok. 2500 zł), a nawet zatarcia (gdy właściciel nie kontrolował stanu oleju).

Fiat Panda III Fiat Panda III Foto: Igor Kohutnicki / Newspix

Motor ten (produkowany w Polsce) ma też problemy z turbinami. Najczęściej jednak pod maską Pandy spotkacie sprawdzony silnik 1.2 8V/69 KM. Jego osiągi są słabe, za to trwałość – więcej niż zadowalająca. Wśród znanych awarii wymienia się problemy z termostatem (nie dogrzewa; akcja serwisowa) oraz przepustnicą. Kłopoty sprawia również fabryczna instalacja LPG włoskiej firmy Tartarini (nierówna praca, gaśnięcie, wypadające zapłony itp.).

Sprawdź za darmo numer VIN!

Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.

Radzimy też skrócić interwał wymiany paska rozrządu ze 120 do 80 tys. km. Na rynku występuje również Panda III z nowoczesnym silnikiem 0.9 R2 Twinair/78 lub 85 KM, w którym psują się układ sterujący zaworami ssącymi i turbosprężarki. Także dynamika i kultura pracy tej jednostki nie zachwycają.

Fiat Panda III - ceny części*

Filtr oleju od 21 zł
Filtr powietrza od 36 zł
Klocki hamulcowe (przód) od 180 zł
Tarcze hamulcowe (przód) od 225 zł
Sprzęgło kompletne od 570 zł
Zestaw rozrządu z pompą cieczy od 300 zł
Amortyzator (tył) od 140 zł
Reflektor od 450 zł

*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Fiata Pandy 1.2 8V z 2012 r.

Fiat Panda III - serwis*

Olej silnikowy co 30 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km
Filtr paliwa co 60 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący co 10 lat
Olej w skrzyni biegów  bez okres. wymiany
Napęd rozrządu** co 120 tys. km

*dane przeglądowe dla Fiata Pandy 1.2 8V z 2012 r., interwał dla diesla według producenta to 35 tys. km; **mechanicy zalecają skrócić interwał do ok. 80 tys. km.

Fiat Panda III - dane techniczne

 1.2 1.3 JTD
Silnik – typ/cyl./zawory benz. R4/8 t.diesel R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1242 1248
Moc maks. (KM/obr./min) 51/69/5500 69/95/3750
Maks. mom. (Nm/obr./min) 102/3000 200/1500
Skrzynia biegów 5 man. 5 man.
Napęd przedni przedni lub 4x4
Masa wł./ładowność (kg) od 940/500
Wym. (dł./szer./wys.; mm) 3653/1643/1551
Rozstaw osi (mm) 2300
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,9 11
Prędkość maks. (km/h) 160 182
Spalanie (wg EU; l/100 km) 6,7/4,3/5,2 4,3/3,2/3,6

Fiat Panda III - naszym zdaniem

Dobre miejskie auto

Panda mimo przeniesienia jej produkcji z Polski do Włoch ma dobrą trwałość, choć do ideału trochę brakuje. Producent przesadził z długością interwałów olejowych, co zwiększa ryzyko awarii diesla. Silnik 0.9 R2 jest skomplikowany i bywa zawodny. Najlepszy wybór to 1.2 8V.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej