Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Ile kosztuje reklama jednego auta?

9 lut, 11:23

Reklamy firm motoryzacyjnych atakują nas zewsząd: z TV, radia, prasy, internetu, bilbordów, a nawet w kinach przed seansami. Czy zastanawialiście się: ile to kosztuje?

Udostępnij
0
Skomentuj
Salon Fiata Salon Fiata Foto: Przemysław Wąworek / Auto Świat

Wydatki reklamowe w wybranych branżach, w tym w motoryzacji, śledzi Instytut Monitorowania Mediów. Monitoring obejmuje media klasyczne, czyli TV, radio oraz prasę, nie uwzględnia natomiast internetu, bilbordów, reklam w kinach czy za pomocą ulotek. Brane są pod uwagę cent netto (bez podatku VAT).

Ile zatem wydały firmy motoryzacyjne na reklamę w styczniu 2018 roku, jak to wpływa na sprzedaż i ile kosztuje reklama jednego sprzedanego samochodu?

Wydatki firm motoryzacyjnych to 10 proc. całego rynku reklamy. Najwięcej na reklamę wydały w styczniu firmy farmaceutyczne – 415,5 miliona złotych, to 51 proc. całego rynku. Firmy motoryzacyjne są mniej ekspansywne – ich wydatki w styczniu to 83,2 miliona zł (10 proc. rynku).

Jak łatwo się domyślić, największą część budżetów reklamowych w sektorze moto pochłonęły wydatki na reklamę w TV – ok. 49 proc., 43 proc. przeznaczono na reklamę radiową, a zaledwie 8 proc. na prasę.

Jakie firmy motoryzacyjne dysponują największymi budżetami na reklamę?

W styczniu 2018 r. liderem była Toyota (bez Lexusa) – wydała 7,8 miliona zł. Wydatki drugiej firmy na liście – Volkswagena były o ponad 2 mln. niższe i wyniosły 5,6 mln. zł.

Na trzecim miejscu lider rynku – Skoda, ta firma wydała 4,8 mln. zł.

Czwarty jest Fiat z wydatkami na poziomie 4,5 mln. zł, a piąty – i tu zaskoczenie – Lexus, który na reklamę w styczniu wydał 4,3 mln. zł.

Pierwsze trzy miejsca zajmują liderzy rynku, Fiat sypie pieniędzmi, bo promuje swój model Tipo i chce poprawić pozycję na liście sprzedaży, a najbardziej zagadkowo zachowuje się Lexus, który ma stosunkowo małą sprzedaż. Chodzi więc chyba raczej o reklamę wizerunkową i silną promocję modeli z rocznika 2017.

IMM obliczył, że 85 proc. wydatków firm motoryzacyjnych przeznaczanych jest na reklamę aut osobowych, vanów, sportowych, a reszta na samochody dostawcze, użytkowe i inne.

Mając to dane, spróbujmy porównać wydatki na reklamę ze sprzedażą i obliczyć, ile liderów rynku kosztuje reklama jednego samochodu?

Toyota. Sprzedała w styczniu 5490 aut osobowych, wydała na ich reklamę

6 mln. 630 tys. zł (85 proc. z 7,8 miliona). Na jedno sprzedane auto osobowe przypada 1207 zł.

Skoda. Sprzedała 6863 auta (lider rynku), a wydała 4 milion 80 tys. zł. Na jedno sprzedane auto wypada 595 zł.

Volkswagen. Sprzedał 4282 auta (tylko ze znaczkiem VW), a wydał 4 miliony 760 tys. zł. Na jedno auta wypada zatem 1111 zł.

Fiat. Sprzedał w styczniu 1320 aut, a wydał 3 mln. 825 tys. zł. Koszt reklamy jednego auta to ok. 2900 zł.

Oczywiście, są to dane przybliżone, gdyż nie uwzględniają rabatów przy zakupie reklam. Niestety, wielkości upustów nie można precyzyjnie oszacować, gdyż zależą od rodzaju mediów, wielkości zamówienia, długości trwania kampanii reklamowych, umiejętności negocjacyjnych handlowców i wielu innych czynników.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 7/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsze jazdy BMW X2 i zmodernizowaną Hondą Jazz; prezentacja Skody Fabii po liftingu; raport: VW po Dieselgate; porównanie: kompakty kontra crossovery; testy Volvo V90 i Porsche Cayenne; raport: jak kradną auta; ustawianie geometrii zawieszenia; co to jest eCall; używany Opel Zafira; Top 10: używane kombi klasy średniej; Nissan Leaf nowej generacji.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~JotPe Użytkownik anonimowy
~JotPe
No photo ~JotPe Użytkownik anonimowy
do ~markus:
No photo ~markus Użytkownik anonimowy
11 lut 12:32 użytkownik ~markus napisał
Te reklamy są po prostu wkurw....ce !!!!! Jeśli już mają być, to chociaż niech nie będą tak debilne jak przemysłu farmaceutycznego. Wygląda na to, że Polacy to, śmiertelnie chory naród i do tego głupi, bo prawie każdy środek farmakologiczny, kończy się id
Gwoli wyjaśnienia, ta formatka "Przed spożycie skontaktuj się....." to obowiązek uregulowany odgórnymi przepisami.
12 lut 08:08 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~dg Użytkownik anonimowy
~dg :
No photo ~dg Użytkownik anonimowy
myfkrymi
11 lut 12:32 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Janek Użytkownik anonimowy
~Janek :
No photo ~Janek Użytkownik anonimowy
A Skoda ile daje Auto Światowi?
14 lut 20:08
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Bogaty Użytkownik anonimowy
~Bogaty :
No photo ~Bogaty Użytkownik anonimowy
Jaguar i Landrover to są samochody dla elity finansowo-biznesowej.200 sztuk sprzedanych w styczniu.ELITA.
11 lut 13:46 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~srt Użytkownik anonimowy
~srt :
No photo ~srt Użytkownik anonimowy
ja staram sie nie kupowac towarów reklamowanych nachalnie bo to oszusci sa
11 lut 13:28 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~rsd Użytkownik anonimowy
~rsd :
No photo ~rsd Użytkownik anonimowy
a ja reklam nie ogladam
11 lut 13:27
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~markus Użytkownik anonimowy
~markus :
No photo ~markus Użytkownik anonimowy
Te reklamy są po prostu wkurw....ce !!!!! Jeśli już mają być, to chociaż niech nie będą tak debilne jak przemysłu farmaceutycznego. Wygląda na to, że Polacy to, śmiertelnie chory naród i do tego głupi, bo prawie każdy środek farmakologiczny, kończy się idiotyczną formułką: "Przed spożyciem skontaktuj się z konowałem lub tym co stoi za ladą w aptece ....... itd, itd", tak jakby każdy pacjent to debil i nie może przeczytać ulotki, załączonej w opakowaniu. CO ZA IDIOTA TO WYMYŚLIŁ I KLEPIĄ TO DO PRAWIE KAŻDEJ REKLAMY!!!!! Dobrze, że istnieją piloty! A odnośnie reklam samochodowych, przyznać trzeba, że niektóre są bardzo ciekawe, no i jest ich teraz mało.
11 lut 12:32 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
0%
100%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej