Fabryka, w której wytwarzane będą akumulatory litowo-jonowe najnowszej generacji, będzie usytuowana na terenie kompleksu przemysłowego Renault CACIA (Companhia Aveirense de Componentes para a Indústria Automóvel) w Aveiro, około 250 km na północ od Lizbony.

Informację tę przekazali w Lizbonie premier Portugalii Jose Socrates oraz prezes-dyrektor generalny Aliansu Renault-Nissan, Carlos Ghosn.

Nissan potwierdził w lipcu tego roku zamiar zainwestowania w jednostkę produkcyjną przeznaczoną do zaopatrywania w akumulatory samochodów elektrycznych, które planuje wytwarzać Alians Renault-Nissan. Fabryka, której budowa rozpocznie się w 2010 roku, zacznie działać w 2012 roku. Przewiduje się, że rocznie będzie wytwarzała 50 000 sztuk akumulatorów.- Osiągnąwszy pozycję lidera w dziedzinie energii odnawialnej, Portugalia aspiruje teraz do roli pioniera mobilności elektrycznej i jest obecnie w trakcie prac nad krajową siecią ładowania akumulatorów samochodów elektrycznych – powiedział premier Jose Socrates. Fabryka akumulatorów Aliansu Renault-Nissan podkreśla powołanie Portugalii jako miejsca do badań, produkcji i testów rozwiązań oraz części przeznaczonych do samochodów elektrycznych.

- Ogromnie doceniamy determinację i podejście rządu portugalskiego skierowane ku przyszłości w kwestii wprowadzenia na rynek pojazdów o zerowej emisji produkowanych na wielką skalę – powiedział Carlos Ghosn. Nasze możliwości zrealizowania tej inwestycji przy wykorzystaniu instalacji Renault CACIA oznaczają, że zyskują na tym obie strony, zarówno Portugalia, jak i Alians.

Zgodnie z warunkami porozumienia podpisanego z rządem portugalskim Nissan przeznaczy ponad 160 milionów euro na rzecz nowej jednostki produkcyjnej, tym samym bezpośrednio przyczyniając się do utworzenia w niej 200 miejsc pracy.

Ta inicjatywa jest kontynuacją zamiaru Portugalii, ogłoszonego w listopadzie 2008 roku, dotyczącego współpracy z Aliansem Renault-Nissan w celu utworzenia, w 2010 roku programu mobilności z zerową emisją.

W ramach tego programu Alians będzie dostarczać pojazdy elektryczne począwszy od stycznia 2011 roku. Rząd portugalski ze swojej strony będzie czuwał nad utworzeniem potężnej sieci 1300 stacji ładowania, które zostaną utworzone na obszarze całego kraju w ciągu dwóch lat.

- Renault i Nissan wyróżniają się wśród innych światowych producentów samochodowych dzięki swojej strategii, którą jest utworzenie sieci jednostek produkujących akumulatory – podkreśla Hideaki Watanabe, dyrektor generalny Aliansu, odpowiedzialny za program zero emisji. Portugalia dołącza do coraz liczniejszej grupy krajów, które angażują się coraz poważniej, aby mobilność z zerową emisją stała się rzeczywistością.

Jako trzeci na świecie producent pod względem wielkości produkcji samochodów, Alians Renault-Nissan jest zdeterminowany, aby zostać liderem w zakresie mobilności z zerową emisją.

Alians ogłosił już programy komercjalizacji na wielką skalę siedmiu samochodów elektrycznych marki Renault, Nissan i Infiniti, z których jako pierwszy pod koniec 2010 roku ukaże się LEAF Nissan. Oprócz fabryki w Portugalii, Alians potwierdził zamiar utworzenia miejsc produkcji we Francji, Japonii, Stanach Zjednoczonych i Zjednoczonym Królestwie.