Wysokie ceny ropy naftowej spowodują wzrost zainteresowania oszczędnymi samochodami. Oczekuje się sprzedaż nawet pół miliona samochodów z napędem hybrydowym. Nadmiar produkcji przemysłu samochodowego i złe wyniki finansowe spowodują upadek kilku firm w tej branży. Takie i inne wnioski wynikają z corocznego raportu spółki KPMG LLP (US) Momentum: 2007 KPMG Global Auto Executive Survey. Wynik badań opracowano na podstawie wywiadów z 150 topowymi menedżerami spółek zajmujących się produkcją samochodów czy komponentów do ich produkcji. Badania przeprowadzono od października do listopada 2006.
Czy zbliża się koniec SUV-ów?
Samochody sportowo-użytkowe (tzw. SUV-y czy „terenówki”) będą pierwszymi ofiarami wysokich cen ropy naftowej, które zwiększają cenę paliw w poszczególnych państwach. Taki wniosek potwierdziło 8 na 10 menadżerów, biorących udział w badaniach. Wysokie ceny ropy znacząco wpłynęły na przyzwyczajenia konsumentów, którzy podczas kupna samochodu zwracają teraz większą uwagę na oszczędność i przyjazny stosunek do środowiska naturalnego.
Największy spadek sprzedaży SUV-ów oczekiwany jest w Ameryce Północnej. Tylko 3 % menedżerów zapowiada tu wzrost sprzedaży w tym segmencie. Bardziej optymistyczną przyszłość segment SUV-ów będzie miał w Azji, aż 52 % ekspertów zapowiedziało wzrost sprzedaży w tej części świata. W Europie na samochody tego segmentu stawia 39 % menadżerów uczestniczących w badaniach, jest to spadek o 11 % w stosunku do roku 2005.
Oszczędność ponad wszystko
Prawie 89 % ankietowanych uważa, że aspekt ekonomiczny eksploatacji samochodu już za niedługo będzie głównym kryteriem wyboru nowego samochodu. Dla klientów oszczędność samochodu będzie dużo ważniejsza niż dotychczasowe kryteria – jakość, bezpieczeństwo, dostępność czy stylistyka nadwozia.
Przyszłość napędów hybrydowych
Badania KPMG LLP (US) pytają również o segment, który zastąpi stagnującą klasę SUV-ów, ponieważ dla większości producentów właśnie SUV-y były głównym źródłem zysku. Najprawdopodobniej klienci zwrócą swoją uwagę na samochody hybrydowe i samochody niższych klas. Właśnie w tych dwóch segmentach oczekuje się w następujących pięciu latach największy wzrost sprzedaży.
Zwłaszcza z samochodami z napędem hybrydowym, których w roku 2006 sprzedano na całym świecie 200 tysięcy, ankietowani wiążą duże nadzieje. Aż 34 % menedżerów biorących udział w badaniach uważa, że w roku 2007 nabywców znajdzie 300 tys. samochodów z napędem hybrydowym, a 37 % ekspertów widzi przyszłość hybryd jeszcze bardziej optymistycznie – ich zdaniem sprzedaż osiągnie nawet pół miliona egzemplarzy.
Wygląd i stylistyka
W rankingu kryteriów, według których kupujący wybierają nowy samochód, wiele się zmieniło. Chociaż jakość nadal uważana jest za ważny aspekt, na pierwsze miejsce ankietowani umieścili kryterium niskiego zużycia paliwa i efektywności. Wyraźny wzrost popularności odnotowało kryterium wyglądu i stylistyki samochodów.
Upadki firm motoryzacyjnych
Topowi menadżerzy przemysłu samochodowego oczekują także duże zmiany na rynku. Wysokie koszty produkcji, złe wyniki finansowe i nadprodukcja spowodują upadki niektórych firm branży motoryzacyjnej. Kolejną wielką zmianą będą fuzje i większa współpraca firm produkujących komponenty dla przemysłu samochodowego. Stworzenie aliansów przynajmniej częściowo umożliwi im obniżyć wysokie koszty produkcji. Taką opinię przedstawiło 80 % ankietowanych z azjatyckich firm, podczas gdy w Ameryce Północnej taki wniosek potwierdza prawie 60 % ekspertów biorących udział w badaniach.
Niekonkurencyjność będzie według 47 % ankietowanych przyczyną upadków firm, przy czym taką opinię wyraziło 70 % ankietowanych menadżerów z Europy. Ankietowani z Ameryki Północnej uważają, że do bankructwa niektórych firm przyczynią się także wzrastające wydatki na ubezpieczenie zdrowotne i udogodnienia dla pracowników. 90 % ankietowanych uważa, że ilość bankrutujących firm w najbliższych latach wzrośnie bądź pozostanie taka sama, 10 % uważa, że ilość bankructw zmaleje.
W rankingu oszczędności produkcyjnych na pierwszym miejscu znalazły się innowacje w sposobie produkcji (66 %), za nimi uplasowały się zmiany w zakresie wykorzystania materiałów i surowców (61 %) oraz możliwość outsourcingu/offshoringu do Chin i Europy Środkowo-wschodniej (61 %).
Wzrost znaczenia azjatyckich producentów
Podobnie jak w zeszłym roku ankietowani zgadzają się, że udział azjatyckich firm w rynku ogólnoświatowym będzie dalej rósł (w przypadku chińskich marek tak uważa 79 % ankietowanych, 55 % w wypadku producentów indyjskich, japońskich i południowokoreańskich). Problemy dotkną przede wszystkim tradycyjnych amerykańskich marek, u których wzrost udziału w rynku oczekuje zaledwie 10 % ankietowanych. Europejscy producenci powinni utrzymać się na dotychczasowym poziomie.
Menadżerzy biorący udział w badaniach KPMG zgadzają się, że fenomenem branży motoryzacyjnej są Chiny. Oczekuje się nie tylko dalszy wzrost chińskiej ekonomiki, ale także dynamiczny rozwój chińskich producentów samochodów. 85 % ankietowanych zapowiada wzrost sprzedaży w Chinach o ponad 10 %, 20 % biorących udział w badaniach uważa, że sprzedaż w Chinach wzrośnie nawet o 30 %.
Źródło: KPMG