Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Gwiazdy Detroit

21 sty 08 01:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Od kiedy cena baryłki ropy przekroczyła magiczną barierę 100 dolarów, także w USA mówi się coraz więcej o oszczędzaniu benzyny. I choć cena 3,40 dolara za galon (ok. 2,40 zł za litr) wydawać się możeEuropejczykom niewiarygodnie niska, to na salonie w Detroit nie ma producenta samochodów, który nie podkreślałby swoich zasług w dziedzinie ograniczania zużycia paliw. O oszczędzaniu benzyny mówi się nawet w przypadku rdzennie amerykańskich pikapów: Dodge'a RAM-a i Forda F150, a także kolejnej odmiany słynnego Hummera (HX Concept) - chociaż akurat te auta kojarzą się ze wszystkim innym niż z rozsądnym zużyciem benzyny. O ważności tematu niech świadczy fakt, że Ferrari zaprezentowało model F430 Spider napędzany... bioetanolem! Oczywiście, w przypadku takich marek, jak Ferrari nie chodzi o oszczędność w sensie ekonomicznym. Dla właścicieli aut za 500 tys. zł i więcej rachunek na stacji benzynowej nie stanowi zazwyczaj problemu. Celem jest raczej zademonstrowanie tzw. świadomości ekologicznej. {player}1200634854106.flv{/player}Dobrze pokazać, że troszczy się o przyszłość planety, nawet jeśli ta troska ma wymiar czysto symboliczny. Konieczność oszczędności tradycyjnych paliw podkreślają koncerny z amerykańskiej "wielkiej trójki". Klasyczne olbrzymy General Motors, takie jak Chevrolety Suburbany czy Silverado w wersji Flexfuel, zużywają zwykłą benzynę lub mieszaninę benzyny z etanolem (do 85 proc. alkoholu). Z drugiej strony GM rozwija hybrydy - sedan Impala, pikap Silverado czy wielki SUV Tahoe wystawiane są także w wersji elektryczno-spalinowej. Chrysler prezentuje całą gamę aut studyjnych - Jeepa Renegade'a, Dodge'a Zeo i Chryslera ecoVoyagera - z napędem elektrycznym, hybrydowym elektryczno-spalinowym lub elektryczno-wodorowym. Ford ma także swoją hybrydę - Explorera Hybrida.Rozwiązaniem, do którego skłaniają się producenci, są ogniwa paliwowe. Pokazywane w Detroit concept cary i prototypy, takie jak Chrysler ecoVo-yager, Honda FCX Clarity, BMW 7 Hydrogen czy Chevrolet Equinox,wydają się dziś wyznaczać kierunek rozwoju. Nawet Toyota, specjalista od elektryczno-spalinowego napędu, od kilkunastu lat pracuje nad ogniwami paliwowymi. Rezultatem są kolejne prototypy aut hybrydowych elektryczno-wodorowych FCHV. Samochód o nazwie Alcan, biorący udział w teście drogowym na trasie z Alaski do Vancouver w Kanadzie, jest także pokazywany w Detroit. Jednak seryjna produkcja aut z ogniwami paliwowymi to wciąż wizja bliżej nieokreślonej przyszłości. Nie znaczy to, że Amerykanie zrezygnują z potężnych pikapówmocnych SUV-ów. USAto wciąż kraj ogromnych przestrzeni i nieograniczonych możliwości.Korzystny kurs dolara sprawił, że do Polski importowanych jest prywatnie z USA dużo aut. Jak Pan to skomentuje?Jeśli ktoś chce sprowadzić sobie Dodge'a RAM-a czy Chargera, to rozumiem jego entuzjazm dla tych aut. Są ludzie, którzy kochają amerykańskie samochody. Jeśli natomiast ktoś spodziewa się, że sprowadzając z USA ktoryś z modeli oferowanych w Europie, otrzyma dokładnie takie samo auto, ten się myli. Tu zalecałbym ostrożność. Samochody na rynki europejskie mają układy jezdne specjalnie dostosowane do przyzwyczajeń tam-tejszego klienta.Thomas Hauschwiceprezes Chryslera ds. sprzedaży na rynkach międzynarodowychCzy GM będzie w większym stopniu inwestował w Polsce?Tak, robimy to cały czas. Teraz najważniejsze jest dla nas przejęcie FSO, która skoncentruje się na produkcji Chevroletów na rynek europejski. Czekamy na rozstrzygnięcie sporu z Komisją Europejską w kwestii ograniczeń mocy produkcyjnych zakładu. Zależy nam, żeby było to minimum 150 tys. sztuk rocznie. Mam nadzieję, że Unia będzie prowadzić bardziej spójną politykę promotoryzacyjną. Pełne otwarcie rynku (np. na pojazdy z Azji) może postawić pod znakiem zapytania zasadność inwestycji w produkcję nowych aut w Europie. Carl-Peter Forsterprezydent GM EuropeJakie są Pana prognozy sprzedaży na ten rok?Myślę, że może być już tylko lepiej. Na rynku amerykańskim oczekuję stabilizacji sprzedaży i sytuacji rynkowej. Tu największe problemy mamy już za sobą. W Europie notujemy najlepsze wyniki od lat i ten trend powinien zostać utrzymany. Z pewnością najbardziej dynamiczny rozwój branży odnotowany zostanie na kilku rozwijających się rynkach o potężnym potencjale. Mam tu na myśli Chiny, Indie i Rosję. Drożejąca ropa naftowa może mieć negatywny wpływ na rynek, ale to z kolei zachęci firmy do rozwijania projektów alternatywnych źródeł napędu, nie tylko związanych z ogniwami paliwowymi i elektrycznością, lecz także znacznie tańszych, jak np. biopaliwa. Rick Wagonerprezes General Motors Chrysler ECOVOYAGERKoncepcję eleganckiego living roomu na kołach odzwierciedla koncepcyjny Chrysler ecoVoyager. Elektryczny silnik tworzy hybrydę z ogniwami paliwowymi. Zasięg pojazdu jest określony na 300 mil, a w środku są miejsca dla 4 pasażerówHummer HXWersja młodzieżowa kultowego "amerykanina", do zasilania którego może posłużyć mieszanka etanolu z benzyną. Pod maską silnik 3.6 V6 zestrojony z 6-stopniowym "automatem". Tylna część dachu jest zdejmowanaDodge ZEODodge Zeo pokazuje, jak w przyszłości mogłoby wyglądać stylowe auto sportowe z napędem o zerowej emisji spalin. Elektryczny silnik o mocy 272 KM napędza koła tylne, w pełni naładowane litowo-jonowe akumulatory pozwalają przejechać autem około 400 km. Pokazany w Detroit concept car ma 23-calowe alufelgi i do 100 km/h rozpędza się w około 6 s. Drzwi Zeo otwierają się do góry, a nadwozie zostało tak wzmocnione na wypadek kolizji, że środkowy słupek nie jest w ogóle potrzebny! CAMAROCamaro Bumblebee to kolejne wcielenie auta, które od lat 60. XX w. jest samochodem marzeń, nie tylko w Stanach Zjednoczonych. Pod maską V8 (jakże mogłoby być inaczej!) o pojemności 6 litrów i mocy 400 KM oraz 6-stopniowy "automat". W środku miejsce dla 4 osób. Fanów ucieszą z pewnością olbrzymie 22-calowe felgiBuick RIVIERAŚwiat się kończy - w Detroit zaprezentowano Buicka, który powstał we współpracy z Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC). W Chinach auto zostało zaprojektowane i tu wykonano prototyp. Czy amerykańskie auta "made in China" to nowa droga motoryzacji w USA?EXPLORER AMERICADo napędu Explorera posłużył "maleńki" jak na warunki