Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Jaguar XE - Drżyjcie Bawarczycy

25 wrz 14 11:02

Jaguar, prezentując fantastyczny model XE, wziął na celownik BMW serii 3. Czy Brytyjczykom uda się poważnie zagrozić bawarskiemu bestsellerowi?

Udostępnij
0
Skomentuj

To nie był szok. Gdy w zeszły poniedziałek podczas gali w londyńskim Earls Court pokazano dziennikarzom Jaguara XE, jego wygląd nie wywołał zdziwienia. Z „twarzy” nowa limuzyna przypomina starszych i większych braci – XF i XJ.

To zamierzone działanie. „Aktualny styl ma się jeszcze bardziej utrwalić” – komentuje Ian Callum, wieloletni szef designu brytyjskiej marki. Dlatego zrezygnowano ze stylistycznych eksperymentów. W zamian za to XE w subtelny sposób zachwyca doskonałymi proporcjami auta z tylnym napędem, wyrafinowaną oszczędnością form i bezpretensjonalnością dekoracji.

Elegancki umiar dominuje także we wnętrzu. Wrażenie robi nowoczesny 8-calowy ekran dotykowy, obsługujący funkcje multimedialne. XE jest nieco dłuższe, szersze i niższe od „trójki” BMW, a wewnątrz – podobnie przestronne. Jeśli chodzi o konstrukcję karoserii, to Jaguar idzie własną drogą. Brytyjczycy mają doświadczenie w produkcji nitowanych i klejonych aluminiowych nadwozi.

Jako pierwsi zastosowali w aucie klasy średniej monokok ze stopu tego lekkiego metalu. Dzięki temu podstawowa wersja XE ma ważyć 1474 kg – o 20 kg mniej niż porównywalne BMW. Wzorowa wartość współczynnika oporu powietrza wynosi zaledwie 0,26.

Zawieszenie kół, również aluminiowe, zawiera układ 4 wahaczy z przodu i nowatorską w tej klasie aut tylną oś Integral Link, przypominającą nieco konstrukcję z BMW serii 5. Cel jest jasny: zachowanie wysokiej sztywności osi podczas jazdy na zakrętach, bez utraty komfortu. Nowość u Jaguara stanowi elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, dające większe możliwości dostrojenia i efektywniejszego wykorzystania energii w porównaniu z układem hydraulicznym. Ma to zapewnić doskonałe wyczucie auta i informację zwrotną z drogi, o czym przekonamy się po pierwszych jazdach.

Dotychczas mogliśmy wziąć udział w testach na Nürburgringu na fotelu pasażera. XE zaopatrzono w liczne systemy asystenckie zwiększające komfort i bezpieczeństwo. Nowością jest ASPC (All Surface Progress Control), mający zapewnić optymalną trakcję na śliskiej drodze poprzez precyzyjne operowanie układami hamulcowym i napędowym – bez udziału kierowcy.

Całkiem nowy jest także 2-litrowy diesel, dostępny w bazowej wersji XE. 163-konny silnik z 6-biegową skrzynią manualną będzie spalać według normy 3,8 l/100 km. Dla wielbicieli superosiągów przewidziano topowe XE S – wariant pokazany podczas prezentacji (dane obok). Oprócz tych dwóch wersji silnikowych dostępne będą także inne, plasujące się pomiędzy nimi.

Więcej informacji uzyskamy w trakcie oficjalnej prezentacji Jaguara XE dla szerokiej publiczności na październikowym salonie w Paryżu. Wtedy poznamy także ceny. Auto wejdzie na rynek na wiosnę przyszłego roku.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej