CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.855.054.792.24
Średnio5.125.325.022.55
Najdrożej5.595.765.974.47

Bryla nadwozia

7 lis 01 01:00

- Panie doktorze, nadwozie jest tym elementem, który najbardziej wyróżnia dany model samochodu, stanowi jego wizytówkę. Bryła nadwozia decyduje o estetyce pojazdu, ale chyba nie tylko o tym? - Naturalnie. Wybierając model samochodu, patrzymy na jego bryłę i oceniamy, czy podoba nam się. Często się zdarza, że pod blachą karoserii różnych modeli znaleźć można te same lub bardzo podobne elementy i podzespoły. Ale dla przyszłego właściciela samochodu ma to znaczenie drugorzędne, wybiera przecież to, co mu się podoba z zewnątrz. Konstruktorzy, styliści zajmujący się nowym modelem najpierw określają ogólnie, jaka będzie jego bryła, a dopiero później zajmują się jej architekturą, czyli takimi elementami jak światła, kształt drzwi, maski, szyb, wlotów powietrza itp.Od bryły pojazdu zależy także bezpieczeństwo. Teraz auta projektuje się w ten sposób, aby miały strefy kontrolowanego zgniotu. W razie zderzenia deformacji ulegają określone elementy, dzięki temu tłumiona jest stopniowo energia zderzenia, ale przedział pasażerski musi pozostać nienaruszony.- Kształt bryły nadwozia decyduje także o oporach, jakie powstają podczas ruchu pojazdu. - Tak. Są to bardzo duże wartości, niewielu kierowców zdaje sobie z tego sprawę. Na dodatek opory powietrza rosną w kwadracie wraz ze wzrostem prędkości. Co to oznacza? Jeśli prędkość pojazdu wzrośnie dwukrotnie, na przykład z 40 do 80 km/h, to opory powietrza wzrosną aż czterokrotnie! W takiej sytuacji musi również znacznie zwiększyć się zużycie paliwa oraz szum powstający podczas opływania karoserii przez strugi powietrza.Widać teraz jak ogromne znaczenie ma współczynnik oporu powietrza oznaczany jako Cx. W większości nowoczesnych aut Cx nie jest wyższy niż 0,30, a w bardzo opływowo zaprojektowanych karoseriach wynosi 0,26-0,27. Nawet zmniejszenie wartości Cx o kilka setnych korzystnie wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa i wyciszenie pojazdu. Wpływa także na osiągi auta. Okazuje się bowiem, że moc potrzebna do pokonania oporów powietrza rośnie w sześcianie wraz ze zwiększaniem prędkości. Przykład: jeśli przyspieszymy z 40 do 80 km/h (prędkość zwiększyła się dwukrotnie), wówczas moc potrzebna do pokonania oporów powietrza wzrasta aż 8 razy. A jeśli prędkość wzrośnie trzykrotnie, na przykład z 30 do 90 km/h, to moc potrzebna do pokonania oporów musi być wyższa aż 27 razy! To są prawa fizyki, których się nie oszuka. Kierowcy mający "ciężką" nogę, jeżdżący z pedałem gazu wciśniętym do oporu niech się zatem nie dziwią, że ich auto spala znacznie więcej niż podają katalogi.Kształt bryły wpływa również na hałas powstający podczas jazdy. Bywają auta, w których szumy podczas ruchu są tak duże, że zagłuszają odgłosy pracy silnika. Podczas dłuższej jazdy powoduje to zmęczenie kierowcy i zmniejsza komfort podróżowania.Bryła auta, a szczególnie jej przednia część, ma wpływ na oczyszczanie przedniej i tylnej szyby z drobinek wody. Woda ze źle ukształtowanej przedniej szyby będzie zalewała szyby boczne. Problemy z szybko brudzącą się tylną szybą występują w autach z karoserią typu hatchback. Dlatego mają one seryjnie montowaną tylną wycieraczkę.Rozmawiał: Roman Dębecki

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 
Brak zdjęcia












Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Przeczytaj również

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej