Od czego wzięła się litera „N”? Od Namyang, gdzie mieści się główne centrum badawczo-rozwojowe Hyundaia, oraz słynnego toru Nurburgring, gdzie auto również było testowane i zostało ostatecznie dopracowane.
Zacznijmy od najważniejszego, czyli od jednostki napędowej. Pod maską i30 N pracuje turbodoładowany silnik benzynowy 2.0 T-GDI. Jego standardowa moc wynosi 250 KM, a z pakietem Performance wzrasta do 275 KM. Tak mocnego hatchbacka z Korei jeszcze nie było.
Auto w pierwszej wersji przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,4 s, w drugiej jest o 0,3 s szybsze. Najbardziej efektywny sprint umożliwia układ Launch Control. W obu przypadkach maksymalny moment obrotowy wynosi 353 Nm, a prędkość maksymalna to 250 km/h. Napęd trafia na przednie koła poprzez sześciostopniową manualną skrzynię biegów. Wszystkie dane mają jeszcze charakter wstępny, zostaną potwierdzone podczas badań homologacyjnych.
Pakiet Performance dla modelu i30 N zawiera ponadto: 19-calowe obręcze kół, wyczynowe opony Pirelli P-Zero,, sygnowane literą N czerwone zaciski oraz większe tarcze hamulcowe. Elementami dodatkowego wyposażenia pakietu są: elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (E-LSD) umożliwiający szybsze pokonywanie zakrętów oraz system zmiennych zaworów wydechowych, zapewniający sportowe brzmienie.
Kierowca może wybierać spośród pięciu trybów jazdy (Eco, Normal, Sport, N i N Custom) wpływających na pracę silnika, zawieszenia, układów kierowniczego i różnicowego (w pakiecie Performance), dopasowania obrotów (tzw. międzygaz), wspomnianej głośności wydechu i układu kontroli stabilności jazdy. Na centralnym ekranie można śledzić dane dotyczące mocy i momentu obrotowego, ciśnienia doładowania turbosprężarki oraz czasu okrążeń i przyspieszenia.
Na tym oczywiście nie koniec. Hyundai i30 w wydaniu N zyskał sportową stylizację, która wpływa także na poprawę osiągów. Poszerzone nadkola kryją większe koła. W zależności od ich rozmiaru, samochód jest o 4-7 mm niższe. Zestaw spojlerów i przeprojektowane zderzaki dodały autu rasowego wyglądu, ale ponadto poprawiły aerodynamikę. Sportowy duch panuje także we wnętrzu, utrzymanym w czarnym kolorze. Mocno wyprofilowane fotele zapewniające skuteczne podparcie boczne podczas szybko pokonywanych zakrętów. Sportowy charakter i30 N podkreśla fakt, że to jedyny model marki, który będzie dostępny w niebieskim lakierze Performance Blue, nawiązującym do kolorystyki rajdowych samochodów Hyundai Motorsport.
Hyundai i30 N pojawi się w europejskich salonach sprzedaży do końca bieżącego roku. Nie możemy już doczekać się pierwszych jazd testowych, by sprawdzić możliwości nowego modelu w praktyce.