Wartburg 353 (wersje eksportowe nosiły nazwy Knight oraz President) to jeden z najpopularniejszych i najczęściej spotykanych modeli „wschodnioniemieckiej limuzyny”. Auto pojawiło się w 1966 roku jako następca dla przejściowego modelu 312, na którym w dużej mierze bazował.
Próba zaprojektowania nadwozia samonośnego skończyła się fiaskiem, bowiem poprzednik 353 został osadzony na nowej ramie, która posłużyła także jako wzór dla modelu 353. Wyróżniała się ona m.in. niezależnym zawieszeniem na sprężynach śrubowych. Początkowo auto występowało jedynie jako 4-drzwiowy sedan, jednak szybko, bo już po 2 latach nadeszło także 5-drzwiowe kombi „Tourist”. Pojawił się także roboczy, 2-drzwiowy pick-up „Trans”.
Mimo nieco mniejszego nadwozia od poprzednika, Wartburg 353 miał przestronniejsze wnętrze. Do napędu posłużył ten sam, 2-suwowy silnik benzynowy 3-cylindrowy o pojemności 1 litra (Wartburga 353 nazywano początkowo „Der neue 1000”, czyli „Nowy 1000”) i mocy 45 KM. W 1969 roku, podniesiono moc o 5 KM. Moc kierowana była na przednią oś za pomocą 4-biegowej skrzyni manualnej.
6 lat później dokonano kolejnych modyfikacji – dodano pasy bezpieczeństwa, zmieniono deskę rozdzielczą, zastosowano łamaną kolumnę kierowniczą, dodano hamulce tarczowe na przedniej osi. Z kolei w 1982 roku zmieniono atrapę chłodnicy (z chromowanej na czarną), chromowane zderzaki ustąpiły miejsca czarnym, dodano obwódki reflektorów oraz zmieniono gaźnik.
Ostatnie zmiany zostały wprowadzone w 1984 roku – modernizacji uległ pas przedni, układ chłodzenia (przeniesiono chłodnicę do przodu silnika). Ostatnią deską ratunku i zapowiedzią modernizacji, miało być wprowadzenie Wartburga z silnikiem Volkswagena – modelu 1.3. Produkcja Wartburga 353 dobiegła końca w 1988 roku, a w ciągu 22 lat fabrykę opuściło ponad 1,2 mln egzemplarzy.