Wczoraj Punto Evo trafiło na rynek włoski i z tej okazji Fiat opublikował kompletne dane techniczne o nowych silnikach. Nowością są nie tylko jednostki benzynowe 1,4 MultiAir, ale także nowa generacja silnika wysokoprężnego 1,3 MultiJet II i dwie jednostki przystosowane do spalania gazu.
Fiat oferuje do nowego Punto Evo cztery warianty jednostek benzynowych, cztery wysokoprężnych i dwie wersje do paliw alternatywnych. Wszystkie silniki spełniają wymagania normy emisji Euro 5, która będzie obowiązywała od 2011 roku.
Żadnych zmian nie dokonano w najsłabszym silniku czterocylindrowym 1,2 8V o mocy 48 kW, ani także na mocniejszym 1,4 8V o mocy 57 kW, które spełniają wymagania normy Euro 4. Jednostka 1,4 oferowana jest także z systemem Strat&Stop, spełniajaca Euro 5. Przy identycznej mocy zużywa o 0,2 l/100 km mniej paliwa (5,7 l/100 km) i może także być dostarczana z przekładnią Dualogic. Fiat Punto Evo - silniki benzynoweSilnik1,2 8V1,4 8V1,4 8V EU51,4 MultiAir1,4 MultiAir TurboPrzekładnia5M5M5M (5MA)6M5MPojemność skokowa [cm3]12421368136813681368Cylindry/zawory4/24/24/24/44/4Moc [kW / obr./min]48/550057/600057/600077/650099/5000Maksymalny moment obrotowy [Nm / obr./min]102/3000115/3250115/3250130/4000206/1750Prędkość maksymalna [km/h]155165165185205Przyspieszenie 0-100 km/h [s]14,513,213,210,88,5Średnie zużycie paliwa [l/100 km]5,75,95,7 (5,4)5,75,6Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg]10301040104010751170
Oczekiwaną nowością są dwa silniki MultiAir. Pierwszy o mocy 77 kW i maksymalnym momencie obrotowym 130 Nm przy 4000 obr./min, który zastąpi silnik 1,4 16V (70 kW). Będzie on spalał o 0,3 l/100 km mniej paliwa (5,7 l/100 km).
Dotychczasowy silnik 1,4 TurboJet o mocy 88 kW zastąpił MultiAir o mocy 99 kW z maksymalnym momentem obrotowym 206 Nm przy 1750 obr./min. W tym przypadku osiągnięto znaczne zmniejszenie zużycia paliwa, które wynosi 5,6 l/100 km (T-Jet potrzebował 6,6 l/100 km. To obecnie najmocniejszy silnik w Punto Evo. Obie jednostki MultiAir spełniają wymagania normy Euro 5 i są standardowo wyposażone w system Start&Stop.
Dotychczasowa ofertę turbodiesli 1,3 MultiJet (55 i 66 kW, Euro 4) zastąpiła nowa generacja 1,3 MultiJet II (55 i 70 kW, Euro 5, z filtrem cząsteczek stałych). Otrzymały one nowe sprężarki, co pozwoliło na zwiększenia aż o 25 proc. maksymalnego momentu obrotowego na niskich obrotach. Mocniejsza wersja osiąga 200 Nm już przy 1500 obr./min zamiast dotychczasowych 1750 obr./min.Nowy 1,3 MultiJet II jest także wyposażony w system Start&Stop, który ma wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa..
Zmodernizowany został także silnik 1,6 MultiJet, który osiąga moc 88 kW przy 3750 obr./min (poprzednio przy 4000 obr./min) oraz maksymalny moment obrotowy 320 Nm przy 1750 obr./min (poprzednio 280 Nm przy 2000 obr./min). Jego zużycie paliwa spadło o 0,4 l/100 km i wynosi obecnie 4,5 l/100 km. Spełnia on również wymagania normy Euro 5. Fiat Punto Evo - silniki wysokoprężneSilnik1,3 MJet1,3 MJet II1,3 MJet1,3 MJet II1,6 MJetPrzekładnia5M5M5M (6MA)5M (6MA)6MPojemność skokowa [cm3]12481248124812481598Cylindry/zawory4/44/44/44/44/4Maksymalny moment obrotowy [kW / obr./min]55/400055/400066/400070/400088/3750Maksymalny moment obrotowy [Nm / obr./min]190/1750190/1750200/1750200/1500320/1750Prędkość maksymalna [km/h]165165175178193Przyspieszenie 0-100 km/h [s]13,613,611,911,79,6Średnie zużycie paliwa [l/100 km]4,54,14,5 (4,4)4,2 (4,1)4,5Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg]11051105114511451205
Punto po faceliftingu ma w swojej ofercie silniki kategorii bi-fuel. Interesującym wariantem jest 1,4 8V LPG o mocy 57 kW, którego parametry są identyczne jak wersji benzynowej. Średnio zużywa 5,9 l/100 km benzyny lub 7,4 l/100 km LPG. W bagażniku ma dodatkowo zamontowany 38 litrowy zbiornik LPG. Powoduje to zmniejszenie o 23 l przestrzeni bagażowej (w wersji podstawowej 252 l).
Drugą alternatywą jest 1,4 8V Biopower (Euro 5) zasilany metanem. Podczas jazdy na benzynę osiąga identyczne parametry jak w przypadku LPG. Korzystanie z metanu obniża moc do 51 kW i maksymalny moment obrotowy do 104 Nm. Gorsza jest też dynamika jazdy. Średnie zużycie metanu wynosi 4,2 kg/100 km (6,4 m3/100 km). Zbiornik na paliwo ma pojemność 84 l i przy napełnieniu go pod ciśnieniem 200 bar jest w stanie pomieścić 13 kg metanu. Ze względu na zamontowanie tej instalacji pojemność bagażnika zmniejszyła się do 200 litrów. Fiat Punto Evo - silniki na paliwa alternatywneSilnik1,4 8V Biopower1,4 8V LPGPrzekładnia5M5MPojemność skokowa [cm3]13681368Cylindry/zawory4/24/2Moc [kW / obr./min]57 (51)/600057/6000Maksymalny moment obrotowy [Nm / obr./min]115 (104)/3000115/3000Prędkość maksymalna [km/h]162 (156)165Przypspieszenie 0-100 km/h [s]14,9 (16,2)13,2Średnie zużycie - benzyna [l/100 km]6,35,9Średnie zużycie - gaz*4,27,4Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg]1170-11851025-1040* na metan kg/100 km, na LPG l/100 km