Przez wiele lat design 166 uważany był za zbyt ciężki w stosunku do starszej siostry "156". Gdy jednak 156 zdążyło się już wszystkim opatrzeć i nie wzbudza już takich emocji, największa z Alf "zyskuje punkty". Obecny lifting jeszcze bardziej zwiększa szansę auta na rynkowe powodzenie. Nie tylko kosmetykaModyfikacją nadwozia Alfy zajęło się studio stylistyczne Centro Stile. Największe zmiany przeszedł przód pojazdu. Chromowany wlot powietrza do chłodnicy przypomina teraz ten stosowany w modelu 156. Na górze umieszczono logo firmowe, którego górna część wystaje ponad grill i wymusza charakterystyczne przetłoczenie maski silnika. Zmieniły się także reflektory, które teraz są znacznie większe i pokryte gładkim szkłem. Oczywiście zmienił się także przedni zderzak, w którym zupełnie inaczej niż dotychczas uformowano wlot powietrza i zastosowano okrągłe reflektory przeciwmgielne. Z tyłu i z boku auto nie zmieniło się. Nadal mocno zarysowane nadkola i przetłoczenie karoserii na wysokości klamek sprawiają, że już na pierwszy rzut oka samochód kojarzy się z przestronnością, solidnością i bezpieczeństwem - dokładnie takich cech oczekuje się od szybkich, luksusowych limuzyn. Charakterystycznymi elementami podkreślającymi szlachetne pochodzenie auta są chromowane klamki drzwi. Centro Stile przewidziało za to aż 11 nowych kolorów nadwozia. Przy przeprojektowywaniu wnętrza designerzy doszli najwyraźniej do wniosku, że lepsze jest wrogiem dobrego, i zmiany dotyczyły głównie materiałów wykończeniowych. Trzeba przyznać, że podobnie jak przy nadwoziu trudno zarzucić stylistom niekonsekwencję - żaden łuk deski rozdzielczej nie pozostaje bez płynnego zakończenia. Nic dziwnego więc, że jedyne zmiany dotyczyły kolorystyki. Dzięki tym zabiegom wnętrze 166 jest znacznie jaśniejsze, a jakość tworzyw uległa zdecydowanej poprawie. Czarny, czyli sportowyKolorystyce wnętrza Alfa przyporządkowała warianty wykończeniowe. Czarny kokpit to wykończenie sportowe, beżowy tzw. eleganckie, a szary klasyczne. Obicia tapicerskie mogą być wykonane z materiału, weluru lub skóry zszytej kontrastowymi nićmi, co ma podkreślać kunszt włoskich rzemieślników. Nowością są także aluminiowe inkrustacje na panelu środkowym. Do standardowego wyposażenia nowej Alfy Romeo 166 trafi także automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja z funkcją odmrażania szyb. Urządzenie zbiera także informacje z czujnika na przedniej szybie dotyczące nasłonecznienia samochodu - jeśli będzie ono zbyt duże, klimatyzacja włączy się automatycznie lub zwiększy intensywność działania. Wersja z silnikiem 2.4 JTD może być także wyposażona w dodatkowe ogrzewanie o mocy 5 watów. Do napędu samochodu przewidziano 6 silników. Podstawowa jednostka benzynowa ma 2 litry pojemności i 150 KM. Motor 2.5 V6 rozwija moc 188 KM, 3.0 V6 220 KM, a 3.2 V6 240 KM. Nowością palety Alfy 166 jest 175-konny silnik 2.4 JTD wyposażony w najnowocześniejszy system bezpośredniego wtrysku paliwa Multijet. Dzięki zastosowaniu tzw. wtrysku warstwowego konstruktorom udało się znacząco obniżyć poziom hałasu i wibracji wytwarzanych przez motor oraz poziom szkodliwych związków w spalinach. Mocny i nowoczesny dieselW stosunku do dotychczas stosowanych technik wtrysku znacząco spadło także zużycie paliwa. Dzięki maksymalnemu momentowi obrotowemu 385 Nm już przy 2 tys. obr./min diesel flagowego modelu Alfy jest bardzo elastyczny. Samochód napędzany jednostką 2.4 JTD 20V z 6-biegową manualną skrzynią przekładniową rozpędza się do "setki" w 8,9 sekundy, a prędkość maksymalna określona przez producenta wynosi 222 km/h. Średnie spalanie auta ma wynosić zaledwie 7,5 litra. Na życzenie klienta auto może być także wyposażone w automatyczną, 5-stopniową skrzynię biegów. Drugą nowością palety jest topowy silnik 3.2 o mocy 240 KM wyposażony w automatyczną skrzynię biegów (0-100 km/h - 7,4 s, prędkość maksymalna 245 km/h, średnie spalanie 12,5 l/100 km). Samochód będzie dostępny w trzech wariantach wyposażeniowych: Impression, Progression, Distinctive oraz TI. W Polsce sprzedaż Alfy Romeo 166 po face liftingu rozpocznie się od początku przyszłego roku. Nie wiemy jeszcze, jaki będzie standard wyposażeniowy w autach oferowanych w Polsce. Ceny najprawdopodobniej nie będą znacząco odbiegać od kosztów dotychczas oferowanego modelu. Design i bezpieczeństwoDotychczas oferowana Alfa Romeo miała dwie czołowe i dwie boczne poduszki powietrzne. Wraz z liftingiem poprawiono standardy wyposażeniowe i w aucie pojawiły się dodatkowo kurtyny chroniące głowę kierowcy i pasażera z przodu. Oprócz tego do modelu 166 montowany jest ABS z elektronicznym systemem rozdziału sił hamowania, VDC (alfowski odpowiednik ESP, czyli programu stabilności i kontroli toru jazdy). Dzięki zmianie stylistyki i znacznemu powiększeniu przednich świateł możliwe było wprowadzenie biksenonów (ksenonowy wkład jest odpowiedzialny za światła mijania i drogowe). Nad komfortem podróżowania będzie czuwała automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja oraz tempomat, czujniki parkowania i automatyczne wycieraczki. Nawigacja satelitarna została wyposażona nie tylko w wyświetlacz na desce rozdzielczej, lecz także w funkcje głosowe. System audio składa się z 10 głośników i zmieniarki płyt CD. Oprócz tego w wyposażeniu opcjonalnym w zależności od wersji dostępnych będzie 5 rodzajów aluminiowych felg oraz pakiet TI zawierający obniżone zawieszenie, 18-calowe aluminiowe felgi, czerwone podświetlenie deski rozdzielczej oraz czarną, skórzaną tapicerkę z logo firmy. Alfa Romeo 8C CompetizioneWłosi po raz kolejny pokazali, że naprawdę znają się na projektowaniu pięknych samochodów. Przepisem na sukces ma się okazać inspiracja starymi modelami. Przód auta nawiązuje do modelu 33 Coupé Stradale, tył do Giulii TZ. Mierzące 4,2 metra długości nadwozie wykonano z włókien węglowych. W latach 30. XX wieku 8C oznaczało, że pod maską pracuje 8-cylindrowy, rzędowy silnik. W 8C Competizione jednostka ma 8 cylindrów, ale w układzie V, a jej moc wynosi ponad 400 KM (0-100 - 4,4 sekundy).
Nostalgia i nowoczesność
Po 5 latach od momentu wprowadzenia do produkcji model 166 poddano nieuchronnemu liftingowi. Flagowa Alfa nie miała jednak łatwego życia.