Audi A8 czwartej generacji trafi na rynek po 8 latach od pojawienia się poprzednika, który nie był już w stanie jak równy z równym rywalizować w nowszymi modelami konkurencji, takimi jak: Mercedes Klasy S czy BMW serii 7. Teraz to się zmieni.
Nowa limuzyna z Ingolstadt tradycyjnie jest wyważona - nie zaskakuje rewolucyjną stylistyką, ale wyraźnie odróżnia się od starszego modelu. Różnicę widać szczególnie w tylnej części auta, która nawiązuje do koncepcyjnego Audi Prologue.
Audi A8 – szczyt luksusu
Auto robi wrażenie w dzień oraz w nocy za sprawą reflektorów HD Matrix ze światłami laserowymi oraz pasma diod połączonego z tylnymi światłami w technice OLED, które witają i żegnają kierowcę specjalnymi animacjami.
Nowe A8 jest dłuższe (wersja standardowa ma 5,17 m długości), oferując jeszcze przestronniejsze i wygodniejsze wnętrze niż do tej pory. VIP będzie szczególnie zadowolony z warunków podróżowania na tylnym fotelu odmiany z rozstawem osi wydłużonym o 13 cm. W modelu A8 L dostępne jest siedzenie relaksujące z podnóżkiem z funkcją masażu, rozkładanym z przedniego fotela.
Deskę rozdzielczą pozbawiono większości przycisków. Zastąpiono je dwoma dotykowymi wyświetlaczami, które wyłączone „wtapiają się” w błyszczące otoczenie kokpitu. Cyfrowy wyświetlacz znajduje się także w miejscu prędkościomierza i obrotomierza. Na pokładzie nie zabraknie najnowszych usług internetowych i rozbudowanej funkcji obsługi głosowej. Pasażerowie z tyłu mają do dyspozycji osobny, przenośny panel sterujący.
Audi A8 – zelektryfikowane napędy
Samochód zadebiutuje na rynku z dwoma turbodoładowanymi silnikami V6 do wyboru. Będą to jednostki 3.0 TDI o mocy 286 KM i 3.0 TFSI generujący 340 KM. Nieco później do oferty dołączą ośmiocylindrowe silniki: 4.0 TDI oraz 4.0 TFSI, wytwarzające odpowiednio 435 i 460 KM. Topowym silnikiem w gamie będzie jednostka W12 o pojemności 6 litrów.
Wszystkie pięć silników współpracuje z dwoma głównymi podzespołami: z chłodzonym wodą alternatorem i rozrusznikiem 48 V (RSG), uzupełnionym o konwencjonalny rozrusznik. Technika „mild hybrid” umożliwia „żeglowanie” z wyłączonym silnikiem oraz komfortowe, praktycznie bezgłośne ponowne włączenie silnika. Ponadto zawiera poszerzoną funkcję start-stop oraz ma wysoką moc rekuperacji. Wprowadzone rozwiązania mogą obniżyć zużycie paliwa o 0,7 l/100 km.
Audi A8 – innowacyjne podwozie
Samochód ma za zadanie wyróżniać się dynamicznym i precyzyjnym prowadzeniem, za które odpowiedzialne są system czterech kół skrętnych i sportowy mechanizm różnicowy, który aktywnie rozdziela momenty napędowe między kołami tylnej osi, uzupełniając w ten sposób zadania stałego napędu na cztery koła (nowej generacji A8 quattro należy do wyposażenia seryjnego).
Na uwagę zasługuje także w pełni aktywne zawieszenie Audi AI, które przy pomocy elektrycznych siłowników może podnieść lub opuścić każde z kół z osobna. To wpływa nie tylko na poprawę prowadzenia, ale także na wyższy poziom bezpieczeństwa jazdy. W połączeniu z systemem ochrony pre sense 360°, pojazd ma możliwość błyskawicznego uniesienia jednego z boków w przypadku kolizji bocznej, zmniejszając w ten sposób ewentualne skutki wypadku dla pasażerów.
Nowe rozwiązania wymagają do pracy dodatkowej energii. Ta jest czerpana z pokładowej sieci o napięciu 48 V (zamiast 12 V). Audi jest pierwszym producentem, który zastosował ten rodzaj sieci elektrycznej jako główną sieć pokładową samochodu.
Audi A8 – gotowe do autonomicznej jazdy
Audi A8 to także jeden z pierwszych na świecie modeli produkcyjnych, stworzonych z myślą o automatycznej jeździe. Od roku 2018 Audi stopniowo (w zgodzie z lokalnymi przepisami) będzie wdrażać w produkcji seryjnej elementy jazdy automatycznej, m.in. parkowanie, wjazd do garażu czy jazdę w korkach.
Sprzedaż Audi A8 nowej generacji rozpocznie się późną jesienią tego roku. Polskie ceny nie są jeszcze znane. Na rynku niemieckim nowy model będzie kosztować od 90 600 euro. Wariant L będzie o 5 000 euro droższy.