Średnia obejmuje jednak również sytuacje skrajne: 5-letnie auto może mieć zarówno 25 tys. km, jaki 250 tys. km. Czy samochód eksploatowany intensywnie powinien być od razu "skreślony"? Większość amatorów danego modelu omija skrajne przypadki - te z minimalnym przebiegiem, podejrzewając właściciela o oszustwo, te drugie z obawy przed kiepskim stanem. Takie postępowanie nie jest do końca słuszne: należy oceniać przede wszystkim stan techniczny danego egzemplarza, przebieg jest sprawą drugorzędną. Poza tym do wskazań licznika trzeba podchodzić z dużą rezerwą.Niski przebieg może być... gorszy od dużego!Samochód zachowuje najlepszy stan, jeśli jest użytkowany niezbyt intensywnie, ale regularnie. Jeśli właściciel przejeżdżał rocznie tylko kilka tys. km (lub co gorsza samochód długo stał), można spodziewać się korozji (elementy podwozia, gładź cylindrów, inne części), "strajkujących" elementów, takich jak łożyska kół itp. Z kolei przebieg dużo wyższy niż średnia często oznacza, że auto pokonywało duże trasy i wcale nie musi być w kiepskim stanie, a właściciel (choćby z obawy o awarię na trasie) nie żałował pieniędzy na serwis. Oczywiście rośnie ryzyko usterki, elementy zawieszenia czy np. przeguby napędowe są bardziej "zmęczone". Duży przebieg w samochodzie z Polski jest wyraźnie gorszy niż w tych, które właśnie przyjechały z Niemiec (lepsze drogi).Unikanie aut z większymi przebiegami przez klientów "indywidualnych" jest niesłuszne z jeszcze jednego powodu: jeśli uczciwy właściciel informuje o wysokim przebiegu, to liczy się też z wyraźnym obniżeniem ceny. A ta najszybciej skusi handlarza, więc kilka tygodni później ten sam egzemplarz stoi na giełdzie z odpowiednio niższym wskazaniem drogomierza i odpowiednio wyższą ceną...Ile warte jest wskazanie licznika?Przy zakupie samochodu używanego warto pamiętać o zasadzie: mają one nie przebieg, ale stan licznika. Często ustalenie rzeczywistego przebiegu jest po prostu niemożliwe. 100-procentową pewność można mieć głównie w przypadku aut od pierwszego właściciela ze starannie prowadzoną (i zweryfikowaną) książką serwisową. Zmiana wskazań licznika jest procedurą bardzo prostą, powszechnie stosowaną i trudną do udowodnienia. Istnieje wiele warsztatów oferujących fachową, niedrogą (100-400 zł) "pomoc".
Za duży, za mały...
Według szacunków Eurotaksu zajmującego się wyceną samochodów średni roczny przebieg aut wynosi w Polsce od 10,5 do 25,8 tys. km - w zależności od wielkości silnika (który przekłada się też na wielkość auta).