amerykańskie,2-litrowy silnik o mocy 275 KM i tylko 4 cylindrach. Niewielki silnik oznacza mniejszą masę pojazdu, a to wpływa na spalanie. Dalszą redukcję wagi samochodu uzyskano dzięki zastosowaniu lekkich materiałów do budowy nadwozia i elementów zawieszenia. W efekcie średnie spalanie ma spaść o 20-30 proc. w stosunku do produkowanego obecnie ExploreraJeep RENEGADEKoncept z ekologicznym napędem hybrydowym, złożonym z dwóch silników elektrycznych napędzających obie osie i małego, 1,5-litrowego diesla Bluetec. Dzięki takiej kombinacji auto ma spalać 2,1 l/100 km, a zasięg wynosi aż 640 kmAudi TTSSportowe zawieszenie TTS sprawia, że prześwit jest o 10 mm mniejszy niż w "cywilnych" wersjach. Najmocniejsza, seryjna "tetetka" wszech czasów ma 272 KM, osiąganych z 2-litrowego, turbodoładowanego silnika, co pozwala rozpędzić ją do "setki" w 5,2 s. Według producenta pojazd ma zużywać średnio zaledwie 8 l/100 km! Napęd oczywiście quattro, a w standardzie 18-calowe felgi (jak na warunki amerykańskie malutkie) i nowe, biksenonowe lampy przednieVW PASSAT CCOdpowiedź VW na Mercedesa CLS-a. Passat CC może mieć pod maską silnik o mocy nawet 300 KM (w tej wersji standardem jest napęd 4x4). Samochód jest zaledwie o 3 cm dłuższy od wersji sedan, po której odziedziczył także technikęLEXUS LFPod maską silnik V10 o pojemności 5 litrów i mocy 500 KM, co według producenta ma zapewnić prędkość maksymalną 320 km/h. Karoseria auta bazuje na pokazanym w 2007 r. w Detroit koncepcie LF-A coupéKia BORREGODopasowany do amerykańskich upodobań: duży, ciężki, paliwożerny - oto nowy SUV Kii. W Korei mierzące 4,88 m długości auto jest znane jako Mohave. W Ameryce auto trafi do sprzedaży z dwoma silnikami: V6 o mocy 275 KM oraz V8 - 350 KM (pierwszy motor V8 z Korei)Mazda FURAIFurai po japońsku oznacza tyle co "dźwięk wiatru". Do napędu posłużył napędzany etanolem silnik Wankla o mocy 450 KM (prędkość maks. 325 km/h)Subaru FORESTERTrzecia generacja Forestera wydłużyła się o 76 mm (4,56 m), a rozstaw osi powiększył się aż o 90 mm. Auto jest wyższe o 17,5 cm, co przekłada się na komfort podróżowania. Głównymi konkurentami są Mitsubishi Outlander i Nissan X-TrailNissan FORUMSiedmioosobowy van Nissana ma spełniać oczekiwania wszystkich podróżujących, a nie tylko dzieci. Mierzące 4,99 m długości auto zapewni "autonomiczną przestrzeń dla każdego członka rodziny". Dzieci na tylnych siedzeniach można obserwować na monitorzeLamborghiniNiebieskie "Lambo"? Dzięki programowi wyboru opcji Ad Personam prawie wszystko jest możliwe!Saab 9-4XSzwedzi chcą "dobrać się do konfitur" i w Detroit prezentują kompaktowego SUV-a 9-4X Biopower. Samochód jest pozycjonowany między 9-3 a 9-5 i na rynku ma pojawić się dopiero w 2009 roku. Głównymi konkurentami będą BMW X3, Mercedes GLK i VW Tiguan. Do napędu auta posłuży 2-litrowy, zasilany bioetanolem, 4-cylindrowy, turbodoładowany silnik o mocy 300 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm. Układ jezdny Saaba ma predysponować auto do dynamicznej jazdy, a system 4x4 XWD (Cross Wheel Drive) jest identyczny z tym, który zadebiutował właśnie w modelu 9-3

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej