Dwa elementy zaważyły na tym, że trzecia odsłona Fiata Pandy nie zdobyła popularności w Polsce. Fiat przesadził z ceną, bo np. w 2012 r. różnica między oferowanymi równolegle 2. i 3. generacją wynosiła aż 6000 zł. Jakby tego było mało, o klasę większy Fiat Grande Punto kosztował raptem o 500 zł więcej od Pandy III, która w podstawowej wersji nie miała nawet klimatyzacji.
Istotna okazała się też informacja, że Fiat Panda nie jest już produkowana w Polsce, tylko we Włoszech. Czy to wpłynęło na jakość modelu?
Zdaniem pracowników ASO Euromobil z Warszawy – nie, bo Panda 3. generacji w dużej mierze bazuje na poprzednim modelu oraz na lifestylowej „pięćsetce”, a niektóre elementy nawet w niej ulepszono. Nie słychać już np. o pękaniu obudowy alternatora, poprawiono też wytrzymałość zawieszenia.
Fiat Panda - bez większych problemów
Jedyny kłopot z podwoziem, o którym słyszeliśmy, to niska trwałość tylnych amortyzatorów w autach z początku produkcji. Fiat zastosował też inny układ hamulcowy i początkowo wymiany tarcz i klocków były dość kosztowne (brakowało zamienników), ale dzisiaj nie jest to już problemem.
W Pandzie III rzadziej słychać też o jednej z najdroższych awarii małych modeli Fiata, dotyczącej elektrycznego wspomagania kierownicy (część w ASO za ok. 5000 zł, ale można znaleźć elementy używane za połowę tej ceny).
Natomiast jakość powłoki lakierniczej nie jest najlepsza. Zdarzają się odpryski na progach od kamieni – producent oferował naklejki ochronne jako wyposażenie opcjonalne i warto je zastosować. Dobrze wypada wnętrze: sporo miejsca jak na malucha, a wykończenie nieźle znosi próbę czasu. Relatywnie często przepala się podświetlenie panelu nawiewów.
Zastrzeżenia mamy też do interwału wymiany oleju: w benzyniakach co 30 tys. km, w dieslu co 35 tys. km. Są stanowczo zbyt długie (w zeszłym roku skrócono je odpowiednio do 15 i 20 tys. km).
Jedyny oferowany silnik Diesla – 1.3 JTD/75 lub 95 KM – spala sporo oleju i nie lubi długich przerw między wymianami. Słyszeliśmy o przypadkach rozciągnięcia łańcucha rozrządu (naprawa w ASO: ok. 2500 zł), a nawet zatarcia (gdy właściciel nie kontrolował stanu oleju).
Motor ten (produkowany w Polsce) ma też problemy z turbinami. Najczęściej jednak pod maską Pandy spotkacie sprawdzony silnik 1.2 8V/69 KM. Jego osiągi są słabe, za to trwałość – więcej niż zadowalająca. Wśród znanych awarii wymienia się problemy z termostatem (nie dogrzewa; akcja serwisowa) oraz przepustnicą. Kłopoty sprawia również fabryczna instalacja LPG włoskiej firmy Tartarini (nierówna praca, gaśnięcie, wypadające zapłony itp.).
Radzimy też skrócić interwał wymiany paska rozrządu ze 120 do 80 tys. km. Na rynku występuje również Panda III z nowoczesnym silnikiem 0.9 R2 Twinair/78 lub 85 KM, w którym psują się układ sterujący zaworami ssącymi i turbosprężarki. Także dynamika i kultura pracy tej jednostki nie zachwycają.
Fiat Panda III - ceny części*
Filtr oleju | od 21 zł |
Filtr powietrza | od 36 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | od 180 zł |
Tarcze hamulcowe (przód) | od 225 zł |
Sprzęgło kompletne | od 570 zł |
Zestaw rozrządu z pompą cieczy | od 300 zł |
Amortyzator (tył) | od 140 zł |
Reflektor | od 450 zł |
*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Fiata Pandy 1.2 8V z 2012 r.
Fiat Panda III - serwis*
Olej silnikowy | co 30 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km |
Filtr paliwa | co 60 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 10 lat |
Olej w skrzyni biegów | bez okres. wymiany |
Napęd rozrządu** | co 120 tys. km |
*dane przeglądowe dla Fiata Pandy 1.2 8V z 2012 r., interwał dla diesla według producenta to 35 tys. km; **mechanicy zalecają skrócić interwał do ok. 80 tys. km.
Fiat Panda III - dane techniczne
1.2 | 1.3 JTD | |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz. R4/8 | t.diesel R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1242 | 1248 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 51/69/5500 | 69/95/3750 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 102/3000 | 200/1500 |
Skrzynia biegów | 5 man. | 5 man. |
Napęd | przedni | przedni lub 4x4 |
Masa wł./ładowność (kg) | od 940/500 | |
Wym. (dł./szer./wys.; mm) | 3653/1643/1551 | |
Rozstaw osi (mm) | 2300 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,9 | 11 |
Prędkość maks. (km/h) | 160 | 182 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 6,7/4,3/5,2 | 4,3/3,2/3,6 |
Fiat Panda III - naszym zdaniem
Dobre miejskie auto
Panda mimo przeniesienia jej produkcji z Polski do Włoch ma dobrą trwałość, choć do ideału trochę brakuje. Producent przesadził z długością interwałów olejowych, co zwiększa ryzyko awarii diesla. Silnik 0.9 R2 jest skomplikowany i bywa zawodny. Najlepszy wybór to 1.2 8V.