Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Nissan GT-R - superosiągi i... superkoszty

27 sty 17 16:35

GT-R to kapitalny sportowiec – mocny i piekielnie szybki. Można go kupić już za ok. 200 tys. zł

Udostępnij
0
Skomentuj

GT-R z kierownicą po lewej stronie pojawiło się dopiero w 2008 r. Wcześniejsze odmiany były najmocniejszą wersją Nissana Skyline’a. GT-R to sportowiec wagi ciężkiej: mocny (silnik V6 biturbo od 480 do 600 KM – od 0 do 100 km/h w czasie od 2,5 do 3,5 s i prędkość maksymalna 310-315 km/h), pewny w prowadzeniu (świetny rozkład masy, rozbudowane podwozie), o kapitalnej trakcji (efektywny napęd 4x4).

Tylko cztery osoby w fabryce Nissana mogą składać (ręcznie!) sześciocylindrowe silniki GT-R Tylko cztery osoby w fabryce Nissana mogą składać (ręcznie!) sześciocylindrowe silniki GT-R Foto: Adam Włodarz / Auto Świat

Atrakcyjna jest także i cena, bo za 200-300 tys. zł trudno o sportowe auto o tak kapitalnych osiągach, które wyzwala również tak duże emocje podczas jazdy! Pozostają jeszcze kwestie serwisu, napraw i trwałości. Jak pod tymi względami wypada topowy Nissan? Z których lat egzemplarze są szczególnie warte zainteresowania?

Lepszy po modernizacji

Jak podkreślają mechanicy z warszawskiego serwisu Ecu Performance, który specjalizuje się w naprawach GT-R, lepiej nie kupować najtańszych egzemplarzy z początku produkcji. Wymagają one zwykle doinwestowania na poziomie 40-60 tys. zł. Radzą więc poszukać auta wyprodukowanego po liftingu (w 2011 r.), najlepiej z niewielkim przebiegiem (wiele problemów pojawia się po przekroczeniu ok. 100 tys. km) oraz pewną historią serwisową.

Przy okazji modernizacji zwiększono też wytrzymałość dwusprzęgłowej skrzyni biegów. Przedtem był to newralgiczny element Nissana GT-R. Przekładnia występuje w ASO jedynie w całości (cena ok. 100 tys. zł!), ale od dłuższego czasu na rynku są dostępne elementy tuningowe, dzięki którym można naprawić skrzynię biegów i wydać na to nie 100, tylko 30 tys. zł.

Oprócz przekładni dość często uszkodzeniom ulega układ przeniesienia napędu (szczególnie dotyczy to przedniej osi). Często jest to efekt bardzo wysilonej eksploatacji, a przede wszystkim jazdy kontrolowanymi poślizgami (powodują zbyt duże obciążenie elementów przeniesienia napędu). Przed ekstremalnym „upalaniem” objętego gwarancją sportowego Nissana warto pamiętać, że czarna skrzynka GT-R dokładnie zapisuje ostatnie 48 godzin jazdy. Wcześniej dane z niej dostępne były jedynie centrali w Japonii, od pewnego czasu możliwość odczytu mają także ASO.

Inne problemy? Psują się radia – cena w ASO: 28 tys. zł (regeneracja: od 4 do 6 tys. zł). Zaparowują też reflektory (zamienniki to ok. 6 tys. zł za komplet). Często zawodzą łożyska kół (2 tys. zł/szt.), nadmierny luz (lekki może być) pojawia się na tzw. dzwonie (koszt naprawy: 5 tys. zł), niekiedy uszkadza się kosz sprzęgła (wymienia się parę za 8 tys. zł z robocizną).

Pamiętajcie też, żeby stosować takie same opony na obu osiach, bo różnice w wysokości prowadzą do zużycia sprzęgieł centralnego dyferencjału, i by rzetelnie podchodzić do zabiegów serwisowych. Przy spokojnej jeździe olej w silniku wymienia się co 10 tys. km (500 zł poza ASO), a w skrzyni i dyfrach – co 30 (ok. 3 tys. zł; w ASO: ponad 6). Wysilona eksploatacja wymaga skrócenia interwałów o połowę.

Nissan to supersportowiec: ma świetne osiągi, ale jest koszmarnie drogi w utrzymaniu. Nissan to supersportowiec: ma świetne osiągi, ale jest koszmarnie drogi w utrzymaniu. Foto: Auto Bild

Nissan GT-R (R35) - ceny części*

Filtr oleju od 45 zł
Filtr powietrza od 135 zł
Klocki hamulcowe (przód) od 650 zł
Tarcze hamulcowe (przód) od 3500 zł
Przedni dyferencjał (tylko oryginalny – cena ASO) 8000 zł
Łożysko koła przód 2000 zł
Amortyzator (przód) 3600 zł
Reflektor 3000 zł
*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Nissana GT-R z 2009 r.

Nissan GT-R (R35) - serwis*

Olej silnikowy co 10 tys. km
Filtr powietrza co 10 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 10 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata lub 40 tys. km
Płyn chłodzący co 2 lata
Olej w dyferencjałach co 30 tys. km
Olej w skrzyni biegów co 30 tys. km
Napęd rozrządu*** łańcuch (bez okresowej wymiany)
*zalecane interwały w ASO dla Nissana GT-R z 2009 r. (po liftingu wydłużono interwał wymiany oleju do 20 tys. km)

Nissan GT-R (R35) - dane techniczne

Dane techniczne 3.8 3.8
Silnik – typ/cyl./zawory bit.benz./V6/24 bit.benz./V6/24
Pojemność skokowa (cm3) 3799 3799
Moc maksymalna (KM/obr./min) 530/6400 550/6400
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) 612/3200 632/3200
Skrzynia biegów aut. 6
Napęd 4x4
Masa własna/ładowność (kg) od 1740/460
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 4710/1895/1370
Rozstaw osi (mm) 2780
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 3,0 2,8
Prędkość maks. (km/h) 315 315
Spalanie (wg EU; l/100 km) 17,3/8,9/12,0 17,8/8,8/11,8

Nissan GT-R (R35) - naszym zdaniem:

Totalny hardcore! GT-R to bezkompromisowa maszyna do bicia czasów okrążeń na torach, a do tego rzadki przypadek sportowca, którym – bez większych kompromisów – da się jeździć na co dzień. Nawet jeśli koszty serwisu olejowego skrzyni w ASO stanowią równowartość Golfa IV, to wciąż jedno z niewielu aut tego typu w takiej cenie!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej