Ford S-MAX zmienił się na zewnątrz, utrzymując koncepcję stylistyczną Kinetic Design. Z przodu uwagę zwracają bardziej wydatne kontury maski silnika i zmieniony pas przedni. Czarna, dolna krata wlotu powietrza ma kształt odwróconego trapezu. Dynamiczną sylwetkę podkreśla też nowy, niżej umieszczony przedni zderzak, na którym w wersjach z bogatszym wyposażeniem są umieszczone charakterystyczne diodowe światła do jazdy dziennej.
Sportową sylwetkę odnowionego modelu akcentuje kształt szyb bocznych, które teraz w całości mieszczą się w obramowaniu wyznaczonym chromowanym paskiem. Zmieniła się także tylna część nadwozia: unoszone drzwi tyłu zostały wyprofilowane w bardziej dynamiczny sposób, pas tylny biegnie nieco niżej, zaś tylne diodowe światła zespolone zachodzą daleko na boki nadwozia, akcentując bardziej „atletyczny” wizerunek samochodu. Z kolei pozioma satynowana listwa biegnąca między obu kloszami świateł tylnych, zaopatrzona w charakterystyczne wytłaczane logo S-MAX, sprawia wrażenie, że mamy do czynienia z samochodem klasy premium.
Nowa kolorystyka wnętrza oraz dobór tkanin i materiałów wykończeniowych tworzą klimat komfortu. W przypadku każdej wersji dobór wyposażenia i wykończenia jest dodatkowym elementem służącym zróżnicowaniu wnętrza, w sposób odpowiadający indywidualnym gustom i wymaganiom poszczególnych grup potencjalnych nabywców.
W standardowym wyposażeniu przewidziano system FoldFlatSystem, umożliwiający przesuwanie i całkowite złożenie na płasko drugiego, a także trzeciego (jeżeli jest w wyposażeniu danego samochodu) rzędu foteli.
W bogatszych wersjach Forda S-MAX pojawia się nowa wersja uniwersalnej konsoli nad przednią szybą z obszernymi schowkami, miejscem na okulary i lusterkiem pozwalającym obserwować dzieci jadące z tyłu. Dużym udogodnieniem jest panoramiczny dach z elektrycznie sterowanymi roletami przeciwsłonecznymi. Bogatsze wersje Forda S-MAX oraz wszystkie pozostałe wersje mające panoramiczny dach otrzymują oświetlenie wnętrza, w którym po raz pierwszy źródłem światła są diody LED.
Koneserzy muzyki z pewnością docenią najwyższej jakości system audio z ulepszonym nagłośnieniem, który będzie dostępny jako opcja. System został zaprojektowany wokół 8-kanałowego wzmacniacza o mocy całkowitej 265 W i głośników o podwyższonych parametrach, łącznie z dodatkowymi głośnikami w centralnej części deski rozdzielczej i dużym subwooferem umieszczonym tuż za lewym przednim fotelem.
Mniej uciążliwe jest teraz ładowanie bagażu w ciemnościach – wszystko dzięki nowej lampce umieszczonej po wewnętrznej stronie unoszonych drzwi tyłu nadwozia, która zaczyna się świecić w chwili ich otwarcia.
Nabywcy Forda S-MAX mają do wyboru szeroką gamę jednostek napędowych. Po raz pierwszy pojawia się silnik benzynowy Ford EcoBoost o pojemności 2,0 litrów. Zastosowano w nim układ bezpośredniego, wysokociśnieniowego wtrysku paliwa najnowszej generacji, turbosprężarkę o obniżonej bezwładności oraz układ zmiennych faz rozrządu regulowanych niezależnie dla obu wałków. Otrzymał on także zaawansowane technicznie komory spalania. Jednostka osiąga maksymalną moc 203 KM przy 5500 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 300 Nm, który jest dostępny w bardzo szerokim zakresie obrotów (od 1750 do 4500 obr./min.). Samochód rozpędza się od zera do 100 km/h w 8,5 sekundy, a prędkość maksymalna Forda S-MAX z tym silnikiem wynosi 221 km/h.
Udało się zmniejszyć zużycie paliwa i wartości emisji CO2. W porównaniu z poprzednim silnikiem o pojemności 2,3 l (161 KM), emisję CO2 zmniejszono o 19 % - do 189 g/km, a średnie zużycie paliwa wynosi 8,1 l/100 km (na trasie 6,4 l/100 km - dane fabryczne).
Uatrakcyjniono też ofertę jednostek wysokoprężnych. Diesel Duratorq TDCi o pojemności 2,0 litrów spełnia obecnie wymogi normy emisji spalin Euro 5 i po raz pierwszy pozwala na wybór jednej z trzech wersji: o mocy 115, 140 oraz 163 KM. Wszystkie charakteryzują się bardzo dobrymi osiągami, zapewniają bardzo niskie zużycie paliwa i niski poziom emisji CO2.
Przekładnia Ford PowerShift z podwójnym sprzęgłem mokrym jest oferowana w wyposażeniu standardowym wersji napędzanych nowym silnikiem EcoBoost, natomiast w wersjach z 2,0-litrową jednostką Diesel Duratorq TDCi o mocy 140 i 163 KM - jest dostępna jako opcja.
S-MAX jest pierwszym modelem w historii Ford of Europe, który został wyposażony w system ostrzegający o pojawieniu się innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy BLIS® (Blind Spot Information System). Urządzenie wykorzystuje fale radarowe, które wykrywają pojawienie się innego pojazdu w strefie martwego pola widzenia lusterek bocznych i odpowiednio wcześnie powiadamia o tym kierowcę. Kolejną innowacją jest nastawny ogranicznik prędkości ASLD (Adjustable Speed Limiter Device), który umożliwia kierowcy zaprogramowanie określonej maksymalnej prędkości pojazdu.
W wyższych wersjach szeroko zastosowano oświetlenie wykorzystujące diody LED: w wyposażeniu standardowym przewidziano światła do jazdy dziennej oraz oświetlenie wnętrza wykorzystujące diody LED. Ulepszono ponadto pracę wentylacji i klimatyzacji: wprowadzono skuteczniejszy czujnik temperatury powietrza i wilgotności, umieszczony w obudowie kolumny kierownicy, w miejscu, w którym zapewnia bardziej precyzyjne pomiary parametrów powietrza we wnętrzu. Dostepne są także: kamera cofania pokazująca obraz z tyłu pojazdu, centralny zamek z kluczem elektronicznym Ford Keyless System oraz wlew paliwa Ford EasyFuel, w którym zrezygnowano z tradycyjnego korka.
Ceny odnowionego Forda S-MAX zaczynają się od 94 450 złotych (wersja wyposażenia Trend). Wersja Titanium kosztuje od 105 600 złotych, a Titanium S - od 142 100 złotych brutto.
Wrażenia z jazdyPrzejechaliśmy Fordem wyposażonym w benzynowy silnik 2,0 oraz automatyczna skrzynię biegów PowerShift kilkaset kilometrów. I nowa jednostka napędowa zaimponowała nam!
S-MAX nie jest przecież samochodem sportowym, ale vanem, który może pomieścić pięć bądź siedem osób. Tymczasem właściwości jezdne auta wyposażonego w najnowszą jednostkę są świetne. Samochód nie tylko świetnie przyspiesza, ale też jest bardzo elastyczny - wcale nie mniej, niż w mocnej wersji z silnikiem diesla! Skrzynia biegów nie ma opóźnienia, pracuje precyzyjnie.
Ford prowadzi się bardzo pewnie nawet na ostrych, zacieśniających się zakrętach. Zawieszenie jest optymalnie zestrojone: zachowanie bardziej sportowego charakteru nie odbija się w najmniejszym stopniu na komforcie jazdy. Duża moc jest bardzo pomocna w sytuacji, gdy podróżujemy w kilka osób, posiadając dodatkowo bagaż osobisty...
Pierwsze wrażenia z jazdy są bardzo pozytywne. Szerzej o wszystkich zaletach, ale też możliwych wadach napiszemy po przeprowadzeniu pełnego testu drogowego.
Wymiary i pojemności układów | Ford S-MAX | |||
Długość całkowita (mm) | 4772 (4801 z zestawem stylizacji nadwozia) | |||
Szerokość całkowita (mm) | 1884 (bez lusterek), 1961 (lusterka złożone), 2154 (z lusterkami) | |||
Wysokość całkowita (mm) | 1660 bez relingów dachowych; | |||
Rozstaw osi (mm) | 2850 | |||
Rozstaw kół przednich (mm) | 1578-1588 | |||
Rozstaw kół tylnych (mm) | 1595-1605 | |||
Wysokość wnętrza: 1 / 2 / 3 rząd foteli (mm) | 1015 / 966 / 943 | |||
Szerokość wnętrza na wys. ramion: 1 / 2 / 3 rząd foteli (mm) | 1531 / 1535 / 1386 | |||
Ilość miejsca na nogi: 1 / 2 / 3 rząd foteli (mm) | 1079 (maks.) / 991 (nom.) / 725 (nom.) | |||
Wysokość użyteczna - do dachu (przy tylnych kołach) | 1018 (5 osób) / 894 (7 osób) | |||
Szerokość podłogi między nadkolami | 1147 | |||
Długość podłogi - do 1 rzędu foteli | 2041 | |||
Długość podłogi - do 2 rzędu foteli | min. 1114 / maks. 1264 | |||
Długość podłogi - do 3 rzędu foteli | 496 | |||
Pojemność przestrzeni bagażowej (w litrach), pomiar wg ISO 3832 | dla wnętrza 5-miejscowego: | |||
do oparć foteli 2 rzędu / | 854 | |||
do oparć foteli 2 rzędu (do dachu) / do oparć foteli 1 rzędu (do dachu) | min. 1051 / maks. 1171 2100 | |||
Pojemność przestrzeni bagażowej (w litrach), pomiar wg ISO 3832 | dla wnętrza 7-miejscowego: | |||
do oparć foteli 3 rzędu / | 285 | |||
do oparć foteli 2 rzędu / | 755 | |||
do oparć foteli 2 rzędu (do dachu) / | min. 952 / maks. 1072 / | |||
do oparć foteli 1 rzędu (do dachu) | 2000 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (litry) | 70 l |
Osiągi i zużycie paliwa* | ||
Silnik | Duratec 2,0 l 145 KM (wersja FFV przy mieszance biopaliwa E5) | |
Prędkość maksymalna (km/h) | 197 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) | 10,9 | |
Przyspieszenie 50-100 km/h - na 4 biegu (sek.) | 14,9 | |
Zużycie paliwa: w mieście (ECE l/100 km) | 11,3 (11,2) | |
- na szosie (ECE l/100 km) | 6,4 (6,5) | |
- zużycie średnie (ECE l/100 km) | 8,2 (8,2) | |
Emisja CO2 – odpowiadająca średniemu zużyciu paliwa (g/km) | 189 (191) | |
Silnik | EcoBoost SCTi 2,0 l203 KM | |
Prędkość maksymalna (km/h) | 221 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) | 8,5 | |
Przyspieszenie 50-100 km/h - na 4 biegu (sek.) | b/d | |
Zużycie paliwa: | ||
- w mieście (ECE l/100 km) | 11,0 | |
- na szosie (ECE l/100 km) | 6,4 | |
- zużycie średnie (ECE l/100 km) | 8,1 | |
Emisja CO2 – odpowiadająca średniemu zużyciu paliwa (g/km) | 189 | |
Silnik | Duratorq TDCi 2,0 l 115 KM | |
Prędkość maksymalna (km/h) | 182 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) | 12,2 | |
Przyspieszenie 50-100 km/h - na 4 biegu (sek.) | 11,0 | |
Zużycie paliwa: w mieście (ECE l/100 km) | 7,2 | |
- na szosie (ECE l/100 km) | 4,9 | |
- zużycie średnie (ECE l/100 km) | 5,7 | |
Emisja CO2 – odpowiadająca średniemu zużyciu paliwa (g/km) | 152 | |
Silnik | Duratorq TDCi 2,0 l 140 KM | |
Skrzynia biegów | MMT6 (ręczna) | Ford PowerShift |
Prędkość maksymalna (km/h) | 196 | 193 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) | 10,2 | 10,9 |
Przyspieszenie 50-100 km/h - na 4 biegu (sek.) | 9,5 | b/d |
Zużycie paliwa: w mieście (ECE l/100 km) | 7,2 | 7,4 |
- na szosie (ECE l/100 km) | 4,9 | 5,2 |
- zużycie średnie (ECE l/100 km) | 5,7 | 6,0 |
Emisja CO2 – odpowiadająca średniemu zużyciu paliwa (g/km) | 152 | 159 |
Silnik | Duratorq TDCi 2,0 l 163 KM | |
Skrzynia biegów | MMT6 (ręczna) | Ford PowerShift |
Prędkość maksymalna (km/h) | 205 | 202 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) | 9,5 | 10,2 |
Przyspieszenie 50-100 km/h - na 4 biegu (sek.) | 9,3 | b/d |
Zużycie paliwa: w mieście (ECE l/100 km) | 7,2 | 7,4 |
- na szosie (ECE l/100 km) | 4,9 | 5,2 |
- zużycie średnie (ECE l/100 km) | 5,7 | 6,0 |
Emisja CO2 – odpowiadająca średniemu zużyciu paliwa (g/km) | 152 | 159 |
* Podane wartości emisji CO2 i zużycia paliwa wyrażone odpowiednio w g/km oraz w l/100 km pochodzą z oficjalnych testów, przeprowadzanych zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej 93/116/EC. Podane wartości zużycia paliwa uzyskano podczas pomiarów zgodnych z dyrektywą Unii Europejskiej EU 80/1268/EEC regulującą sposób pomiaru zużycia paliwa. Wartości te będą się różnić od wskaźników podawanych w innych częściach świata.